الفصل السابع عشر والأخير
جيسي بأستغراب:انت بتضحك ع اي ع العموم مليش دعوة خرجني من هنا
اوس:هتروحي فين ي زوجتي العزيزه الي مضيتي عليها دي ورقه جوازنا
جيسي بصدمه:انت اتجننت
اوس وهو يصفعها:اه اتجننت ولسه هوريكي الجنان
واقترب منها ومسكها من شعرها وجرها لحد الاوضه
وجيسي بتصرخ وتعتذر وتترجاه وهو ولا هنا
وصل الي الاوضه ورما جيسي ع السرير
جيسي بخوف:ابوس إيدك ابعد عني
اوس:استحاله انا هاخد حقي منك
جيسي وهي تتراجع الي الخلف:ابوس ايدك بلاش والنبي
انقض اوس ع جيسي وسط صراخها وهو لا حياه لمن تنادي ولكن كانت المفاجأه
عند سليم كان نايم ع السرير
وروح ف حضنه
سليم :اي انتي مبسوطه كدا
روح بخجل:بس ي سليم اتلم
سليم بضحكه :حاضر ي ستي
وفي نفس للحظه أمسك سليم تليفونه وجد رساله
وعندما رأها تحول الي بركان غضب
وقام من ع السرير وهو بتزعق وبيكسر ف كل حاجه حواليه
روح بعياط :مالك ي سليم حصل اي
سليم بصراخ:انتي تخرسي خالص فاهمه
روح ببكأء وخوف:ح ح ح حاضر
وظل سليم ع نفس الحال
وظل يكسر ف كل شي حواليه
عند كريم
كريم:عايز منك طلب
شمس:اكيد اتفضل
كريم:ممكن تقبلي تتجوزيني
شمس بفرحه ونسيت كل الي قلهولها:موافقه
ف نفس اللحظه أتي مراد ورقيه
مراد بهزار:خلفتوا ولا لسه
كريم وكان هيكلمه لكن واقفه صوت رقيه
رقيه:الله يباركلك فرحنا بعد.أسبوع عايزاه حي
وظلوا يضحكون
كريم:فرحنا مع مراد ورقيه بعد أسبوع
شمس:بس احنا متخطبناش
كريم :خطوبه وكتب كتاب وفرح ف يوم واحد
شمس بخجل:موافقه
ف نفس اللحظه جه مكالمه لكريم رد عليه
كريم بفرح:أيوة ي صاحبي
سليم :انت فين تعالالي حالا
كريم بخضه:ف اي ي سليم روح فيها حاجه
سليم بصراخ:قولت تعالي وبطل رغي
كريم :حاضر مسافه السكه سلام
واغلق الخط
مراد بأستغراب:مال سليم ي كريم
كريم :ربنا يستر
يلا بينا واخد مراد متجهين الي فيلا سليم
عند اوس وهو يقوم من ع السرير
اوس :اي ي محترمه
جيسي بخوف وبكاء:ارحمني والنبي مشيتي
اوس:طبعا اخوكي سايبك هنا ع حل شعرك وي تري مين الي عمل كدا
جيسي:أخرس ي حيوان انا أشرف من اهلك
اوس وهو يصفعها:كمان ليكي عين تتكلمي واكمل بصراخ مش عايز اسمع صوتك انا هخليكي كام يوم هنا اتمتع بيكي وهقتلك لأن مبقتيش تنفعي ف انتقامي ي مدام
جيسي بصراخ:انا كنت متجوز ي حيوان
اوس اتصدم:نعم
جيسي ببكاء:اه كنت متجوزه
اوس :ومين بقا كملي كدب
جيسي:لا انا مش بكدل انا م تجوزه من إسلام الفاروق الله يرحمه
اوس والصدمه شلته واقف:انتي بتقولي اي كلام وخلاص
جيسي وهي تحاول تقوم:لأ مش أي كلام
ومسكت شنطتها وأخرجت ورقه قسيمه جواز جيسي من إسلام
وعندما شافها اوس زادت صدمته ها هو سليم الذي قتله
وتركته واتجهت الي المرحاض
أما اوس ظل يفكر هيعمل اي
وصل كل من مراد وكريم الي فيلا العامري
واتجهوا الي الداخل
رأوا سليم بياخد سلاحه وخارج
كريم:ف اي ي سليم فهمني
مراد:منتطق ي سليم
سليم بغضب:اوس الكلب اتجوز اختي
كريم بأستغراب :ازاي
سليم بعصبيه:وانا اش عرفني
كريم :طيب انت عرفت مكانهم
سليم:أيوة لأن حاطط G P S
ف السلسه الي بتلبسها علطول
كريم ومراد :طاب يلا واتجهوا الي الخارج
متجهين الي مكان الطياره
أما روح ظلت تبكي خوفا حتي غفت
عند جيسي
خرجت من الحمام وجلست ع الأريكة
اوس:اتجوزتوا أمته وازاي وسليم ميعرفش
جيسي بصتله بعيون منتفخه من العياط
اوس بعصبيه:ردي
جيسي بخوف هقولك
فلاش باك
ف أحد الكافيهات
جيسي بدموع:سليم هيسفرني ي إسلام
اسلام:معلش ي حببتي أمان ليكي
جيسي:بس انا مش عايزه اسيبك
وعايزة نتجوز
اسلام :نتجوز ي حببتي بس لما ترجعي
جيسي:وانت اي الي يضمنلك انيي هرجع مش م تجوزه
اسلام:عشان انتي بتحبيني
جيسي بعناد:قول انك كنت بتضحك عليا عموما انا هتجوز ي إسلام
اسلام بغضب:تتجوزي اي دا انا أكون قاتلك
جيسي:متقدرش
وقامت عشان تمشي لكن كانت ايد إسلام أسرع
وجذبها
اسلام بعصبيه:انا هكتب عليكي ودلوقتي ي بت العامري بس ف حاجه كمان
جيسي:اي هي
اسلام:هاخد حقي كزوج منك
جيسي :الي هو ازاي
اسلام:سياتك ف بلد غريبه وانا لازم اخد حقي كزوج منك
جيسي:ده الي هيريحك
اسلام:اه
جيسي:تمام وانا موافقه
بااااااك
جيسي بأنهيار :ارتحت كدا سمعت كل حاجه ممكن تمشي
اوس وفاق من شروده:اي كل ده وسليم ميعرفش
جيسي:لا ميعرفش
اوس بأسف :انا آسف اني قولتلك كدا وشكيت فيكي
جيسي بأنكسار:اي حد ف مكانك كان هيقول كدا ما كلو عشان جوزي مات
اوس بحزن:انا بجد آسف واقترب منها احتضنها
بعد عدت ساعات وصل سليم ومراد وكريم ومجموعه من الحراس الي المانيا قدام البيت الي موجوده فيه جيسي
صعد كل من سليم ومراد وكريم
وطرق الباب وفتح اوس الباب وكانت صدمه بالنسبه له
ومسكت سليم من لياقته
سليم بعصبيه:فين أختي ي ابن.....
اوس وهو يحاول يفك ايد سليم
ف نفس اللحظه خرجت جيسي من الغرفه ع سليم
جيسي بصراخ:سليم سيبه بقا
سليم بأستغراب:اسيب مين
جيسي ببكاء:سيبه ويلا نمشي
اوس :مراتي مش هتمشي من هنا
سليم:انت صدقت ولا اي انت هتطلقها دلوقتي
اوس بغضب :مش هطلق ي ابن العامري
سليم بعصبيه:هطلقها
اوس:مش هطلق ولعلي ما ف خيلك اركبه
سليم واتجه كي يلكمه لكن تفجأ عندما رأي جيسي تقف قصاده
سليم:اووعي ي جيسي
جيسي بدموع:أمشي ي سليم
سليم بأستغراب:أمشي اي انتي اتجننتي
جيسي بدموع :بقي جوزي خلاص
واكمل اوس قولا وفعلا وهنا حس سليم كأن حد ضربه ع دماغه
كريم:اهدا ي صحبي اصنب طولك
جيسي:مراد خد سليم وامشوا ارجوكم
مراد:نمشوا اي انتي مبتحسيش
جيسي بأنهيار:لا بحس عشان كدا امشوا
سليم:مش قبل ما اخد روحوا
كريم:اهدا ي سليم اهدا
سليم:مش ههدا وطلع سلاحه موجهه ع اوس
جيسي :يبقي تقتلني قبله
سليم بصراخ:انتي لي بتعجزيني انتي الي بتعملي كداا هددت بأي فهميني اسيب الشخص الي قتلي صحبي وجاي عشان يقتلي اختي انت اتجننتي
جيسي بصدمه:صحبك مين
سليم بأنهيار:هيكون مين اسلام ي هانم الي كان بيحبك وطلب ايدك مني وهو بيموت
ورجع صوب سلاحه عليه محدش هيفلتك مني ي اوس الأنصاري
ف نفس اللحظه مشيت جيسي من أمام اوس
اوس وأحس انها النهايه
جيسي ببكاء وانهيار وهي تصفع اوس :انت الي قتلته انت الي قتلته انا بكرهك بكرهك وفقدت الوعي
سليم بعصبيه:خد جيسي ع تحت ي مراد
حملها مراد واتجه الي اسفل
امال سليم فقال لاوس:نهايتك جات ي ابن الأنصاري مراتي وأختي معنديش أغلي منهم وأنت حاولت تبعدهم عني زي اسلام خلصت وضربه بالرصاص ف قلبه
كريم:طاب ممكن يلا من هنا
وسابوا اوس يموت وخرجوا متجهين الي الاسفل
متجهين الي الطياره
عند روح
صحيت روح ورأت الغرفه افتكرت كلامه وطريقته
روح لنفسها :فكرتي أنه هيتغير الي زي سليم مبيتغيرش يرب الصبر
ف نفس اللحظه دق باب الغرفه
روح :ادخل
دخلت الفت
الفت بصدمه:اي ده هو سليم حصله اي
روح :معرفش
الفت:طيب ي بنتي انزلي كولي
روح:لا ي داده مش ها كل
الفت:ي بنتي علاجك
روح بدموع:مش هام ده ويرب اموت وانهارت واحتضنتها الفت
الفت:اهدي ي بنتي سليم بيحبك بس اكيد ف حاجه حصلت استهدي بالله كدا
روح : حاضر
الفت:يلا ي بنتي تعالي معايا تحت عشان اخلي حد يجي ينضف الاوضه
روح:ماشي هغير وانزل
دخلت إلي المرحاض
وبعد دقائق خرجت متجهه الي الاسفل
عند البنات
رقيه:ي تري ف اي
شمس:مش عارفه
رقيه:المشكله أن مش هنعرف نوصل لروح
شمس:ربنا يسترها يرب
بعد عدت ساعات وصل سليم وجيسي وكريم ومراد الي الفيلا
واتجهو الي داخل الفيلا
ف نفس اللحظه كانت روح قاعده ع الاريكه بتفكر
وعندما دق الباب
اتجهت مسرعه الفت لتفتح
عندما فتحت انصدمت بوجود جيسي
الفت:جيسي حببتي مالك
سليم:خديها لاوضتها ترتاح
الفت :حاضر.
أما مراد وكريم استأذنوا حتي يمشوا
ومشوا
أما سليم رأي روح قاعده عيونها مورمه من كتر البكاء
وشفايفها حمرا
سليم:انا آسف ي روح
روح بأنكسار:اتعوت
سليم:أختي اوس اتجوزها وانتقم فيها
روح بخضه:يلهوي طيب هي عامله اي
وانت عملت فيه اي
سليم:ولا حاجه ممكن يلا نطلع لأن محتاج أنام
واتجه كل من سليم وروح الي غرفتهم وغاص ف نوم عميق
بعد مرور أسبوع وكان فرح كل من شمس وكريم ورقيه ومراد
عند بيوتي سنتر
رقيه:اي ده هي دي طالعه احلي مننا لي وهي مش العروسه وهي بتشاور ع روح
جيسي:معلش أصل مرات أخويا قمر
روح:بأبتسامه المصحف انتي احلي جيسي
شمس :خلصتوا بقا اي رأيكم فيا
جيسي:ي بختك ي كيموو
ف نفس اللحظه دخلوا الشباب
كريم:انا سمعت اسمي
جيسي:انت بتتلكك
كريم وهو بيبص ع شمس:اي ده انا معايا الا قمر ده يربي
شمس بكسوف:شكرا
عند مراد
مراد:و المصحف انا أمي دعيالي والله
رقيه :منا عارفه
كانت روح بتدور ع سليم لكن ملقتهوش وشافتها جيسي
جيسي:هتلاقيه بره
روح اكتفت بأبتسامه
خرجوا من البيوتي سنتر متجهين الي العربيات
وكان سليم واقف بره وعندما خرجت روح وكأنه شاف ملاك ع الأرض
سليم متجه الي روح:انتو مشفتوش مراتي
روح بزعل طفولي:اديني ي سليم
سليم:اي ده ع انا مراتي حلووه كدا
روح بنفزه:ع أساس اني وحشه
سليم:دا انتي ست البنات ي روحي
واتجهو الي القاعه وخلص اليوم وسط رقص كل من كريم ومراد والبنات
اليوم التالي
عند سليم
ف الأسفل
سليم:مالك ي جيسي
جيسي:مليش ي سليم بس تعبانه شويه
سليم :من اي
جيسي :مش عارفه الظاهر برد
عن ازنكم
وقامت متجهه الي غرفتها ولكن وقعت فقدت الوعي
حملها سليم واتجه بها إلي المستشفي
وبعد تحاليل وكشافات كتير
الدكتور:مبروك ي سليم بيه المدام حامل يدوب ملهاش غير اسبوع
وقع الخبر ع سليم كالصاعقه
وظلت جيسي تعيط ع حظ أبنها
وخرج الدكتور
جيسي:ابوس ايدك ي سليم خليه يعيش وأنا تقولوا انا أبوه مات لما يكبر مش هحكيلوا كل ده انسا أنه ابن اوس
سليم بدموع:انتي شيفاني مجرم لدرجه اني اقتل طفل ملهوش زنب أن اوس أبو
جيسي بأبتسامه:شكرا
سليم:ع اي ي هبله
بعد 6سنوات
طفل اسلام:بابا بابا
سليم:ي قلب بابا
اسلام بلاماضه:الست الي بيقولوا انها امي عايزه تضربني
جيسي:ي حيوان انا الست الي بيقولوا
انها أمك دى انا هطلع عينك
روح بضحك ع إسلام
روح:بس ي جيسي مالك بسولم
اسلام:أيوة بقا
روح بضحك:ي ابني انت طفل
اسلام:بس طالع ابويا كبير ولا اي ي سليم ي عماري
وظلوا يضحكون ع تلك المشاكس
عند رقيه
رقيه:ي بت ي ولد تعالوا هنا
مراد:تعالي ي أدهم تعالي ي حورتي
مزعلين ماما لي
ادهم:ي عم دي ست افوشه اووي
حور:ي بابا دي لو مزعقتش بتدايق
رقيه بصدمه:طلعتوا لابوكم عليه العوض
وظلوا يضحكون
ف غرفه سليم وروح
روح:سليم
سليم:عيونه
رووح :انت اكيد زعلان عشان مش جبتلك نونو بس غصب عني وأكملت ببكاء لو عايز تتجوز اتجوز
سليم :تصدقي فكره
روح بصدمه:يعني هتتجوز
سليم :ايوة
روح بزعل طفولي ودموع:انت بتتكلم بجد
سليم:أيوة والله
روح:تمام عن ازنك وجات تمشي مسكها سليم
سليم:ي هبله هتجوزك انتي من تاني
عشان انا بحبك ي بنوتي
روح بفرحه:يعني انت مش هامك البيبي
سليم :معايا تلاته
روح بعدم فهم:مين هم
سليم بضحك ع صغيرته:معايا روحي ومعايا اسلام وجيسي
روح :انا بحبك اووي وحضنته
سليم:وانا بعشقكك
عند شمس وكريم
شمس:اي رأيك ف بنت خالتو رقيه هجوزهالك ي جاسر
جاسر:بس ي خالتي انا مفكرش ف الجواز دلوقتي وبعدين حور صغيره وهبله
شمس:عيب ي جاسر تقول كدا
جاسر :حاضر هكدب المره الجايه
شمس:شايف ابنك ي كريم
كريم:الواد طالع لابوه ملهوش ف الستات
جاسر:قولها ي والدي عشان هي مش مصدقه
شمس:طلعت لابوك يخلف ربنا
وظلوا يضحكون
و
وهنا خلصت روايتي يرب تكون عجبتكم
شكرا لناس الي تابعتني بجد
انتظروني ف رواية جديده
بقلمي رحاب رمضان
وكل سنه وانتوا طيبين جميعاا
وأن شاء الله 2021
تبقي سنه سعيده عليكم
هتوحشوني