جديد

‎رواية ‏همسة ‏المراد ‏البارت ‏الثالث

همسه :وهي تحكي ليه كل شيء.

حسين :نهار أبوه اسود مين اللي عمل كده.

همسه ببكاء :معرفش اسمه يا بابا هو لسه دكتور جديد. 

حسين وهو يخرج من العمل ويركب السيارة:حاضر يا قلب بابا اما اخدتلك حق كل دمعه نزلت من عينك.

همسه وهي تمسح دموعها:تمام يا بابا انا هقفل علشان داخله عند العميد.

حسين : ماشي يا قلبي خمس دقائق وهكون عندك ومتخافيش .

همسه :لا اله الا الله.

حسين وهو يغلق الفون : محمد رسول الله .

مراد وهو ينظر لها بغضب اتفضلي يا محترمه .

همسه :بدون رد تدخل معاه وتجلس .

العميد : خير يا دكتور مراد في ايه.

مراد : الانسه المحترمه بتتكلم في المحاضرة و .

همسه  بغضب من استغلاله والدموع في عينها :انا متكلمتش بشكل ملفت اوي كدة يا دكتور.

مراد بضيق: والله لو انتي محترمه ومتربيه كويس مش هتتكلمي خالص اصلا ولا ا....

حسين بمقاطعة وهو يدخل : وانا بنتي متربيه كويس اوي ومحترمة كمان .

مراد بصدمه : عمو حسين .

حسين بنفس الصدمه : مراد العامري .

في مدرسة اسامه وريماس .

ريماس : باي يا اسامه شكرا مرة تاني علي اللي عملته مع وليد.

اسامه :عادي ولا يهمك احنا اصحاب ولا ايه .

ريماس : اه اكيد يلا باي علشان السواق جه .

اسامه :باي .

كل هذا تحت نظرات كره وغضب من وليد 😈

وانتهي اليوم وذاهبو كل شخص الي منزله.

عند مراد وحسين :

همسه باستغراب : مين دة يا بابا انت تعرفو .

مراد وهو ينظر لها والي والدها حسين الذي ابتسم :
اه اعرفه يا حبيبتي دة مراد العامري ابن انكل امجد العامري.

مراد : دي بنتك يا عمو حسين.

حسين وهو يضحك : اه لو كان حد غيرك اللي عمل فيها كدة كنت قتلته وأخذ يحتضنو بعض.

همسه : بغضب مكبوت بابا انا عايزة امشي.

حسين ومراد وهم يعتذرو الي العميد : احنا اسفين جدا علي سوء التفاهم دة .

العميد ب ابتسامه :عادي ولا يهمكم .

خرجو جميعا برة غرفه العميد

مراد : انا اسف جدا يا انسه همسه .

همسه : بدون رد وتنظر في اتجاه مخالف .

حسين : خلاص يا ولاد. حصل خير.

مراد بغيظ منها: طب ممكن اعزمكو علي حاجة في الكافتيريا.

حسين : تما....

همسه بمقاطعة لاء شكرا احنا هنمشي

مراد وهو ينظر لها ب ابتسامه صفرا: تمام فرصه سعيده واسف مرة تانيه.

حسين :ينفع كدة اللي انتي عملتيه دة حسابنا في البيت يا ...

لمار وهي تحضنو عمو حسين يا عسل انت 
حسين وهو يحتضنها : وحشتني يا اوزعة عامله ايه.

لمار : الحمدلله .

همسه : ابعدي يابت عنو لحسن اقول ل سميه تطين عيشتك .

لمار : لاااء الا سميه دة تقطعني حتت وترميني للكلاب كفايه اخر مرة انتقمت مني في تنضيف الشقه 😒



حسين بضحك علي غيرة زوجته :طب يلا علشان منتأخرش يلا يا لمار تعالي اوصلك .

لمار: ماشي يا مز انت😉

حسين : ههههههههه وحشتيني والله يا اوزعة
وذاهبو جميعا الي المنزل .

عند مراد دخل الشركه وجد رغد السكرتيرة .

رغد : مستر مراد مستر سيف جوه منتظر حضرتك.

مراد : عملته ايه في الاجتماع .

رغد : اتأجل لبكرا يا فندم 

مراد : تمام

ودخل عند سيف وجده سارح 

مراد وهو يجلس وينظر إليه ب إستغراب 

مراد :سسسسسسسسييييييييفففففففف .

سيف بفزع : مراد انت هنا من امتي .

مراد : نعم يا روووح امك بكلم نفسي انا من الصبح .

سيف : ايه يا مراد في ايه 🙂

مراد بغمزة : مفيش يا حياتي بس انا ليه حاسس انك واقع😉.

سيف بارتباك : لاء لسه مفيش حاجه من دي متقلقش اخوك يعرف يسيطر ههههههههه .

مراد وهو يلم أدواته : مش قلقان اللي منك انت ههههههههه يلا علشان نروح .

ثم خرجوا الاثنان وذاهبو اللي المنزل .

عند همسه ولمار وحسين : 

حسين وهو ينزل من السيارة :يلا يا بنات انزلوا.

لمار : بت امك لو عرفت اني جيت مع ابوكي هطلع البلا الازرق عليا 😅

همسه : متقلقيش ياختي تعالي يلا ودخلوا جميعا الي المنزل.

همسه ولمار وهما يطبلو علي باب المنزل : خلي بالك من الواد واد انا نازل يا سعاد عاد .

سميه وهي تخرج من المطبخ وتلقع الشبب : نهاركم اسود معايا انهاردة يا كلاب انتو .

لتفتح الباب وتري حسين يقف في الاخر وهيموت حرفيا من الضحك علي تلك المشاغبتان .

همسه ولمار وهما يحضنوها مرة واحدة : سمسمه حبيبة قلبي وحشاااااااااانيي .

سميه وهي تبعدهم عنها : ابعدو كدة كتكم القرف صدعتوني قدامي علي المطبخ منك ليها وانت مش ناوي تخش ولا ايه 😉 

حسين بنفس الغمزة : مستني لما ترحبي بيهم براحتك .

سميه وهي تحتضنو : هرحب بيهم في المطبخ هههههه

حسين بضحك : تمام بس خفي علي لمار شويه وابعاتيلي مايه مع همسه علي المكتب .

سميه : حاضر يا حنين هههههه .

ليدخل حسين غرفه المكتب ليدق الباب وتدخل همسه ومعاها كوب ماء .

حسين : تعالي يا همسه .

همسه وهي تضع الكوب:اتفضل يا بابا ثم تجلس مقابل له .

حسين وهو يشرب وينظر لها : عايزة اعرف ايه اللي حصل في الجامعه ؟

همسه ب ارتباك: مفيش حاجه حصلت غير اللي قولت لحضرتك.
حسين : امممم يعني متديش ايدك عليه .

همسه بصدمه: ها 

حسين: هاااااا اييييههة انا ربيتك كدة ترفعي ايدك علي دكتور بتاعك يا محترمه .

همسه والدموع في عينها: هو اللي قل أدبه عليا الاول .

حسين : علشان خبط فيكي تعملي كدة وتقللي من نفسك .

همسه : اسفه يا بابا مش هعمل كدة تاني 🥺

حسين وهو يحتضنها: قلب بابا انا عايز مصلحتك وعايزك تكوني احلي همسه في دنيا دي كلها .

همسه:ربنا يديمك لينا يا حبيبي.

حسين : طب يلاا نشوف البت لمار الغلبانه دي امك زمنها نفخاها.

همسه بضحك : اه صحيح يلا ههههههههه.

وخرجوا وكان اسامه عادي من مدرسته اتغدو وقضوا وقت ممتع مع بعض وانتهي اليوم.

في فيلا امجد العامري:

عادوا سيف ومراد الي الفيلا وجدو تلك المشاكسه ريماس في الخارج عند الحديقه تنتظرهم .

ليذهبو إليها : وهم يضحكوا وينظرون الي بعض

سيف : والله مجبت شكولاته انهاردة قولي اللي حصل وضيفي علي حساب بكرا ههههههههه .

ريماس بزعل: لاء الشكلاتة الأول ☺️

مراد وهو يخرج لها واحدة : اتفضلي يا سوسه ايه اللي حصل .

ريماس : وهي تحضنو احلي مراد ولا ايه يا بشششر

مراد وسيف بضحك : مصلحجيه درجه اولي.

ريماس بتذمر:كدة خلاص مش هقول .

مراد برفع حاجب : مش ايييه 🤨

ريماس بسرعة البرق : بص ياعم اللي سمعته أن ماما بتقول لبابا صحبك حسين رد عليك ولا لاء.



مراد بمقاطعة : حسين مين .

ريماس : معرفش 🤷.

سيف : طب حسين هيرد علي اي 

ريماس : معرفش.

مراد وهو ينظر بعيد وتقريباً فهم 
مراد ب ابتسامه جميله في نفسه : تمام اوي ياريت يحصل😉.

سيف وهو ينظر لريماس الذي تأكل الشكولاتة بنهب انتي فاهمه حاجه يابت.

ريماس : لاء 

ليدخلو جميعا الي السفرة ليسلموا علي والديهما .
ثم يأتي وقت الطعام .

امجد : اخبار الشغل ايه .

سيف ومراد : تمام الصفقة هتم بكرا .

امجد : تمام اوي 

جميله : مراد اعمل حسابك قريب هنعمل زيارة لبيت الدكتور حسين النصار .
مراد ب ابتسامه في نفسه: ليه.

جميله :هنشوف بنته همسه عروسة قمر 
مراد بصدمه : ننننننننننننننننععععععععمممممممم
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-