جديد

رواية ‏همسة ‏المراد ‏البارت ‏الخامس


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في قاعة الاجتماعات: 

كان كل شيئ علي م يرام حتي نظر شخص من الوفد الي تلك الجميله حور. 

سيف وهو يشتعل غضبا: مستر ايفان ممكن تركز معانا. 

ايفان: معذرة مستر مراد ولكن يوجد ب مصر  جمال طبيعي 😉 

سيف وهو ينظر الي حور بغضب بسبب خجالها الذي زادها جمالا: مستر ايفان  هذا الكلام لايصح. 

ايفان: لماذا يا رجل انها فعلا جميله. 

مراد:  كفا مستر ايفان حان الآن مراجعة الشروط. 

ليتم الصفقه  : تحت تغزل ايفان وغضب سيف وضحك مراد علي اخيه الذي علم ب ما يجري ل اخيه. 

ليقوم ايفان  ب التسليم علي مراد وسيف و لسه يسلم علي حور ليضع سيف يده في يد ايفات وابتسامه  صفرا تزين ثغرو:  عفوا هي لا تصافح الرجال. 

ايفان:  معذرة لا اعلم. 

ليخرج مع مراد  ويترك تلك المجنون مع حور. 

سيف بغضب:  كككننتتيي بتضحكيي علي ايه فرحانه سياتك هو عمال بتغزل بيكيي.

حور بدموع:  انت بتزعق لي كدة ليه وبصفة ايه بتحكم عليا. 

ثم تتركه وتذهب الي مكتبها لتأخذ حقبيتها ليأتيها سيف من خلفها : 

سيف  :  حور انا اسف معرفش انا عملت كده الزاي.

حور : انا اللي اسفه انا مش هقدر اكمل في الشغل.

سيف بغضب من نفسه: حور اهدي دة لسه اول يوم .

حور : اي شركه هتقبلني .

سيف بغضب وصوت عالي: مممشش هتمشييي انتي ناسيه أن فيه شرط جزائي انتي ماضيه عليه.

حور : شرط شرط الجزائي😳.

سيف ب ابتسامه خبيثة: اه الشرط ولا تحبي تتحبثي.

ليدخل مراد عليهم ف تلك اللحظة: 

مراد : أتشرفت بيكي يا انسه حور .

حور ب ابتسامه: الشرف ليا يا فندم.

مراد: سيف تعالي عايزك.

سيف وهو يغمز الي حور : تمام يلا .

ثم اقترب منها وهمس : مش هتمشي يا حور غير وانتي علي اسمي 😍ثم يتركها ويذهب الي المراد .

حور بخدود حمرا جدا من الخجل: ياربي ايه اللي بيحصلي دة بس .

عند مراد يدخل عليه سيف 

مراد :بقي سيف  العامري يقع ب الشكل دة ههههههه وتقولي اخوك مسيطر هههههههههههههههههه.

سيف: اخوك مش واقع بس اخوك خلاص علي أخرو.

مراد: ههههههههه اهدي يا سيف ب.....

سيف : متقوليش اهدي اتصرف انا عايزة اخطبها وطول م انت مش عايز تتجوز انا هفضل كدة .

مراد: امممم طب ايه رأيك أن هساعدك تخطبها ومش بس كده لو عايز فرح كمان معنديش مانع.

سيف وهو هيموت من الفرحة: بجد بس دة الزاي.

مراد : سيبها عليا 😉

عند لمار 
لمار وهي تسلم علي اياد : اهلا وسهلا بحضرتك ثم تتركه وتذهب إلى والدتها.

اياد في نفسه: آسف يا لمار بس مكنش ينفع اقولك أن بموت فيكي وبحبك وعد يا حبيبتي اخليكي تحبيني زي الأول واكتر.

اما لمار كان الابتسامة تزين وجها وقلبها يدق فرحا 
ليضعو الطعام الي الرجال ثم بعد ذلك بين الكلام والضحك بين مصطفى واياد .

اياد :مصطفي 

مصطفي وهو ينظر اليه

اياد : انا عايز اطلب ايد لمار هو في حد في حياتها

مصطفي: لاء مفيش 

اياد : طب خد رأيها لو في قبول هاجي انا و والدتي.

مصطفى: تمام.

ليأتي المساء :

ليفتح حسين الباب يحضن صديق عمره امجد ويضحك.

حسين : والله وحشتيني اوي يا امجد فين ايام زمان

امجد : وانت كمان والله يا حسين انت عارف الدنيا مشاغل.

ثم يسلم على مراد وجميله 

حسين لهم : تفضلو يا جماعه البيت بيتكم اتفضلو.

ليدخلو وتأتي سميه تسلم عليهم وتصاحب جميله 

حسين : اخبارك ايه يا مراد.

مراد ب ابتسامه: تمام الحمدلله يا عمي المهم صحتك انت .

حسين: انا الحمدلله يا بني.

جميله : امال فين عروستنا يا سميه 

سميه: ثانيه واحده هنادي ليها اكيد مكسوفه.

عند همسه :

الله عليكي يابت يا همسه هو دة الكلام أما طفشته ههههههههه.

كانت تردي جيب كبير وبلوزه واسعه جدا عليها وطرحه بشعه اوي .كانت قبيحه ب معني الكلمه.

لتدخل عليها سميه : 

سميه وهي تلطم: يا نهار اسود.

همسه بغمزة : ايه رأيك 😉

سميه وهي كاد أن تموت وتمسك رأسها: حرام عليكي اللي بتعمليه فيا دة ايه القرف اللي لابساه دة

همسه بصوت محمدهنيدي  : دة اختياري.  

سميه : جبتيلي الضغط غيري الزفت دة يلاااااا .

همسه : بطاعه حاضر حاضر.

لتخرج سميه وترتدي همسه فستان وردي جميل جدا وهادي اوي وحجاب بنفس للون الفستان كانت جميله جدا حوريه بمعنى الكلمه.

لتخرج همسه لسميه ثم يدخلو اليهم .

لينصدم مراد من جمالها ويدق قلبه بسرعه عاليه
مرادوهو ينظر لهافي نفسه:اما خليت ايامك كلها سودة.

سميه : همسه اهي يا جميله.

جميله :الله اكبر بسم الله ماشاء الله.

همسه وهي ترفع عينها .

همسه : ااااااننننننتت

لينظر لها مراد ب ابتسامه صفرا ويلتزم الصمت .
حسين : اقعدي يا همسه .

همسه وهي تضغط على أسنانها : حاضر يا بابا 
لتجلس بجوار جميله وساميه .

جميله : انتي همسه الله واكبر عليكي يا حبيبتي .

همسه ب ابتسامه صفرا: اهلا فيكي يا طنط.

جميله :دة مراد ابني طيب وقمر وزين الشباب.

همسه بهمس :اه انت هتقوليلي علي هولاكو.

ساميه وهي تضربها: همسه قومي هاتي العصير .

لتدخل همسه المطبخ وترجع وهي تحمل العصير لتنظر الي مراد الذي يبتسم عليها وعلي حركاتها.
ليغمز لها .

لتشتعل همسه أكثر لتضع المشروبات وتجلس

جميله: انتي بتدرسي يا همسه .

همسه : اه بدر. .ليقاطعها مراد.

مراد : طالبه عندي في الجامعة.

جميله وسامية : بجد .

حسين : اه وكمان لتعرفوا على بعض امبارح .

ليتكلم امجد اخيرا : انا بقول نسيب الولاد يقعدو مع بعض شوية.

حسين : فعلا يلا وبعدين انت وحشيني اوي .

ليتركوهم ويذهبو الي مكان آخر ولكن قريب منهم.
ليعم الصمت  وقت كبير 

لتنطق همسه : انا مش موافقة

مراد وهو ينظر لها ب حاجب مرفوع : مش موافقة علي ايه إنشاء الله.

همسه : مش موافقة علي جوازة دي

مراد :بجد لاء تصدقي انا هموت عليكي😹
همسه بيستفزاز:انت طول يا هلاكو.

مرادبغضب:ي ايييهه دة انا هطلع......

ليدخل حسين والباقي عليهم:ايه يا ولاد ايه الاخبار.

مراد وهو ينظر لها ب ابتسامه خبيثة: اناااا موافق.

جميله بفرحه انا بقول نقرأ الفاتحةالاسبوع اللي جي.

همسه ب صدمه:اييييه.



حسين وامجد: انا بقول تبقي خطوبه.
مراد : تمام 😊
أمجد وحسين وهما يباركو لبعض.حسين ب همس كان يوم اسود يوم موافقه علي كلامك دة العيال مصدومين.
امجد: هشش انت لازم يتحطو قدام الامر الواقع.
حسين بهمس:ربنا يستر.
جميله وهي تبارك لهمسه: الف مبروك يا حبيبتي.
همسه ب صدمه: انا هتخطب ل هولاكو.
جميله بعدم فهم:لاء هتتخطبي لمراد.
ليفيق مراد من الصدمه:ثم ينظر الي همسة انا موافق.
ليبارك الجميع ثم يذهب مراد وعائلته.
همسه لحسين:ممكن افهم ايه اللي حصل دة.
حسين:يا حبيبتي مراد الشخص المناسب ليكي وبعدين احنا هنعمل خطوبه دلوقتي بس.
همسه في نفسها:ياربي هو علشان قمر وعسل ويتاكل اكل يعملو فيا كدة.
لتفيق علي صوت سميه:ايه يا حبيبتي قولتي اي 
همسه:اللي انتو عايزين اعملوه.
لتدخل غرفتها وهي تفكر في حياتها القادمه.
اما عند مراد كان الوضع علي ميرام.
جميله ب فرحه: مبروك يا حبيبتي.
مراد ب حزن :الله يبارك فيكى يا قلبي.
ثم يتركهم ويذهب الي غرفته 
مراد في نفسه:هندمك يا همسه علي القلم .
ثم يذهب في سبات عميق.
عند لمار كانت جالسه تقلب في الفون.
ليدخل عليها مصطفي اخاها.
مصطفي:جعفر عامل اية 
لمار بغضب مضحك:جعفر تاني جعفر ارحمني بقيي.
مصطفي وهو يمسكها من ملابسها من الخلف.
اه جعفر عندك مانع.
لمار: لاء يا ياشا عيل وغلط يا كبير عيل وغلط😹
مصطفي:هههههههههههه جبانه بطلي ضحك بقي علشان عايزك في موضوع مهم.
لمار بضحك:ايه يا طوفي جايبلي عرير هههههههههه.
مصطفي وهو يجلس:اه يا قلبي جايبلك عريس.
لمار والابتسامه تتمحي من علي وجها: مصطفي انت عارف رأي . 
مصطفى: غلط يا لمار طب اديني رد مقتع ليه رافضه. 
لمار:  عايزة اخلص تعليم. 
مصطفي  : طب م العريس دة هيخليكي تكملي تعليم. 


لمار: لاء مش موافقه. 
مصطفي ب قلة حيله: طب مش عايزة تعرفي مين هو. 
لمار: لاء مش عايزة  . 
مصطفي  : اللي يريحك. 
ثم قام وقال ممكن تطلعيلي طقم ووامسحي لي الجازمه علشان خارج. 
لمار بغمزة. اوبااا خارج تقابل المزة  .
مصطفي وهو يخبطها علي رقبتها من الخلف:انا اعرف مزة بردو انا خارج مع يوسف ومحمد.
لمار:خمس دقايق ويكون كل حاجه جاهزة بس متنساش الشكلاته والشبسي.
مصطفي وهو يضحك ويبوس مقدمة رأسها : حاضر كل اللي اميرتي تأمر بيه يكون عندها.
لمار: تسلملي يا حبيبي.
لتذهب لمار لتعمل الأشياء الذي طلبها منها.
ليضئ شاشه تلفون مصطفي.
اياد: ايه يا مصطفي ايه الاخبار.
مصطفي:يخربيتك يا اياد مالك ياض استرجل كدة.
اياد: مصطفي انا علي اخري طمني بقي.
مصطفى بخزي:للاسف يا اياد رفضت.
اياد في نفسه  بحزن علي حب عمره وكسرة قلب:ليه يا لمار ليه تعملي فيا كدة لييييه مش قادره تنسي اللي فات وتفهمي اني كنت يحافظ عليكي لتنزل دموعه بصمت.
ليفيق علي صوت مصطفى: المشكله انها رفضة الفكرة نفسها يعني مش رفضاك انت.
اياد بسعادة:بجد.
مصطفي: اه والله بتقولي عايزة تكمل تعليم.
اياد:تمام اوي انا بكرا جي عندكم.
مصطفى: تنور يا صحبي انت لبست ولا لاء.
اياد: هلبس علي طول اهو يلا سلام ولما نتقابل يبقي نكمل كلامنا.
مصطفى: ماشي سلام. 
ليغلق اياد الفون لتدخل عليه والدته امل.
امال: مالك يا اياد فى ايه يا حبيبي. 
اياد  بحزن:  كرهتني لمار كرهتني مش قادرة تنسي الماضي مش قادره تفهم اني بعشقها مش بحبها مش قادره تفهم ان بعدها موت ب النسبه ليا. 
لتحضنو امال:  سيبها عليا وانا................... 

♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-