الفصل الثاني/ مذكرات
البارت الثاني:-
دعني احبك مثلما علمتني
أن الحياة مليئة بالخيرِ
والحب والنديِ
دعني احبك مثلما احببتني
من دون خوفِ
من نهاياتِ الغدِ
فضياع عمري في سبيلك هينً
لكنني أخشى
ضياعك من يدي
*في الصباح استيقظ بملل من حلمه الذي يلاحقة دائما يخاف بشده على ملكته أن تعرف حقيقة هذا الحلم لا يعرف كيف يواجهها به وهو دائما يبعدها عن اي شئ بخصوص هذا الحلم خوفا من ان تعرف الحقيقة وتكرهُه دخل الحمام وقام بروتينه اليومي ونزل لقي الوقت لسه بدري فذهب إلى غرفة جده ماجد ودق الباب ودخل بعد أن سمح له جده بالدخول وقال« صباح الخير »
الجد«صباح النور» واكمل « نازل بدري انهارده يعنى»
چروان ببرود«عندى شغل كتيير المفروض اخلصه»
هز الجد راسة بمعنى حقا صدقت فأنا أعرفك أكثر من نفسك
چروان يتجاهل نظرات جده «هتسافر انهاردة ولا ايه؟»
الجد«اه هسافر»
چروان«اممم بابا رايح معاك»
الجد«اه مع انى مش عارف رايح معايا ليه»
قاطعه چروان ببرود«مش مهم»
الجد بحزن علي حفيده«خالى بالك منها»_
چروان«متقلقش»
الجد«خليك كويس معاها عشان هى ملهاش حد غيرك ف الدنيا في بتلف تلف وترجع علي مفيش »
چروان ببرود« عارف»
الجد بخبث «مش هيبقا ليها غيرك انت وجوزها ف المستقبل»
خرج چروان بغضب ولكن أخفاه ببراعه وقفل الباب وقال «مش هسمع يبقى فيه غيرى»وذهب إلى الشركة
(⁄ ⁄•⁄-⁄•⁄ ⁄)⁄⁄(⁄ ⁄•⁄-⁄•⁄ ⁄)⁄⁄(⁄ ⁄•⁄-⁄•⁄ ⁄)⁄⁄
في الجامعه:-
تجلس كل من أريام شاردة ومايا وماريا ينظرون لها( مايا وماريا تؤام لكن ملهمش نفس الشكل كل واحده لها جمالها الخاص التي تتميز به كل واحده عن الاخري وهم أصدقاء اريام المقربون لها)
مايا« أريام ، اريام ، ارياااااااااااام»
أريام«ايييه ف ايه بتصرخى ليه»
مايا«عشان انتى عقلك مش معانا واكملت بخبث:او نقول قلبك كمان»
نظرت ماريا لأختها بغضب«ف ايه ي اريام مالك متعصبه ليه»
مايا بعفوية« واضح جدا إن چروان ليه يد في الموضوع يلا احكي عندى فضول اسمع»
أريام وماريا في نفس الوقت «اسكتى بقا»
نظرت مايا لهم بسخط وتحط يدها على فمها
ماريا«مالك ي ايرو احكى»
اريام« چروان بقا يعاملنى زى اخته»
مايا بعفوية اكبر«وهو امتى يعنى عاملك كحبيبته ما طول عمره كدة»
تجاهلوا تعليق مايا واكملوا ماريا«طب ايه ال حصل وليه كدة»
اريام«عشان فاكر انى بحب مازن»
مايا«نعععععم!..ملقاش غير مازن ويفكر فيه كدة»
اريام«صاحب چروان كان عامل حفلة وعزم چروان عليها وهو اخدنى معاه وكنت فرحانه انى هخرج معاه ف اى حته بس لقيت مازن ف الحفلة و..» قاطعتها مايا وقالت«وطبعاا مازن رخم كالعادة»
أريام«جالى وطلب يرقص معايا وانا والله كنت هرفض بس هو مدانيش فرصة وسحبنى وحط ايده على وسطي وبعدين فجأة قبل حتى ما اذقه جيه چروان لانه كان بيتكلم مع واحد من رجال الأعمال بعيد عني فضرب مازن واخدنى ومشينا من الحفلة وهو فاكر انى كنت برقص معاه بمزاجى وبعدها وقف العربيه و... ..Flashback
نظر لها وقال«ايه عجبك حضنه عجبك وهو بيلمسك كدة ي هاانم»
نظرت له وقالت بحزن«عايزة ارجع البيت»
نظر لها بخيبة أمل وعادوا إلى القصر
نظرت له وقالت بحزن«عايزة ارجع البيت»
نظر لها بخيبة أمل وعادوا إلى القصر
Back..
وبعد يومين جه اوضتى واتخانقنا شوية وقولتله ي أبيه وبعدها خرج من الاوضة متعصب وبس كدة»
نظرت لها كل من مايا وماريا بحزن وقالوا في نفس الوقت «الحب صعب»
اريام«ايوة بس لو كان من الطرفين بيبقا شعور حلو اووى»
هزوا رؤوسهم فقالت مايا«يلا نرجع البيت اتأخرنا»
غادروا الجامعة وذهبت كل واحده الي بيتها..
ولكن اريام وهي في طريقها إلى غرفتها سمعت چروان يقول «خالى بالك ي ماما مينفعش اريام تقرأ المذكرات دى ابداا»
هدي( الام )«اهدى متخفش انا خبتها ف مكان كويس عشان متشوفهاش»
چروان«ياارب متشوفهاش»
هدي«روح انت اوضتك يلا متقلقش»
چروان «ماشى»
خرج چروان وقفلت هدي الباب ودخلت هي الي غرفتها بصدمه من ما سمعته وقالت ف نفسها"يترى ايه ال موجود ف المذاكرات دي عشان يكونوا خايفين بالطريقه دي ومش عايزنى اقرأها ممكن تكون دي مذكرات ماما الي كنت بسأل عليها جدو وكان دائما يتهرب مني أنا لازم اعرف"
نظرت لها كل من مايا وماريا بحزن وقالوا في نفس الوقت «الحب صعب»
اريام«ايوة بس لو كان من الطرفين بيبقا شعور حلو اووى»
هزوا رؤوسهم فقالت مايا«يلا نرجع البيت اتأخرنا»
غادروا الجامعة وذهبت كل واحده الي بيتها..
هدي( الام )«اهدى متخفش انا خبتها ف مكان كويس عشان متشوفهاش»
چروان«ياارب متشوفهاش»
هدي«روح انت اوضتك يلا متقلقش»
چروان «ماشى»
خرج چروان وقفلت هدي الباب ودخلت هي الي غرفتها بصدمه من ما سمعته وقالت ف نفسها"يترى ايه ال موجود ف المذاكرات دي عشان يكونوا خايفين بالطريقه دي ومش عايزنى اقرأها ممكن تكون دي مذكرات ماما الي كنت بسأل عليها جدو وكان دائما يتهرب مني أنا لازم اعرف"
دخلت الحمام اخذت شاور علي أمل أن يزيل عنها تعب اليوم وهذه الأفكار ويريح أعصابها وخلدت الي النوم وهي عازمه علي معرفة ما يوجد داخل المذكرات..
ناموا جميعاً غير منتبهين للذي يتابعهم من الكاميرات وهو يبتسم بخبث خطته تمشي بنجاح وهذا ما يريده قريباً لن يكون لعائلة المنياوي وجود ابدا....يتبع