(الجزء الاول)
واقف في غرفة الملابس المخصصه ليه في جناحه بيختار الجرافة اللي هيلبسها بعنايه لحد ما استقر علي واحده لونها اسود رفيعه اخدها وراح للمرايه ربطها علي قميصه الابيض ولبس ساعته الفخمه وحط البرفان المفضل ليه وشال الجاكت بتاعه ونزل عشان يفطر
دخل غرفة الصالون بهيبته وهيئته الوقوره المعتاده
-صباح الخير يا ست الكل
=صباح النور يا ياسين
(ياسين عز الدين الصادق 30 سنه صاحب امبراطورية عز جروب شعر اسود جسم رياضي عيون عسلي ضقن وشنب خفاف عندو غمزتين في خدو بيخطفو نظر اي حد يشوفهم لكن مش بيبانوا كتير)
ياسين:اها بدل قولتي ياسين يبقا لسه زعلانه مني يا نهوده
(ناهد الفيومي جدة ياسين من الام 65 سنه ذات شخصيه قويه جدا لكن تتميز بطيبة قلبها و خوفها الزايد علي حفيدها)
ناهد:لي هو انت شايف نفسك عملت حاجه تزعلني
ياسين:طب اصالحك ازاي قوليلي
ناهد:يا حبيبي انا خايفه عليك
ياسين:تاني يا نهود ما انا قولتلك دا شغل متخافيش ودي شركه زي اي شركه هنشاركها في اي بقا يخوف
ناهد:اللي يخوف ان دي شركة اعمامك الانا عشة عمري كله ابعدك عنهم وعن شرهم وانت ببساطه بضيع كل دا في لحظه واحده
ياسين:طيب انا عايزك تهدي كدا ونتكلم بالعقل ماشي اولا انا مليش اعمام انا عيلتي ماتت مع ابويا ودي شركة الصادق جروب بس مش اكتر من كدا ثانيا انا مش ياسين الكان عندو 8 سنين انا فايق ليهم كويس اوي ممكن بقا متخافيش
ناهد:ماشي يا ياسين بس اوعدني انك هتبلغني بكل حاجه اول باول وتبعد عن اي مشاكل وتخلي بالك علي نفسك
ياسين:حاضر يا ست الكل ممكن بقا نقوم نفطر عندي اجتماع ومش عايز اتاخر
ناهد:يلا يا حبيبي
........................
في احدي البيوت البسيطه في المناطق الشعبيه كانت واقفه بتلبس حجابها وهي بتفطر عشان تلحق معادها دخلة اختها عليها
-اروي انا عيزه 50 جنيه
(اروي محسن السيد 25 سنه خريجة كلية تجاره وبتشتغل في محل قماش لحد ما تلاقي وظيفه كويسه بيضاء عنيها زرقاء لون البحر وشعرها الاسود الحرير متوسطة الطول محجبه )
اروي:الناس بتقول صباح الخير الاول يا منه
(منه محسن 20 سنه طالبه في كلية الطب اخت اروي الوحيده وشبه اروي في كل حاجه الا حاجه واحده بس وهي ان منه لسانها اطول من اروي وشخصيتها اقوي)
منه:اسفه صباح الخير
اروي:صباح النور عايزه اي بقا
منه:عيزه 50 جنيه اجيب خضار للبيت
اروي:حاضر هروح بس المقابله دي وانا راجعه هجبلك الانت عيزاه
منه:يبقا مش هناكل النهارده
اروي:يا بنتي لما اقبض فلوسي خلصت والله واللي معايا يادوبك اروح المقابله وارجع
منه:ماشي يا رورو
اروي:يلا سلامو عليكو
منه:وعليكم السلام
خرجة اروي من بيتها عشان تروح المقابله بتاعتها وهي في الشارع قابلة ام منصور جارتها ودي ست عندها 70 سنه وبتحب اروي و منه زي بناتها
ام منصور:صباح الخير يا رورو رايحه فين
اروي:عندي مقابلة كدا ادعيلي يا خالتي
ام منصور:ربنا يوفقك يا بنتي
اروي:يارب يا خالتي خالي بالك من منه بقا
ام منصور:في عيني
اروي:تسلمي سلامو عليكو
تحركة اروي لطريقها وتركة عيون تراقبها
..........................
ياسين:انا ماشي يا نهود عايزه حاجه
ناهد:مع السلامه يا حبيبي
ياسين:مع السلامه
خرج ياسين و اتجه ل عربيته الاخر موديل والسواق فتح ليه الباب
ياسين:صباح الخير يا ناصر يلا علي شركة مدينة نصر
ناصر:حاضر يا فندم
بعد ربع ساعه وصل ياسين و اروي في نفس الوقت الشركه
دخل ياسين وسط نظرات الموظفين ال في منها خوف وفي منها اعجاب وفي منها حقد وصل مكتبه ودخل وراه اسامه السكرتير الشخصي ليه
اسامه:صباح الخير يا فندم
ياسين:صباح الخير يا اسامه اي الاخبار
اسامه:كل حاجه ماشيه زي ما حضرتك طلبة في الشركه والمصنع اما الوظيفه فا في خلال ال 3 ايام اتقدم اكتر من 30 شخص بس انا صافيتهم ل 10 بس اللي حضرتك هتقابلهم النهارده وهما كلهم موجودين تحت
ياسين:10 كتير يا اسامه هختار 1 من 10
اسامه:الصراحه يا فندم كلهم احسن من بعض بس القرار النهائي لي حضرتك
ياسين:تمام هاتلي ملفاتهم اقراها وابدا دخلي اول حد فيهم من الساعه 11 يعني كمان ساعه
اسامه:حاضر يا فندم
حط اسامه الملفات قدام ياسين وخرج من المكتب
...........................
كانت قاعده وسط 9 اشخاص 4 بنات و 5 اولاد وباين عليهم ان هما من مستوي عالي وقد اي هي باين عليها ان هي مش من نفس المستوي دا
اروي في نفسها:انا اكيد هترفض تيجي ايه انت جنب الناس دي شكلك مش مكتوبلك تسيبي محل القماش ابدا
قطع تفكيرها دخول اسامه وبدا ينادي علي اسماء كل شخص لوحده وكان اللي بيدخل يا بيخرج من غير اي تعبير يا بيخرج كانه خارج من خناقه وهي لحظها كانت اخر اسم
الساعه 1 دخل اسامه وهي الكانت قاعده
اسامه:انسه اروي محسن طبعا
اروي: ايوا
اسامه:اتفضلي
اروي:شكرا
دخلة اروي المكتب وكانت منبهره بجماله وتنسيقه
ياسين:اتفضلي
قالها من غير ما يبص ليها وكان لسه باصص في الورق القدامه
قعدة وهي بتاخد نفسها عشان تهدي ولما يسالها تعرف تجاوب
فضل ياسين ساكت لمايقارب ال 10 دقايق وهي قاعده متوتره وخايفه لحد ما اتكلم
ياسين:متخرجه من الكليه بتقدير ممتاز و معاكي شهدات كتير مشرفه الصراحه بس للاسف مشتغلتيش في شركات قبل كدا
كان بيتكلم من غير ما يبصلها
حاولة تهدا عشان صوتها يطلع طبيعي
اروي:لان كنت بترفض من قبل المقابله حتي
ياسين:لي؟
قالها وهو بيرفع راسه ليها و اول ما شافها برق وسرح في جمالها رغم مظهرها البسيط البيدل ان هي من مستوي بسيط وشكلها البرئ وتوترها الظاهر
اروي:حضرتك بصية نفس النظره اهو
ياسين:نظرة اي
اروي:حضرتك مستغرب شكلي وهتقولي يا ام مش بشغل محاجبين او انت مش من مستوي الشركه
ياسين بهدوء: لا انا هقول حاجه تانيه
اروي:اتفضل
ياسين بحده:اطلعي برا
يتبع.....