رواية تزوجتك لأجل ابنتي
البارت الثالث
"صلوا علىٰ غيث القلوب وريها خير الخلائق رحمة الرحمن."
أردف أسر قائلًا بصدمة: أي اللي أنتِ بتقوليه ده يا ريم......
ردت ريم قائلة ببرود: زي ما سمعت يا أسر.....
أردف أسر قائلًا: باين أنك أتجننتي يا ريم عايزة تمنعيني من حقي الشرعي.....
ردت ريم قائلة: ده اللي عندي يا أسر، متنتظرش مني أكتر من كده.....
قال أسر: لا يا ريم اتعدلي كده وبطلي برود أنتِ مراتي علىٰ سنه الله ورسولة.....
قالت ريم: وأنا مش طيقاك يا أسر هتاخدني غصب عني يعني ولا أي....
رد أسر قائلًا: بصي يا ريم أنا هسيبك دلوقت براحتك لأني مش أنا اللي آخد مراتي غصب عنها، وخلي في بالك أنا عارف أنك بتحبيني.......
ردت ريم قائلة: ده مش حب يا أسر دي مراهقة زي ما أنتَ قولت وأنا فوقت لنفسي وعرفت اهو.....
تذكر أسر حديثه عندما آتت إليه ريم لتعترف له بمكنون قلبها.....
Flash Back ".
عندما كان أسر يبلغ من العمر 23 عام وريم كان عمرها 18 عام وفي ذلك الوقت قرر أسر الزواج من أبنة عمه "مريم" وفي ذلك الوقت ذهبت إليه ريم....
أردفت ريم قائلة بدموع محبوسه في عينيها: اسر هو أنتَ بجد هتتجوز مريم بنت عمك؟؟
رد أسر قائلًا: ايوا يا ريم واخيرًا حلم عمري هيتحقق....
ردت ريم قائلة بحزن: طيب وأنا؟؟
رد أسر قائلًا بتعجب: وأنتِ أي يا ريم مش فاهم؟!!!
ردت ريم قائلة: أنا بحبك يا أسر.....
رد أسر قائلًا بذهول: أنتِ بتقولي أي يا ريم أنتِ اتجننتي ولا أي.....
ردت ريم قائلة: لا متجننتش يا أسر أنا بحبك واللهِ.....
رد أسر قائلًا: وأنا بحبك يا ريم بس مش أكتر من أخت وأنتِ كذلك، ولكن يا ريم أنتِ في سن مراهقة دلوقت ومش قاهمة حاجة ياريت الموضوع ده يتقفل....
ردت ريم قائلة: لا يا أسر ارجوك متعملش فيا كده.....
رد أسر قائلًا: ياريت الموضوع ده يتقفل يا ريم ومش عايز أسمع كلام فيه....
End Flash back. "
أردفت ريم قائلة:أفتكرت كلامك مش كده يا أسر ياريت تعمل بيه بقىٰ وتنساني أنا وافقت علىٰ الجواز علشان ماما مش أكتر ياريت يكون في حدود بينا....
رد أسر قائلًا: بس انت دلوقت مراتي يا ريم أنتِ نسيتي وقتها كان عندك 18 سنه كنتِ عيله صغيرة....
ردت ريم قائلة: وأنا دلوقت فهمت كويس وكبرت كفاية وقولتلك مش عايزاك....
أردف أسر قائلا: خلاص يا ريم أنا هسيبك براحتك تفكري براحة وتشوفي أنتِ عايزة أي.....
ومتفكريش أني ممكن أجبرك علىٰ حاجة...
ردت ريم قائلة: ياريت تثبت علىٰ كلامك ده ومتغيرهوش....
واتجهت للنوم علىٰ السرير واتجه أسر لينام بجانبها.....
أردفت ريم قائلة: أسر لو سمحت متقربش مني أنتَ من ناحية وأنا من ناحيه.....
رد أسر قائلا بسخرية: ياريت يكون في بينا شوية ثقة يا أستاذه ريم أنا جوزك دلوقت......
أردفت ريم قائلة: تصبح علىٰ خير يا أسر خلاص كفاية كلام علشان أنا تعبت....
رد أسر قائلًا: وأنتِ من أهل الخير يا ريم......
ومرَّ الليل بظلامه وكلاهما يفكر في حياته وماذا عساها في المستقبل....
وفي الصباح فاقت ريم بسبب طرق علىٰ باب الغرفة
قامت بكسل لترىٰ من فعندما فتحت ؤأت في وجهها لين.....
أردفت ريم قائلة بحب: صباح الخير يا ليوله....
ردت لين قائلة: ثباح "صباح" الخير يا مامي يلا علثان "علشان" أنا جعانه فين بابي....
ردت ريم قائلة: بابي نايم يا حبيبتي.....
يلا عشان ناخد شاور ونحضر الفطار أنا وأنتِ مع بعض....
قالت لين: يلا يا مامي وبعد كده نثحي "نصحي" بابي ماثي " ماشي"
قالت ريم: ماشي يا صغنن يلا بيناا....
حملتها ريم وذهبت إلىٰ غرفة الصغيرة وغيرت لها ملابسها، وبعد ذلك حضرت الفطور وذهبت لأسر وجعلته يشتيقظ من نومه.......
اكلوا وجلسوا معًا وبعد وقت آتوا اهلهم في ما يسمىٰ فس هذا اليوم ب "الصباحية"
أردف سامي قائلًا: صباحية مباركة يا عرسان....
ريم بهمس لأسر: أرد أقول أي....
ضحك أسر ورد علىٰ والده قائلًا: الله يبارك في حضرتك يا بابا.....
أردفت رجاء قائلة: يلا بقىٰ عايزة أشوف احفادي بعد تسع شهور.....
ردت ريم قائلة: ايوا اومال ده احنا هنجيب دستة عيال متقلقوش خالص.....
رد أسر بهمس لريم : واللهِ ده ازاي بقىٰ من خلال الاسلكي ولا اي...
ردت ريم بخجل: اسكت يا أسر.....
وبعد فترة ذهبوا جميعًا ومرت الأيام وأسر وريم علاقتهم جميلة وبدأ كل منهم بالاقتراب من الثاني، وريم حبها لأسر يدأ يرجع تاني وتنسىٰ اللي حصل وأسر بدأ يحب ريم وخاصةً بسبب معاملتها الحسنة ل "لين" وحنانها عليها ومعاملتها معه هو أيضًا فهي تجبر أي أحد علىٰ حبها....... "