رواية نيره والفهد الفصل الخامس 5 بقلم شيماء سعيد
الفصل الخامس
و قام فهد بفتح الباب لها و قبل أن يعطي لها فرصه للحديث مره أخرى جذبها إليه و قام بالتهام شفتيها بقوه و هي تحاول ابعده عندها و لكن دون فائدة أخذ يعمق في قبلته أكثر و أكثر و يتنقل من شفتيها العليا إلى الأخرى بتلذذ و لكن فاق على صوت من خلفهم .
نيره ايه اللي بيحصل هنا ده.
ابتعدت نيره عن فهد بفزع عندما استمعت إلى صوت السيد عادل أما فهد فنظر لها ببرود و الابتسامة على وجهه الوسيم.
نيره بتوتر : انكل عادل أوعى تفهم غلط و الله هو السبب مش انا صدقني.
فهد بخبث : أنا أخص عليكي يا نونو ده أنا كنت رايح اوضتي لقيتك بتمسكي فيا و تبوسيني يبقى أنا السبب.
نيره بصدمه : أنت بتقول ايه ثم نظرت إلى السيد عادل و قالت بصوت أوشك على البكاء : و الله يا انكل لا ده كداب كفايه كذب يا أبيه لو سمحت و قول الحقيقة.
فهد بسخريه : أبيه ايه بعد عاملتك السوده دي.
السيد عادل بقوه : بس اسكت انت و هي و بعدين اتجوزوا بسرعه و استروا نفسكم مش قدام الاوض كده .
نيره : هو ايه اللي حصل لكل ده يا انكل بس.
السيد عادل : الكلام انتهى خلاص يا اما اتصل بمحمد يتصرف معاكم.
نيره بفزع : لا يا انكل لا بابا لا.
لم يرد عليها السيد عادل و رحل من امامهم.
نظرت نيره إلى فهد بغضب شديد : انت مين سمح لك تقرب مني و بعدين انت كمان بتكذب و تقول أنا اللي عملت كده.
فهد : اهدى كده لتموتي و الا حاجه و بعدين أنا أعمل اللي انا عايزه و اقولك اللي انا عايزه أنا فهد الدالي يا قطه.
نيره بغيظ : طظ فيك يا فهد يا دالي انت إنسان زبال.
لم تكمل حديثها بسبب فهد الذي اقترب منها بقوه و جذب يديها و وضعها خلف ظهرها.
فهد بهدوء مريب : عارفه إن لسانك ده هيكون سبب إني اعمل حاجات أنا مش عايز أعملها معاكي انتي بالذات عشان كده خدي بالك فاهمة و الا لا.
هزت نيره راسها بخوف دليل على الموافقه و لكن ضغط فهد أكثر على يديها : عايز أسمع صوتك قولي فاهمه.
نيره و الدموع تحارب النزول من عينيها : فاهمه و الله بس ابعد عني ايدي هتنكسر.
ابتعد عنها فهد غضب : نيره ارجوكي بلاش تخليني اعمل حاجه اندم عليها بعد كده اسمعي الكلام ممكن.
نيره بتوتر و خجل : ممكن بس لو سمحت بلاش تقرب مني تاني بالطريقة دي.
فهد بابتسامه مشاكسه : و الله على حسب. ثم أكمل حديثه بجديه : عايزك في المكتب..
نيره : ليه.
فهد : موضوع مهم لازم نتكلم فيه قبل أي شيء.
ذهبت نيره خلفه لتعرف ماذا يريد و القلق يأكل في قلبها هي أصبحت تمشي في طريق لا تعرف نهايته أو على الأقل العوده منه.
_____شيماء سعيد______
في النادي كانت تجلس رودي في انتظار أروى و لكن وجدت شخص لاول مرة تراه يجلس في المقعد المقابل لها نظرت لهو و قالت .
رودي بدهشه : مين حضرتك و ازي تقعد كده.
الشخص بابتسامه : معاكي كامل رشدي رجل أعمال ابن رشدي الشناوي.
رودي : تشرفنا بس برضو حضرتك عايز ايه.
كامل : بصراحه انا شفتك من شهر هنا في النادي و من الوقت ده مش قادر أبعد عندك باجي هنا كل يوم عشان أشوف و النهارده اتجرئت و تكلمت معاكي.
رودي بحده : ايه اللي انت بقوله ده لو سمحت ألزم حدودك و اتفضل قوم من هنا.
كامل : صدقيني أنا مش عايز حاجه وحشه لا سمح الله أنا عايز نتعرف على بعض و يكون بنا ارتباط رسمي.
رودي : و انا مش عايزه اتعرف و لا يكون بنا اي حاجه و لو شفتك اتعرضت ليا تاني رد فعلى مش هيعجبك.
ثم وجدت أروى تأتي من بعيد فقامت و ذهبت لها و لم تعطى له فرصه للرد أما هو نظر لها و هو ترحل بخبث و قال.
كامل : مزه قوي بنت الدالي و شكلنا كده هنستمتع سوا اهو الواحد يعيش في العسل شويه.
أما هي ذهبت إلى صديقتها و هي تغلى من الغضب.
أروى : مالك يا نحس.
رودي : الرجل اللي قاعد على التربيزه بتاعتي ده رجل زباله و بدأ الحكايه محن و كلام فاضي.
أروى بتساؤل : ليه عمل ايه.
رودي : جاي يقول نتعرف و مش عارفه أيه.
أروى بمرح : اوعك انا عارفه تبدأ بنتعرف و بعدين تدوري على دكتور يسقط العيل.
رودي بعيظ : انتي كمان بتهزري يا بارده قوليلي عملتي ايه النهارده في الشغل.
أروى بغيظ : ماتفكرنيش اخوكي ده رجل ممل جدا و متكبر على ايه انا مش عارفه كل شويه أوامر أوامر
لما قرفني في عايشتي. ثم اخذت تقلد معتز : رودي قالت لي انك محتاجه شغل فأنا مش بقدر أقول لرودي لا عشان كده انتي من النهارده مساعده مدام هدى السكرتيره بتاعتي هحطك فتره تحت الاختبار و لو نجحتي يبقي مبروك و لو لا يبقى مع السلامه هنا مفيش هزار.
قهقهت رودي على حديث صديقتها : يالهوي مش قادره انتي حفظتي الكلام ده ازي يخرب عقلك.
أروى : من حظي النحس و الله يا اختي المهم تعالى أعزميني على الغداء.
رودي : ليه يعني ما تروحي تاكلي في بيتك.
أروى بغرور : عشان أنا صاحبتك حبيبتك و كمان هعزمك في فرحي إن شاء الله.
رودي بدهشه : هو انتي مخطوبه أصلا.
أروى : لا.
دفشتها رودي : خلاص غوري من وشي جتك نيله.
_____شيماء سعيد_____
أما عند عاصم كان يجلس على النيل شارد في حياته لا يعرف ماذا يفعل كل شيء يذهب من بين يده و لكنه فاق على ذاك الصوت.
عدي : هتفضل لحد امتا تهرب من مشاكلك و تيجي هنا..
عاصم بتعب : انت عرفت مكاني منين و بعدين أنا عايز اقعد لواحدي.
عدي : من الحراسه أما تقعد لواحدك دي لا عشان انا جاي اشكي همي زيك.
عاصم : عندك هم ايه بقى إن شاء الله.
عدي : تعبان اوي اوي يا عاصم حاسس زى ما اكون حد بيخنقتي هموت.
عاصم بخوف : ليه مالك يا عدي زعلان مع دولي و الا مشكله في الشغل.
عدي بسخريه : دولي مش حاسه بيا كل اللي همها الفلوس و اني من عايله الدالي العريقه و لازم اسيب شغلي و اشتغل معاكم في الشركه لكن حب مش عندها ده خلاص المهم الفلوس و اسم العائله و بس.
عاصم بجديه : عدي انت لسه على البر لو مش عايز دولي يبقى خلاص و بعدين انت عارفها و عارف إن الفلوس و المناصب رقم واحد في حياتها و مش مهم اي حاجه تانيه و أنا و فهد معترضين على الجوازه دي حتى معتز اتكلم معاك اكتر من مره لكن انا مش عارف مالك.
عدي : عندك حق و انت مالك يا معلم فيك أيه.
عاصم بتعب : عشق عايزه اولاد و الدكتور قال إن الرحم بتاعها صعب يشيل طفل و لو حصل حمل الطفل هينزل لما يكبر في بطنها شويه و ده ممكن يوصلها للموت و هي مصممه انها تخلف و النهارده جايه تقولي اتجوز و لما قولتلها لو اتجوز هطلقها قالت موافقه.
عدي بصدمه : هي وصلت لكده و انت هتعمل أيه يا معلم.
عاصم : هسيب البيت شويه و ارجع يمكن ربنا يهديها.
عدي : عاصم انت عارف إن عشق بتعمل كده من حبها ليك و عايزه يكون ليك طفل منها أو حتى من غيرها عشان كده بلاش تكون قاسي عليها هى أكيد بتتوجع اكتر منك.
عاصم : عارف و الله عارف بس أنا تعبت من كتر الكلام في نفس الموضوع و بعدين أنا واثق انها سمعت موضوع الجواز ده من حد ده مش كلام عشق.
عدي : ربنا معاك انت صاحبي قبل ما تكون أخويا.
نظر له عاصم بابتسامه و لم يرد و فتح زارعه إلى أخيه.
______شيماء سعيد_____
أما في مكتب فهد كانت تنظر نيره إلى فهد بصدمه شديده و الدموع تسقط من عينيها دون توقف أما هو كان ينظر إليها بهدوء فهو كان متوقع رد فعلها هذا.
نيره ببكاء : يعني ايه أمنيه ميته بفعل فاعل مش حادثه زي ما قلتوا.
فهد : لا أمنيه ميته بالرصاص و يا عالم الدور جاي على مين تاني عشان كده لازم تكوني هنا في القصر و لازم نتجوز.
نيره : انا مش هقدر اخد مكان أمنيه و لا هقدر اغير حياتي اللي انا عايشه فيها سنين كل ده مش هقدر اعمله انت فاهمني صح.
فهد : فاهمك بس إحنا لازم نقف أقدام الخطر و بعدين يا ستي إحنا نعيش مع بعض اخوات أصحاب لحد ما تقدري تعيشي حياتك الجديده بس نيره لازم تعرفي حاجه الأول.
نيره بتساؤل : ايه هي الحاجه دي.
فهد بغموض : إن حتى بعد الخطر ما يخلص مفيش طلاق فاهمه يعني هتفضلي مراتى.
نيره بغضب :ليه بقى ان شاء الله انا مش عايزه أكمل معاك.
فهد ببرود : بصي يا نيره في الدين مينفعش نحدد وقت الطلاق و بعدين أنا اللي أقرر إذا نكمل أو لا و أنا قولت اه يبقى مفيش كلام بعد كلامي.
نيره بصوت مرتفع : أنت إنسان متكبر و قليل الذوق و أنا مستحيل اتجوزك حتى لو صوري بصراحه انا مش عارفه أمنيه كانت مستحمله تعيش معاك ازي بس اكيد انت غصبت عليها انها تكمل معاك ما انت إنسان ماعندكش رحمه و لا قلب و إحساس.
فهد بغضب : انا هعرفك انا انسان ماعنديش رحمه ازي.
أنهى حديثه و هو يقترب منها مما جعل نيره تتراجع إلى الخلف برعب شديد.
نيره : اوعي تقرب أنا ممكن اصوت و الم عليك البيت كله.
فهد و هو مازال يقترب ببرود : اعملي اللي انتي عايزه الحائط عازل يعني مفيش حد هيسمعك.
نيره بصوت أوشك على البكاء : خلاص أسفه بس من فضلك أبعد.
فهد : لما انتي مش اد الكلام بتقوليه ليه اقعدي ساكته مش هيكون أحسن.
هزت نيره راسها بطريقه هستيريه دليلا على صدق كلامه ثم قالت : إحنا مش هينفع نكون مع بعض في الألف سد و سد و امنيه هتفضل حاجز بيني وsearch بينك طول العمر.
فهد بغموض بعد ان ابتعد عنها قليلا : خلي كل حاجه للظروف إحنا كده اتفقنا صح.
نيره : صح بس دراستي في باريس.
فهد : بصي انتي درستي حقوق و القانون في باريس و لازم عشان تحولي لمصر تبدئي من الاول انتي في سنه كام.
نيره : لسه سنه اولى.
فهد : تمام اوي كده إحنا لسه في الترام الأول هنقلك هنا و اللي فاتك أنا هساعدك فيه.
نيره بسعاده : بجد شكرا شكرا جدا.
فهد بابتسامه : العفو يلا عشان كمان ساعه هشتري ليكي لبس جديد.
نيره بتساؤل : ليه انا عندي لبس كتير جدا..
فهد بسخريه : و انتي بتسمي قمصان النوم دي لبس.
نيره بغضب : انت بتقول أيه يا أخ احترم نفسك. ثم قالت باحترام عندما تذكرت أنها معه في غرفه واحده و ما حدث منذ قليل : لو سمحت يا استاذ فهد عيب.
فهد بثقه : شاطره خالص يا نونو يلا روحي البسي حاجه من عند رودي عشان نخرج فهمتي من عند مين.
نيره بتوتر : رودي.
فهد : كويس يلا بقى.
ركضت نيره خارج الغرفه كأنها تهرب من سجن أو شبح يريد قتلها أما في الداخل كان فهد يبتسم بمرح فهو عرف كيفية التعامل معاها فهي مثل الطفل الصغير ذات اللسان الطويل الذي يقول شي و يتراجع عنه خوفاً من أبيه.
_____شيماء سعيد______
كان عدي يجلس في حديقه القصر شارد الذهن إلى أن دق هاتفه برقم دولي نظر إلى الهاتف بتردد لم يعلم إذا كان يرد عليها ام لا يريدها في حياته و لكن يشعر معاها بشي ناقص لا يعرف ما هو انتبه على صوت الهاتف مره اخرى.
عدي : ايه يا دولي خير.
دولي بدلال : دي طريقه تكلم بيها دولي حبيبتك مفيش وحشتيني يا دودو.
عدي : أكيد وحشتيني بس أنا عايزه أعرف انتي بتتصلي ليه أكيد لسبب.
دولي : أخص عليك يا عدي يعني أنا مش بتصل بيك إلا لطلب.
عدي بتعب : دولي صدقيني أنا تعبان و مش قادر اتكلم دلوقتي لو عايزه حاجه نتكلم فيها بكره.
دولي : ماشي يا حبيبي الف سلامه عليك بس أنا عايزه هديه حلوه كده.
عدي : ماشي يا دولي.
ثم أغلق الخط دون إعطاء لها فرصه للحديث مره اخرى هو غير قادر على الحديث معاها في اي شيء الآن.
مالك يا عدي انت كويس : كان هذا صوت رودي من الخلف نظر إليها عدي نظر لم تفهمها و لا حتى هو يشعر بأشياء غريبه معاها و لم يقدر على تفسيرها..
عدي بابتسامه : أنا كويس يا رودي انتي اخبارك ايه في الجامعه.
جلست رودي بجواره و قالت بابتسامه هي الأخرى : تمام الحمد لله ثم قالت بتوتر : عدي انا عايزه اتكلم معاك في موضوع.
عدي : اكيد طبعا يا رورو انتي أختي الصغيرة.
صدمه مثل الطلقه الذي دخلت قلبها مما جعلها تنفجر في وجهه.
رودي : بس أنا مش أختك يا عدي مش أختك أنا بنت عمك و مش كده و بس لا أنا بحبك من و انا عندي 12 سنه و حياتي كلها ليك يا عدي ليك انت و بس مستحمله كل تصرفاتك انت عارف انا بحس بايه
و انت بتتكلم معايا عن دولي بحس اني بموت روحي بتطلع من جسمي قلبي حد بياخذه و بيدوس عليه بجذمته لكن كل ده و لا يفرق معاك في حاجه انت ظالم يا عدي ظالم.
أنهت حديثها و انهارت في البكاء كما لم تبكي من قبل و صوت شهقاتها تعلو في المكان أما هو فحاله لا يقل عن حالها منذ أن استمع إلى حديثها و هو يقف امامها عاجز عن التكلم لا يعرف ماذا يفعل اهي تحبه كل هذه السنوات و هو لا يعلم و لكن هو لا يحبها و إذا تعلقت به أكثر من ذلك سوف يدمرها.
عدي ببرود على عكس ما يشعر به : بس أنا مش بحبك أنا بعتبرك أختي مش أكتر أو أقل و بحبك دولي و الأسبوع اللي جاي هتقدم لها رسمي عشان كده يا ريت تشيلي الكلام الفارغ ده من دماغك و تعيشي حياتك من جديد و بكره ربنا يبعتلك الشخص اللي يستحقك أما أنا فقلبي لدولي و بس ياريت تعرفي الكلام ده كويس.
نظرت له رودي بصدمه من الذي يقف امامها و يتحدث معاها بتلك الطريقة عدي حب حياتها و من عاشت من أجله و لكن اقسم لن تضعف بعد الان.
رودي ببرود هي الأخرى : عندك حق في كل كلامك و انا غلطانه و اوعدك اني هتجوز يا عدي و هعيش مع إنسان غيرك و انت من النهارده بره حياتي كلها.
ثم قالت بوعد : و اوعدك برضو انك هتندم بس في الوقت ده هتكون خسرتني و خسرت كل حاجه يا ابن عمي.
قالت حديثها و رحلت من أمامه دون أن تعطي له ادنى اهتمام أما هو ظل شارد في حديثها هل من الممكن أن يندم في يوم على ما قاله لها.
_____شيماء سعيد______
مع السلامه اشوفكم في بارت جديد 😍😍✋