رواية دنيا و اسد الفصل السادس 6 بقلم فخامه الملكه#البارت السادس الجد بزعيق عندما رائهم هكذا:ايه اللي بيوحصل اهنا انزل اسد دنيا وهي ابتعدت عنه بسرعه اسد:استني يا جدي انا هفهمك الجد بزعيق:تفهمني ايه تفهمني ايه يا ابن ولدي بقي ديه الثقه اللي انا ادتهالك هي ديه الثقه يا اسد ساره بخبث:شوفت يا عمي قولتلك خلي بالك من بتك وانا مسمعتش حديتي شوف اخره دلعك فيها عزيز:اخرسي انتي يا ساره مسمعش حسك ولا تكلمي عن بنتي كده تاني ايه اللي حصل يا دنيا دنيا بخوف وهي علي وشك البكاء: والله يا بابا انا.......... يوسف بزعيق: الكلام خولص لحد اهنا اكرم بعصبيه: خلص اذاي يعني دنيا دي انا عارف تربيتها كويس دي اختي وانتي جاي تشك فيها فاطيمه: نسمع بس منهم الاول اكيد فيه سبب دنيا بتوتر من الموقف: اه اه والله يا طنط انا بس....... الجد بحده: مهسمعش كلام حد واصل اخر الكلام اسد كتب كتابك علي دنيا بت عمك الخميس الجاي والفرح الخميس اللي بعده كريمه بصدمه: ايه انت بتقول ايه يا عمي الجد بحزم: ذي ما قولت اكده الكلام سيف علي رقاب الكل كل هذا ودنيا تقف مصدومه غير مستعوبه لما يحدث امامها هل ستتزوج من شخص عرفته في اقل من ثلاثه ايام؟؟ اكرم بغضب: بص يا حاج اسماعيل كلامك وعوايدكوا علي عيني وعلي راسي بس انا اختي معملتش حاجه علشان تجوز غصب عنها وبالطريقه دي ساره بأندفاع لفشل مخططتها: لا يا جدي جواز لا هي تمشي من اهنا ونخلص منها ومن قرفها ومنشوفش وشها مره تاني الجد: اخرسي يا بت انعام بدل ما اجي اكسرلك دماغك كلمتي انا قلتها وتركهم وذهب عزيز: يا بنتي يا حبيبتي فهميني بس علشان اقنع جدك يبعد فكره عن موضوع الجواز ده انا عارف انك معملتيش حاجه غلط اكرم: انا مش هسكت اختي مش غلطانه وهخودها ونرجع القاهره وفيه عريس متقدملها هتجوزه و....... قاطعه اسد بغضب وصراخ: اكرررررررررم عريس مين ده دنيا مراتي خلاص خلص الكلام انا اصلا كنت هروح اطلبها من عمي ومنيك وخلصنا دنيا مراتي وملكي انا وبس وياريت مهسمعش كلمه عريس ده تاني كريمه بقلق:دنيا يا حبيبتي مالك انتي كويسه وما هي الا ثواني وسقطت دنيا فاقده للوعي صرخوا بأسمها وجروا عليها حملها اسد ووضعها علي الفراش وطلبوا الدكتور لها وبعد وقت خرج الطبيب من غرفتها ومعه كريمه اسد بقلق:هي مالها يا دكتور اكرم بقلق ايضا:دنيا كويسه الدكتور:متقلقوش هي حاصلها انهيار عصبي انا ادتها حقنه مهدئه وهي هتفوق الصبح انشاء الله عزيز:تشكر يا دكتور اتفضل وقام بتوصيلوا عزيز:انا هاخد بنتي وامشي كفايه اوي اللي حصلها اسد بصدمه:تمشي تمشي فين يا عمي اكرم:هنمشي يا اسد بسبب المشاكل اللي حصلت خلاص دنيا مش حمل حاجه تانيه ساره بحقد: اه تمشي ده احسن حل اسد بغضب: ما اسمعش حسك تاني واخفي من وشي يا ساره علشان هتزعلي مني كمان شويه... تركتهم وذهبت بخوف اسد: انا قولت دنيا مراتي يعني مهتمشيش من اهنا اكرم بعصبيه وهي يمسح علي وجهه: مرات مين اسد بص احنا هنمشي وانت انسي انك قابلت واحده اسمها دنيا كلنا شايفين الخلافات اللي ما بنكوا من اول ما جت تتخيل بقب تجوزها هتفضلوا ذي القط والفار كده هتحصل مشاكل اكبرو....... اسد وهو يقول بعصبيه: دنيا مهتمشيش دنيا مراتي ملكي ملك اسد الدمنهوري وانا محدش بياخد حاجه ملكي ويمشي وانا قولت قبل سابق لو مكنش جدي طلب من الجواز انا كنت جاي اصلا اطلبها من عمي وخلصنا بقي قالها بصريخ يوسف: متقلقوش دنيا في عنينا هي بقت كيف بتي من ساعه ما جت اهنا دي وسط اهلها وناسها اكرم بحزم: طب بصوا علشان نخلص من الموضوع ده دنيا هتفوق علي الصبح وهناخد رأيها وافقت علي الجواز يبقي علي بركه الله رفضت والله العظيم هخدها وامشي واعملها اللي هي عيزاه تمام وتركهم وخرج من القصر بأكمله..... اما اسد فذهب لغرفته ثم اخذ كل زوج زوجته وذهبوا لغرفتهم في غرفه عزيز كريمه ببكاء: بقي بنتي هتجوز غصب عنها ااااااااه يا حرقه قلبي يا بنتي هنعمل ايه يا عزيز عزيز بتعب وهو يضع يديه علي رأسه: بصي الكلام اللي قاله اكرم صح هنستني لما تفوق بكره ونشوف هنعمل ايه نامي انتي دلوقتي في غرفه ساره ساره بغضب وهي تقطع الغرفه ذهابا وايابا: بقي انا اعمل كل ده علشان ياخدوها وغوروا من اهنا وهما يقولوا جواز جيت اكحلها عميتها اعمل ايه انا دلوق لا الجوازه دي مهتمش ابدا عند اسد كان يجلس في الشرفه شارد بما حدث: معقول هتجوزها وهتبقي مرتي وفيها ايه عاد هتجوزها وكمان هخليها توافق بنفسها وخليها تحبني ذي ما عشقتها ايوه عشقتها كيف ومتي معرفش بس مش هسيبها تروح من يدي اكده وابتسم واغمض عيونه يفكر في كيفيه اقناعها عند اكرم خرج من القصر وذهب ليسير قليلا لعله يهدأ جلس علي مقعد امام مجري مياه وظل يفكر فيما حدث بأخته اكرم: انا ماليش علاقه بالحصل صح ولا ايه بس هو فعلا شكله بيحبها اوي ده اتجنن لما قولت هاخدها واسافر بس برضه رأي دنيا هو اهم شئ واتنهد.... ثم سمع صوت شهقات منخفضة ظل يبحث بعيونه عن مصدر الصوت وجد احد يجلس علي مقعد بعيد عنه نسبيا اقترب منه وجد فتاه ترتدي عبائه صعيديه وتضع وشاح بأهمال علي شعرها ولكن وجهها ليس واضح لانها تخفيه بين يديها اكرم: احم يا انسه انتي كويسه رفعت الفتاه وجهها نظر اكرم لها ببلاهه ونظر لعيونها الخضراء مثل الغابه وشعرها البني الغامق الذي ظهر من اسفل الوشاح ووجهها الطفولي الاحمر من كثره البكاء الفتاه وهي تحاول منع نفسها من البكاء: خير يا استاذ فيه حاجه فاق اكرم: ها احم لا لا مفيش انتي كويسه الفتاه بابتسامه وجع: انا زينه متشكره جلس اكرم علي ركبه امامها: علي فكره مفيش اي حاجه تستاهل دموعك دي ونظر لها بعيونه الزرقاء (ايوه ثبتها يا اخويا ثبت😂😂) الفتاه: وهو انا هبكي من حالي اكده اكيد الهموم هي الي خلتني ابكي اكرم: هموم ايه بس بزمتك فيه حد قمر كده ييقي عنده هموم انتفضت الفتاه بأندفع: ما تلم نفسك يا جدع انت قام اكرم ورفع حاجبه: جدع انتي اتحولتي كده ليه الفتاه بعصبيه: هو انا علشان ببكي هتفكرني ضعيفه اياك لا والله العظيم اقتلك مطرحك اهنا انت مهتعرفنيش دي ليلتك اكده وروح لاهلك سليم يا ابن الناس اكرم وهو ينظر لها بدهشه ثم حك رأسه وقال بصوت منخفض: هي النسخه دي موجوده عندنا في البيت ولا بيتهيألي اه والله موجوده بس دي بقي النسخه الصعيديه الفتاه: بتبرطم تقول ايه انت مشي من اهنا اكرم ببرود: وامشي ليه هو كان مكانك انا اقعد براحتي كان ستهم بالرد عليه ولكنها رأت شخص تعرفت عليه من بعيد فظهر علي وجهها معالم الخوف وتركته وجرت اكرم:ايه استني طيب بس مش هزعلك البت مشيت هلاقيها فين تاني دي وذهب الي المنزل وهو يفكر بها .................................................. في صباح يوم جديد استيقظت دنيا من نومها وظلت تنظر حولها حتي تتذكر كيف اتت هنا ثم تذكرت ما حدث دخلت في نوبه من البكاء ثم سمعت طرق علي باب غرفتها اعتقدت فاطيمه او والدتها دنيا بصوت مخنوق من البكاء: ادخل ولكنها صدمت عندما وجدته اسد يدخل بابتسامته التي لا تظهر سوي معاها اسد بهدوء وبلهجه قهروايه: عامله ايه يا دنيا دنيا بسخريه: وانت يهمك اوي اسد باستغراب: اكيد يا دنيا بصي خلينا نقعد نتفاهم في اللي حصل بس خشي اغسلي وشك وتعالي ننزل نتكلم تحت شويه علشان متحصلش مشكله تاني دنيا بغضب وعناد: مش هنزل يا اسد واخرج بره كفايه الي حصل اسد عاد الي لهجته الصعيديه: بصي يا بت الناس انا لما بقول كلمه مش بتنيها تاني ويلا خمس دقايق وتكوني قدامي ولا مش هيحصل كويس يا بت عمي دنيا: انت عندك انفصام في الشخصيه صح والله مش طبيعي اسد وهو يتجه نحو الباب: خمس دقايق فات منهم دقيقتين وتركها وذهب ذهب دنيا الي المرحاض ثم خرجت ادت فرضها وذهبت له بحديقه المنزل اسد: اظن قولت خمس دقايق كله ده تأخير دنيا ببرود وهي تجلس: كنت بصلي اتكلم في دي كمان اسد بأستغراب: انتي بتصلي دنيا بغيظ: شايفني هندوسيه وانا معرفش بقولك ايه متعصبنيش اكتر ما انا متعصبه انجز وقول عايز ايه اسد: بعيد عن حديتك اللي انت قولتيه ده ولسانك اللي عاوز قصه بصي انا لازما نلاقي حل للاحنا فيه دنيا: الله ينور عليك كمان وكمان اللي احنا فيه بص انا هسافر وكأنك لا شوفتني ولا انا شوفتك حلو كده اسد بغضب من فكره بعدها عنه: مفيش سفر يا دنيا اسمعيني زين جدي قال كلمها ومستحيل يتنيها دنيا ببرطمه: دي شكلها وراثه في العيله اسد: بتبرطمي تقولي ايه يا مصيبه دنيا بزهق: مبقولش تقول انت وخلصني اللهي تنستر يا شيخ اسد بزهق: صبرني يارب بصي دلوق جدي قال كلمته ومحدش بيقدر يعارضه فيها دنيا: يعني خلاص انا ادبست فيك اسد: خليني اكمل كلامي جننتي اللي خلفوني (الواد خرج عن شعوره😂🤭) ثم اكمل: بصي عمي وابوي مستحيل يقولوا لا علي اي قرار يا خدوا جدي كلمته سيف علي رقاب الكل واحنا هنفذ اللي قاله.. كانت ستهم بالرد ولكنه نظر لها نظره اخرستها اسد مكملا: كتب الكتاب المفروض انه يوم الخميس اللي هو بعد بكره هيتم بعديه الفرح الخميس اللي بعده يعني يعتبر بعد اسبوع تمام الاسبوع ده احنا هنحاول نعيش مع بعضينا نحاول نتقبل بعض زين اكده دنيا: ايوه انا بقي استفد ايه من كل ده ايه لزمته كلامك ده اسد بهدوء: اللي اقصده يا دنيا مهما يحصل هنتحوز تمام قدامنا اسبوع نحاول نعيش مع بعض ونكمل الجوازه ثم اكمل بخبث: وبعدين مين عارف مش يمكن تحبيني دنيا بضحكه سخرية: ا ايه احبك اه اسد انت تقريبا سخن او حاجه حاول تبقي تبطل احلام واتغطي وانت نايم كويس اسد بثقن: ومهتحبنيش ليه بقي انشاء وبعدين ده انا اي بت تتمناني وانا واثق هتحبيني يا دنيا دنيا بضحك وهي تضرب كف بكف: هههههههه والله مجنون يا ابني ايه الثقه دي ثم برضه مفهمتش انا لو محبتكش بقي ولا تأقلمت معاك ايه اللي حصل اسد بحزن: يبقي هتطلق يا دنيا وهترجعي بيتك وتنسيني وانا كمان هحاول انساكي مع اني معتقدش انا اتعودت عليكي اوي يا دنيا اتعودت اني اشوفك كل يوم اتعودت علي ضحك وهزارك اللي ادي للبيت حياه جديده ثم ضحك وقال: اتعودت علي خناقتنا مع بعض ولما بتقوللي هولاكوا اتعودت علي كل حاجه انتي بتعمليها يا دنيا(يا بني هتخليني اعيط والله دي لسه ممشيتش 😢🥺) سرحت دنيا في كلامه وكأنه يتراجها لكي تبقي اسد بتنهيده: ها يا دنيا وافقتي دنيا بدون وعي هزت رأسها بالمواقفه ضحك اسد بأمل ولهفه: بجد يا دنيا هتوافقي تفضلي اهنا معايا دنيا: اه موافقه ثم اكملت بجديه مصطنعه: بس طبعا مع شرطك ولا انت رجعت في كلامك اسد بأمل: لا اسد الدمنهوري مهيرجعش في كلامه واصل خلاص اتفقنا ثم اتت الخادمه ووضعت صنيه بها الفطار امامهم اسد: يلا افطري يا ست العرايس دنيا بضحك: هههه ست العرايس اسد بنبره حب: ستهم كلهم واحلي عروسه في الدنيا بحالها ابتسمت دنيا بكسوف اسد: ها يلا نوفطر ثم بدأو في تناول طعامهم وظلوا يتحدثون عن حياتهم وكلا منهم يعرف الآخر عليه اكثر واقسم اسد ان يجعلها تعشقه كما يعشقها نزل جميعهم وتجمعوا علي مائده الطعام كريمه بقلق: انا روحت لدنيا اوضتها مالقتهاش : انا اهو يا ماما قالت دنيا كلماتها وهي تدخل من الحديقه وبجانبها اسد نظر لهم الجميع بصدمه معادا الجد ويوسف الذين نظروا لبعضم بنظرات لا يفهمها سواهم عزيز بابتسامه: انتي كويسه يا حبيبتي دنيا بابتسامه: انا كويسه الحمدلله يا بابا ذهب اكرم اليها واحتضنها: كنت قلقان عليكي يا زقرده ضحكت دنيا بخفه وضربته علي ذراعه: متقولش ذقرده تاني اكرم بهمس: اسكتي ده انا شوفت نسخه تانيه منك بس الصعيدي دنيا بعدم فهم: نسخه ايه اكرم: تعالي وانا هحكيلك فاطيمه: تعالوا افطروا يلا اسد: لا سبقناكوا فطرت انا ودنيا ساره بسخريه: وه هي صدقت نفسها انها عروسه بجد ايك ولا ايه ده كل اللي حوصل ده علشان الفضيحه.. صفعه علي وجهها جعلتها تسقط علي الارض من قوتها (وكالعاده من الاخ هولاكوا😁) ساره بحقد وغل: بتضربني يا واد عمي علشان دي. اسد بغضب: ما اسمهاش دي اسمها دنيا الدمنهوري مرت اسد الدمنهوري فاهمه ومن اهنا ورايح لا ليكي حديت معايا او معاها وتركهم وذهب خارج القصر ساره:ابقي قابلوني لو لحقتوا تفرحوا بيهم وتركتهم وصعدت غرفتها اكرم بذهول: البني ادمه دي مش طبيعيه والله انا مش هخليها تعمل حاجه في اختي يوسف: وه يا اكرم محدش يقدر يمس خيتك واصل دي في حمايتنا ويلا علشان ننشر خبر جواز دنيا واسد مبروك يا عروسه دنيا بخجل: الله يبارك فيك يا عمو... ذهب عزيز وقبل جبهتها: مبروك يا نور عيني كبرتي وهتجوزي خلاصي وتسبيني دنيا بمرح: مين دي اللي تسبكوا انا لازلقكوا وبارك لها الجميع حتي جدها الذي استقبلها بأحضانه وبارك لها ذهبوا وجلسوا ببهو القصر مالت دنيا علي اكرم: ها بقي نسخه ايه احكيلي اكرم بصي يا ستي: حكي لها ما حدث مع الفتاة بلامس انفجرت دنيا بالضحك بطريقه ملفته نظر الجميع اليها دنيا وهي امسك بطنها من الضحك: هههههههههه هزأتك مهزأ من يومك هههههههههه يالهووووي اكرم رفع حاجبه: نعم كريمه فهمت ان اكرم عمل حاجه وقالها لدنيا: عملت ايه يا عملي الاسود في الدنيا البت وقعت من الضحك اكرم ببرأه: انا مصيبه ده انا غلبان عزيز بضحك: علي يدي اكرم نظر لدنيا: اتكتمي بقي فضحتينا ومر يومان ما بين حاله الفرح بين العائله وساره لم تخرج من غرفتها منذ ذلك اليوم واسد الذي تغير كثيرا واهتمامه بدنيا ودنيا ايضا اصبحت تشعر بتغيره واعجبت به يوم كتب الكتاب كان الكل يعمل في المنزل علي قدم وساق كريمه في المطبخ مع فاطيمه تجهز الاكل معاهاو معهم الخدم لتجهيز احتفال المساء لكتب كتاب احفاد عائله الدمنهوري: كده تمام كده ناقص الحلويات فاطيمه: متقلقيش انا شيعت للبت ورد نفسها حلو جوي جوي في الحلويات زمانها جايه بت كيف النسمه كريمه بفرحه: تمام انا مش مصدقه انا دنيا هتجوز فاطيمه: ومين سمعك انا كمان مهصدقش ان اسد هيتجوز وفي تلك اللحظه اتت ورد ورد: صباح الخير يا خاله مبروك لاسد بيه فاطيمه وهي تحتضنها: الله يبارك فيكي يا حبيبتي عقبالك ورد: ربنا يبارلكلك يا خاله مبروك يا ام العروسه كريمه بابتسامه: الله يبارك فيكي يا حبيبتي يلا تعالي وقاموا بتجهيز للاحتفاليه وقاموا بعمل الحلويات فاطيمه: خدي يا ورد طلعي الصنيه دي علي الترابيزه بري علشان مفيش اهنا مكان اخدت ورد الصنيه وذهبت لاخراجها واثناء سيرها خبطت في شخص وسقطت الصنيه منها نظرت للشخص بغضب ولكنها تحولت الي صدمه..... وهو ايضا نظر لها بصدمه رابط البارت السابع |