جديد

رواية أسيرة قلبي الفصل الثامن8بقلم انجي جمال

رواية أسيرة قلبي الفصل الثامن8بقلم انجي جمال


 


 رواية أسيرة قلبي الفصل الثامن


بحلول ليلٍ مظلم مع اختفاء القمر ليدل علي حزن واكتئاب بغض النظر عن الحفل ولكن هناك حزن لا يمكن رؤيته مختفي عن الأنظار مثل القمر تماماً وكأن القمر يشارك قلبها في حزنه العميق وذكرياتها تتدفق أمام عينها موت امها ومحاولة قتلها أو بالأحرى انها ميته علي قيد الحياة وإبعادها عن اخوها وتخلي والدها عنها وعن والدتها بسهولة 

انجي ببكاء وهي تمسك بصورة والدتها وأخوها

الصغير : كان المفروض تكونوا معايا دلوقتي بس للأسف فرقونا عن بعض خدوا عيلتي مني وتكمل ببكاء مرير كان نفسي في عيلة زي كل الناس ام طيبة وأب يكون سند وأخ يكون بئر أسراري ونكون مع بعض في كل الظروف نشارك فرحنا وحزننا مع بعض بس سرقوا مني كل احلامي وأبسط حقوقي لتكمل بحقد وزي ما سرقوا سعادتي هسرق سعادتهم وزي ما سرقوا حياتي هخليهم يعيشوا في الجحيم وبإبتسامةحزن بس مهما عملوا هتفضلوا في قلبي .

وتقوم بعد ذلك بالتوجه للحفل بعد ارتداء ملابسها

""""""_"_""""""""""" """"""""""""""""

قام آسر بالتوجه لمنزل ميرنا لاخذها للحفل واتصدم من جمالها فقد كانت ترتدي 


فنظر لها بإنبهار آسر : اي الجمال ده يخربيت حلاوتك يا شيخه .

ميرنا بخجل : بس بقي يا آسر .

آسر بإبتسامة: خلاص يا ستي سكت اهه

فنظرت له ميرنا بإبتسامة عاشقة : بس البدلة جميلة جداً عليك .


آسر بإبتسامة مماثلة: بجد ❤️

ميرنا بخجل: اه والله ويلا بقي علشان مش نتأخر علي البارتي .

آسر : خلاص ماشي يلا اركبي العربية لغاية ما اتصل علي أيان أشوفه مشي والا لسه .

ميرنا بهدوء: اوك.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''_______________________________________

عند أيان يقوم بارتداء ملابسه ثم يقوم بالتوجه للخارج لرؤية والديه للذهاب للحفل فوجد والده ووالدته جاهزون للذهاب 

أيان بإبتسامة: اي الحلاوه دي يا جماعة دا محدش يصدق اني ابنكوا .

ايهاب بإبتسامة مماثلة: طب يلا يا حضرة الظابط علشان نمشي .

أيان بتذمر: هو لازم اروح معاكوا يعني 

صفية بتأكيد: طبعاً ويلا علشان نمشي بدل ما نتأخر عليهم 

أيان بملل: طيب ماشي يلا وفي هذه الأثناء يرن هاتفه ويكون المتصل آسر 

أيان : الو ..

آسر : الو يا أيان انت روحت الحفلة والا لسه .

أيان : هخرج من الڤيلا أهه .

آسر : خلاص هنسبقك علي هناك بس متتأخرش .

أيان : ماشي سلام .

آسر : سلام .

ثم ينظر باتجاه والديه: يلا يا جماعة .

ايهاب وصفية : يلا .

_______________________________________
*****************************

يقوم محمد العمري بالتوجه لغرفة ابنه لكي يذهبوا سوياً للحفل .:

محمد : يلا يا رامي علشان نمشي.

رامي : ثواني بس يا بابا ويخرج بعد قليل مرتدي 


محمد بسخرية: اخدت المُسكن بما انك فكيت دراعك 

رامي بتأفف: رجعنا لنفس الموضوع خلاص بقي يا بابا 

محمد بعصبية: مش مكسوف من شكلك .

رامي بغرور وبرود : مالو شكلي ما انا زي القمر اهه ولو حد سأل حادثة صغيرة ويلا علشان منتاخرش

ويقومون بعد ذلك بالتوجه لقصر السويفي لحضور حفل عيد الميلاد.

****************************

في قصر السويفي نجد هناك المكان مزين بطريقة تخطف القلوب قبل الأنظار ونجد الجميع بدأ بالدخول وفي الخارج نجد آسر ينتظر أيان ليدخلوا سويا وفي أقل من دقيقة تصل سيارة والد أيان ووالدته وسيارات الحراسة فيذهب إليهم أسر وميرنا لإلقاء السلام.:

آسر وميرنا بإبتسامة : ازي حضرتك يا عمي ازيك يا طنط .

ايهاب بإبتسامة مماثلة: الحمد لله يا حبايبي.

صفية بحب: الحمد لله انتوا عاملين اي 

آسر وميرنا بإبتسامة: الحمد لله تمام

آسر بإستغراب : هو أيان فين 

صفية : بيعمل حاجة وجاي يلا ندخل احنا .

وقاموا جميعاً بالتوجه للداخل وفي أثناء دخولهم وجدوا فريدة وعمرو فذهبوا لإلقاء السلام عليهم 

ايهاب موجه كلامه الفريدة : ازيك يا فريدة هانم وكل سنة وحفيدتك بخير 

فريدة : وانت طيب يا ايهاب بيه 

ايهاب لعمرو : ازيك يا عمرو بيه وربنا يباركلك في بنتك ويطولك في عمرها 

عمرو : بخير تمام ويبارك فيك ثم نظر لآسر هو ده أيان ابنك 

ايهاب : ده زي ابني ده آسر صديق ابني وابن صديقي ويكمل بفخر رائد في مكافحة المخدرات

عمرو بتوتر : ازيك يا حضرة الظابط ويقوم بمد يده ليلقي السلام عليه .

ليمد آسر يده بإبتسامة : الحمد لله تمام وكل سنة والأنسة مرام كويسة .

صفية موجهه كلامها لكلا من فريدة وعمرو: كل سنة ومرام كويسة لتكمل بإستغراب هي فين مروة 

ليجيبها عمرو : شوية وتلاقيها نازله 

صفية : أوك يلا يا ايهاب نروح نقعد علي ترابيزه لما أيان يوصل .

ثم يقوم أربعتهم بالتوجه لإحدى الترابيزات للجلوس عليها وبعد مرور بعض الوقت يدخل الكثير من رجال الأعمال ومن بينهم محمد العمري وابنه رامي العمري تحت نظرات الإعجاب من البنات وفي هذه الأثناء تراه ميرنا .:

ميرنا بخوف وشهقة :آسر 

آسر بانتباه : مالك يا حبيبتي 

ميرنا بتوتر : شايف الولد الي قاعد هناك ده 

آسر بإستغراب : ماله يا ميرنا 











ميرنا بتوجس : ده نفسه الشاب الي تعرضلي النهارده عند المول وكان عايز ياخدني معاه 

آسر بصدمة وغضب : نعم. هو ده وربنا ما انا سايبه ثم يقف لكي يذهب إليه ويبرحه ضرباً ولكن يوقفه صوت ميرنا المترجي .

ميرنا بترجي : لو سمحت مش دلوقتي خلينا نخلص الحفلة بدل ما نلم الناس علينا 

آسر بهدوء : ماشي خلاص اهدي وبعدين دا شكل البنت الي كنتي بتقولي عليها دهولته خالص 

ميرنا بإبتسامة : اه والله لو تشوفها .

آسر بوعيد : بس نخلص الحفلة وانا مش هسيبه غير لما اعلمه الأدب واخليه يمشي يكلم نفسه 

بعد مرور النصف ساعة يدخل أيان القاعة بإبتسامته الرائعة والواثقة تحت نظرات الهوس والحب والإعجاب من البنات والغيرة من الشباب لما لا وهو مقدم لا يستهان به في المخابرات المصرية ومركز العمليات الخاصة ووريث إمبراطورية الجارحي الوحيد ثم يتوجه لوالديه وصديقه للجلوس معهم 

آسر بإبتسامة: اي يا ابني خطفت الأنظار كالعادة


أيان بثقة : طبعاً هو انا اي حد 

آسر بإبتسامة: ماشي يا سيدي كنت بتعمل اي ده كله 

أيان بسخرية: هو انت ليه محسسني انك مراتي وانا مش واخد بالي 

آسر بسخرية مماثلة: أصل بغير عليك من الهوا 

لينفجر الجالسون من الضحك عليهم ويجلس أيان وبعد خمس دقائق ينطفئ النور ويسلط ضوء خفيف علي الدرج لتنزل منه مرام مرتديه


ليعلوا صوت التصفيق الحار مع نظرات الإعجاب ويبدأ الجميع بمعايدتها بعيد ميلادها ومن بينهم رامي العمري 

رامي : كل سنة وانتي طيبة يا برنسيسه اي الحلاوة دي ( حلاوة امك يا اخويا 😂😂😂)

ميرنا بغرور : ميرسي

رامي وهو يقوم بتقبيل يديها : اتفضلي هدية عيد ميلادك ويا رب تعجبك 

ميرنا بإبتسامة : ميرسي 

************************************
عند أيان ووالديه وآسر وميرنا يتحدث بسخرية موجه كلامه لوالدته.:

أيان بسخرية : هي دي الي عجباكي وعايزاني اتجوزها.

صفية بتأكيد : اه مالها اهي جميلة وراقية ومن عيلة معروفة .

أيان بسخرية: لا خالص دي نسيت تلبس وهي نازلة فنزلت بقميص النوم




فانفجر آسر وميرنا في الضحك ومعهم والده لتتحدث والدته بحدة : أيان خلاص في أي ويلا علشان نروح نسلم عليها ونديها الهدايا 
وقاموا جميعاً بالتوجه إليها 

صفية بإبتسامة : كل سنة وانتي طيبة يا حبيبتي

مرام بفرح : وانتي طيبة يا انطي ازيك يا أيان 

أيان ببرود : الحمد لله تمام كل سنة وانتي طيبة اتفضلي هديتك 

مرام بغيظ: وانت طيب يا حبيبي 

ايهاب بهدوء: كل سنة وانتي طيبة يا بنتي 

مرام بإبتسامة : وحضرتك طيب يا انكل 

آسر بإبتسامة جذابة: كل سنة وانتي طيبة يا آنسة
مرام 

ميرنا : كل سنة وانتي طيبة 

مرام بإستغراب : هو انا شوفتكوا قبل كدا 

صفية : ده آسر صاحب أيان وزي أخوه بالظبط ودي ميرنا خطيبته 

مرام بإبتسامة : اه تشرفت بمعرفتكوا 

ميرنا وآسر : واحنا كمان 

وفي هذه الأثناء يجدوا السكون عما المكان والجميع ينظر باتجاه الباب فينظر أيان وآسر ومن معهم للباب ليجدوا ملاك يدخل من الباب فإذا كانت مرام جذبتهم فهذه الجميلة قد أسرتهم وأسرت قلوب من في الحفل والجميع ينظر لها بدهشة بعيونها التي لا يعرف من ينظر لها أهي خضراء ام زرقاء وكانت ترتدي 



ثم تقوم بالتوجه لمرام تحت نظرات الجميع فتعانقا بعضهما البعض.



انجي بإبتسامة ساحرة : Happy birthdayيا قلبي

مرام بفرح: وانتي طيبة يا روحي ❤️

لتقول ميرنا بذهول ليوجه الجميع نظراته لها :مش معقول أسيل 

لتوجه انجي نظرها لها وبإبتسامة : ميرنا ازيك عاملة اي 

ميرنا بسعادة و فرح تعجب لها الواقفون : انا الحمد لله تمام انتي أخبارك أي 

مرام بتعجب : لا ثواني كدا انتي تعرفيها ازاي دي مكملتش ٣ أيام في مصر 

انجي بإبتسامة : اتعرفت عليها النهاردة في المول 

ميرنا موجهه كلامها لآسر : دي أسيل البنت الي حكيتلك عليها النهاردة

آسر ببلاهه : بقي عايزة تفهميني أن البنت دي الي شبه الملاك ضربت الواد الحيطة الي هناك ده وهو يؤشر بإصبعه اتجاه رامي الذي يقف بصدمة ولا يصدق عيناه هو الآخر برؤيتها ويوجه أيان نظره لما يؤشر له صديقه .:

لتضحك انجي بهدوء : مش كل الي بتشوفه حقيقي أحياناً المظاهر بتخدع ليركز أيان في جملتها وفي هذه الأثناء............................



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-