رواية الأمانة الفصل السادس 6 بقلم نرمين قدري
رواية الأمانة الفصل السادس
ثم نظرت الي حياة وقالت بسخرية
ماعدتش كمان غير الخدامين اللي صوتهم يعلا في البيت
وفجاءة جاء صوت من خلفها زي الرعد هز المكان بأكملة وسمعه كل من في البيت حتي الخدم
اسر/ مااااااااااااجي انتي بتقولي ايه
برقت ماجي و قف الكلام علي فمها و التفتت ببطيء شديد و وجهها شاحب اللون وقالت بصوت منخفض مذبذب :
اااسسر ااانا مقصدتش انا كان قاصدي بس يوطوا صوتهم علشان انت كنت محرج اي صوت عالي في البت بس واللهي ده كان قصدي
قال اسر وعلي وجههي علامات غضب عارم :
ماجي اولا انتي هنا ضيفة مش صاحبة مكان علشان تقولي مين يعمل ايه وميعملش ايه دي اولا ثانيا جنة هنا صاحبت مكان يعني تقدر تقول مين يخش المطبخ ويعمل ايه و مش من حقك تتحكمي في حد هنا و تقوليله وطي صوتك أو علي صوتك احفظي مكانك هنا كويس و اعرفي انك هنا ضيفت مرات اخويا و انا اذا كنت سايبك تعملي اللي انتي عايزاه فا انا اتعلمت أن إكرام الضيف واجب فا متخديش الواجب ده و تعمليه حق مكتسب انتي هنا زيك زي حياة محدش هنا احسن من حد زي ما انتي ضيفة ماجده هي كمان ضيفه جنة . وزي ما انتي ليكي الحق تخشي و تطلعي في أي وقت هيا كمان عندها نفس الحق ده مفهوم انطقي مفهوم ولا مش مفهوم
في هذا الوقت دخلت ماجدة المطبخ وعينيها علي اختها تبعث لها نظرات عتاب علي عدم تحكمها في اعصابها وقالت بصوت منخفض:
اسر هو في اية لكل ده ماجي عملت ايه علشان الزعيق ده كله حتي انت طول عمرك حنين عليها و بتعاملها هي بلذات معاملة خاصة طول عمرك مدلعها و هي المميزة عندك ليه بقا دلوقتي بتزعقلها وقدام الغرب كمان اية اللي جد و مين اللي خلاك تتغير من ناحيتها
ثم رفعت عنيها تستحقر حياة
نزلت الكلمة علي جنة وحياة كالصاعقة
ثم أكملت بدموع كاذبة عمتا يا اسر لو انت مش عاوز ماجي هنا معانا في البيت سهلة خالص انا حتصل بعمي في البلد يجي ياخدها تعيش معاهم هناك وانت كتر الف خيرك لحد كده ولعلمك يا اسر ماجي عارفة حدودها كويس في البيت هنا وعارفة أنها ضيفه عندي وعمرها ما تجاوزت الحدود دي الرك بقا علي نسي نفسة و داخل بيت الناس وعمل نفسة صاحب بيت و داخل المطبخ يطبخ ويضحك وصوته يعلي ولا كانه عايش في بيتة براحتة لكن انت ما شوفتش كل ده و شوفت بس تصرف ماجي الغلابنه علشان خايفة عليك و دخله تقولهم عيب كده ما يصحش البيت ليه قواعد وأصول علشان هي قلبها عليك وعارفة انت ايه اللي بيضايقك لكن حنقول ايه أن خرج العيب من اهل العيب مش بيبقي عيب لكن هما من واضح متعلموش في بيت اهلهم ايه هو العيب عمتا انا حاخد اخوتي و مش حتشوف وشنا هنا تاني
فجأة نطقت جنة لما حاست ان مشكله حتكبر
جنة/ في بس يا جماعة وحدو الله ليه كل ده وانتي يا طنط ماجده ايه حصل لكل ده ماجي هي اللي دخلت و غلطت فينا مش احنا بدل ما حضرتك ما تقوللها أن كده ميصحش حضرتك داخل تعاتبي. علينا غير أن صوتنا مش عالي زي ما قالت جنة
وفجاءة. التفتت لها ماجده وقطعت كلامها وبصوت شبه فحيح الحيا :
طنط مين يا ام طنط انتي انتي فاكرة نفسك لسة في الحارة الزباله اللي جاية منها ما تقوليلي يا خلتي احسن و مين دي اللي اقولها ما يصحش و يصح انتي عارفة انتي بتتكلمي علي مين دي ماجي عارفة مين ماجي يعني الشياكة كلها والزوق كله.
واخيرا فاض الكيل بحياة و فجاءة زقت اختها وراء ظهرها و تحولت من قطة رقيقة لنمر شرس وقالت بثقة مبالغ فيها وبقوة :
عندك حق يا طنط انا بقي حرويكي بتوع العيب بيتعاملوا ازاي
اوقلك انا بقي مين تطلع ست ماجي دي و حوريلك بتوع الحارة الزباله بيتكلموا ازاي
ماجي دي حتت بنت جاية من ورا الجاموسة من البلد عاملة نفسها مدلعة من بتوع مامي و بابي واصلا اللي هي مش واخده بالها منه أن اصلا دلعها ده ماسخ ومش لايق عليها من اصله ولو كانت بصت بس لنفسها شوية في المرايه كانت شافت نفسها كويس غير أنها شخصية هايفة و دمغاها فاضية فاكره أن الفلوس اللي بتاخدها منك حتعمل منها واحده تانية فاكرة أن اللبس الغالي و عوجان اللسان هو اللي حيعمل منها بنت زواد لا خالص علي فكرة هي مش واخده بالها أنها بتخلي اغلي ما فيها لبسها وبس.
و متعرفش أن الإنسان باصله الطيب مش بلبسة الغالي اللي كمان اللي هي مش دافعة تمنه ياريت لو كانت بتشتري اللبس اللي بتتنطط بيه علي ناس من تعبها لا دي من فلوس جوز اختها ياريت حتي مش فلوس اختها الخاص لاء كمان
اقولك كمان تطلع مين ماجي . واحده بتحاول تثبت للكل أنها هي صاحبة المكان و ان هي الأمر الناهي و انها لما تزعق مع الناس اللي هنا في البيت سواء اللي بتنضف أو اللي بتطبخ كده هي اثبتت انها صاحبة المكان متعرفش أن ده بيقل منها ولا عمره كان اثبات لحاجة غير أنه ممكن يثبت أن الواطي لما يمسك منصب حيكون اكتر من كده وهي لما اتمكنت بقت كده متعرفش أن البنت العاملة اللي هنا احسن منها مليون مرة علي الأقل هي نزلت تشتغل ومامدتش أيدها لاي حد و بتقوله اديني وارجع اتنطط بيهم كمان علي خلق ربنا عرفتي بقي مين ماجي بنت هايفه مدلعة انتهازية و عندها نقص بتطلعة علي الاقل منها هي دي ماجي
شدت جنة حياه من ايدها وقالت لها بدموع عالقة فقد انجرحت من كلام ماجده عليها
جنة:
خلاص بقا يا حياة كفايا وحقك عليا ان انا اللي حطيتك في موقف زي ده
حياة بقوة :
لا يا حبيبتي انا اللي بتأسف لو مجي عندك سبيلك مشاكل بعد كده لما احب اشوفك حبقي اشوفك برا بس انا لازم امشي وسامحيني في المشاكل اللي عملتهالك دي بس ما كنش ينفع اسكت علشان لو سكت حنبقي زي ما و صوفونا كده حقك عليا غصب عني بس انا ردتلك كرمتك
واخيرا جبل الجليد نطق وقال بهدوء:.
انسه حياة انا اللي بعتذر ليكي باسم كل اللي في البيت عن سؤ تفاهم اللي حصل و ده بيتك تيجي في أي وقت تشوفي اختك وعيب انك تقولي حتشوفيها برا لأن البيت ده بيت جنة و من حقها تستقبل في أي حد
التفت ماجي ليهم و بتعجب و سخرية قالت :
ياسلام احنا بنشوف العجب اسر الفاضلي بذات نفسة أتنازل واتاسف لحتة بت جاية من حاره لا راحت ولا جات
هنا تحول أسر و كاد يظفر بها لولا دخول احمد علي صوتهم
هنا دخل احمد علي صوتهم ولمح دموع جنة تنساب على وجهها بغزارة شدها إليه وحضنها وقال بلهفة وشوق وخوف:
افي ايه يا نواره حياتي يا جنتي علي الارض مين زعلك ثم رفع عينه علي كل الحاضرين وقال:
هو مين اللي زعل جنة و بتعيط بحرقة كده ليه
رفعت ماجي حاجبيها لاعلي وقالت بغيظ:
انا يا احمد اللي زعلتها ليه وليه داخله اقولها وطي صوتك احنا قاعدين في بيت بس واضح أن مراتك مش متعوده تعيش في أماكن نضيفة معلش معلش مع الوقت ممكن تتعلم بس انت شد عليها شوية علشان تتعلم بسرعة
وهنا ماجي استنفذت كل ذره صبر للجميع طلع فيها احمد وأسر و حياة في نفس واحد لدرجة أنها انتفضت ورجعت للوراء بحركة لا إرادية ولكن كان احمد اعلاهم صوتا
احمد بصوت قوي وفيه نبرة تهديد واضحة :
ماجي كفايا بقا كفياكي تبصي للناس بلمنظور ده وبلشكل ده في اااايه انتي شكلك كده ناستي نفسك ولا ااااايه لاء فوقي جنة هنا صاحبة البيت وصاحبة مكان يعني تعمل اللي هي عاوزه في أي وقت انتي فاهمة ولازم تعرفي حدودك هنا كويس انتي هنا ضيفة وبس يعني تاخدي واجب ضيافة وانتي ساكته ملكيش دعوة مين عمل ايه وعمله ليه اخرك هنا حدود الاوضة بتاعتك متخطهاش وكمان الاوضة انتي فيها ضيفة مش مسموح ليكي تحركي حاجة من مكانها
شدت ماجده ماجي وقالت خلاص ياجماعة ماجي فاهمت حدودها عن اذنكم وشدتها من أيدها وطلعت فوق
وعلي الجانب الآخر اكرم اخد امل وأولاده و طلع بيهم علي الغردقة علشان يستمتعوا بالاسبوع الإجازة وكأن اكرم عاوز يعوض امل علي كل لحظة بعد فيها عنها فهو يحبها ويعشقها بكل جوارحة اهتم
وفي الفيلات دخلت ماجدة وفي يدها ماجي تسحبها اللي غرفتها زقتها داخل الغرفة خلت وأغلقت الباب عليهم و بدون اي مقدمات رفعت يدها ونزلت بيها علي وجه ماجي وقالت بصوت الفحيح المعتاد لديها
ماجده / اية خلاص مش قادره تتحكمي في أعصابك شوية ايه لازم تكشفينا قدمهم مش قادرة تصبري لما تبقي صاحبة المكان كله خلاص
ماجي/ بعياط لاء لاء مش قادرة مقدرتش يا ماجده اصلك مش بتشوفي نظرات اسر للبت دي ولا ماشوفتيش الضحكة اللي كانت علي وشة وهو عمال يسمع لنكاتها البايخة مع اختها في المطبخ
ماجده صقفت ليها وقالت بغيظ
ماجده / برافو بجد برافوا أن خليتي غيرتك تتحكم فيكي اديكي خسرتي كل حاجة بهبلك و شوفي امتي بقا لما اسر يسامحك انتي بالهبل بتاعك ده رجعتينا من تاني لنقطة الصفر بعد ما كنت بدأت الفت نظرة ليكي وحاول أقنعة بالجواز منك
قالت ماجي بغل و هي تنظر شارده اللي الا شيء
ماجي / متقلقيش يا ماجده انا عارفة حرجع اسر معايا تاني زي الاول ويمكن احسن متقلقيش علي اختك انا مسيطرة
ماجده /بغيظ يخربيت الثقة اللي مش لقيلها لازمة من اساسة وريني شطارتك يا مسيطرة بس بعد اللي حصل النهاردة ما افتكرش ان مره دي مش حتعدي بساهل انتي زوتيها قوي معاهم
وتحت عند جنة وحياة
حضنت حياه جنه تربط علي ضهرها بحنان فهي اكتر حد عارف أخته هي طيبة ومتسامحه لابعد حد وده اللي مخوفها عليها أن حق اختها ضايع مع عقربتين وخايفة جدا عليهم منها حضتنها بقوة وقالت لها
حياة/ نصيحة من اختك حرصي من اللي عندك دول قوي اوعي تتكسفي أو تسكتي لحد فيهم دول لو سكتلهم حايفت