رواية ملك و يحيي الفصل الخامس 5
بصدمة و زعيق : ازاي يبابا اتفقتوا من غير ما تبلغوني انه كتب كتاب للدرجة دي تقيلة عليك مش عارفة تستحملي كام شهر خطوبة اعرف حتي هو مناسب ولا لا
ابو ياسمين بعصبيه : ده ال عندي مش عاوز ف البيت خلاص تعبت من حملك كتب كتاب انهاردة و دخلة و مشوفكيش تاني
ياسمين بصدمة : بابا اي ال غيرك من نحيتي كدا مستحيل!
مرات ابوها بخبث : يا ياسمين خلصي عشان بناتي هجبهم من عند طليقي يقعدوا معايا هنا و محتاجين مكان
ابو ياسمين : كلميهم عشان يجوا الفرح
كانت تنظر لهم و هي بصدمة ما الذي غير ابوها بهذا الشكل
و جائت الميكب ارتست و خرجوها ف غاية الجمال و جاء مراد و اتبهر بشكلها و لحد لاحظ سكوتها فعلم ما حدث
ف عربية مراد
مراد : ياسمين حتى لو انتي زعلانة حاولي انهاردة تبيني عكس كدا عشان خاطري انسي اي حاجة و افرحي انهاردة بعدها ازعلي براحتك
ياسمين بفهم : حاضر
مراد مسك ايديها و باسها : بحبك م عاوز زعلانة و هعرف السبب
و ذهبوا الي قاعة الفرح و بدءوا كتب الكتاب و فاقت عن سمع الجملة الشهيرة
"بارك الله لكم و بارك عليكم و جمع بينكم ف خير"
قام و حضنها بفرحة : مبارك لينا ينور عيني بادلته الحضن و بدء الاغاني و كله كان مبسوط و انتهي اليوم بزفة و فرحة ف قلوب الجميع
ف منزل مراد
- انا مش مصدق انك بقيتي معايا و حلالي
= مراد ممكن نتكلم
سكت و فهم - تعالى نقعد طيب
= انا مكنتش اعرف انه كتب كتاب
- عارف باباكي قالي
بدموع = ازاي انت متقوليش
- طريقته كانت غريبة فا وافقت اختصار للمشاكل
بوجع = بابا اول مرة يكلمني كدا انا م مصدقة بجد
شدها داخل حضنه : اسف بنيابه عن كلامه و اني خبيت عليكي حقك عليا
قامت بهدوء = هقوم اغير عشان تعبانة و محتاجة انام
- زي ما تحبي وانا هاخد شاور ف الحمام ال برا
دخلت بدموع ع خدها و اخدت ملابسها و دخلت حمام الغرفة و دخل مراد لاخد هدومه و خرج للحمام بعد انتهائه دخل الغرفة بصدر عاري و بنطلون قطني و منشفة ف ايديه بيمسح بيها شعره و اتصدمت من جمالها كانت مرتديه بجامة ستان روز و شعرها يغطي نص ضهرها و مبلول و وجها احمر من حزنها و دموعها و كان شكلها كيوت جدا
بلع ريقه : ما بصي انتي مينفعش تبقي بالجمال ده و انا افضل ماسك نفسي و محترم خصوصيتك
ضحكت ياسمين : اطلع برا ي مراد
مراد : طب خلاص هفضل محترم بس انام هنا يعني يرضيكي عريس و جديد و بتاع و انام برا عيب ف حقي جدا
ياسمين حطت مخدة ف نص السرير : تمام انت من هنا و انا من هنا
مراد : اتفقنا و طفي النور و ناموا و انتظر مراد حتي انتظمت انفاس ياسمين و شال المخدة و خدها ف حضني ابتسم براحة
مر بعض ايام و الاوضاع مستقرة لحد ما
ف مكان غريب
=نفذ عشان انا لازم اندمها
- ماتنساها هو مفيش غيرها يعني
= اكسرها زي ما رفضتني
- يبني بلاش البت باين عليها غلبانة و سابتلك الدنيا كلها و مشيت ي يوسف فوق قبل ما تندم
= ملكش دعوة عاوز تساعدني تمام
- مجبر اساعدك للاسف عشان انت صحبي
= حبيبي ي درش يلا سلام
عند منزل ملك
رن رقم ع هاتفها
ملك بأستغرب : الو
= اخبارك
: تمام اول مرة ترن عليا حصل حاجة
بتوتر= اصل الصراحة بقالي كتير مشوفتكيش و لا اتكلمنا ف وحشتيني يعني
بكسوف : مم المهم انت عامل ايي
ضحك بشدة = بخير لما سمعت صوتك
: ف ايي يعمر
=عاوز اشوفك
: خلاص هشوف يحيى و ليلى و نخرج كلنا
= ه.. ههو لازم يحيى يعني مينفعش انا و انتي بس
ضحكت ليلى : هو اي بينا ي عمر عشان نخرج اصلا
= هو انا مقولتلكيش
ضحكت اكتر: لا مقولتليش
= م انا معجب بيكي
: بتهزرررر
= بيجادد
بضحك: بطل هبل بقي انت زي يحيى و فوق كدا عشان منخسرش بعض احنا صحاب اشطا
ابتسم بحزن= اه طيب
: لسة عاوز تخرج؟
= هشوف كدا و اكلم يحيى
: اوك سلام
= سلام
اغلقت هاتفها و ابتسمت بحزن : انا اسفة يعمر بجد بس انا مش قادرة ابقي مع حد انا عوزة افضل لوحدي يرب يكون مجرد اعجاب
عند منزل عمر
والدة عمر : خير يعمر
عمر : امي انا عاوز اخطب
امه بستغراب : عاوز تخطب مين يعمر
عند ليلى
: بس انا م هقدر اعيش هناك
= حبيبتي جربي يمكن يعجبك الحال ولا انتي عاجبك مرمطة هنا بس
: يبابا يحبيبي انت لي مش عاوزني معاك
= لو فضلتي معايا انا مش هعرف اسافر كل شوية هقلق عليكي لوحدك و انتي عارفة شغلي
: بس انا هنا مرتاحة
= جربي كام شهر لو ارتحتي كملي
بحزن : حاضر يبابا عن ازنك هدخل انام
دخلت غرفتها بدموع
: يرب هعمل ايي مش هقدر ابعد عنه
فتحت هاتفها و رنت على ملك
ملك : وحشتيني يلولو
بدموع : عوزة اشوفك
بقلق من صوتها = مالك ي ليلى
بدموع اكتر : مش هعرف احكيلك كول
= طب تعرفي تيجي
: حاضر هقوم البس و اجيلك
= مستنياكي متتاخريش
اغلقت بقلق عليها و خرجت من غرفتها للصالة
: ماما بابا ف واحدة صحبتي جاية تقعد معايا تمام
والدها : ماشي يحبيبتي
ملك : احتمال اخدها و ننزل نشتري هدوم و كدا
والدها : موافق شوفي يحيى لو عاوز يجي معاكم
والدتها : يروح معاهم لي يشتري حاجات بنات سيبهم يتبسطوا شوية
ملك : حبيبتي يست الكل و كلامك كله صح الصح
ضحك حسام : ماشي ي ملوكة زي ما تحبي
يحيى : مين جاي يملك
: ليلى
يحيى بستغراب : علاقتكم اتطورت كويس جدا دي غلبانة اوي
ملك : اه حبيتها اوي بجد بقالنا فترة بنتكلم كتير
والدتهم بخبث : وانت ي يحيى محبتهاش انت كمان
يحيى ضحك و فهم امه : لا مش زي ال فدماغك انا ناويي ع واحدة تانية خالص
ملك بصدمة و حزن و حماس متصنع : واحدة تانية مين ي يحيى
يحيى بابتسامة : بصراحة ف واحدة كانت معايا ف الجامعة بس قمر و محترمة اوي و شوفتها من فترة كدا و اتكلمت معاها و سألت عليها و هي محترمة اوي و مفيش حد ف حياتها و ناويي اوي يجماعة
ملك مصدومة و سرحت ف ان لو ليلى عرفت ممكن تزعل و هتحكيلها كدا ازاي
يحيى : ملك روحتي فين
= ها معاك يحبيبي كمل
والده : بص ي ابني لو شايفها كويسة و مناسبة فعلا انا موافق نروح نطلبهالك
والدته : ال تشوفه يحبيبي برضو
رن باب بيتهم قامت ملك للفتح
: ادخلي يروحي
دخلت بوجها الابيض و عينيها و وجهها الاحمر من البكاء
رق قلب يحيى ع مظهرها اللطيف و الطفولي الرقيق
سعاد : ادخلي يحبيبتي الهم بارك اي القمر ده
ليلى بخجل : تسلمي ي طنط
ملك : هنقعد احنا ف الاوضة يماما و دخلوا غرفة ملك
يحيى سرح شوية
والدته : البت جميلة اوي ي يحيى
يحيى بسرحان : بس شكلها زعلانة اوي حاسس ان ف حاجة حصل
والده بخبث : مقولتليش العروسة اسمها اي
ضحك يحيى فهم دماغ ابوه:
ف غرفة ملك
دخلت و قعدوا واخدتها ملك ف حضني : مالك طيب بتعيطي لي قلقتيني اكتر
بعياط : اا انا حاسة بخنقة و.. م عوزة امشي م عوزة اسافر م عوزة اجرب حياة جديدة هو انا كل ما استقر يبعدوني