جديد

رواية وردة الظلام كاملة جميع الفصول بقلم ايه غنيم

 رواية وردة الظلام

الفصل الاول 


مين مدفعش الأجرة لسه ناقص ..؟؟ الأجرة يا جماعه .. أنت ِ دفعتي الأجرة يا أنسة...؟؟


_ لا مدفعتش .


- طب ما تردي عليا و قولي لا مدفعتش قولي مش معايا قولي مش هدفع لكن ساكتة وأنا عمال أنادي و اقول مين .. مين .. طب ردي على الأقل. 


_ أنا آسفة اتفضل الأجرة أهي اكيد مش هاخده وأنا ماشية يعني . 


- توقف الباص في محطة و نزلت منه وهي تتحرك نحو منزلها تتحرك ببطء حتي لا تصل فهي تعرف حق المعرفة ما الذي ينتظرها في المنزل تقف تحت منزلها تنظر له بكل كر ه .. حق..د .. ترا فيه ظلم فقط تحركت للداخل بدأت تتحرك على الدرجات حتي وقفت أمام شقتها فسمعت صوت من الداخل ..


- وأنا اللي هنزل اشتري لما بنتك تجي من برا مكونش أنا خدامة هنا أنا هنا ست البيت دا متفقين لما تجي اطلب منها تنزل تشتري كل حاجة أنت َ عاوزه لكن أنا لا هنزل ولا هطلع تاني خلاص . 


وهو أنت ِ نزلتي اولاني علشان تنزلي تاني . ( رد عليها زوجها بهذا الحديث فصمتت حينما سمعت صوت الباب يُفتح دلفت منه"ورد" نحو غرفتها و كان هذا الطلب الأول منها  دخل والدها خلفها وهو يطلب منها .)


- كوثر حبيبتي ممكن طلب تنزلي تجبي حاجات علشان نعمل أكل أصل أمك مش قادرة تنزل تعبانه يا حبيبتي ها هتنزلي ..؟؟ 


_هنزل كدة كدة بس عندي طلب متقولش أمي علشان أنا ماما مات..ت من زمان أوي ممكن تاني حاجة هي اصلا مبتنزلش تشتري حاجة علشان تجي تكد..ب عليا يا بابا و تقولي أنها تعبانة مفيش حاجة تستدعي الكدب دا رسولنا صلى الله عليه وسلم قال :-


وإيّاكم والكذِبَ، فإنّ الكَذِبَ يَهْدِي إلَى الفُجُورِ، وإِنّ الفُجُورَ يَهْدِي إِلَى النّارِ وَمَا يزَالُ العبْدُ يَكْذِبُ وَيَتَحَرّى الكَذِبَ حَتّى يُكْتَبَ عِنْدَ الله كَذّابا".[رواه البخاري ومسلم].


- حلو كدة لما تكدب علشانها مش مصدقة طب أسمع كلام ربنا :- 


وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴾ [إبراهيم: 42]. 


﴿ وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِدًا ﴾ [الكهف: 59].


مفيش حاجة يا حبيبي تستدع الكدب مهما كانت . 


نظر لها بأسف وهو حزين عليها من الأخرى ثم أجابها: 


حقك عليا مش هكدب تاني بس هتنزل صح ..؟؟؟


_____________________________ 


كان في رجل زمان قت..ل 99 نفس ولما حب يتوب 

راح لراهب سأله و قال أنا قتل..ت 99 نفس ليا توبه تاني ممكن أقدر أدخل الجنة . 


فرد عليه قائلاً :- لا ملكش توبة تاني ( قام بقتل هذا الكاهن أيضاً فأصبح قا..تل 100 نفس فسأل الناس لم تعرف أين أذهب لأصبح تائب فدلوه الناس على عالم فذهب إلي العالم يسأله :- 

ليا توبه أنا قتل..ت 100 نفس ( فرد عليه قائلاً:-نعم هناك أرض بها أناس يعبدون الله فأذهب نحوهم و أعبد معهم فذهب إلي الأرض ولكنه جاء الموت قبل أن يصل إلى الأرض فنزلت ملائكه النار و ملائكة الرحمة قالت ملائكة الرحمة :- 


كان كافراً قت..ل 100 نفس فهو لكم . 

قالت ملائكة النار :- ولكنة في أرض الله فهو لكم . 

نزل ملك من السماء ليحكم بينهم فقال لهم هو ذهب نحو الأرض الذي دله الناس عليها فهو يبعد عن الأرض الذي قُت..ل به بشبراً فهو صالح صالحاً من أهل الجنة . 


حدث أطفاله بهذا الحديث وهو يجلس في منتصفهم فسأل أصغرهم قائلاً:- 


إزاي دخل الجنة وهو قا..تل ..؟؟


ردت عليه هذه المرة جدته وهي تضع الإبرة جانباً ، فنظر "أنس" لها فتحدثت:- 


دخل الجنة علشان تاب قبل ما يمو..ت طول التوبة في بالك أنت من أهل الجنة طول ما أنت عارف أن فيه راقيب عليك غير أهلك راقيب عارف عنك كل كبيرة و صغيرة هتبقي على طول في قلبك توبة إلي ربنا كلنا بنغلط يا أبني مهما كان الغلط كبير زي الرجل اللي قت..ل 100 نفس و تاب دخل الجنة بس معني كلامي مش أنك تعمل الغلط و تقول هتوب ما يمكن ربنا يقبض روحك قبل التوبة فاهم قصدي يا حبيبي. 


أجاب " أنس" بنعم بعد حديث جدته و ذهب من أمامهم و معه أخواته فنظرة لابنها " علي" وهي تقول له :- 


طب أي..؟؟ 


لا يا ماما تمم .


_____________________ 


عادت للمنزل بعدما أتت بطلبات المنزل وهي تضعها في المطبخ فدخلت عليها زوجة أبيها قائلة لها بكل تقزز و هي تنظر للأكياس .


ها هتعمل ِ أكل أي أنهاردة يا بنت جوزي . 


هعمل اكلة تليق بيكِ يا مرات أبويا عارفة أي . 


نظرت له الثانية و ضيقت ما بين حاجبة وهي تقول :- 


أي ..؟؟


التربية و الأصل هعملك بيهم شوية أكل يمكن اصلك و تربيتك ترجع من تاني . 


______________________ 


  رابط الفصل الثاني

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-