رواية خطيبتي اخواتي واخواتها التوام الفصل الاول بقلم رحاب القاضي
_اقتباس من روايتي الجديده
#خطيبتي_اخواتي_واخواتها_التوأم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_بالليل لبست سما وناني وملك فساتين شبه بعض وكانو قاعدين في اوضة سما...
سما
فهمتو هتعملو ايه...
ملك بضيق
انا مش معاكم في الخطه دي العريس شكله محترم...
سما بحده
اخرسي يا ملك انا مش هسيب بابا واتجوز، انتو هتتجوزو هو بقي هيقعد مع مين..
ناني
نخليه يتجوز اي رئيكم؟...
سما بغيظ
نعمم ياختي انا تيجي وحده وتحب بابا غيري مش كفايه مستحملاكم انتو ده كويس وماما ماتت وهي بتولدنا والا كنت انا اللي هقوم بالمهمه دي ...
ملك بغيظ
هو اي اللي مستحملاكم انتو انتي عبيطه ده بابانا احنا التلاته...
جالهم صوت بهاء من بره لما نده علي سما وقال
ياا سمااا تعالي يا حبيبتي...
سما بحماس
انا هطلع وهنفذ اول خطه والجايه علي ملك..
ناني
توكلي علي الله يا بنتي ربنا معاكي ...
_طلعت سما سلمت علي باباها والعريس وهي ماسكه صنية القهوه..
بهاء
قدمي القهوه يا سما لعريسك...
_قربت سما بالقهوه من محمد العريس ولما مد ايده عشان ياخدها دلقتها عليه...
محمد بألم
يح يح انتي عملتي ايه؟...
بصتله سما بقرف وقالتله
يح يا كوتي نوتي...
بهاء باحراج
اتفضل يا ابني الحمام اخر الطرقه عشان تنضف هدومك..
محمد بهدوء
اوكي بعد اذنك يا عمي..
_راح محمد علي الحمام واول ما دخل لقي ملك جوه فاتصدم وقال...
محمد
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم هو انا مش لسه سايبك بره...
ملك بحده
ااه يا قليل الادب يا مش متربي مش انت اللي شدتني ودخلتني الحمام...
محمد
اناا والله ما حصل...
_صعب علي ملك فما كملتش الخطه وطلعت وقالتله بتوتر...
ملك
حصل خير اتفضل ادخل نضف نفسك عايز تعمل بيبي اقفل الباب ومتخفش...
محمد بقلق
لا مش عايز انا هنضف المنطلون بس..
_خلص محمد وطلع لبره وكان رايح للصاله وملك ورااه بس مستغرب ازاي كانت العروسه في الحمام وهو لسه شايفها بره، واتصدم اكبر لما لقي سما واقفه قدامه وقال..
محمد
بسم الله الرحمن الرحيم انني مش كنتي ورايا...
بص وراه ملقيش حد، وساله بهاء بقلق
مالك بس يا ابني في ايه؟..
اتوتر محمد وقال
لا ابدا مفيش حاجه...
بهاء
طيب هسيبكم انا واروح اعمل مكالمه جوه في الاوضه قدامكم..
_مشي بهاء وقعد محمد قدام سما وفضل يبصلها جامد حاسس انها متغيره عن اللي كانت في الحمام من شويه، دي اجمل شعرها اطول عنيها بني انما التانيه كان شعرها اسود وعنيها سودا، دوكا كانت مبتسمه انما اللي قدامه تقريبا لسه جايه من عزا...
محمد
هو انت بتعرفي تضحكي..
سما
لا..
محمد
اومال لما بتفرحي بتعملي ايه؟..
سما
مبفرحش...
محمد
طيب بتعرفي تعيطي..
سما
هي دي اسألة واحد طبيعي...
محمد
وده شكل عروسه طبيعيه...
سما
ايوه عادي جدا لو عندك مشكله الباب قدامك..
غمزلها محمد وقال
ابقي عبيط لو مشيت وسيبت العيون البني دي...
اتكسفت جدا. ا لاول مره في حياتها وبصت للارض، فاتكلم هو بجد وقال...
محمد
انا اسمي محمد ايهاب دكتور صيدلي وحيد ابويا وامي هما ما جوش معايا لحد ما اتفق مع دكتور بهاء الاول وبعد كده هيجو يتشرفو بيكم، ممكن بقي تعرفيني عن نفسك؟...
سما ببرود
تاكل كيك؟...
استغرب محمد سؤالها بس مرضيش يكسفها وقال _اوكي مفيش مشاكل...
قامت سما وقالت
طيب دقيقه واحده وهيكون عندك...
_دخلت سما المطبخ وهو بصلها وهو مبتسم وعجبته جدا، بس اتصدم لما لقي ناني طالعه من البلكونة وهي مبتسمه وقالت..
ناني _اتأخرت عليك...
محمد بخوف
سلام قول من رب رحيم انتي مش كنتي في المطبخ يا بنتي وبعدين انتي كنتي بيضه قلبتي سمرا امتي؟...
ردت ناني عليه وقالت
لا انا دخلت البلكونه وبعدين انت ايه اللي بتقوله ده انا كده من الاول..
محمد بقلق
انتي دخلتي البلكونه ليه؟..
ناني
مش انت اللي قولتلي ادخل البلكونه عشان اشوفك راكن عربيتك صف اول ولا صف تاني...
محمد بخوف
احلفي..
ناني بخبث
بقولك اي انا داخله اجيب حاجه من جوه وجايه...
محمد
داخله اوضتك صح؟..
ناني
ايوه، مالك يا دكتور محمد..
محمد بقلق
انا مش عارف مالي...
ناني
طيب دقيقه وجايه..
_راحت ناني اوضتها وفضل محمد باصص علي الاوضه وبعدين اتفزع لما جات سما من الناحيه التانيه وقالتله...
سما
الكيك يا دكتور محمد...
محمد بخوف
لا اله الا الله، يا دكتور بهاء، ياا عم بهاء...
_ايه رئيكم في التلاته التوأم؟...