جديد

رواية تزوجني لاربي ابنه (كاملة جميع الفصول) بقلم رحاب القاضي

 رواية تزوجني لاربي  ابنه (كاملة جميع الفصول) بقلم رحاب القاضي





 رواية اتجوزني عشان اربيله ابنه الفصل الاول بقلم رحاب القاضي



اتجوزني عشان اربيله ابنه بس؟...




مريم _




انت مش متجوزني عشان اربيلك ابنك يبقي متتكلمش معايا غير في اللي يخص ابنك وبس..




معتز ـ




بس انا جوزك ومن وجباتك تهتمي بياا...




مريم بسخريه ـ




هيهي كان في وخلص ي حضرة الظابط...




ـ قبل منبدأ حكايتنا اعرفكم بالبطله، مريم عندها 24 سنه وبتشتغل في حضانة اطفال...




وفي يوم كانت بتشرح للاولاد، ولفت انتباهها طفل صغير قعد بعيد عن الاطفال وبيعيط، فراحتله وسالته بهدوء...




مريم ـ




مالك ي اياد ي حبيبي زعلان لي؟..




اياد بدموع ـ




عشان ماما وحشتني..




مريم بفضول ـ




هي ماما مسافره ي حبيبي؟...




اياد بحزن ـ




لا هي راحت عند ربنا..




ـ زعلت مريم جدا ان كفل صغير مخروم من مامته وهو في السن ده، فشالته ع ايدها وقالتله...




مريم ـ




اي رئيك طيب تقعد ع الكرسي بتاعب وانا اشرح..




اياد ببراءه ـ




















طيب انتي لما هتتعبي ي مس مريم هتقعدي فين؟..




مريم بتاثر_




ي حبيب قلب مس مريم انت، انا ي حبيبي مش هتعب ابمهم انت تقعد هنا وتركز معايا عشان لو بقيت شاطر هجيبلك شوكليت قبل متروح...




اياد بحماس ـ




حاضر اما هبقي شاطر بس ثوليلي وعد تنك هتجيبيلي شوكليت...




مريم بحماس زيه ـ




وعد ايدوو بس تبقي شاطر..




راح اياد وقعد ع الكرسي بتاعها وقال ـ




انتي تؤمري ي مس مريم...




---




ـ ضحكت مريم وكملت شرح للاطفال وكانت بتحاول تخلي اياد ميسرحش عشان




ميفتكرش مامته ويزعل، وبعد مخلص اليةم اخدته وجابتله شوكلاته كتير..




مريم بهدوء _




مبسوط ي اياد؟..




اياد بفرحه كبيره ـ




ايوه اووي، انا كل يوم هبقي شاطر واذاكر عشان تجيبيلي شوكليت...




مريم وهي بتحضنه ـ




وانا كل متبقي شاكر هجيبلك شوكليت اكتر..




جات جدت اياد اللي اسمها الفت، ست كبيره بس شيك جدا وحلوه اووي، وقالت وهي مبسوطه..




الفت _




اي ده انا اول مره من زمان اجي اخدك الاقيك بتضحك مش بتعيط ي اياد؟...




اياد وهو بيضك ـ




ايوه عشان انا بقيت شاطر ومش نوتي ومس مريم هتحيبلي شوكليت ع طول، صح ي ميس مريم...




مريم بهدوء ـ




صح ي حبيبي...




الفت بهدوء ـ




رغم اني كنت قلقانه لما نقلو اياد عندك في الفصل بتاعك، بس دلوقتي مش ندمانه..




مريم بعصبه




وكنتي قلقانه من اي بقي، كنت هاخد منه حته ولا هاخد منه حته..




الفت بخوف ـ




لا مش قصدي، بس هما قالولي انك مجنونه شويه وعصبيه.. 




مريم بغيظ ـ




بوقلك اي انا هعتبر الكلمتين دول طلعو من ست كبيره ودماغها مفسيه ومش هاخد عليهم امين ي تيته..




الفت بخوف ـ




اللي تشوفيه وبعدين انا في سن مامتك ي بنتي عيب تزعقيلي كده..




مريم بعصبيه ـ




انا متىبتش ي حجه عندك اعتراض؟..




ردت عليها الف بسرعه وخوف ـ




لا طبعا انتي كده وي الفل..




اياد بحزن ـ




انتي هتروحي وتسبيني ي ميس مريم..




نزلت مريم ع الاض وقالتله بهدوء ـ




معلش ي حبيبي بس بكره هجيلك بدري واجيب معايا سندوتشاتي ونفكر سوا..
















حضنها اياد وقال ـ




اوكي اتفقنا ي ميمي..




ضحكت مريم وردت عليه ـ




اتفثنا ي حبيبي...




وقغت مريم وقالت لـ الفت بهدوء ـ




---




بعد اذنك ممكن متخلهوش يقعد لوحده لانه بيفتكر مامته وبيزعل جدا..




الفت بابتسامه كبيره ـ




ماشي ي ميمي، شكرا جدا..




مريم بهدوء ـ




مقبوله منك ميمي دي بس عشان خاطر اياد، سمعليكو ي تيته..




_مشيت مريم وفضلت الفت تبص عليها ومبسوطه منها انها خلت اياد يضخك ويركز معاها كمان...




_وصلت مريم بيتها، واول ومدخلت لقيت خالتها قاعده مع ولد عنده 26 سنه، فادايقت وقربت منهم وقالت بعصبيه..




مريم




خير ي خالتو العره دي بيعمل اي هنا؟..




سيف بغيظ _




عجبك كده ي طنط فريده اللي بتقوله بنت اختك..




فريده ببرود ـ




عيب ي ميمي ده مهما كان ابن عمك..




مريم بعصبيه ـ




مانا عشان عامله حساب القرابه اللي بينا سيبااه مرزوع قدامي من غيؤ منزل فيه تلطيش ع قفااه...




سيف بحزن ـ




لي كل دهي مريم، عملتك اي انا عشان تعامليني كده؟..




مريم بسخريه ـ




حاسب طيب احسن جنحاتك طرفت عيني..




فريده بهدوء ـ




وانا كمان عيني اطرفت...




مريم بزعيق ـ




شكلك نسيت انت عملت فيا اي بس عادي افكرك اصل انا عمري ما نسيت ولا هنسي ي سيف...




قربت منه وقالت من بين اسنانها بغضب ـ




انت قبل فرحنا بشهر خ@ونتني مع اقرب صاحبه ليا فشقتنا اللي كنا هنتجوز فيها وفاوضة نومي، هاا افتكرت..




سيف بتوتر ـ


د














ااا غلطت ي مريم، انا مش ملاك يعني عشان معلطش...




مريم بعصبيه ـ




والغلط مياكولش معليا، واللي بيغلط معايا ملوش غير اللي فرجلي...




---




_نزلت مريم ع الارض عشان تفك الكوتشي وتض@ربه بيه واول موقفت ملقتوش قدامها...




مريم بغيظ ـ




هو راح فين ي خالتو؟...




فريده بسخريه ـ




قال يعني هو كان هيستناكي تفكي الكوتشي، اكيد طبعا جري..




مريم بغيظ ـ




وممسكتيهوش لي بس ي خالتو، ما علينا المهم عملتيلنا اي غداا...




فريدهبتوتر ـ




معملتش اكل، كنت فالكوافير واتأخرت بس اي رئيك في لون شعري الجديد..




مريم بغيظ ـ




اي الوان الرقصات دي ي خالتو، وبعدين انا جعانه اكل اي دلوقتي..




فريده بحنان ـ




حالا ي قلب خالتو اطلبلك بيتزا دليفري من اللي بتحبيها...




فرحت مريم وقالتلها ـ




وربنا انا لو امي عايشه مكنتش هتعنل معايا كده...




فريده بغيظ ـ




مانا عايشه اهووو، انا اللي ربيتك فانا اللي امك وبعدين بطلي تقولي خالتو..






















مريم بهدوء ـ




حاضر ي ماما...




فريده بحده _




جاتك ماو، اسمي فريده او قوليلي ي ديداا بلاش تكبريني..




حضنتها مريم وقالت ـ




احلي فريده في الدنيا ي نااااش..




---




ـ تاني يوم نزلت مريم من التاكسي قدام الحضانه وكانت لسه هتدخل لقيت الفت واياد والمشرفه واقفين قدام الباب، واول مشافها اياد جري عليها وحض@نها..




اياد ببكاء ـ




اتاخرتي لي، انا كنت فاكرك مش جايه؟...




شالته مريم ع ايدها وقالته بهدوء ـ




وانا اقدر مجيش انا اصلا جيت عشان حاطرك اهووو..




المشرفه ـ




انتي عملتي اي لـ الولد ي مريم ده مش راضي يدخل الحضانه وواقف من بره مستنيكي..




الفت بضيق ـ






انا اسفه ي بنتي بس هو اتعلق بيكي اووي من امبارح ومش مبطل كلام عنك ده حتي وهو نايم بينطق اسمك..


















دمعت عيون مريم وحض@نته جامد وردت عليهم ـ




لا عادي انا كمان فضلت احكي عليه امبارح لماما وصحابي..




اياد بحماس ـ




بجد قولتي اي عني..




مريم بهدوء ـ




اممم لا سر مش هقولك..




اياد بحزن ـ




عشان خاطري، عشان خاطري...




ضحكت مريم وقالتله بخ@بث ـ




قولتلهم اياد ده ولد جميل ومؤدب وبيسمع الكلام وشاااطر اووي وبيحب تيته وهيسمع كلامها ع طول، انت بتسمع كلام تيته صح ي اياد؟..




---




بص اياد لـ الفت بحزن ورد ع مريم ـ




انا مكنتش بسمع كلامها بس عشان خاطرك وعد هيمع كلامها...




مريم ـ




شاطر شاااطر ي ايدو، ويلا بقي ندخل عشان جيبتلك سندوتشات حلوه معايا نفطر سوا..




قربت مريم من ااباب وهي لسه شايله اياد، وزعقت في الفت و والمشرفه وقالت...




مريم ـ


















متوسعي كده منك ليها عايزه ادخل، دراعي نمل وانا شايله الواد..




الفت بفرحه كبيره ـ




اتفضلي ي بنتي اتفضلي طبعا...




المشرفه بتوتر ـ







انا اسفه ي الفت هانم ع طريقة مريم، بس هو والله طيبه وغلبانه بس لسانها دبش..




الفت ـ




هي باين عليها طدا انها طيبه، بس لي السمعه الوحشه اللي طالعه عليها دي، انا كنت خايفه اودي اياد عندها بس طلعت الوحيده اللي نفعت مع اياد..






















المشرفه بحزن ـ




هي طيبخ جدا ومش مبالغه، فحياتك كلها مش هتلاقي اطيب منخا وكل الاطفال بتعشقها




بس عيبها الوحيد انها مش بتعرف تزوق كلامها غير مع الاطفال..




ضحكت الفت وقالت ـ




اااه مانا اخدت بالي، ع العموم انا همشي وهبقي اجي اخداياد لو حصلت اي حاجه كلموني ع طول..




المشرفه ـ




تحت امرك ي الفت هانم..


           

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-