جديد

روايه نيرة وسليم وفادي الفصل التاسع عشر 19 بقلم يارا رشدي

 

روايه نيرة وسليم وفادي الفصل التاسع عشر 19 بقلم يارا رشدي 






~ صفعه ~

انتهي الطبيب من فحصها ثم اعطاها ابره مهدائه جلست بجانبها علي الفراش هاتفه :

سلامتك يا نيرو 

سقطت الدموع الحبيسيه في عينيها وهي تتذكر كلمات فادي تلك ثم اغمضت عينيها وراحت في النوم لتقول والدته :

اتصل بجوزها عرفه انها عندنا

حرك راسه بنعم ثم تنهد وهو ينظر الي تلك النائمه ..

_____________________

جذبه من قميصه هاتفآ بعصبيه :

انت اتجننت ازاي تعرفها ؟!! وكمان قولتلها اني عارف !!!

ليقول فادي :

يا اخي مش قادر استحمل مش قادر شايفها بتتعذب وبتحمل نفسها حاجه هي معملتهاش، اخو صحبتها عرف بموضوع الصور وهيحرمها من صحبتها حياتها بتدمر وهي ملهاش ذنب 

ثم اكمل وهو يصرخ به :

انت عارف ان نيره معملتش حاجه وبتحسبها وكل شويه تعايرها 

_ نيره ماشيه مع اخو صحبتها وعايشه قصه حب الاستاذ كلمني نهارده وطلب ايديها مني 

قالها سليم بعصبيه ليقول فادي ;

مليش دعوه بكل ده انا الي يهمني نيره وبس 

انتبه سليم لصوت هاتفه ترك فادي ثم تناول هاتفه وقام بالرد ليجد مازن يخبره ان نيره موجوده عنده ..

_____________________

يجلس بجانبها ينتظر افاقتها هتف بقلق وهو ينظر الي فرح :

هي حالتها كانت مستاهله حقنه مهدئه ؟

اجابه مازن بجمود :

اه 

ضغط سليم علي يديها برفق لتقول فرح :

هو سؤال محيرني معلش يعني لما انتو متجوزين ليه نيره قالت انك اخوها ؟ وليه انت كنت بتحبسها دايما

_ معلش اعذريني بس معنديش اجابه ل اسئله دي لاني معرفش

فتحت نيره عينيها ثم زاغت بعينيها علي الجميع حتي وقعت عينيها علي سليم 

اعتدلت في جلستها بتعب وجذبت يديها ليقول سليم :

بقيتي احسن؟

اشاحت بوجهها بعيدآ عنه ليقول هو :

تقدري تتحركي دلوقتي ونروح البيت ؟

اغمضت عينيها بنفاذ صبر ثم نفخت بضيق لتقول فرح :

نيره انتي كويسه ؟!

_ خليه يمشي انا مش عايزه اشوف وشه مش عايزه 

قالتها صارخه ليقول سليم :

خلاص يا نيره مش هقفل عليكي تاني واي حاجه عايزاها هتحصل

صرخت وهي تضع يديها علي اذنيها :

مش عايزه اسمع صوتك ولا اشوف وشك غور بقي 

لتقول والده فرح :

معلش يا ابني سيبها تقضي الليله دي معانا 

_ ممكن تسيبوني معاها خمس دقائق بس

قالها سليم 

رحل الجميع من الغرفه ثم اغلق مازن الباب خلفهما ليقول سليم :

فادي عرفني متاخر حازم وسافر هجيبه منين؟! لو كنت عرفت قبل كده اكيد مكنتش هسكت وبعدين انتي الي بداتي كل ده صممتي تروحي عيدالميلاد مع فادي وادي نتيجه حازم خدرك واعتدي عليكي وصورك وهو وصحابه ونشر الصور علشان ينتقم من فادي 

_ هو المفروض انتو عيلتي صح؟!

تنهد بنفاذ صبر وهتف :

مفيش حاجه كانت في ايدي اعملها عايزاني اروح اقول لبابا يعني علشان يقتل فادي ولا اعمل ايه !! انتي الي بداتي كل ده بلاش تعيشي دور الضحيه ولسه محرمتيش رايحه تمشي مع اخو صحبتك  

نهضت من الفراش وهتفت ;

انا عايزه ارجع الفيلا مش هعيش في الشقه دي لوحدي 

_ فرحي علي اشرقت بعد اسبوعين ابقي اقولهم مش هينفع اسيبك لوحدك في الشقه 

صرخت هي :

عايزه اروح النهارده انا مش هستني اسبوعين

يااما هروح لوحدي واقولهم كل حاجه

ضغط علي شفتيه بضيق وهتف ;

خلاص هاخدك بس بكره الوقت اتاخر دلوقتي 

_ دلوقتي يا سليم ومتخافش مش هعرفهم انك طلقتني 

وفي الخارج يقف كلآ من مازن وفرح يستمعون لما يحدث خلف الباب …

هتفت فرح بهمس :

كل ده حصل فيها مسكينه بجد

اما مازن استطاع الان ربط كل شئ ببعضه البعض وفهم ما حدث …

_____________ _ _   __ 

دلف كلاهما الي الفيلا والجميع جالس شريف وناديه وفادي ايضآ 

هتف سليم :

نيره هتقعد هنا لاني هتجوز اشرقت بعد اسبوعين ومش هينفع تقعد لوحدها في الشقه 

نظر فادي الي الارضيه عندما وجد نيره مصوبه عينيها عليه لنقول ناديه :

مالك يا نيره وشك اصفر كده ليه ؟!

_ هتتكلم انت يا فادي ولا اتكلم انا !!

رفع فادي عينيه ونظر لها وقلبه سقط باكمله هو وسليم ليقول شريف :

يتكلم علي ايه ؟!

_ اساله يا عمو يتكلم علي ايه اساله وخليه يجاوبك 

قالتها والدمعه تلمع في عينيها ليقول سليم :

يلا يا نيره اطلعي ارتاحي انتي اعصابك تعبانه بقالها كام يوم

قالها وهو يجذبها من يديها لتزيح هي يديه هاتفه بانفعال :

وانت كمان اتكلم اتكلموا كلكم يلا قدام عمو وطنط اتكلموا 

_ في ايه يا نيره ؟!

قالها شريف بقلق لتقول نيره :

عيالك الاتنين يا عمو طلعوا احقر من بعض 

_ نيره 

قالها سليم بعصبيه لتهتف هي الي فادي ;

هتكلم انت يا فادي ولا اتكلم انا !!

وعندما وجدت فادي ينظر الي الارضيه بصمت وحسره هتفت هي :

يبقي هتكلم انا لانك جبان 

_______________________

_ انت بتحب نيره ولا مجرد اعجاب ؟

قالتها فرح بتساؤل ليجيبها مازن :

حب ولا اعجاب مش هتفرق صحبتك طلع وراها مصايب الدنيا

_ بس ملهاش ذنب في حاجه يعني 

تنهد وهو يقول :

عارف يا فرح 

_ واهي طلع سليم ده مطلقها اصلا يعني ممكن تتقدملها تاني وو

قاطعها مازن هاتفآ ;

نيره مبقتش تلزمني دلوقتي سوري يعني بس انا ماخدتش واحده بوضعها انتي متخيله لو جه عريس لبنتي وسالو عليها هيقولو ايه ؟ يا عم دي امها زمان عريسها طفش واتوزعت صورها وهي عريانه علي معازيم ولو ابني بردو راح اتقدم لواحده هيسالوا عليه ونفس النتيجه،، يعني هجيب عيال اعذبهم طول عمرهم علي ايه؟ علشان شويه حب !! 

_ بس هي ملهاش ذنب الي حصلها كان غصب عنها ولحد ما عيالك يكبروا ويتجوزوا الناس هتكون نسيت 

_ الناس مش بتنسي يا فرح محدش بينسي 

_____________________

صفع شريف فادي ليقول فادي والدموع في عينيه :

انا كنت هتجوزها والله 

كاد ان يصفعه مره اخري ولكن منعه سليم وهو يقول :

خلاص يا بابا 

ما ان انهي سليم جملته وجد شريف يصفعه بقوه هاتفآ :

وانت يا كبير اخوك يجي يعترفلك بغلطه تقوله متعرفش حد علشان نيره متتفرعنش علينا ؟!

_ انت بتمد ايدك عليا علشان البت دي !!

قالها سليم بعصبيه ليقول شريف وهو يرفع يديه مره اخري عليه :

واكسرك كمان علشانها 

_ والله الهانم مش بريئه اووي راحتله الفيلا بمزاجها  

قالها هو بانفعال لتقول نيره صارخه :

انت السبب في دي انت السبب 

_ ليه يا اختي انا الي قولتلك روحيله ؟! والاستاذ مازن بقي الي كنتي ماشيه معاه ده بردو انا السبب !!! بنت اخوك بتاعه رجاله يا بابا مبتعرفش تقعد لحظه واحده من غير راجل في حياتها في الاول كنت انا تدخل اوضتي وتقعد علي سريري وتتكلم المهم تدور علي اي مكان مقفول يجمعنا ملقتش مني فايده راحت لحازم وبعدين مازن

وضعت يديها علي اذنيها وهي تقول باكيه :

بس بقي بس مش عايزه اكرهك اكتر من كده حرام عليك بس 

_ ااه ما انتي متقلبيش بابا علينا وتطلعي انتي الملاك 

قالها سليم بعصبيه واضحه ليقول شريف بحسره واضحه ;

يا خساره تربيتي فيكم 

_ علي فكره انا طلقت نيره 

قالها سليم ورحل لتقول نيره :

كلكم ناس ظالمه كلكم 

قالتها وركضت الي غرفتها ثم اغلقت الباب خلفها بالمفتاح 

رفع شريل نظره الي فادي الذي يقف والخوف عي وجه وهتف :

عملت ايه في حازم  علشان ينتقم منك الانتقام ده

_ معملتش حاجه شويه مشاكل ما بينا 

صرخ شريف به :

ايه هي المشاكل دي نوعها ايه يعني علشان ينتقم في شرفك ؟! 

________________________

بعد مرور اسبوعين ..

منذ اخر لقاء بينهما وهي في غرفتها لا تتحدث مع احد فقط تستذكر دروسها بعدما ذهبت الي الشقه واحضرتهم وتذهب الي الجامعه وتعود حتي فرح ابتعد عنها ورفضت التحدث معاها وكلما حاولت فرح التحدث والاتصال بها صدتها هي ..

اصبحت لا تريد احد في حياتها ..

حاول شريف وناديه التحدث معها ولكنها رفضت ذلك .. 

واليوم حفل زواج سليم رفض والده الحضور اما ناديه لم تستطيع تركه في يوم مثل هذا بمفرده ..

برغم حزنها من ابنها بسبب ما فعله ولكن مهما حدث فهو ابنها ..

يجلس فادي علي طاوله بمفرده ويراقب سليم بسخريه الذي يرقص مع اشرقت ولا يهمه اي شئ ..

_ هموم الدنيا كلها فوق راسك ليه بس يا فادي ؟!

قالتها مريم وهي تجلس بجانبه وعلي شفتيها ابتسامه ساخره ليقول فادي :

مش ناويه تسامحيني يا مريم ؟

حركت راسها باسف مزيف هاتفه :

لاسف لا 

_ يلا جات عليكي هي خربانه من كل ناحيه 

قالها بحسره ثم تابع وهو يتناول الكوب الذي امامه :

نيره عرفت كل حاجه ومبقتش طايقه تبص في وشي تصوري بقف قدام اوضتها بالساعات واتحايل عليا تفتحلي تسمعني بس تعرف ان الي حصل كان غصب عني واني حاولت مخليهاش تحس بحاجه واحل كل حاجه والله حاولت يا مريم 

وعندما وجد صمت مريم هتف :

عارف انك شمتانه فيا من جواكي وفرحانه وانتي شايفاني مكسور قدامك كده، انتي حتي مش هاين عليكي تسامحيني 

_ انت سرقت احلامي ودمرتها، مش هقدر اتجوز ولا اعمل عيله هفضل طول عمري كده 

_ خلينا نتجوز مده وهطلقك بعدها هيبقي معاكي قسيمه طلاق تقدري تتجوزي وتعملي عيله 

ثم تابع برجاء :

سيبني يا مريم ارجعلك احلامك الي انا سرقتها ودمرتها

________________________

_ انا عايزه اروح اعيش عند بابا 

قالتها نيره بجمود وهي تنظر الي شريف ليقول هو :

مراد مش هيوافق يا بنتي ومعاملته ليكي مش هتكون كويسه 

ابتسمت بسخريه وهتفت :

حتي انت كمان مش عايزني اعرفه اني مظلومه هو انا كنت مخدوعه فيكم كده ازاي 

حرك راسه بالنفي وهو ينهض من مكانه :

لا يا نيره لا مش كده بس انا عارف ابوكي كويس مش هيصدق كلام ده وهيفكترنا بنداري عليكي 

_ هحكيله كل حاجه يصدق ميصدقش براحته المهم اني امشي من البيت هنا لاني مش طايقه اعيش مع عيالك مش قادره 

_ حاضر يا نيره هحاول اقنع مراد ياخدك عنده ولو عايزه اطرد فادي هعملها 

ابتسمت رغمآ عنها وهتفت :

لا وتطرد ابنك الي من دمك علشان بنت اخوك ؟! 

_ انتي بنتي زي ما هما ولادي قوليلي عايزه ايه واعملهولك  

_ امشي من هنا ممكن ؟! عايزه ابعد 

_ لا انا ولا ناديه نقدر نعيش من غيرك ربنا يعلم الفتره الي فاتت كنا هنتجنن عليكي زي مع اننا كنا زعلانين منك

_ متكدبش عليا محدش عايزني في الدنيا دي انا وجودي غلط غلط عند الكل 

قالت جملتها الاخيره باكيه ضمها شريف الي احضانه وهتف :

انا وناديه عايزينك وحقك هجبهولك والله العظيم هجبلك حقكك لحد عندك ..

يتبع…


رابط الفصل التالي من هنا 👉


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-