رواية الخادمة هانم الفصل الثالث 3 بقلم اسماعيل موسي
رواية الخادمة هانم الفصل الثالث بقلم اسماعيل موسي
البنت فتحت بقها وكانت حمرة الخجل تكسو غمازتى كرزها، اسمحلى ادهم بيه اتكلم بحريه؟
رعد بص على البنت بنظره مهتمه، حط رجل على رجل وضم طرفى بذته السوده
يارا اكتفت بابتسامه خفيفه، بينما ادهم بيه رفع ايده اتفضلى!
كون ان حضرتك ادهم بيه وابنيك اخترت لى الأسماء مسبقآ دا يعتبر تجنى على رأى وتناقض واضح من المقصد العام إلى هو حريتى!
ازاى حضرتك تطلب منى اختار اسم من بين اسماء معينه وتعتبر دا نوع من الحريه؟
برقت عنين رعد ورفع حاجبه بغضب وكان مستعد للأنقضاض على البنت دى وتوبيخها وربما طردها خارج الفيلا
لكن والده أدهم بيه اداله اشاره واضحه بالصمت، وهز دماغه بتفهم سامح للبنت تكمل كلامها
اذا كان من حقى اختار اسم، فأنا بفضل يكون من اختيارى انا، وانا مع فكرة حضرتك
انا أرحب باسم السيده No thing
وسط اندهاش رعد ويارا وأسماء قال أدهم بيه لكن انتى مش شايفه ان اسم السيده نكره دا صعب شويه ويحمل بين طياته اهانه مستتره؟
كلام رجل أعمال محنك، التجاره علمته يكون لين وخبير فى الإقناع
البنت ابتسمت، انا متفقه مع حضرتك جدا، انا هختار الاسم إلى حضرتك قلته نيره
قبل ما تمشى يا نيره عندى تسأؤل ممكن تردى عليه؟
_____اتفضل أدهم بيه
ازاى عرفتى ان اسم نيره من اختيارى؟ ليه مكيونش إختيار رعد او بنتى يارا؟
قالت البنت وهى بتستعد للحركه، بصفتك رب الأسره طبيعى يكون أول اسم من اختيارك والذى يليه إختيار رعد بيه واخر اسم من اختيار يارا
ماشى ممكن تتفضلى تمشى يا نيره دلوقتى!
بعد ما نيره مشيت رعد ظهرت ابتسامه على فمه، كان بيفكر فى نفسه انها بنت ذكيه
لكن أدهم بيه طلب منهم يركزو معاه بعد ما جمعهم حواليه وبداء يتلكم بصوت واطى اشبه للهمس
انا عايزكم تعاملو البنت دى كويس، طريقة كلامها لا تدل ابدا على أنها مشرده، تربية شوارع، أكاد أجزم انها ابنة عيله مثقفه وحاسس ان وراها قصه كبيره وعجيبه، انا كنت هطردها مع بداية كلامها لصفاقتها، لكن النبره دى والقدره على الإقناع مش متكلفه او مصطنعه، دى محفوره جواها
الإنسان ممكن يفقد ذاكرته فعلا لكن يظل السلوك والثقافه واضح وظاهر مع كل حركه بيقوم بيها
البنت كانت بتعبر عن رأيها بكسوف تكاد تنفجر من الخجل، لأنها انسانه اتربت على حرية الرأى، انا مندهش ازاى رعد عثر عليها فى الشارع؟
وكان رعد سارح بيحاول يلاقى احتمال معقول ومقبول لوجود بنت تعتبر مثقفه مرميه على ناصية طريق بتطلب صدقه او حسنه؟
وانتبه لما والده وجه ليه الكلام يطالبه انه يقص عليه ازاى عثر على نيره وايه إلى حصل وخلاه يحضرها معاه للفيلا!!
وبداء رعد يحكى لوالده واخته إلى حصل بينه وبين نيره عند إشارة المرور.
_____________
نيره خرجت من عندهم وقصدت المطبخ، قعدت على مقعد مهمومه ومنكسره، ومرتبكه اكثر من الازم، لما دخلت الفيلا كانت مقرره انها مش هتفتح بقها بأى كلمة معارضه بعد ما لقيت مكان يلمها من الرصيف، إنها مش هتقول غير حاضر وبس، لكن الى حصل غير كده والظاهر انها عكت الدنيا كلها ودا خلى الهم يركبها
اسماء دخلت عليها لقيتها فى الحاله دى، دماغها وسط ركبتيها وعماله تعيط وتبكى
صفحة الكاتب على الفيس بوك باسم اسماعيل موسى
اسماء فيه ايه تانى يا بنتى؟ بتبكى ليه؟
انا مكنش قصدى ازعلهم منى والله يا اسماء، الكلام خرج غصب عنى
____اسماء بابتسامه ، متخفيش، أدهم بيه دماغه كبيره وقلبه طيب ولو كان مضايق منك كان قالك فى وشك بصراحه
____نيره ما هو ده إلى مضايقنى، أدهم بيه شخص محترم جدا وانا بكل حماقه قمت بازعاجه
اسماء وعنيها مفتوحه، والنبى يا نيره لما تتكلمى معايا بلاش الكلام المعقرب ده، كلمينى عربى
ودلوقتى يلا لازم نلم السفره بسرعه قبل ما الباشا يطلب القهوه؟!
__نيره ،حاضر
خرجو للرواق، نيره وأسماء وقامو بجمع الأطباق وتنظيف الطاوله، نيره تولت غسل الأطباق وتكفلت اسماء بصنع القهوه
نيره رصت الاوانى فى غسالة الأطباق وقامت بغسلها وشطفها ورصها فى مكانها
وكانت اسماء لسه معملتش القهوه، اتأخرت شويه على بال ما رعد اطلب منها تحضر القهوه
بعد ما خلصت تحضير القهوه، اسماء تذكرت حاجه مهمه وطلبت من نيره تقدم القهوه بدل منها
اسماء محذره نيره قدمى القهوه وارجعى بسرعه من غير كلام كفايه اوى إلى حصل من شويه
___نيره حاضر
اسماء، تقدمى قهوة أدهم بيه الأول
نيره مكمله كلامها، بعده رعد بيه، بعده يارا هانم، مفهوم جدا ، لازم الفتاه تكون اخر شخص فى العيله
حملت نيره صنية نحاسيه مرصوص فوق منها فناجين القهوه ومشيت بهدوء ناحية الرواق
كان أدهم ليه ورعد ويارا بيتناقشو مع بعض فى أمور عاديه
نيره كانت باصه على الأرض لكن اول ما وصلت الرواق رفعت عنيها
ناحيتهم
وتوقف الزمن لحظات، عين نيره وقعت على لوحة سيدة كليمت، السيده ذات المروحه اليدويه المعلقه على الجدار فوق دماغ أدهم بيه
إمرأه ذات شعر داكن مجهولة الهويه، تذكرها بنفسها، ترتدى ثوب فضفاض عارى الكتفين فى ايدها مروحه، وراها تحفة كليمت، عصافير زرقاء وخضراء وزهور بانماط من الألوان على خلفيه صفراء
ضيقت نيره عنيها، الخطوط الخفيفه لرموش سيدة كليمت وشفايفها المغلقه إلى زادت اللوحه جمال وابهار، وعدى الوقت بسرعه، دقايق ونيره مثبته عنيها على اللوحه بتتفحصها بدقه
تحت اللوحه على طاوله واطيه على الجانب الأيمن لادهم بيه، منحوتة جياكوميتى الاشهر 'الكلب'
الى قال عنها جياكوميتى، هذا انا، رأيت نفسى ذات يوم اتسكع فى الشوراع
تسمرت نيره منبهره، المنحوته دى تمثلها، لطالما شعرت فى الشهر الماضى انها كلبه متشرده تلف فى الشوراع تنام على الاسفلت وتحت الكبارى
القصه بقلم اسماعيل موسى
أثناء شرود نيره، تذمر رعد وكاد ينهض ويصفعها لتعود لرشدها وهو يتمتم، البنت دى مجنونه القهوه هتبرد؟
يارا كمان اكدت على كلامه القهوه باظت انا مش فاضيه
وحده أدهم السلحدار ظل ثابت بلا حركه محذر أبنائه الاتيان بأى حركه ضد نيره، سامح لها تاخد الوقت الكافى لتأملاتها واستغراقها
متحلى بالصبر، مقتنع انه حتى لو تلف او سكب او باظ، إنه مجرد فنجان قهوه فى نهاية الأمر
نزلت دموع نيره، سقطت على الأرض، بللت الصنيه النحاسيه وسبحت دموعها بين فناجين القهوه مجرى متعرج بلا نهايه
فجأه ارتعش جسد نيره،قالت بنبره أقرب للصراخ وهى بتجرى ناحيتهم
اسفه
متأسفه جدا، عارفه ان دى حماقه كبيره لا تغتفر، اسفه بجد، ارجوكم سامحونى انا تعديت حدود كونى خادمه
نهض أدهم السلحدار، الباشا، المليونير من مكانه ومشى قابل نيره وخد منها الصنيه ووضعها على الطاوله
اعتذارك مقبول يا نيره، انتى بتبكى ليه؟
لحد دلوقتى نيره مكنتش لاحظت انها بتبكى ولا ان دموعها بللت السجاد والصنيه إلى عليها الفناجين
فيه احيان دموع بتنزل رغم عنا يمكن من غير ما نشعر، دموع صامته بتحكى مأساه مرت بينا، لحظات انكسار وهزيمه
ذبحه من ذبحات الحياه
انا اسفه والله يا ادهم بيه، منحوتة جياكوميتى ذكرتنى بنفسى وحياتى التعيسه إلى ملهاش اى معنى
منبهر بص أدهم بيه السلحدار على أولاده إلى كانو اكتر اندهاش منه وعنيه بتقول مش قولتلكم يا اولادى فيه حاجات اهم من القهوه؟
وانتى تعرفى جياكوميتى من فين يا نيره؟
انا بحب جياكوميتى جدا بالذات منحوتة الراجل الماشى ولما شفت لوحة كليمت عينى وقعت على المنحوته
وبتحبى ايه كمان يا نيره؟
نيره حطت صباعها على شفايفها، كلود مونيه لوحة بركة زنبق الماء
رينيه مارغريت امبراطورية الضوء بحبها جدا وممكن اقعد يوم كامل ابص على الشارع المظلم والبيت بنوافذه المضأه
كنت اتمنى اكون البارونه مارى جيون كرويه
وبانكسى الحب فى سلة القمامه
رعد، يارا
الأشخاص إلى كانو من لحظه مستعدين لتمزيق نيره بالاهانات فضلو يستمعو باندهاش لفتاه مشرده بتسرد عليهم تاريخ أعظم رسامى أوروبا
خايفين حتى يسعلو ويقاطعو تأملات نيره وحديثها العذب
نيره لما رجعت لنفسها قالت انا اسفه، انا غبيه جدا، القهوه بردت وباظت، اسفه يا يارا هانم، اسفه يا رعد بيه
اسفه يا ادهم بيه
أبتسم أدهم السلحدار، اتفضلى انتى يا نيره ومن فضلك بلغى اسماء تعمل قهوه جديده وتجيبها بنفسها
مش عايزين القهوه تبرد تانى يا ستى وقعد يضحك
لما نيره اديته ضهرها، كان أدهم السلحدار بيفكر فى نفسه عن السبب إلى دفع نيره بالاعتذار ليارا بنته قبل رعد
ولرعد ابنه قبله هو شخصيآ عن تلف القهوه
وبقى دقيقه بيفكر لحد ما وصل للسبب لحظتها أبتسم وقال لأولاده ها ايه رأيكم
رعد غريبه جدا يا بابا، البنت فعلا غير عاديه، انا معرفش نص الكلام إلى قالته
ولا انا قالت يارا رغم شعورها بالضيق، من شويه كانت بتتكلم عن فاغنر إلى محدش من صديقاتتى يعرفها اصلآ
ودلوقتى كليمت!
قال أدهم السلحدار كل حاجه هتبان فى وقتها، دلوقتى من فضلكم نفذو إلى طلبته منكم
عاملو نيره بطريقه كويسه، البنت مسكينه تشعر بالوحده والضياع
عن اذنكم انا هطلع غرفتى اريح شويه
يارا والقهوه يا بابا؟
أدهم السلحدار وهو طالع السلم، قلتلكم القهوه ممكن تنتظر انا مش محتاجها دلوقتى
نيره رجعت على غرفتها، لأول مره تكون سعيده من مده طويله، كان جواها حاجات كتير محتاجه تخرج، تتنفس، وطلعت جزء منها ولاول مره تحط دماغها على وساده وجسمها على سرير بعد ما الاسفلت اكل جسمها فى الشهر إلى فات
______
مر شهر تانى ونيره مقيمه فى الفيلا، بقيت حافظه شغلها كويس، وحريصه إنها متسرحش او تشرد، كل يوم بتعيد ترتيب السفره بشكل مختلف لحد ما فى يوم أدهم بيه استدعاها هى وأسماء وقال كلام محدد واضح، بمناسبة صفقه ناجحه ابرمها هيقيم حفله كبيره فى الفيلا، ونيره هتتولى التنسيق والأمور الاداريه وطلب منها ان تبهر الضيوف زى ما نجحت فى ابهاره فى الفتره الماضيه
_______