جديد

روايه كبريائي يتحدي غرورك الفصل 6 السادس بقلم نورهان محمود

 روايه كبريائي يتحدي غرورك الفصل 6 السادس بقلم نورهان محمود 



-6----

قامت پارا و یاسمین الى غرفة الاجتماعات

دقوا الباب و دخلوا

نظر جاسر لهما بضيق ثم قال : اتفضلوا .. لسة الاجتماع مبدأش

دخلت يارا هی و یاسمین و جلسوا

اكمل جاسر بجدية : بعد كدا مش هسمح لحد بانه يدخل و هو متأخر .. و بالنسبة لمواعيد العمل .. الشغل هيبتدى من 8 الصبح .. و لو حد اتأخر دقيقة واحدة عن

يبقى ميجيش اصلا ثم قال و هو ينظر ليارا : انا مش فاتح الشركة سبيل .. كل واحد يجي على مزاجه .. اللي يتاخر نص ساعة و اللي يتاخر ربع ساعة .. انا مش

للسياحة .. اكيد طبعا سمعتوا عنها Dream عايزكوا موظفين عادين في شركة .. لا .. انا عايزكوا زي النحل فالخلية .. شركة

ليرد الجميع : اکید یا فندم

8

اکمل جاسر : الشركة دى هتفتح فندق جدید و عايزة شركتنا تعمل ديكور الفندق .. الفندق لسة في حالة بناء .. انا عايز اشوف شغل كل واحد فيكوا .. عشان اقرر مین

اللي هيشتغل فالمشروع دا .. الملف اللي قدام كل واحد فيكوا فيه تصميم بناء الفندق .. عايز اشوف احسن تصمیم

قام واحد منهم و قال بستفهام : و احنا هنستفاد ايه لما نشتغل فالمشروع دا

نظر له جاسر و قال : دا اللى انا مش عايزه .. انا عايز ناس بتعمل الشغل عشان بتحبه .. مش عشان تستفاد منه .. فهمت

جلس المهندس و قال بندم : اسف یا بسمهندش .. حضرتك عندك حق

نظر الجالسون لجاسر بأعجاب شديد

اکمل جاسر قائلا : اي حد تاني عنده سؤال

كلهم : لا يا بشمهندس جاسر

جاسر : تقدروا تتفضلوا دلوقتي .. عايز انبهر بالتصاميم

كلهم : ان شاء الله يا فندم

قام الجميع ليغادر .. فقال جاسر بجدية : بشمهندسة يارا استنى عايزك

قامت پارا و قالت له : اوك .. انا كمان عايزة حضرتك

غادر الجميع الغرفة .. لم يبقى غير جاسر و یارا

جاسر : انتى ممكن تخدى اجازة

يارا : بس انا مش عايزة اجازة .. انا الحمد لله بقيت كويسة

جاسر : اووك براحتك

يارا : حضرتك شوفت التصميم

جاسر : ايوة شوفته .. حلو

یارا بصوت منخفض : حلو !! بنی آدم غبی

جاسر : بتقولى حاجة

يارا : مبقوليش

نظر لها جاسر : صدقینی مش هنعرف نشتغل مع بعض .. طول ما احنا مش طيقين بعض كدا

يارا : و المطلوب

جاسر ببتسامة : معاهدة سلام

لترد عليه الرد الذي سبب له الصدمة : عمر ما هيبقى في معاهدة سلام بینی و بین حضرتك

نظر لها بصدمه ممزوجة بالدهشة .. انها ترفض عرضه للصلح

فاكملت : طول ما حضرتك مش معترف بمجهود اللي ادامك .. عن إذنك

التفتت لتمشى فاوقفها كلامه : انتي اللي اعلنتی الحرب بنا یا بشمهندسة .. و البادي أظلم

التفتت له و قالت : لا يا بشمهندس حضرتك اللي اعلنت الحرب من ساعة ما رجلك عتبت باب الشركة .. و حساب الدكتور ياريت تخصمه من مرتبي ... حاجة كمان

شكرا اوى على اللي حضرتك عملته لما اغمى عليا .. عن اذنك

وقف امامها ليمنعها من الذهاب و قال : استنى احنا لسة مخلصناش كلمنا

وقفت للاستماع لما سيقوله

إفأكمل قائلا بتساؤل : ازاى عمر ما هيبقى في معاهدة سلام بنا ..و ازاى بتشکرینی ؟

نظرت له ببتسامة و قالت : دی غیر دی یا بشمهندس .. انت عملت حاجة كويسة و من وجبي اشكرك عليها .. بعيدا عن الخلافات اللي بنا

نظر لها جاسر بتمعن شديد ثم قال : تقدری تتفضلی دلوقتی

يارا : عن اذن حضرتك

جاسر : اتفضلی

ظلت عينه متعلقة بها .. الى ان اختفت من امام نظره

اخذ يفكر في هذه الفتاه العجيبة .. انه لم يرى مثلها من قبل .. اصبحت فتاه العجائب عنده

لا يعلم ماذا يحدث له عندما تكون موجودة ..كل الذي يعلمه انه امامها لا يستطيع المجادلة .. لا يستطيع الكلام . يهرب كل الكلام منه .. ليقف مثل الابلة امامها .. لقد

اخرسته بالحديث الذي دار بينهم .. آنها ترد رد بسيط و لكنه ممـ

یت

تنهد تنهيده طويلة ثم نظر للتصاميم امامه

خرجت يارا و جلست على مكتبها ثم فتحت الملف

و لكن لفت انتباهها ما يقوله زملائها

!مريم : شوفتی یا بنتی .. كان جامد فالاجتماع ازای ؟

يسرا : شوفته .. باين عليه هيشد الشركة .. و هيخنقنا .. فينك يا حازم بيه

مریم : حازم دمه خفیف اه و زي العثل .. بس برده جاسر بيه عنده جاذبية خاصة كدا

پسرا : شوفتی یا بنتي القميص اللي لبسه يجنن .. لسه ابيض فله من الصبح

مريم : هو اصلا كله فلة و ياسمين

إنظرت لهم ياسمين و قالت : بتجيبوا في سيرتي ليه ؟

مریم و پسرا : احنا بنجيب في سيرة المز اللي جوه

سحبت ياسمين الكرسي و جلست بجانبهم و اخذت نفس عمیق و قالت : اه على حلاوة المز اللي جوه

لتنظر لهم يارا و تضرب كف على كف و هي تقول : ربنا يشفيكوا عالم متخلفة .. " قال يا فرعون ايه اللي فرعنك .. قال ملقتش حد يلمني " ...مهو عنده حق يبقى

مغرور .. باللي بتعملوه و تقوله دا

اتت جیهان و هي تقول بسخرية : قالك مين اللي بتتكلم .. اللي عملت نفسها بيغمى عليها .. عشان تصعب عليه

ياسمين بنفعال : عيب اللي بتقوليه دا یا جیهان

جيهان بسخرية : العيب اللي هي بتعمله .. تتسهوك معاه من ورانا و تجی آدمنا و تعمل محترمة .. شريفة .. عفيفة

و'

مریم

: عیب یا جیهان كدا .. دا انتى بتتكلمى عن يارا .. يعني الوش الخشب مع اى ولد

جيهان بسخرية : يعني محللهاش تغمى عليها غير في مكتب سی جاسر بيه .. و بعدين اشمعنا خرجنا كلنا بعد الاجتماع و قال انه عايزها

نظرت لها يارا بستحقار و قالت : احترمی نفسك يا جيهان .. و اعرفى انتى بتكلمى مين .. مش هقولك غير حسبنا الله و نعم الوكيل

نظرت لها جیهان و قالت بخوف : انتى بتدعي عليا يا يارا

نظرت يارا في ساعتها و قالت : معاد الشغل خلص .. انا مروحة سلام

یاسمین : استنی یا پارا هروح معکی

يارا : اووك يلا

اخذتها ياسمين و قالت : سيبك منها یا بنتی .. انتي عارفة جيهان دى شخصية متخلفة اصلا

یارا بنفعال : جيهان مين دى اللى بتتكلمى عليها .. انا مدام معملتش حاجة و براعى ربنا .. يبقى تولع جيهان و عشرة زيها

یاسمین : خلاص يا باشا احنا اسفين .. انتي عندك حق

غادرت يارا الى منزلها

استقبلتها الام بحنان بالغ قائلة : ادخلی یا بنتی عقبال ما احضر الغداء

امسكت يارا یدها و قبلتها و قالت : انا جعانة فعلا بس جعانة نوم .. هموت و انام

الام : لا غيري عقبال ما احضر الغداء عشان عايزكي في موضوع مهم

يارا : لا بجد يا ماما مش قدرة هنام و نبقی نتكلم بعدين

--- ---

الام : ادخلي خدی دش ساقع .. اكون انا حضرت الغداء .. اكلمك و انتى بتكلي

دخلت يارا و اخذت دش بارد .. كانت الام اعدت الطعام

جسلت يارا لتأكل فقالت بستفهام : هو شادى مش هياكل

الام : لا شادی راح الدرس یا یارا

إيارا ببتسامة : طب يا ست الكل كنتى عايزة ايه ؟

الام : صحبتى فالمدرسة ابنها دكتور .. قالت انها عايزة تشوفك لابنها

قامت یارا و اقتربت من امها و قبلتها من جبينها و قالت : ماما حبيبتي انا مش فاضية اتجوز

!!! نظرت لها الام بدهشة : مش فاضية تتجوزى

. يتبع


رابط الفصل التالي من هنا 👉👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-