جديد

رواية داغر ودليله قلبه من حجر الفصل الخامس عشر 15 والاخير بقلم حبيبه محمد

 رواية داغر ودليله قلبه من حجر الفصل الخامس عشر 15 والاخير بقلم حبيبه محمد

 

داغر ودليله قلب حجر قلبه من حجر


ادم اتمالك نفسه وشد دليلا من ورا داغر وقالها ببرود:  تختاري مين يا دليلا

انا ولا داغر؟؟

دليلا سكتت وهي متنحه!!

كان اصعب اختيار ليها…..

اخوها!!  ولا حبيبها…..

داغر:  ؟؟؟

دليلا:  انتوا كدا طول عمركوا تحطوني في اصعب حاجات

لازم تخلوني اعيش الصعب طول عمري….

ينفع تعرفي اي الغلط في اني اكمل مع شخص بحبه يا ادم….

انت تعرف يعني اي حب؟

تعرف يعني اي بتنام بليل تفكر في شخص بتحبه…؟

تعرف يعني اي  لمجرد  انك تبص في عيون شخص انت بتحبه قلبك بيفرح….

متعرفش ومجربتش احساسي وانا جمب داغر اي….

انا بحب داغر وعايزه اكمل معاه يا ادم…. انت اخويا و انت الوحيد الهتفهم اختك…..

ثم اكملت ببرائه:  اختك حبيبتك!!  الملكش غيرها…

ادم سكتت للحظه وشد اخته في حضنه…..

داغر كان مصدوم لحب دليلا الكبير ليهه….

معقوله بتحبه كل الحب دا؟؟

مصممه وبتعافر عشانه للدرجه الهو مكانش متخيلها وفاكر انها مبتحبوش…؟

ادم حضنها وهو بيقولها بحنيه:

دليلا انتي اختي وانا خايف عليكي….

دليلا بعدت عنه:  لو بتحبني فعلا خليني اكمل مع الشخص الحبيته..

ادم مسح علي وشه ومبقاش عارف يعمل اي:  ….

دليلا:  مش موافق برضو؟

ادم مردش….

دليلا خرجت من الڤيلا بأكملها بعصبيه….

داغر بص لأدم بقرف….

ادم:  متبصليش كدا بدل مخزقلك عينيك….

داغر:  عين مين يلا التخزقها..

دا انا اخزقك انت ذات نفسك..

ادم:  اللهم طولك يا روح…

داغر:  امين….

ادم:  انت المفروض تتلم عشان اوافق عليك مش تخليني اقرف منك اكتر…

داغر:  شخصيتي كدا مع الناس المحتاجه المعامله دي….

ادم مشي وهو مش طايقه

داغر ببرود:  خد الباب وراك

:  يلا يكش تتكعبل في حاجه وانت ماشي….

****

دليلا قعدت علي الرصيف وفضلت تعيط وتصرخ:

ليه العالم كله معارض افكاري؟

انا بحبه…. وهو لازم يفهم دا..

بحب هزاره وشكله وبحب عصبيته وبحبه لما يضايق…

بحب كل حاجه فيه… بس محدش راضي يفهم دا…

انا هفضل اعافر لحد ما اوصله ومش هسيبه قبل ما اخد قلبه

ادم شافها قاعده عس الرصيف قعد جمبها بهدوء وحضنها:

:  عارفه يا دليلا اي حصل امبارح

دليلا مسحت دموعها وهي بتيص لأخوها:  اي

ادم:  اسيا بتحبني… واعترفتلي بحبها… ليا….

دليلا:  وانت؟؟  انت رديت قولت اي…..

ادم رجع بتفكيره:

Falsh back

ادم:  بتحبيني انا دا انا بعتبرك اختي…

اسيا:  بس انا بحبك يا ادم…

ادم:  انا اسف يا اسيا بس انا وانتي مننفعش لبعض….

عارف اني هجرحك بس الحب دا لازم يكون من طرفين….

وانا بصراحه اعتبرتك اختي… وصاحبتي المفضله ومقدرتش اشوفك غير كدا….

انا اسف يا اسيا بس انا فعلا مش هقدر اشوفك غير كدا…

***

Back

دليلا بصدمه:  انت جرحتها!!

وزعلتها…. انت متعرفش اسيا بتحبك ازاي…. اسيا بتحبك اكتر من اي حد….

اسيا بتيجي كل يوم تحكيلي عنك و عن همومك الهي نفسها تحلهالك….

اعتبرتك انت قريب لقلبها اكتر مني ومن اختها المفكرتش تشوفها….

تعمل فيها كدا؟؟

ادم بندم:  دليلا افهمي انا مبحبهاش اعمل اي طيب؟

دليلا:  حاول تشوفها حبيبتك

شوفها من ناحيه قلبك مش من عقلك….

دليلا قامت وقفت: احيانا كدا بتحس انك مش بتحب الشخص القدامك و بتكدب نفسك كتير اوي…. حتي تفكيرك بيكدبك عقلك بيكدبك بس بتيجي لغايه قلبك وهو البيصارحك بحبك… وهو دايما الهيقولك الحقيقه وعمره ما هيكدب عليك… عشان قلبك هو الوحيد الحاسس بالحب ال في قلبك للشخص القدامك….

ادم قام وقف هو كمان:  اسيا صافحه مقفوله بنسبالي..

دليلا بتحاول معاه:  البدايات مش كل حاجه يا ادم….

يعني انت بدايتك مع اسيا كنت بتعتبرها صاحبتك…. بس

لو كنت بتشوف هي بتبصلك ازاي كنت غيرت رأيك…

اسيا كا شخصيه و كا شكل وكا روح تتحب….

ادم:  انا محبتهاش يا دليلا افهمي…. في حاجه اسمها حب..

اما محستش بحبي ليها صدقيني…. متخليهاش تستناني وتدور علي شخص تاني….

دليلا:  طب وداغر؟

ادم:  داغر دا تنسيه….

دليلا مصمممه :  بقولك مش هنساه والله ما هنساه لو عملتلي سحر دلوقتي برضو هفضل احبه…. فاهم يعني اي بحبه يعني بحبه وبعشقه و مش هسيبه لو كان اخر يوم في عمري….

ادم:  بتحبيه كل الحب دا؟؟

اي الحب الممكن يوصل الواحد انه يعمل كدا؟؟

دليلا:  لما  تحب ساعتها هتعرف اي اليخليك تعافر كدا.

ادم:  هيجي يتقدملك امتي؟

دليلا بصدمه:  هو مين…

ادم:  داغر!!

دليلا بتوتر:  د. د.. داغر انت تقصد داغر؟؟

ادم:  اه

دليلا بفرحه:  بتهزرررر انت موافق…. موافق يعني؟؟

ادم:  موافق عشان اشوف الفرحه  في عيونك

دليلا حضنت ادم بفرحه:  انت متعرفش انت عملت اي دلوقتي

انت عملت اكتر حاجه ممكن تعيشني طول عمري سعيده انها حصلت….

انت احسن اخ انا شوفته في حياتي….

***

كانت اسيا في اوضتها بتعيط..

ملهاش حد يسأل عليها ملهاش ام اب حتي اختها مبتسألش عنها…

اسيا:  هفضل لوحدي لحد امتي….. مين هيشاركني حزني والمي؟؟

مين هيكمل معايا للأخر

انا انسانه مش محبوبه وهعيش لوحدي طول العمر

***

دليلا طلعت تجري علي بيت داغر تاني….

داغر فتح: نعم؟

واول ما لقي دليلا قالها بأستسلام: امم جايه تقوليلي انك بتكرهيني وانك مش مسمحاني زي كل مره وتقوليلي انك مش بتحبيني وانك مجروحهه مني….؟؟ مش صح؟

دليلا بفرحه: لا مش صح…مش صححح….

اما بحبك؛  بحبك يا داغر

والله بحبك ولا عمري كرهتك ولا حتي افكر اني اكرهك…

ومستعده اكمل معاك لأخر عمري

داغر الفرحه مش سيعاه ولسه مصدوم لحد دلوقتي: دليلا انتي شاربه حاجه؟

دليلا بفرحه: بقولك بحبك بحبككك وادم موافق اننا نكون مع بعض….

داغر شالها بين ايديه الاتنين: بتهزري….

يعني انتي بتحبيني؟ و في نفس الوقت اخوكي موافق؟

دليلا بعد ما نزلت  من علي ايده فضلت تتنطت في الارض وهي فرحانه:

موافق!!

داغر حضنها وهو مش مصدق نفسه:

حبيتك اكتر من اي حاجه في حياتي يا دليلا

كنتي انتي اول حد انا ادمع عليه….

واول حد اهزر معاه…..واول حد اغير عليه لما اشوفه مع غيري…

دليلا انتي غيرتيني 180 درجه

انا بقيت بصلي و مبشربش…

بقيت بقرأ قرأن….

وحبك في قلبي بيزيد كل يوم

انا مهما حاولت اقولك انا قد اي بحبك انتي مش هتصدقي…

انتي حياتي وكل دنيتي

الحياه بقت حياه فعلا اول ما دخلتيها انتي يا دليلا…

انتي انثي فريده من نوعك يا دليلا….

عرفتيني ازاي احب….عرفتيني ازاي قلبي يدق لما اشوفك…

وكمان عرفتيني ارجع من طريقي وسكتي الكانت هتوديني ورا الشمس…..

قلبي من ساعه ما سسيبتك وهو مبيدقش لحد غيرك يا دليلا…..

عارفه يعني اي اشوف صورتك بليل اضحكلها!!!

بحسك معايا في كل حته…

بشوفك معايا في البيت و في الشغل و في كل مكان….

انا حبيتك حب متخيلش اني احبه لحد تاني مهما طال حبنا

دليلا عينها دمعت من الفرحه:

و انت مفيش زيك تاني اتنين يا داغر….

ومهما حاولت ادور عليك مش هلاقي…..

عشان انت فعلا الملكت قلبي..

و حبي ليك عمره ما هيقل…

انت الشخص الانا كنت ببعتله رسايل في قلبي و قلبس كان بيرد عليا برسايل عليك…

في وسط بكايا عليك بس كانت كل دمعه بتنزل مني كانت بتطلبك….

قصه حبنا محتاجه تتكتب في ورقه كبيره وتتحط في برواز..

دليلا اكملت بفرحه: ونحطه في شقتنا…. وولادنا يشوفوه ويعرفوا قد اي احنا بنحب بعض….

داغر حضنها بفرحه وشالها من ايدها: يلا حليب يا لبن؟

دليلا: يعني اي؟

داغر: يعني اشيلك علي ضهري

دليلا: يلا يا غروريي…

داغر: يا ايه؟

دليلا: في اي بدلعك….مش انت اسمك داغر و في نفس الوقت مغرور

يبقا اقولك يا غروريي ♥????

داغر نزلها وهو بيبصلها بهزار: متخلينيش ارجع للكلمه الشهيره بتاعتك…

دليلا: واي هي بقا يا غروريي

داغر بيتوعدلها بنظراته المضحكه: بسله فاكره البسله البناكلها مع الرز؟؟

دليلا دخلت المطبخ وجابت مايه: اااه شكلك عايز يتعمل فيك زي المره الفاتت….

داغر: هتعملي اي يعني…

دليلا جابت المايه ورشتها عليه

داغر بتحدي: بتغرقيني يعني؟

دليلا: اه بغرقك…و مش خايفه

داغر شدها علي الجنينه ومسك خرطوم المايه

وفضل يرش عليها مايه…

دليلا بضحك وسط صراخها: عااا كفايا وشي وشعري وكلي علي بعضي اتغرقت…

كل دا عشان كوبايه مايه رشتها عليك….يا جاحد

داغر: انتي لسه شوفتس حاجه.

شدها من ايدها ورماها في البسين….

ونط وراها….

دليلا: هشتمكك يا داغر احنا متفقناش علي كدا

غرقتني بالخرطوم وقولنا اشطا

لاكن ترميني في البسين كدا كتير….

داغر: طب اي رأيك مش كدا احلي

.

دليلا ضربته في صدره: والله مغرور….

داغر: مغرور بيكي ورافع راسي دايما عشان انتي معايا

دليلا مسحت المايه ال علي وشه: وانا فخوره اني بحبك

***

جنه: انا عرفت المستشفي ال روان هتولد فيها….وهقتلها واخلص منها….

_ كفايا جنان انتي محتاجه تترمي في مصحه نفسيه..

جنه: لا مش مجنونه انا بحب..

_ لا مجنونه لما تحبي واحد ل ٧ سنين وهو ولا حاطك في دماغه….وبيحب مراته ومخلف منها بنت والجايه في الطريق..

جنه:  برضو مهما كان هفضل وراه لحد ما يحبني

****

مراد: تعرفي انك خلاص هتولدي بكره..

روان: عارفه يا ميرو….

مراد: قلب ميرو….

حور:  ما خلاص بقا يا ماما..

بابا حبيبي انا وبس….

مراد بأبتسامه وهو بيحضن حور: شوفتي بنتي بتغير عليا ازاي…..

روان: مهي هتطلع غيوره لمين غيرك يا مراد….

مراد: امم مش احسن من البارده المبتحسش….

ومبتغيرش خالص…زيك…

روان: اعملك اي يعني  مش بحس بغيره خالص لما حد يقرب منك….

روان في نفسها: اه لو تعرف انا بتحرق ازاي من جوايا

انا كدابه اووووي

***

دليلا طلعت من البسين ولبسها كله متغرق مايه:

طب اعمل اي انا دلوقتي يعني

يرضيك ابرد؟؟

داغر:  يا يروح قلبي…

خشي جيبيلك تيشرت وشورت من شورتاتي….

دليلا:  دول هيبقوا واسعين اوي عليا…

داغر وهو يضحك:  التيشرت نفسه هيكون فستان عليكي.

دليلا:  نينينيييي

دخلت لبست تيشرت وشورت والتيشرت كان مغطي علي الشورت من كتر طوله…

داغر:  مش قادر بجد هموت من الضحك….

دليلا:  متضحكش يا داغر في اي…..

داغر:  مضحكش اي دا انتي لو حد شافك كدا مش بعيد يموت ويجيله ساكته قلبيه… من كتر الضحك…

دليلا:  متنمررر هتفضل كول عمرك متنمر و مغرور…

داغر قام من علي الكنبه:  امم طب انا جوعت…

دليلا:  عايزني اعملك اي؟

داغر:  مش فاهم

دليلا:  يعني اطبخلك اي؟

داغر:  اعملي سندوتشين كبده

دليلا:  اوكي….

راحت عملت….

داغر حاوطها وهي بتعمل الاكل

دليلا لفتله وهي فاديها سندوتش الكبده ورزعته لي بؤه:  خد يا داغر دا…

داغر:  هتموتيني….

دليلا شغلت اغاني….

داغر:  افهم من كدا اي؟

دليلا:  تفهم من كدا اننا هنرقص اول رقصه سلو مع بعض….

داغر: ياااه ياريت….

داغر وطي وبيقدملها ايده:

تقبلي بالرقصه دي؟

دليلا بالتيشرت الواست وهي بتلف كأنه فستان:

طبعا موافقه…..

فضلوا يرقصوا لحد ما الصبح طلع…..

***

ادم رن الجرس علي بيت اسيا

اسيا خرجت وحالتها متبهدله خالص….

ادم:  اي يبنتي الحاله الانتي فيها دي….

اسيا:  ادخل يا ادم كل معايا

شوكولاته؛  شيبسي؛  بيبسي؛  سندوتشات بورجر؛  مكدونالدز؛  كيكه بالڤانيليا؛  بسكويت بالبرتقال؛  و فيه فيروز لو عايز؛  و توفي؛  و لبان؛  و عصاير؛  فيه تفاح وبرتقال و مانجه وفراوله تختار انهي؟؟

داغر:  اي الفجعه الانتي فيها دي؟؟؟

وبعدين اي الاكتئاب دا

اسيا قعدت علي الكنبه وسط الاكل بعدم اهتمام:  مفيش…

ادم:  لسه بتحبيني؟

اسيا:  ولو قولتلك لسه بحبك هيتغير كتير؟

ادم:  هيتغير كتير اوي

اسيا قامت بتوتر:  هيتغير اي مثلا….

ادم:  انا بصيت لقلبي فعلا… و شايف ان انتي المناسبه ليا يا اسيا…. انتي بتحبيني… وغير انك غاليه عندي اوي يا اسيا… و قيمتك كبيره اوي في قلبي

اسيا رمت الاكل من ايدها وهي بتضحك:  انت… انت بتقول اي!

يعني انت بتحبني؟؟

ادم:  بحبك…..

اسيا:  انت… انت اكتر امنيه انا كنت بتمناها من ربنا….

امنيتي اتحققت يا ادم….

حضنته وهي بتضحك بفرحه مش سيعاها….

وهو ضاممها ومبتسم لحبها الكبير ليهه…

**

دليلا: تعبت من كتر الرقص

تعالا نقعد شويه

داغر ركع تحت رجلها وبيقدملها ايده و في ايده خاتم:

دليلا تتجوزيني؟

دليلا: ايه؟؟ عيد تاني؟

: تتجوزيني؟؟

دليلا رجعت راسها لورا وهي بتضحك بكل رومانسيه ورقه:

طبعا موافقه هو انا هحب مين غيرك….انت نصيبي الحلو….

انت محفور في قلبي..يا داغر

داغر: وانتي مكتوبه في شرياني…. و في كل وقت و كل ساعه وكل دقيقه و كل ثانيه انا بحبك فيها

داغر قام ولبسها الخاتم….

دليلا بصت لأديها البتلمع….

: يعني اي!! يعني احنا هنتجوز

داغر شالها وهو بيبص في عيونها: هنتجوز ونعيش مع بعض لأخر العمر….

عشان انتي الخدتي قلبي…

و خدتي روحي….و سحرتيني..

انتي حياتي و عمري..وحبي..

دليلا: بحبك…وهعيش واموت بحبك يا داغر….

***

في صباح يوم جديد… شمس بتشرق بالفرحه والابتسامه علي وجهه ابطالنا ♥

كانت دليلا في بيتها…

جدتها: عملتي ال في دماغك..برضو وهتتجوزي داغر

دليلا بفرحه: اه و مش هتجوز غيره……..

ادم دخل البيت و في ايده اسيا….: وانا عملت القلبي قالي عليه…

جدتهم بعدم فهم: اي دا؟؟

دليلا نزلت بفرحه: ثانيه اوعوا يكون ال في بالي….

ادم: ال في بالك صح

جدتهم: اي هو ال في بالكوا..ومالك ماسك اسيا كدا ليه

ادم: عشان هتجوزها….

دليلا حضنت اسيا بفرحه: يا روحيييييي بجد مش مستوعبه كميه الفرحه الانا فيها عشانك

جدتهم: الف مبروك يا دوماا…

****

مراد كان في المستشفي مستني روان تولد…

داغر وصل المستشفي عشان يكون في ضهر صاحبه…

داغر: ربنا يقومها بالسلامه يا صاحبي….

مراد: يارب يا اخويا…

دليلا وصلت وادم معاها واسيا..

دليلا: روان كويسه؟؟

مراد: انشاء الله ادعولها…

اسيا: تطلعلكم بخير انشاء الله

الدكتور خرج و في ايده البيبي

: الف مبروك….  بقا عندك بنوته كمان…..

مراد شالها بفرحه: يا حياتي…

دليلا بصت لداغر والفرحه في عيونها: بس حلوه ازايي

مراد شال النونو ودخل بيها لروان: ربنا يخليكي لينا يا رينو

روان: ويخليك لينا يا ميرو

***

بعد سنتين…..

كان ادم و اسيا واقفين في الجنينه….

ادم: مبتعرفيش تعملي اكل طول عمرك…

اسيا: يا رخم يعني كل الطفح البتطفحه من ايدي دا ومش عاجبك…

ادم: بهزر معاكي يا روحي….

اسيا: هما فينهم مجوش ليه هو احنا عاملين العزومه دي نتفرج فيها انا وانت علي بعض ولا اي

روان و مراد وصلوا و في ايدهم حور و لين..

اسيا: اهم وصلوااا..  …

مراد بسلم علي ادم: صاحبي وزميلي….

اسيا: هاتي لين وحشتني يا روني…

روان: خديها شويه….

و وصل اهم اتنين في الروايه.

داغر و دليلا مع بعض و في ايدهم ايلول….

مراد: اهلا بالباشا….

ادم: العيله السعيده وصلت يجماعه….

اسيا: قرهه عيني دولل…

روان: نقطينا بسوكاتك ونبي

اسيا فضلت تضحك وتهزر معاها….

و في جهه اخري

كانت جنه اتسجنت…عشان تم ملاحظتها في كاميرات المستشفي للتحريض لقتل شخص…

***

داغر وقف ورا دليلا و دليلا شايله ايلول بنتها في ايدها…

داغر همس في ودنها: اقفي عدل يا بسلتي….

دليلا بأبتسامه رقيقه: ليه يا غروريي؟

داغر: عشان هنتصور يا حياتي…

دليلا: كدا حلو؟؟

داغر: انتي حلوه في كل تفصيله فيكي….

ربنا يخليكي ليا يا احلي شئ حصلي في الدنيا

دليلا: ربنا عوضني خير بيك يا داغر انت ملكتني…وملكت قلبي…انت ملكي انا وبسس

كلهم وقفوا جمب بعض بيضحكوا ولكل واحد ابتسامته الخاصه

و حور مسكت الكاميرا وصورتهم….

ويجمع القدر بين اثنين ويجعل كل منهما عاشق للأخر    ♥

رأيكم في النهايه ♥

هتوحشونييي ♥????

(                        النهايه.                                  )


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-