جديد

رواية السيد المغرور الفصل الرابع 4 بقلم جهاد محمد

 

رواية السيد المغرور الفصل الرابع 4 بقلم جهاد محمد 


السيد المغرور فصل الرابع


(حرب)

انا الي بعمل ايه هنا ولا انتي يا ارجوزة

نور:انا ارجوزة يا معقد نزلني

انتبة عمار ونزلها من بين يده

نور:ده بيتي يا بابا ها ايه الي جابك هنا

عمار:وملامح الغضب تسيطر عليه لا كتير

ده بيتك وانا قول مقرف ليه عشان كده

نور:مقرف عشان رجلك خطط فيه يا معقد

عمار:احترمي نفسك فاهمة انتي مش عارفة بتكلمي مين يا حلوا ها

نور:ها بكلم مين يا حلو وزير داخلية

صلاح وادم ذهبوا سريعا الي الغرفة بعد سماع اصواتهم

صلاح:في ايه يا نور وايه الي طلعك هنا

نورحظي المهبب طلعت عشان اوضب الاوضة لزفت الي انت يا جايبه خالو

عمار احترامي نفسك انتي الي ستين زفتة

صلاح: عيب كده ده عمار الي هيعض هنا

نور:بصدمة ايه ده هو لالا كتير يا خالو وانا اقول كرهتة ليه حتي من سيرته

عمار:حوشي انا الي عايز اقعض في بيتك المقرف يا مقرفة

نور انا مقرفة يا مقرف انت يا مغرور عاملي مهم وانت علي ادك وهاوريكي وهاعملك

وانا قولت ابن وزير ابن حد مهم كل ده وتطلع من بلد وجاي بدور علي شغل لزمتها ايه الفشخره كذابة عيش عيشة اهلك بس

صلاح :بحدة نور لمي نفسك اسكتي

عمار:تكست ليه خليها تكمل وصلة بيئة بتعتها مستحيل اقعض مع انسانة دي في مكان واحد

نور:يكون احسن بردو

ادم:لالالا عمار لا انت عارف ده احسن مكان ها انا اسف يا انسة نور انا ادم ابن عمتو حقك عليا انا يا ستي

صلاح:انا مش فاهم حاجة انتو تعرفو بعض منين

ادم:وهو يضحك لا يا عم صلاح ماتاخدش في بالك انت بس خد الانسة نور وانزلوا

شكرا ليكي يا انسة تسلم ايدك علي تعبك

نور:انت متأكد انك قريبه

ادم:اه بجد

نور:سبحانة الله بتحصل مهم محصلش حاجة يا استاذ ادم شرفتنا ونورت مكان وانا هطلع

احسن من ناس ميت مرة وهضيفهم عشان هما هنا في بيتي .

صلاح:يلا نور ننزل يلا

نور:وهيا تنظر لعمار نظرت تحدي يلا يا خالو

نزل صلاح وبجوار نور الي تحت

ادم ههههههههههههههههههه ايه بت دي

عمار:دي مش،بت دي قردة ورحمت ابويا لوريها ايمها سودة

ادم:ههههههههههههههههههه يا عم صلي علي نبي بس انت خايف عليك منها

عمار:ماشي يا ادم انا هوريك

************************************

انتي،يا بت انتي عرفتي عمار منين

نور:عرفتة في المطعم الي بشتغل فيه وحصل بنا مشكلة ..حكت نور كل شئ...

صلاح:يا بنتي ابعدي عنو خالص ملكيش دعوة بيه خالص نور انا عارفك لما بتحطي حد في دماغك .

نور:بص انا مليش دعوة بيه خالص مهم هو ملهوش دعوة بيه الا والله همسح بكرامتة الارض فشار ده

صلاح:خلاص بقي قولنا ايه يلا علي جوة.

***********************************

في جامعة

فاطمة:خلصت يا خالد

خالد:كانت اخر محاضرة ليا وانتي خلصتي

فاطمة:لسه عندي محاضرا بس مش مهم هتروح معاك

خالج؛طيب يلا بينا

فاطمة:صحيح يا خالد نورهان هتيجي تتغدا معانا

خالد:معرفش ليه هيا قالت احتمال

نورهان:اممم ممكن اسئلك سؤال يا خالد

خالد:اسئلي يا غلباوية

نورهان:انت بتحبها يعني اقصد شايف فيها ايه خلاك تشاد ليه وتحبها

خالد:بتسألي ليه انتي لسه صغيرا كلام ده

نورهان:لا انا مش صغيرا انا عندي 20سنة وفضلي سنتين واتخرج .

خالد:طيب يا ست كبيرة انا معرفش ليه بحبها بس كل اعرفة ان بحس بحاجات حلوا معاها

فاطمة:اممم ربنا يسعدكم .ممكن بقي اسئلك سؤال تاتي

خالد:اتفضلي يا ستي اسألي

فاطمة:انت ليه ديما شيفني صغيرة انت كبرت يا خالد كبرت مش كل شواية تقولي صغيرا

خالد:ههههههههههه واحلي بنوتة كبيرة متزعليش يلا بينا بقي

فاطمة:بتسامة خجل يلا .

**********************************

احمد :انا طالع اتعرف علي شاب فوق يا صلاح واجيبو يتغدا معانا

صلاح :مش مهم يا احمد اتعرف عليه بعدين هو اكيد هيتصرق ويعرف ياكل مش هيعجبة اكلنا.

احمد:مالو اكلنا يا صلاح مش بياكل زيينا ده ولا ايه

صلاح:برتباك ااه بياكل،يا احمد انا اقصد واخد علي اكل بلد وكده

جلست تعمة بجورهم :يلا يا صلاح حد يقول لضيف الي فوق ينزل هو قريبة عشان احط الاكل .

احمد :طيب انا طالع ها هتطلع معايا صلاح

صلاح:في سره ربنا يستر .طالع يا احمد خرج احمد وصلاح متوجهين الي سطح.

نعمة:نوووور انتي يا زفتة

نور:نعم يا ماما ها خير تاني

نعمة:قومي جهزي الغدا معانا اخوكي زمانو جاي وضيوف الي فوق نزلين

نور :ايه مين دول ليه ماما بقي

نعمة:،هو ايه الي ليه بت انتي ضيوف لازم نضيفهم .

نور:اووووو بقي انا مش هحضر حاجة

نعمة،:لا انتي عايزة تتربي وهقوم اربيكي علي مطبخ جهزي الاكل يلا .

نور:اف بقي حاضر حااااضر

*************************************

طرق باب صلاح علي الغرفة وبعد ثواني فتح ادم

صلاح:معلش يا ادم يا ابني اصل جوز اختي عايز يتعرف عليكم بعد ازنكم

ادم :اه طبعا يا صلاح .

سلم احمد علي ادم :انا احمد موظف في وزارة كهرابة:ادم اهلا بحضرتك انا ادم ابن عمت عمار الي هيقيم هنا معاكم

اتفضل ادخل /دخل احمد وهو ينظر لعمار الذي يجلس علي حافة سرير

السيد المغرور الفصل الرابع*

صلاح :عمار يا احمد هو الي هيسكن في بيت

دخل احمد ومد يده الي عمار :انا احمد نورت بتنا يبني اهلا بيك

عمار:وهو ينظر اليه بستغراب اهلا

احمد:انا جاي اتعرف عليكم وكمان اعزمكم علي الغدا اصل النهاردة خميس بنعمل في كشري

ادم:بجد كوشري لا انا اول واحد هكون تحت

احمد:ههههههههههه تنور يبني

عمار:مفيش داعي لتعب احنا هنبعت نجيب اكل من برة

احمد:ازاي يا ابني لا طبعا انت ضيفنا واكلك وكل حاجة تخصك هنعملهالك انا ارتحتلك انت وادم والله حسكم زي ولادي

عمار:وهو يسرح فيه هو انا مشفتكش قبل كده احمد:والله يا بني انا اول مرة اشوفك

عمار:بس حاسس ان شوفتك قبل كده

ادم :ممكن في اي حته يا عمار بتحصل

احمد:طيب يلا بينا،يا جماعة

***********************************

خالد:يعني ماما ناس كويسه

نعمة:ابوة يا ابني شكلها ناس محترمة اوي ابوك طلع يتعرف عليهم وهينزلهم يتغدو معانا

فاطمة:فين نور يا عمتو

نعمة:ههههههههههه في مطبخ بتجهز الاكل دخلتها بعافية

خالد:ههههههههههههههههههه والله نفسي احس اصورها .

فاطمة :ههههههههههه طيب انا هخشلها

دخلت فاطمة الي مطبخ لنور

فاطمة:نور بتعملي ايه

نور:زي ما انتي شايفة بحط كل واحد طبقو

فاطمة:الله الله شكل كوشري يجنن

نور:اااه يجنن وهجينن ناس

فاطمة :ايه طبق كبير ده لمين شكلو حلو اوي

نور:ده لضيف اصل زينتة وظبتة علي اخرررر

فاطمة:انا مش مرتحالك اوعي تكوني

نور:بنظرت شر ايوة حطي علبة شاطة كلها

فاطمة:يا مفترية حرام عليكي راجل عمل ايه

نور:عمل كتير واختي فكرا واد الي حكتلك

فاطمة:بتاع مطعم ابوة فكراه،مالو

نور:طلع هو الاستاذ الي هيثكن هنا

فاطمة:اييييه،بجد يا عيني علي صدف عشان كده متوصية بيه :طيب بقولك ايه احتمال نورهان تيجي متتوصي بيها

نور:ههههههههههه حرام عليكي فاطمة حببتي انا جاسة بيكي،بس حولي تنسي خالد خالص

فاطمة:بملامح زعل بحاول يا نور

ايه كل ده بتحطو اكل في ساعة متخلصو

قلها خالد وهو يقف امام باب المطبخ

نور:خلاص خلصنا يا خلودي يا حبيبي

سمع كل طرق باب

اتجه خالد الي الباب وبعد لحظة فتح باب

احمد:اتفضل يبني اتفضلو،

دخل ادم وعمار الي داخل شقة

احمد:اعرفكم خالد ابني اخر سنة في كلية الهندسة

ادم:اهلا وسهلا يا خالد انا وده عمار ابن عمتي

خالد:اهلا نورتو البيت والله اتفضلو

ذهب جميع الي طاولة الطعام

احمد فين اكل يا ام خالد

نور:اهو يا بابا اتفضلو ذهب نور الي طاولة

وراست كل طبق لصاحبة وعند عمار

نولت له طبق الاكل امامة بنظرتها الخبيثة

اتفضل يا استاذ عمار منورنا

عمار:وهو يتجاهل نظرتها ميرسي

نور:ببتسامة اتفضل يا استاذ ادم منورني

ادم :ميرسي يا انسة نور تسلم ايدك

عمار:بصوت لادم الله يخربيتك ايه الاكل ده

ادم :بهدوء كل يا عمار عشان خاطري ورحمت ابوك متفضحني يا عم اديك بتغير

احمد:ايه هتفضلو تكلمو كده كتير كلو يا ولاد مش عيزين عزومة

بدء كل في اكل طعام .وكانت نور تأكل وهيا متوجهه نظرها الي عمار منتظرة انتصرها عليه

بدء عمار يأكل من طبق امامة وبعد معلقة واثنين احس عمار بشئ يشعل داخل فمة

نظر عمار الي نور الذي كانت تبتسم بخبث

احمر وجه عمار مثل نار وهو يبتلع بصعوبة

ادم:مالك يا عمار في ايه

نور:وهيا تعض علي شفتيها اف شكل طبقي اتلغبط مع طبقك اصلي طبقي مليان شطة

عمار :بصعوبة ف..ين حما..م

خالد:تعالي معايا اتفضل

توجه عمار مع خالد الي المرحاض وهو ينظر لنور نظرتت مشتعلة وهو تنظر له بنتصار

صباح:كده يا نور عجبك كده

نور:مش قصدي،يا خالو اتلخبط غصب عني

ابتسم ادم علي فعلت نور ونظر اليها

و لا يهمك يا انسة نور هو بس عمار مش بيخب شطة بس بتحصل .

احمد:قومي جيبي منشفة لراجل يلا

قامت نور وهيا تبتسم بعد احسسها بالانتصار عليه ،،،،،

خالد اتفضل الحمام من هنا بيت بيتك

عمار:ميرسي ثم دخل عمار المرحاض

ذهب خالد الي طاولة طعام .

اما نور ذهبت تحضر المنشافة وانتظرت بجوار باب المرحاض وهيا ترسم ملامح الانتصار

خرج عمار ونظر اليها بفيظ

نور:اتفضل المنشفة يا استاذ عمار

عمار :مد يده وامسك المنشفة مع يداها بقوة،

وبحركة سريعة اخذها من غزرها .

نور:انت اتجننت انا ممكن اسود والم بيت كلو عليك سبني يا حيوان

عمار،:انا هوريكي الحيوان علي حق وبلحظة طبق قبلة قاسية عنيفة تحمل كل القسوة

حولت نور تحرر نفسها من هذا الوحش

وبعد لحظات ابتعد عمار عنها ونظر اليها هقلهالك تاني انا عمار فاهمة يعني ايه عمار محدش اتخلق يقف قدامي يا حلوا

نور:وهيا تنظر بعيون تملئ بدموع و لمست شفتيها تمنع نقط دماء منها

انت بجد حيوان بشري اوعي كده

عمار:حلو اوي دموع الي في عينك دي

وابتسم ابتسامة الانتصار وحدة بوحدة يا حلوة

نور:وهيا تمسح اثار دموعها وبنظرت اتحدي

لو كنت عمار يا انا نور والله لخليك تكره يوم الي جيت هنا وهخليك تجري من هنا

عمار،:بتحدي طيب انا مش همشي من هنا


السيد المغرور فصل الرابع**

وريني بقي ازاي هتخليني اجري حتت جربوعة

نور:بتحدي اكبر هتشوف يا حيوان بشري

ثم ذهبت نور تحت انظار عمار المشتعلة .

......

خرج عمار الي الخارج بسرعة البرق فتح باب وخرج من شقة

كان الكل ينظر له بستغراب

ادم ،:طيب يا جماعة شكرا علي اكل لذيذ

واسف جدا هو اكيد في حاجة عشان كده طلع بسرعة

صلاح:ولا يهمك يا ادم

احمد ولا يهمك يبني احنا الاسفين علي حصل ادم:متقلش كده كفاية تعبكم شكرا مرة تانية عن ازنكم .

*********************************

كانت نور تقف امام المراية تحسس شفتيها

اه حيوان يا قزر انا يعمل فيا كده بجد حيوان بشري اعمل ايه في ده وحش

بس،والله ما هسيبك تنام نهاردة مرتاح .

**********************************

كان عمار يجلس يشتعل من داخلة

انا تعمل فيا كده انا لا لا بت دي لازم اربيها

ادم:يكتم ضحكتة :خلاص بتحصل يا عمار

عمار :هو ايه الي بيحصل ها انا يعمل فيا كده

ادم:انفجر من ضحك علي متظر عمار بجد مش قادر اكتمها والله بس منظرك تحفة حتت بت مفعوصة ربتك كده

عمار:اضحك اضحك ليك حق بس،وحيات امي ما هسبها عارف مش هسبها انا هخليها تحت رجلي

ادم :متهيئلك يا عمار بنت دي جدعة وميت راجل ومس بتخاف مش زي الي تعرفهم

عمار:كلهم شابه بعض كلهم زي بعض

ادم:يا ابني افهم مش كلهم بنت دي مش كده ولا عيلتها كده دول ناس طيبين ومحترمين

عمار؛دول ناس بيئة مقرفة وجعولي دماغي

ادم:يا اخي حرام عليك والله انت عن هتفضل كده

عمار:تحب تشوف بنفسك بت دي كده ولا لا

ادم:مس فاهم تقصد ايه يا عمار

عمار:خلال اسبوع او اقل هتبقي في حضني هنا علي سرير ده

ادم:ههههههههههه بتحلم والله بتحلم مش هتعرف

عمار:تتراهن علي ايه

ادم:ولا علي حاجة انا هتراهن معاك بس هنتفق

عمار:علي ايه

ادم :لو انت طولت بت دي وحصل كده يبقي انت كلامك صح وعندك حق وهمشي وراك بس لو كلامي طلع صح والبت دي طلعت راجل زي منا فاهم وعارف يبقي تغير من نظرتك وتدي فرصة نفسك وتبطل غرور

عمار:موااااافق انا مبترهنش علي حاجة واخسرها يا ادم وانت عارف

ادم:بس مرادي هتخسر يا صاحبي

عمار،:ها هتشوف يا صحبي

**********************************

فتح باب خالد بعد سماع طرق باب وكان الطارق نورهان

خالد:كل ده اتأخرتي ليه بس

نورهان :معلش يا خالد عقبال ما عرفت اهرب من ماما

خالد:طيب خشي يلا تعالي

دخلت نورهان والكل رحب بها

احمد :اهلا يا بنتي عاملة ايه وحشاني والله

نورهان:وانت كمان يا عمي والله وحشني

نعمة:وانا بقي يا ست نورهان

نورهان:وانتي طبعا يا امي بس الاكتر بقي

تيتة كريمة حببتي وحشتيني تيتة

كريمة:تعالي جمبي يا بت يا حلوا انتي

ذهبت نورهان بجوار كريمة

كريمة:وحشتيني يا حبيبت الغالي

نورهان:بخجل وانتي كمان والله يا تيتة

امال فين نور مش شيفها

خالد:ههههههههههه مستخبية يا ستي،

نورهان:ليه بقي،عملت ايه تاني

حكي خالد كل دار علي طاولة طعام

نور:ههههههههههه هيا ديما كده مسطولا يا عيني راجل شكلو فرقع من شطة خ

خالد:ههههههههههه هرب علي فوق علي طول

نور:طيب انا هخشلها جوة

فاطمة:يكون احسن بردو تعالي معايا

دخلت فاطمة ونورهان الي نور

نورهان:بخ وحشتيني يا عفريتة

نور:بفرحة نورهان حبيبتي وحشتيني عاملة ايه بعد ما وحش سافر

نورهان:تمام يا لسه اهم اول يوم مهم قوليلي،ايه بقي الي حصل علي الغدا ده

نور:تلاشت ابتسمتها واتت ملامح الغضب متفكرنيش ده انسان حيوان

نورهان:ايه الي حصل بس قوليلي

فاطمة:ههههههههههه اصل حكاية كبيرة نورة تعرفة قبل ميجي هنا

نور:لا كده حكاية كبيرة احكولي ونبي

حكت نور كل شئ منذو مقبلتها في مطعم الي الغداء علي طاولة

نورهان:بحيرة طيب انتي تعرفي اسمة بكامل

نور:لا معرفش بس زي مقلتلك يا بنتي كل شواية يقول انا عمار انا عمار بس في المطعم قال عمار عادل باين كده بس الي يعرف عنة كل حاجة خالو صلاح هو معرفتة

قامت نورهان بسرعة وهيا ترتعش من خوف

نور:مالك يا بنتي في ايه

نورهان:لالا مفيش بس صحيح فين خالو صلاح كنت عايزة اسلم عليه

فاطمة في شقتنا ليه في حاجة

نورهان:اه كنت عايزة اسئلة علي حاجة بحصوص عندنا في فيلا ممكن ارحلة

نور:اه طبعا خديها يا فاطمة

فاطمة :اوك تعالي معايا

**********************************

رن جرس هاتف احمد كان

قام احمد الي شرفة وضغط زر

احمد:الو يا حبيبتي وحشتيني اوي

ظهر صوت انوثي :وانت كمان يا احمد اخبارك واخبار خالد ونور ونعمة ايه

احمد:تمام الحمدالله بس لو كان وحشوكي كنتي جيتي تزورينا النهاردة وتباتي معانا زي كل اسبوع

جميلة:مبقاش ينفع يا احمد جاي عندكم خالص

احمد:ليه يا جميلة انا اخوكي كبير يا حببتي بيتي هو بيتك ليه بتقولي كده

جميلة:ابني عندك يا احمد قاعد ضيف عندك

احمد:ابنك مين انا مش فاهم حاجة

جميلة:صلاح قالي ان جاب ضيف عندك يا احمد ده يبقي عمار ابني ابني يا احمد .


#بقلم جهاد محمد#

#السيد المغرور # 


لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-