جديد

رواية اسيرة القاسي صخر وابرار الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع

 رواية اسيرة القاسي صخر وابرار الفصل الخامس 5 بقلم زهرة الربيع 




صخر هز راسو وقال ..اضطريت اقولها ان الحيوان ابن عمها هو الي عمل كده... بس طبعا الملاك بتاعها ميعملش كده

رافع اتنهد وقال..اديها وقتها ..معلش بردك ده من اهلها ..احم..قولي انت..انت ايه اخبارك وياها


صخر بصلو بطرف عينه وقال..طب خلي حد غيرك يسأل السؤال ده ما انت عارف الي فيها..دا انا بوقف بالعافيه بس هربيها بنت الر،فضي

رافع ضحك وقال..طيب..ما تحاول تخليها تاخد عليك عابال ما تخف..و

قاطعو صخر وقال بشك..انت اتكلمت مع ابوي مش كده


رافع قال بضحك الصراحه اه..هو شاكك انك مدخلتش عليها...و..و هو بيقول يعني..يعني انت متجوز بقالك اربع سنين وربنا مأكرمش بالخلفه..يعني بيقول تجرب حظك معاها ..مش هنخسر حاجه


صخر قال ..انت كمان بفكر في كده بس خليني افك السلك واشد شويه

رافع قال..طيب ما انا بقول تصاحبها يعني عبال ما تخف علشان الامور تمشي اسرع و


بس صخر قاطعو بغضب وقال..ليه هو انا لوعزتها هشاورها ..مش بمزاجها..دي مرتي..وده حقي..واخدو امتى ما اعوز..كمان دي هترفضني انا..بنت السماك..


بقلمي...زهرة الربيع

رافع قال ..ما تهدى بقى..ايه هو كل حاجه معاك عافيه...دي بذات لازم يكون بمزاجها..يعني...يعني مش عايز اجرحك بس اديك شايف لما مكانش بمزاجها عملت فيك ايه


صخر وقف وقال بغضب...استنى لما تشوف انا هعمل فيها ايه...وكل نقطه دم نزلت مني هتدفع تمنها غالي... ومشي على اوضتو بغضب

#الجزء_الخامس_اسيرة_القاسي

خطيبك اتهجم عليها وكان عايز يغت،صبها كان عايز يعمل كده مع واحده مريضه وعقلها زي الاطفال اكيد دلوقتي عرفتي قتلتو ليه


ابرار كانت بتبصلو بصدمه وفجأه ضحكت وقالت...لا والله... وانا بقى كده هصدقك...انت عايز تلبس جريمتك لشخص غيرك..علشان تبرر جريمه تانيه مش كده...بس انا بقى عارفه ابن عمي كوويس..هو مستحيل يعمل كده..هو اشتغل عندكم سنين ومحدش قال عليه كلمه...انا مش عارفه ايه الي بينك وبين اختك...بس عمرك ما هتعرف تقنعني ان محمد يعمل كده...مستحيل اصدقك


صخر ابتسم بسخريه وقال...متصدقيش ...براحتك...انا ميهمنيش اصلا تصدقي ولا لا...ولا قاتل نفسي ابررلك


صخر لسه هيمشي ابرار قالت بارتباك...طب انت رابطها كده ليه ...وليه حابسها هناك


صخر قال من غير ما يبصلها....بما انك مصدقتيش كلامي ...يبقى مفيش داعي اجاوبك ..قال كده ونزل على تحت وهو مضايف جدا


ابرار قعدت على السرير وهيه بتفكر في كل الي حصل بزهول...فكره ان محمد عمل كده مش داخله دماغها وفكره ان اخ يأذي اختو كده برضو مش قادره تتخيلها 


عند صخر نزل تحت وكان رافع مستنيه صخر قال...اهلا يا رافع اتأخرت انهارده يعني و


بس قطع كلامو باستغراب لما شاف التلفزيون الي رافع جايبو  وقال..ايه ده..مين جاب التلفزيون ده هنا


رافع قال بارتباك..احم..انا..انا جايبو...ده ..ده علشان اميره 

صخر اتنهد بضيق شديد وقعد على الكنبه وقال بضيق...يا رافع حرام عليك..والله انا ما ناقص هم..قولتلك شيلها من دماغك يا ابن الحلال..هيه متنفعكش..والي بتفكر فيه مش هيحصل..انت اخوي يا رافع ويعز عليا تفضل موقف حياتك على حاجه مستحيل تتم


رافع قال بلهفه..انا...انا هتكلم مع ابوي تاني وهقنعو و


صخر وقف وقال بعصبيه..مهيرضاش..مهيرضاش يا رافع متتعبش قلبي..مش سهل علي اقولك ان ابوك عمره ما هيرضى باختي ولا سهل اقولك انو معاه حق..يارافع..يارافع انا بعزك..علشان خاطري انا شيل الموضوع ده من دماعك وريح قلبي متتعبنيش معاك انت عارف ظروفها


رافع اتنهد بدموع وقال...تمام..طب انا جبتلها تلفزيون يسليها ...علشان خاطر ربنا دخلهولها..هيه بتحب تسمع كرتون وزمانها مضايقه


صخر ابتسم وقال..حاضر هدخلهولها...بس انا مش هينفع ادخل ...انت عارف لما بتشوفني بتعمل ايه


رافع قال...احم..طب..طب هو ينفع لو اروح اركبهولها واشغلهولها...هنزل على طول مش هتأخر


صخر اتنهد ومردش ورافع قال بسرعه...ابعت معاي واحد من الخدم لو ...


بس صخر قاطعو وقال...عيب يا رافع الكلام ده انا لسه بقولك انت اخوي..انا اضمنك برقبتي اطلع 


بقلمي...وهرة الربيع

رافع ابتسم بارتباك وحزن وقال...هنزل حالا واخد التلفزيون ولسه هيطلع صخر قال..استنى خد المفتاح هتدخل ازاي من غيره


رافع قال ..اه..اه معاك حق هات ..واخد منو المفاتيح وطلع عند اميره 


اول ما فتح الباب وقفت برعب شديد بس ابتسمت بفرحه لما لقتو رافع


رافع نزل التلفزيون على السرير وقال...جبتلك التلفزيون اها و

بس قطع كلامو لما جريت عليه وحضنتو جامد وبقت تبكي في حضنو


رافع شدها عليه اكتر وقال...فيه ايه...مالك..مالك ايه الي حصل

اميره قالت وسط شهقاتها...جيه..جيه هنا..كان هنا


رافع اتنهد و قال ..اهدي..صخر مش كده..يا حببتي قولتلك ميت مره صخر اخوكي ..مستحيل يأذيكي او يقربلك..انتي فاهمه غلط


اميره قالت ببكا وغضب..لا..لا ...هو..هو بيكرهني..هو كان كان عايز يعمل حجات عيب 


رافع ضحك وقال ..حجات عيب ازاي بقى

اميره قالت بكسوف...حجات..زي الي بنعملها انا وانت بس هو عمل كده بالعافيه..وو..قطع هدومي...وضربني ..انا بكره..وبخاف منو قوي


رافع اتنهد وقال...يا حببتي والله انتي فاهمه غلط...هو مستحيل يعمل كده معاكي ده اخوكي...بس متزعليش خلاص هو مش هيجي تاني


اميره ابتسمت وهيه بتمسح دموعها وقالت..طب خليك معايا متمشيش


رافع اتنهد وقال...انا هركبلك التلفزيون وهشغلك الكرتون الي بتحبيه...وهاجيلك باليل ..وعد..هفضل معاكي كتتتتتير وقرب منها وقال بهمس...وهنيمك في حضني ..تمام


اميره هزت راسها بكسوف وقالت..انا..هستناك


رافع ابتسم وقال ...مش هتستني كتير يا اميرتي ..وركبلها التلفزيون وشغلو واميره كانت مبسوطه بيه جدا وبتسقف بفرحه زي الاطفال ورافع كان بيبصلها بحب شديد وسرحان في كل تفاصيلها


عند صخر كان قاعد بيشتغل ونزل رافع صخر قال...شغلتو

رافع قال بفرحه اه..وانبسطت بيه..قوي.لو شوفتها هيه وبتضحك..كأنك اديتها مليون جنيه 


صخر اتنهد بحزن وقال..مسكينه..هيه اصلا يمكن متعرفش يعني ايه فلوس اساسا


رافع قال..ده احلى حاجه فيها..هيه احسن مني ومنك


صخر ضحك وقال..وده ازي بقى

رافع قال..انا وانت بنجري ورا الفلوس ومش بتجبلنا غير الهم والتعب والخوف كمان..اما هيه فكل همها السعاده ..وسعادتها في ابسط الحجات...قلبها زي قلب طفل..بتزعل وترضى باقل حاجه


رافع افتكر ملامحها وسرح وقال من غير تفكير...عيونها فيهم لمعه رضا تجنن ينسوك الدنيا وهمومها و


بس قطع كلامو لما افتكر انو بيكلم اخوها وصخر كان بيبصلو بابتسامه جانبيه وضحك وقال...كل ده في اميره ...عايز اسألك سؤال...محدش هيعرف اجابتو اكتر منك ...بس سر بنا


رافع قال.... قول..ما احنا بنا اسرار كتير

صخر قال..عايز اعرف..ازاي تشوف واحده مثلا ايا كانت مين وتحس انك تقدر تكمل حياتك معاها ..مش بس تكمل حياتك معاها لا كمان متقدرش تعيش من غيرها..يعني انا..اتجوزت حنان..وعشنا اربع سنين حلوين واخر دلع..ومع ذالك لما كنت هطلقها..محستش بزعل..ولا اني مثلا مقدرش اعيش من غيرها ولا حاجه من دي..وكمان متزعلش مني عمري ما في يوم ممكن اعمل الي انت بتعملو علشان اي واحده .. معرفش هيه كده المشكله فيا ولا فيك


رافع ضحك وقال..المشكله بس انك محبيتش يا صخر..ولسه القلب مدقش...لما يجي يوم وتحب...هتعرف اني مبعملش حاجه غريبه..كمان هتعرف انت مهتميتش بطلاقك ليه..ببساطه لانك محبيتش حنان..هيه بس عجبتك..حاجه مختلفه كده عن بنات البلد ...مش اكتر 


رافع قال بتوهان وهو بيفكر في اميره...لما تحب بجد هتعرف ان كل الي فات قبلها ملوش لزوم والي بعدها متقدرش تعيشو من غيرها ولو لقيتها في خطر هتفكر هعيش ازاي من غيرها ....من غير ما تفكر هتلاقي نفسك بتحميها حتى لو من نفسك


صخر قال بضحك..لو كلامك ده حقيقي..يبقى عمري ما هجرب..انا مستحيل اعلق نفسي بحاجه مقدرش استغني عنها


رافع قال..ده على اساس ان قلبك هيشاورك..واتنهد وقال..يا ريت كان بياخد رأينا..على العموم سيبك..انا شوفت حنان هنا ايه الحوار


صخر قال...ولا حاجه..جايه لما عرفت اني اتجوزت..خافت على العز لا يروح لغيرها 


رافع قال..هتعمل معاها ايه طيب


صخر قال...سبتها هنا..اهي اتعدلت تمام..متعدلتش انا هعرف ازاي اخلص منها


رافع هز رايو وقال بارتياك احم..والعروسه..اخبارها ايه


صخر اتنهد وقال..اهي متلقحه فوق..انهارده شافت اميره وهيخ بتصرخ وبتطرني من الاوضه وبقت تقول كلامها المعتاد وسمعتها


رافع اتسعت عنيه وقال..سمعتها...سمعتها هيه وبتتكلم عليك 

صخر هز راسو وقال ..اضطريت اقولها ان الحيوان ابن عمها هو الي عمل كده...ظ بس طبعا الملاك بتاعها ميعملش كده


رافع اتنهد وقال..اديها وقتها ..معلش بردك ده من اهلها ..احم..قولي انت..انت ايه اخبارك وياها


صخر بصلو بطرف عينه وقال..طب خلي حد غيرك يسأل السؤال ده ما انت عارف الي فيها..دا انا بوقف بالعافيه بس هربيها بنت الر،فضي


رافع ضحك وقال..طيب..ما تحاول تخليها تاخد عليك عابال ما تخف..و

قاطعو صخر وقال بشك..انت اتكلمت مع ابوي مش كده


رافع قال بضحك الصراحه اه..هو شاكك انك مدخلتش عليها...و..و هو بيقول يعني..يعني انت متجوز بقالك اربع سنين وربنا مأكرمش بالخلفه..يعني بيقول تجرب حظك معاها ..مش هنخسر حاجه


صخر قال ..انت كمان بفكر في كده بس خليني افك السلك واشد شويه


رافع قال..طيب ما انا بقول تصاحبها يعني عبال ما تخف علشان الامور تمشي اسرع و


بس صخر قاطعو بغضب وقال..ليه هو انا لوعزتها هشاورها ..مش بمزاجها..دي مرتي..وده حقي..واخدو امتى ما اعوز..كمان دي هترفضني انا..بنت السماك..


بقلمي...زهرة الربيع

رافع قال ..ما تهدى بقى..ايه هو كل حاجه معاك عافيه...دي بذات لازم يكون بمزاجها..يعني...يعني مش عايز اجرحك بس اديك شايف لما مكانش بمزاجها عملت فيك ايه


صخر وقف وقال بغضب...استنى لما تشوف انا هعمل فيها ايه...وكل نقطه دم نزلت مني هتدفع تمنها غالي... ومشي على اوضتو بغضب


رافع اتنهد بيأس ومشي 

وصخر دخل اوضتو بغضب وكانت ابرار قاعده على السرير قال بعصبيه...قومي...هتنزلي ..تجيبي الدوار كلو من اولو لاخره تنضيف كل الاوض والمندره والمكتب المطبخ الحمامات ومش عايز الاقي حاجه وسخه يلا قومي


ابرار بصتلو بسخريه ولا كأنها سمعاه ومردتش وفضلت تدندن مكانها


صخر بصلها بغضب وقال..انا مش بكلمك فزي قومي


ابرار اتنهدت ووقفت وقربت منو وقالت..اسمع الكلمتين دول واحفظهم كويس..انا مش الخدامه الي جبهالك ابوك..ومش هنضف حاجه ومش هعمل حاجه ومن مكاني هنا مش هقوم..وكمان علشان يكون عندك خبر مش هتستفيد مني حاجه ولا هتلمسني ..عاجبك الوضع ده ..كان بها...معجبكش..اربع حيطان في كل اوضه الحيط الي يعجبك اخبط دماغك فيه 


صخر بصلها بزهول وقال ...انتي قد الكلام الي قولتيه...اعتذري حالا وهعتبرك عيله وغلطت..ودي فرصه مش بديها لاي حد


ابرار بصتلو بسخريه وتحدي وقالت...مش هعتذر والي معاك اعملو


ولسه هتمشي صخر شدها عليه بقوه وقال بغضب...بتلعبي بالنار...انا متأكد انك متعرفيش انتي بتعملي في نفسك ايه


ابرار بصتلو بغضب وقالت..انا هيحصلي ايه اكتر من اني عايشه مع مجرم قاتل ذيك


صخر سابها وابتسم وقال...تمام...يعني مش هتعتذري


ابرار قالت بسخريه...انسى


صخر بصلها بغضب يحرق الكون وشدها بقوه وقال بغضب...استحملي بقى


ابرار حاولت تفلت منو بس مقدرتش قالت..اوعي اوعي سيبني...سيبني يا حيو،اااان


بس صخر اتحولت ملامحو لغضب رهيب وضربها قلم قوي وقعها على السرير وقرب منها مسكها من شعرها وقال...انا قولتلك لسانك لو طول هقصهولك...لمي نفسك ..احسن وديني هتندمي عمرك كلو وزقها على السرير بعصبيه


ابرار بقت دموعها بتنزل وهيه بتبصلو بغضب  بس اتفاجأت بشده لما جاب حبال من الدرج وقرب عليها وبقى يربط اديها في السرير


ابرار بقت تصرخ وتزقو بقوه وبتقول...سبني...ابعد عني..انت هتعمل ايه ...اوعى..ابعد بقولك


بس صخر ولا كأنو  سامعها وربط كل ايد في ناحيه من السري وكمان بقى يربط رجليها  كمان وابرار بقت تبكي جامد وقالت ...يا حيو،اااااان...يا زبا،اااااااله ..فكني ...فكني.... هقتلك.. لو قربت هقتلك هقتتلككككك سامعني


صخر اتنهد بتعب لانو ربطها بالعافيه من كتر ما موجوع وبصلها بسخريه وقرب منها وهو بيبصلها بطريقه ترعب


ابرار بلعت ريقها برعب وقال...انت..انت عايز ايه..هتعمل ايه..اياك..اياك تقرب...


بس صرخت بكل صوتها لما هجم عليها وبكل غل وغضب شق العبايه قطعها نصين وووو



لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉



لقراءة الرواية كاملة اضغط هنا 👉


لقراءة روايات اخري اضغط هنا 👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-