روايه زواج بالاجبار الفصل الستون 60 والاخير بقلم فريده احمد
رواية زواج بالاجبار الجزء الستون
رواية زواج بالاجبار البارت الستون
رواية زواج بالاجبار الحلقة الستون
في المستشفى
فتحت ريم عينيها بتعب وهي بتفوق لاقيتهم كلهم حواليها
كلهم بحب … حمدالله على السلامه
هزت ريم راسها بتعب
سحر قربت باستها … حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
ريم .. الله يسلمك يا ماما
دخل حازم ليها من بره بعد ماخلص مكالمة شغل كانت معاه لاقها فاقت قرب وباسها علي راسها وقالها ببتسامة .. حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
ريم .. الله يسلمك يا حبيبي
وبعدين قالت … فين البيبي
شهيرة … في الحضانة ياحبيبتي
ريم بقلق وخوف .. ل.ليه هي مش كويسة
سحر … كويسة ياقلبي وزي القمر . بس انتي ولدتي في السابع طبيعي تدخل الحضانة
بصت ريم لحازم … انا عاوزة اشوفها
حازم … هخادك تشوفيها . بس لما تقدري تقفي علي رجلك انتي لسه تعبانه
دينا …. بنتك حلوة اوي ياريم . طالعة شبهي بالظبط
وكملت وقالت لحازم … المفروض اصلا ياحازم كنت تسميها دينا مش تسميها ريم
بصت ريم لحازم وقالتلو … سميتها ريم بردو
حازم .. ولو ينفع كل ماتخلفي بنت هسميها علي اسمك
سحر ل دينا … و انتي لما تتجوزي ابقي خلي جوزك يسمي علي اسمك
شهيرة … يبقي سمي علي اسمها ياكريم
كريم … بس يجوزني هما وليهم عليا كل ماتخلف بنت هسميها دينا
شهيرة بضحك .. ودا ينفع
كريم .. اي تطبيل وخلاص خليهم يوافقو
كلهم ضحكو
في اللحظة دي دخلو عمر وندي وسلمو عليهم
ندي اللي بقت حامل هي كمان في تلت شهور
قربت وباست ريم … حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
ريم … الله يسلمك
ندي راحت وقفت جمب شيرين
وبعدها ياسر وداليا جم هما كمان اللي اتجوزو من شهر مع ياسين
شيرين واقفة جمب امجد وهي باين عليها التعب مسكت ايده لما حست انها دايخة ومش قادرة تقف علي رجلها
بصلها امجد لاحظ عليها التعب
امجد بقلق … شيرين انتي كويسة
شيرين ملحقتش ترد عليه ووقعت فاقدة للوعي
امجد بخضة … شيرين . شيرين
وشالها بسرعة ودخل بيها عند الدكتور
وكلهم كانو خايفين جدا وقلقانين عليها
بعد وقت خرج الدكتور بعد ما كشف عليها
امجد … طمني يادكتور . هي كويسة
الدكتور … متقلقش هي كويسة . بس اللي حصل ده طبيعي انو يحصل في اول الحمل متقلقوش
امجد .. حمل!
الدكتور .. ايوا المدام حامل في الشهر التاني انتو متعرفوش ولا ايه
امجد وهو مش مصدق … انت متأكد يادكتور . متأكد انها حامل
الدكتور … ايوا متأكد المدام حامل . الف مبروك
كلهم فرحو جدا بحمل شيرين وباركو لأ مجد اللي كان فرحان اوي ان اخيرا هيبقي ليه ابن
وفضل امجد يحمد ربنا ويشكرو
وبعد نص ساعة كانت شيرين فاقت
شيرين بتعب … ايه اللي حصل
امجد قرب وباسها وقالها .. في انك هتبقي احلي ماما في الدنيا
شيرين وهي بتحاول تستوعب
امجد هز راسه وقالها بعد مامسك أيدها وباسها … ايوا انتي حامل ياشيرين . كنت متأكد أن ربنا هيراضينا
شيرين قامت بفرحة وحضنته وهي بتقول … انا مش مصدقه . انا حامل بجد
امجد … بجد ياروح قلبي
شيرين دموعها نزلت من الفرحة وهي بتحمد ربنا
………………………………………………..
بعد يومين ريم خرجت من المستشفى بس ريم الصغيرة كانت لسه في الحضانة
……
مساء ا
في جنينة الفيلا يارا واقفة سرحانة
فاقت علي صوت من وراها بيقولها .. سرحانة في ايه
لفت يارا بلهفة علي صوته وهي مش مصدقة … يوسف
يوسف … وحشتيني
وقرب وحضنها بشتياق
يارا … وحشتني وحشتني اوي يايوسف
بعدت يارا وهي بتقول … انت جيت امتا
يوسف .. لسه واصل من ساعة
يارا بدموع … انت متعرفش انت كنت واحشني الزاي وقربت وحضنته تاني
يوسف … مش هسيبك تاني يايارا
يارا … بجد . يعني مش هتسافر تاني
يوسف .. هسافر بس انتي كمان هتسافري معايا
يارا بعدم فهم .. الزاي
يوسف خدها من أيدها وقالها … تعالي معايا وانا هقولك
وخدها وراح لأبوها الشركة وطلبها منو يتجوزها ومراد وافق
……………………….
في اوضة انجي وياسين
كانت انجي واقفة قدام المرايا وهي لابسه قميص نو.م قصير من الستان الفضي وكانت عاملة ميكاب خفيف وكانت شكلها يجنن
كانت انجي بتبص علي نفسها بكسوف وهي متوترة وخايفة من الخطوة دي
انجي لنفسها..اهدي يا انجي خلاص محصلش حاجه
وحاولت تشجع نفسها وقررت انها خلاص لازم دا يحصل ومش هتزعل ياسين منها وهتحاول تبسطه
في اللحظة دي سمعت صوت عربيه ياسين
انجي حطت أيدها علي قلبها وهي حاسه انو هيقف
وفضلت تشجع في نفسها اهدي ياانجي اللي هتعمليه ده هو الصح . ايوا هو الصح
ثم اكملت.لااا مستحيل اكون كده قدامه
انجي طلعت هدوم تاني بسرعة لكن قبل ماتتحرك
باب الاوضة اتفتح
انجي اتجمدت مكانها ومكانتش عارفه تتحرك
ياسين قرب عليها بزهول وهو مش مصدق عينه .. ايه اللي انا شايفه ده
انجي بتوتر … ا.ايه
ياسين وهو بيلف حواليها . انتي لابسه كده بجد ولا انا بحلم
انجي بلعت ريقها وهي بتحاول تتمالك نفسها وتسيطر علي توترها قالت… انا لبست كده علشانك
وشجعت نفسها وقالتلو .. .كنت عايزه اقولك على حاجه
ياسين مكنش معها اصلا وهو بيبص علي جسمها بجراءة
انجي دخلت ف حضنه بكسوف . ياسين
ياسين … قلب ياسين
انجي … انا بحبك اوي
ياسين رفع وشها من حضنه وبصلها
انجي هزت راسها بكسوف دليل علي موافقتها
ياسين ميل يبو.سها وانجي اتجاوبت معاه وبادلتو
محستش بنفسها غير وهو بينزلها علي السرير
وبعدين
………
… ……………………
………………………………………………………
عند تامر وهنا
هنا واقفة قدام المرايا وهي بتجرب تلبس الحجاب
ولبسته وهي بتبص علي نفسها كانت جميلة اوي
دخل تامر شافها كده
تامر … انتي اتحجبتي
هنا… بفكر اتحجب . ايه رأيك
تامر … ياريت . ياريت ياهنا تتحجبي
هنا … خلاص انا هتحجب علشان ربنا اولا وعلشان نفسي وعلشانك
بصتله وقالت .. انا عاوزة اقرب من ربنا ياتامر
خدت نفس وقالت … هبتدي بالحجاب ومش هسيب فرض
ابتسم تامر و قرب ومسك ايديها الاتنين وباسهم وباسها علي خدها
وخدها في حضنه وقالها … انتي اغلي حاجة في حياتي ياهنا . ربنا يديمك ليا
هنا … بحبك يا تامر . بحبك اوي
تامر … وانا بعشقك مش بحبك بس
تامر … ايه رأيك نروح نعمل عمرة
هنا … ياريت
……………………………………………………..
بعد مرور ثلاث سنوات
ريم وحازم حياتهم بقت مستقرة وكويسة جدا وعايشين مع بعض في سعادة
..
امجد وشيرين خلفو توأم ولد وبنت “حمزة وزينة”
..
عمر وندي خلفو بنت وسموها” فريدة ” علي اسمي😂
…
ياسر وداليا خلفو ولد وسموه “كريم “بعد ما كريم صمم يسموه علي اسمه
…
تامر وهنا بقو عايشين مع بعض حياة مستقرة وسعيدة
وحبهم اتغلب علي المشاكل اللي كانت بينهم
…..
كاميليا وحسام حبو بعض جدا وبقو عايشين في سعادة
بعد ماكامليا اقتنعت خلاص أن ده قدرها وبطريقتها حاولت تجذبو ليها خصوصا لما حست انو بيحبها بس مش مبين ليها . هي كمان حبته بجد بعد معاملته مااتغيرت معاها وبقي بيعاملها كويس وبحب
…….
ياسين وانجي هما كمان عايشين مع بعض في سعادة طول الوقت وانجي بقت حامل في شهورها الأخيرة
حامل في تؤام ولدين واتفقوا هيسمو واحد مراد وواحد شريف
..
يارا يوسف سافروا الاتنين يكملوا تعليمهم بره بعد مايوسف اتجوزها
…..
دينا وكريم .اتخطبو ولسه ماتجوزوش بس متفقين لما دينا تخلص جامعة هي دلوقتي في اخر سنه ليها ومستنين تخلص امتحانات وبعدها يعملو فرحهم
……
نرمين هي كمان اتجوزت راجل اعمال شاب ناجح جدا
وبقت بتاخد يحي ابنها يقضي معاها يومين كل اسبوع
….
بوسي ماتت من سنتين
وتامر حزن عليها اوي وبني ليها مسجد صدقة جارية على روحها
………………………………………………………….
في المقابر
تامر واقف قدام قبر بوسي وبيقرأ ليها الفاتحة
دمعة من عينه نزلت عليها وهو بيفتكر
فلاش باك
من سنتين
بوسي نايمه علي سرير في المستشفي وتامر قاعد جمبها ماسك أيدها ودموعه نازلة عليها
بوسي بتعب … بتحبني ياتامر
ميل تامر وباس ايديها وخدها وقالها … بحبك . بحبك يابوسي . والله بحبك
بوسي ابتسمت وقالت … وانا بحبك اوي
وقالت . أشهد أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله
وروحها طلعت
باك
تامر مسح دموعه وهو بيقول .. بحبك يا بوسي وعمري ماهنساكي
………………………………………………………
في الساحل الشمالي
كانو حازم وريم واقفين يبصو علي البحر
“مكنتش اتخيل ابدا ان بعد البداية اللي كانت كلها الم وعذاب اني هعيش معاك في السعادة دي كلها .الم البداية اتبدل ل حب وفرح وسعاده”
قالتها ريم وهي بتبص قدامها علي البحر
بصتله وهي ماسكه ايده وقالت وهي عينيها بتلمع بحبه… بحبك اوي
حاوط حازم كتفها وميل باسها علي خدها وقال … وانا بعشقك ياريم انتي كل حياتي .انتي اغلي مااملك في الدنيا دي
اتنهدت ريم بسعادة وهي بتبص علي ريم الصغيرة ويحي اللي قاعدين يلعبو في الرملة
رجعت بصتله وقالت … بحب حياتي معاك اوي
نفسي افضل عايشة في السعادة دي طول عمري
حازم .. اوعدك مش هتشوفي معايا غير سعادة وبس
ابتسمت ريم وحازم قالها .بحبك
وبدأ يرجع شعرها لورا وبعدين ميل يبو.سها
حاوطت ريم رقبته وهي بتقربو ليها اكتر وغابو قبلة طويلة
فاقو علي صوت ريم الصغيرة وهي بتقول … بابي مامي
بتعملو ايه
يحي وهو واقف جمبها … بيبو.سو بعض ياريم انتي مش شايفة
حازم بيأس… انا مش عارف الواد ده طالع لمين
ريم بصتله .. بجد مش عارف .ده نسخة منك . في كل حاجة
ريم الصغيرة بزعل … بابي بوسني زي مامي
حازم … بس كده
وشالها وباسها علي خدها
ريم … بس انت بوست مامي من هنا
وهي بتشاور علي شفايفها
حازم بص لريم … اقولها ايه دي
ضحكت ريم وقالت … اتصرف دي بنتك
ريم الصغيرة… انت بتحبني انا اكتر ولا مامي
حازم … بحبكم انتو الاتنين زي بعض
ريم الصغيرة … طب بتحبني انا اكتر من يحي . صح
حازم ميل وباس يحي وقال … بحبكم انتو التلاتة زي بعض
ريم بغيظ … انتي عاوزة يحبك اكتر واحدة وخلاص
ريم الصغيرة بصت لحازم وقالت … بس انا حبيبتك مش صح يابابي .
حازم … انتي روح قلبي
وحضنهم كلهم بحب …. انتو التلاتة اغلي حاجة في حياتي
تمت
عشان توصلك اجدد الروايات تابعنا على صفحة الفيس بوك من هنا 👉