جديد

رواية السيد المغرور الفصل السادس 6 بقلم جهاد محمد

 رواية السيد المغرور الفصل السادس 6 بقلم جهاد محمد 


السيد المغرور


فصل السادس {هجوم الاسد}


قامت نور من النوم بعد سماع جرس هاتفها


نظره الى الهاتف وبعد ذلك ضغطت على الزر لكي ترد


نور: افندم علي صبح عايز ايه

اكرم :وحشتيني يا نور اوي

نور:بضيق اكرم اتصبح وقول يا صبح انا قولتلك ميت مرة مش بحب كلام ده مش عشان حضرتك ابن صاحب مطعم وابن مستر محمد يبقي هخليك تاخد عليا .

اكرم:انا اكرم الحسيني يا نور صاحب اكبر شركة في بلد بيبحبك وبيموت فيكي

نور:ملهوش علاقة بكلامي اقلك سلام احسن

اكرم:طيب نور هيجي يوم الي تحسي بيه بحبك سلام.

*********************************

كان عمار يقف امام صور يستنشق الهواء

....

صباح خير يا استاذ عمار .

نظر عمار الي مصدر صوت الانوثي .

عمار:صباح خير يا انسة نور ايه ده

نور:فطارك ماما بعتهولك قولت اطلعة بنفسي عشان مفيش حد غيري كلهم بيصلو جمعة

عمار:تمام حطيه عندك هنا ميرسي لتعبك

نور:مفيش تعب ولا حاجة عايز حاجة

عمار:اه عايز منك طلب

نور:اتفضل

عمار:وهو يقترب منها ويتقابل عيونهم

ممكن تفطري معايا بجد زهقان ونفسي حد يفتح نفسي ومش هلاقي حد زيك يفتح نفسي

نور.............

عمار:ساكتة ليه مش هتتأخر حبه دول

نور:غريبة لحد من يومين انت كنت

عمار:كنت ايه عايز اموتك واهزئق واهينك

صدقيني يا نور بجد قبل مخش البيت هنا واشوف عليتك الجميلة واتعامل معاكي بجد لقيت نفسي غلطان انا عارف ان زوتها في مطعم بس صدقيني غصب عني

نور:علي عموم حصل خير وانا سمحتك خلاص

عمار:طيب يلا نفطر انا جعان اوي

نور:اتفضل

جلس عمار علي كورسي امام طاولة

وجلست نور امام عمار

يلا كل و يارب الاكل يعجبك

عمار،:وهو يئخذ اول لقمة اممم الله طعمة جنان تسلم ايدك

نور:وعرفت منين ان انا الي عملت فطار

عمار:احساسي بقي

نظر عمار الي شفتيها التي تملئها اثار الاكل

مد يده عمار ومسح اثار الاكل تحت نظرات نور صادمة ونظرات عمار الجريئة

لمس عمار شفتيها بجرائة اكثر

اغمضت نور عيونها تحت تأثير ضربات قلبها المرتفعة

اقترب عمار بوجهة بجرائة اكثر ثم افتحت نور عيونها واشتبكت عيونهم

عمار:انتي ازاي حلوا كده كل حاجة فيكي تجنن

نور:برتباك وخجل انا انا لازم امشي

عمار:وهو يلمس يدها انا اسف بجد لو كنت اتجرئت و لمست...بس كنت بمسح اثار اكل بس انا اسف

نور:وهيا تقف بسرعة برتبكها انا لازم امشي عن ازنك

عمار:طيب هشوفك تاني ارجوكي

نور:معرفش انا مقدرش اطلع تاني هنا

عمار:يبقي خلاص انا هعزم نفسي عندكم عشان اشوفك .

نور:انا همشي سلام /ذهبت نور تحت انظار عمار الخبيثة .

ههههههههههه والله وقعتي يا حلوا

*********************************

في غرفة نور تقف فاطمة تنظر لنور التي تقف امام المراية تلمس قلبها وتسمع دقاتة

فاطمة،:مالك يا مجنونة في ايه من ساعت منزلتي من فوق وانتي مش علي بعضك

نور:بجد انا لالا بس،مستغربة متلخبطة

في حاجة غريبة

فاطمة:ايه هيا متقولي هاشهد منك كلام

نور:انا هحكيلك يمكن اطلع غلطانة

*********************************

في مكتب كبير يملكهة اكرم الحسيني اكبر رجل اعمال في بلد ومنافس عمار

اكرم:يعني ايه يا بهايم مش موجود مختفي فين لازم نعرف هو فين انا مش مرتاح

تكلم احدي رجال:يا باشا احنا ضورنا في كل حته مفيش اثر ليه حتي مخرجش من بلد

اكرم:وهو يخبط يدة علي سطح مكتب بقوة مليش فيه لازم تعرفولي هو فين فهميين.

رجال :فهمين حاضر يا باشا

********************************

في شقة واسعة علي نيل تقف جميلة امام شارفة تستنشق هواء صباح

الخادمة:مدام جميلة انا همشي بقي عايزة مني حاجة

جميلة:لا ام عبدو شكرا روحي انتي عشان ولادك

ام عبدو:علي عيني يا هانم اسيبك لوحدك بس والله غصب عني

جميلة:روحي يا ام عبدو متخفيش عليا انا طول عمري لوحدي روحي انتي

نظرت ام عبدو نظرت شافقة ثم ذهبت

....

وحشتوني اوي يا ولاد نفسي اخدكم في حضني بجد كان غصب عني اسبكم بس والله مش بئيدي منها الله كانت سبب

هيجي يوم نجمع تاني مع بعض وتعرفو حقيقة .

**********************************

طرق عمار باب شقة وبعد ثواني اتفتح باب

مرزوق،:انت مين يا اخ

عمار:انا عمار فين استاذ احمد موجود

مرزوق:انت بقي ساكن جديد انت الحيوان

عمار:نعم ايه بتقول ايه

مرزوق:مليش دعوة انا سمعت نورة بتقول كده عليك انك حقير وحيوان يا عمو

عمار:عمو ايه بقي خلاص انت الي عمو

مرزوق :طيب اتفضل خوش،

دخل عمار الي داخل

مرزوق :تعالي هما جوة كلهم اتفضل

*************************************

فاطمة:انا مش مرتاحة يا نور

نور:ولا انا معرفش ليه اتلحبط كده وقلبي دق بسرعة عمري ما حسيت مع حد كده

فاطمة:قولتيلي اوعي يا نور

نور:اوعي ايه مش فهماكي

فاطنة:اوعي تحبيه ممكن يكون بيلعب عليكي عشان الي عملتيه فيه فوق

نور:اييه لالا حب ايه لا مفيش كلام ده

فاطمة:انا قولتلك انا اكتر وحدة عارفة احساس ده

نور:لا يا ستي مش هتوصل بحب انتي كبرتي موضوع اوي

***************************************

احمد :اهلا يا ابني نورتنا والله

عمار:انا بعتزر علي الي حصل امبارح

احمد و لا يهمك عادي احنا الي اسفين بس بت نورة دي مسطولا متقصدش

سمع عمار واحمد صياح خالد بصوت قوي عالي من خارج

خرج احمد سريعا ومعهة عمار

احمد في ايه يا خالد بتزعق ليه وماسك اختك كده ليه يا ولد

كان خالد يمسك نور من شعرها ويشتدد عليه

خالد:بص يا بابا بت ملهاش شغل تاني لازم تقعض في بيت

احمد:سبها يا حيوان وكلمني انا هنا

حررها خالد /نور:والله يا بابا ما ليا دعوة

احمد:فهموني في ايه

خالد:راجل الي اسمة اكرم ده اتصل بيه ويقولي انا بحب اختك وعيزها وهيا كمان بتحبني

نور:والله العظيم كداب يا بابا لو بحبة كنت وفقت عليه ما جه اتقدم كذا مرة

خالد:مدام كده بتشتغلي عند ابوه ليه

نور:امال اقعض في بيت

خالد:والله يا نور ما ليكي شغل تاني انسي

احمد:خالد انا لسه عايش مش هتحكم علي اختك وانا واقف اسمعي يا نور

مفيش نزول شغل ده تاني خلاص حاجة من لتنين لتوفقي علي ولد ده

لا تعضي في بيت لحد ميجيلك شغلانة تليق بيكي

نور:بس يا بابا

احمد،:بحدة كلام خلص اختاري

نور:ببكاء هعض في بيت يا بابا

خالد:الواد ده لو كلمك تاني تقوليلي وانا هوريه لو حاول يقرب منك تاني

فاهمة

نور:فاهمة

عمار:طيب انا هستئزن

احمد:لالا مش هتمشي الا لما تتغدا معانا تعالي يا ابني بيت بيتك تعالي

ذهب عمار مع احمد وهو ينظر لنور نظرات خبيثة .

نور:يعني كنت لازم تضربني وتزعق قدامة يقول عليا ايه

خالد:معرفش ان هنا اصلا وبعدين زفت ده حرق دمي

نور:مفرود تثق فيا يا خالد انا اختك

خالد:انا بثق فيكي وانا عارف انك بمليون راجل بس مش عيزك تتعرضي لكلام فاهمة

نور:فاهمة

خالد :وهو يقترب منها يأخذها في احضانة متزعليش مني يا نور انتي اختي مش هستحمل اي حد يجيب سيرتك

نور:خلاص يا خالد حصل خير

سمع خالد خبط باب توجة الي باب وافتحة

ادم؛صباح خير يا خالد اسف علي ازعاج والله بس كنت يسأل علي عمار طلعت فوق مكنش موجود.

خالد:صباح نور مفيش ازعاج ولا حاجة اتفضل هو جوة

دخل ادم الي داخل ونظر الي نور

ادم:صباح خير يا انسة نور

نور وهيا تمسح اثار دومعها صباح خير عن ازنكم

خالد:اتفضل معايا من هنا يا استاذ ادم ********************************

كانت نورهان تجلس في غرفتها تخاطب في الهاتف

نورهان:يعني انتي حبستيه بجد قولي والله

نور:اه والله يا بنتي

نورهان:اعتزر عمار اعتزر كده عادي

نور:بستغراب اه عادي ليه يا بنتي انتي تعرفيه

نورهان:برتباك لا بس عن كلامك عنو باين ان مغرور اوي يعني

نورهان:بس شكلو مش كده او يمكن عندو ظروف خليتو عصبي كده هو في اخر عرف غلطته واعتزر وهو صراحة صعب عليا

نورهان:صعب ايه عليكي ااااه

نور:يا بنتي منا حكتلك كل الي حصل ومعملتة بقت كويسه جداااا

نورهان:خلي بالك يا نور اوعي تحبيه

نور:حب لالالا انتي وفاطمة مكبرين موضوع كل حكاية بس ان هو بقي زوء معايا وانا فرحت ان كسرتو واخت حقي

نورهان:نور حببتي انتي عمرك ما حبيتي ولا تعرفي عن حب حاجة انا عارفة ممكن تلاقي نفسك حبتيه غصب عنك انتي عمرك متكلمتي علي حد كده كتير خلي بالك

نور:يووة بردو دماغك غريبة مهم سيبك انتي مش هتيجي بقي

نورهان:للائسف مش هقدر عشان ماما

نور:طيب انا كنت هروح ازور عمتو عشان مجتش الاسبوع ده خالص وحشتني متيجي معايا هيا بتحبك اوي

نورهان:ياريت هحاول انا كمان بحبها اوي صراحة بحس معاها براحة غريبة كل ماجي عندكم اشوفها احس انها فيها من ريحت ماما

نور:عمتو يا بنتي ارق واطيب قلب

مهم هتبقي اتفق معاكي علي يوم يلا هقفل دلوقتي اساعد ماما في الغدا بدل مخدلي قلم ولا شلوط

نورهان ههههههههههههههههههه تمام سلام

*********************************

صلاح:والله منورنا بجد يا ادم يا ابني انت والاستاذ عمار

خالد:صحيح انتو بتشتغلو ايه

ادم:انا بشتغل في شركة خاصة موظف

وعمار لسه مستني شغل كويس قريب

خالد :اااه قولتلي

ادم:قولي بقي انت ناوي علي ،بعد تخرج

خالد:اكيد هشتغل بس الاغلب هسافر

اكون نفسي برة بسرعة احسن

ادم:وليه كده انت مجالك حلو يعني تقدر تشتغل هنا كويس

سمعت نور كلمهم وهيا متجهي لهم

نور:اصلو بيحب بنت غانية اوي وليها اخ اعوز بالله حيوان بجد قال ايه مش عجبينو

عمار:بس هيا غنية زي مقلتي اكيد لازم يرفض

نور:وليه ان شاء الله مش كل حاجة فلوس اخويا حبيبي زي عسل راجل اي حد يتمناه

ادم،:اكيد طبعا بس قولي يا خالد انت بتحبها

خالد:طبعا وعشان كده عايز اسافر عشان اقدر اطلبها من اخوها واقدر اعيشها علي مستواها

عمار،:بس انا رايي ان كل واحد بياخد الي شبهو يعني لازم تاخد وحدة من مستواك وهيا كمان

نور:انت كلامك غريب كده اكنك غني اوي

عمار:اه طبعا غن.........

قطعه ادم سريعا لا احنا مش اغنيا بس عمار يقصد عشان ميتعبش معاهم

خالد:لازم اتعب هو لو متعبتش عشان الي بحبها مش هبقي جدير بيها .


ادم،:بجد برافو عليك يا خالد انت اي حد يتمنالك ولا ايه يا عمار

عمار،:ها اااه طبعا اكيد

نور:قولي يا خالو صحيح انت قاعد من شغل ورحمتني من مشوار مدرسة مرزوق اشمعنا

ازاي سابك الحمار الي بتشتغل معاه

صلاح:احمر وجهة وابتلع القهوة بصعوبة

اصل اصل مسافر وعيب كده نور عيب

نور:عيب ايه يا خالو ده راجل معندوش ريحت دم وحش وحش

عمار:بعصبية ليه بقي ان شاء الله

نور:مطلع عين خالو خالص مش بيحترمة

ده انسان لازم يعيش مع متوحشين زيو يبني ده حمااااار بجد

ادم:ضحك ادم بشدة اسف بجد بس يعني افتكرت حاجة

نظر ليه عمار بغيظ خلاص يا ادم عجبتك

ادم:بخبث اوي اوي حماار ههههههههههههههههههه

احمد:نور ميت مرة اقلك عيب تكلمي كده عن ناس من وراهم

نور:يا بابا ده لو مقدرش اقلها في وشو بس لو شوفتة هقلهالو انت وحش

احمد:بحدة نور روحي يلا حضري اكل مع امك يلا امشي

نور:حاضر يا بابا

عمار:وهو يهمس لنفسة ماشي هوريكي الوحش الي بجد يا حتت جربوعة

*********************************

علي طاولة طعام تجمع الجميع

عمار:بشك وهو يدوق الاكل بخفة

نور:ههههههههههههههههههه متخفش مرة دي منستش خلاص كل

عمار:بضحكة مصطنعة انا قولت اتئكد

نعمة:كل يا ولاد يارب الاكل بس يعجبكم

ادم:الا عجبني حضرتك اكلك بجد جنان جنان انا بقالي كتير مئكلتش محشي بطعامة دي

كريمة:بهنا وشاف يا بوش سمح

كل يا عمار يا ابني كل

عمار:ميرسي باكل

خالد:علي فكرة بقي يا نور ده طبقي مليون مرة اقلك ملكيش دعوة بيه

نور:يعني كنت اشتريتة بقولك فكك

خالد:هضربك وربنا يا رخمة

نور:والله ما في ارخم منك

احمد:بس انتو الاتنين ايه احنا علي الاكل مفيش احترام خالص

نور:اسفة يا بابا يا حبيبي

خالد:وهو يقلدها اسفة يا بابا يا حبيبي رخمة

مرزوق:بجد يا نور بحس انك فيكي رخامة مش علي حد بحسك سعات حمارة

عمار:هههههههههههه سوري بس بجد حلوا

نور:بغيظ عجبتك اوي

عمار:وهو يرفع حجبو الاتنين اوي اوي

كريمة:عيب يا مرزوق دي مش حمارة دي بومة الكل ضحك بشدة:والاكثر عمار

نور:بغيظ ماشي يا تيتة ابقي شوفي مين الي هجبلك كيكة

خالد:انا هجبهلها وكل الي عيزاه عارفة يا تيتة ان شاء الله اول متخرج واشتغل واكسب اول قرش هطلعك الحج الي نفسك فيه انتي وماما

كريمة:حبيب ستك يارب يرزقك يا خالد وريح قلبك وتجوز الي نفسك فيها يارب

فاطنة:انا شبعت عن ازنكم

نور:وانا كمان نفسي سدد

خالد:تعالي كوليني

نور:متخفش قريب يا رخم

**************************************

حل ليل

كانت نور نائمة علي سريرها تفكر في عمار

انتي بتفكري في كده ليه فوقي بقي يا نور

لا مش بفكر فيه بس كل حكاية ان غظني نهاردة

عادي يا نور هو بيهزر كل بيهزر متعمليش دي حجتك

طيب ليه عايزة اطلع اشوفة لا نور فوقي كلام جه مينفعش ..سمعت طرق باب نور:ادخل

نعمة :نور اطلعي وادي العشا لضيف الي،فوق يلا يا بنتي اخوكي نزل وابوكي وخالك علي قهوة

نور:اوك يا ماما

وقفت نور تستعد لطلوع لمت شعرها فوق راسها وضوبت ملبسها

********************************

كان عمار يتكلم علي هاتف مع ادم

عمار:طيب يا ادم اي جديد بلغني ومن بكرا تروح شركة

ادم:يا حظك يا اخي والله انا نهاردة انبسط جدا انا قعاد في وسط عيلة حلوا اوي

عمار:حلوا اوي دول عالم رخمة ومقرفين

لولا خططتي مكنتش عبرتهم

ادم:خطط ايه دي

عمار:بعدين لما اشوفك يلا عشان باب بيخبط سلام .

فتح عمار باب ونظر الي اليها بجرائة

نور:اتفضل العشاء

عمار :طيب ممكن تحطيه جوة معلش ايدي مجزوعة مش هقدر اشلها عنك

نور:طيب عديني دخلت نور الغرفة

اتفضل اهو العشاء علي طولة وانا بعد شواية هبعت خالد ياخد طبقان

وقف مقبلها عمار وهو يعتمد ينظر لعيونها

انا اسف بجد مكنش قصدي اضحك عليكي

نور:حصل خير انا عارفة انك بتهزر

عمار:وهو يقترب اكثر منها هو انتي حطي برفن ايه

نور:انا مش بحط برفنات خالص

عمار:غريبة امال ريحة الحلوا دي منين

نور:استاذ عمار لو سمحت خد بالك من كلامك

عمار:مش قادر اسكت وانا شايفك قدامي بنسي دنيا وبنسي نفسي بجد معرفش عملتي فيا ايه

نور:انا ليه كل ده حضرتك مهون الموضوع

مد عمار يده الي اعلي يفك رابط شعرها سريعا ..نزل شعرها الطويل علي وجها بطريقة مغرية زوتدها جمالا .

نور:ايه الي عملتة ده

عمار وهو يقترب كده احلي بكتييير

نور :وهيا تبتعد للخلف مينفعش الي بتعملة

عمار:نور انا بجد معجب بيكي اوي ومتشد ليكي

نور:برتباك ايه ده يعني ايه معجب انت متعرفنيش الا من يومين

عمار:في ناس تبقي معاكي سنين ومتحسيش بيها وفي ناس تعرفيها يوم وتحسي تعرفيها من زمان تحسي بنصك تاني زي الي بحسة معاكي بجد انا معجب بيكي اوي

انتي جميلة اوي يا نور عيونك شفايك جسمك روحك كل حاجة تجنن

نور:احمر وشها وتسارعت ضقات قلبها

انا لازم انزل عديني لو سمحت

عمار:بحركة سريعة اخذها من غزرها وقربها منه .

نور:انت اتجننت اوعي


#جهاد محمد#

السيد المغرور 


لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-