جديد

رواية السيد المغرور الفصل الثامن 8 بقلم جهاد محمد

 رواية السيد المغرور الفصل الثامن 8 بقلم جهاد محمد 




.

بعنوان / (عاصفة)

.

.

.

رواية / السيد مغرور

❤❤💛

.

.

.

عمار:لا طبعا انا مستحيل اعمل كده اي وحدة كنت بخدها بمزجها انا مش كده يا ادم وانت عارف انا كنت عايز اخوفها واكسرها قدامي

ادم:وكسرتها ومعرفتش عارف ليه عشان بت ميت راجل بجد ومحترمة افهم بقي وصدق

عمار:اقفل علي موضوع ده واخرج برة موضوع ده انسي ان اسبها خلاص هدمرها يعني هدمرها

ادم:بكده يا عمار

عمار:لا يا ادم مش بكده متخفش انا عارف هعمل معاها ايه متخفش الي حصل ده مش هيحصل تاني هيا الي استفزتني وخلتني اخرج عن شعوري

ادم:يلا عمار مفيش فايدة فيك هيجي يوم وهتندم.علي عموم متزعلش من الي هعملة

عشان مصحتك

******* ***********

دخل خالد غرفة نور والجميع معهة

كانت مستلقية علي سرير وغطاء يخبئ جسدها

نعمة:ازاي جات وانا مشفتهاش

احمد:ازاي يا هانم حرام عليكي يا شيخة

يلا يا خالد يلا نطلع خلي اختك نايمة

خالد:لا يا بابا نهارا اسود عشان تطلع فوق

احمد:عيب مش عليها عيب علي امك الي قلتلها يا بني هيا ملهاش دعوة انا ليا صرفة مع ولدتك

نعمة:الله مش انت الي منبهني اخلي بالي من ضيف زي ابني اعمل محدش كان موجود الله

خالد:والله يا امي لو نور طلعت تاني لكسر دمغها وانتي هتبقي سبب

اتت فاطمة من خارج :هيا نايمة انا قولت كده حمدالله مهم يا خالو طنط جميلة برة

احمد :جميلة بجد انا طالع

خرج جميع من الغرفة واتقفل الباب

...

نور:تحت غطاء كان تبكي علي نفسها

يارب اعمل ايه بس اقلهم و لا لا لو قولت خالد هتبقي مصيبة ولو قولت بابا اكيد هيقول لخالد اعمل ايه يارب سعدني وماما مش هتفهمني طول عمرها بعيد عني

قامت نور وجلست :مفيش غيرها طنط جميلة

لازم احكلها هيا اكيد هتسعدني ازاي امشي زفت ده من هنا

****** ***************

نعمة:وشك ولا وش القمر يا جميلة نورتي

جميلة:ده نورك يا نعمة اخبارك ايه امال فين نور يا خالد

خالد:اتغمدد زفتة

جميلة:في حد يقول علي اختة كده

احمد:سيبك منو يا جميلة قوليلي عاملة ايه

جميلة:الحمدالله انا جاية اقضي معاكي بكرا كلو

خالد:هتنوري البيت يا عمتة

احمد:طيب قومي يا نعمة جهزي احلي عشاء

وحشتيني يا عمتة وحشتني اوي قلتها نور وهيا تذهب اليها تحتضنها

جميلة:و انتي يا روح قلب عمتة يا جميلة يا صغيرا انتي

خالد:انتي ايه الي طلعك فوق عند واد ده انا مش قولت مفيش طلوع ليكي

نور:ماما هيا الي طلبت مني،

احمد:يا بنتي قلقتني عليكي اوي

نور:انا نزلت وحسيت ان تعبانة فا قولت اريح

****************************

امام شقة صلاح

عمار:انا هوري صلاح الي جبني هنا مع ناس قرود زي دول

ادم:مش وقتة يلا نطلع بقي دنيا ليل

عمار:قولت مش هطلع الا زفت ده يطلعلي عيزو

ادم:ماشي ادم بس براحة

طرق الباب عددت مرات ينتظر رد وبعد مودة اتفتح باب شقة نور

خالد:انتو عيزين خالو هو عندنا

عمار:لو سمخت اندهلو عيزينه

خالد:سلمتك ملها دماغك فيه ايه

ادم:وقع بس وقعة جامدة بس حمدالله جات بسيطة

خالد :طيب اتفضلو جوة خالو جوة

عمار:لا مش عيزين نخش اندهلو

ادم:معلش عمار مش عيزين يزعجكم

احمد :ايه ده في ايه ولاد وقفين ليه تعالو اتفضلو

عمار:لو سمحت ياريت حد ينده صلاح

احمد :والله لازم تيجو تعالو اتفضلو

ادم:تعالي يا عمار راجل حلف يلا

عمار:بقرف وضيق طيب

دخل الجميع الي صالون الضيوف

كانت جميلة بجوار باب تنظر لعمار

اتت نور بلعصير لهم

نظر لها عمار نظرة شرسة

اما نور نظرة مقرفة

نور:العصير يا بابا اتفضل

احمد:حطي لضيوف يا نور _اه صحيح قولي يا عمار يبني سلمتك مالك راسك

عمار:وهو ينظر لنور لا ابدا بس وقعت وقعة

بس حمدالله دماغي متكسرتش ولا اتخلق الي يكسرها انا بس الي اكسر

نور:سلمتك يا استاذ عمار تعيش وتقع كده وتاخد غرها

خالد:نور حطيتي العصير يلا هوينا

نور:حاضر عن ازنكم

...

نور:عمتة انتي وقفة كده ليه متخشي جوة

جميلة:لا انا كده مرتاحة روحي انتي يا نور

نور:برحتك يا عمتو بس،شكل في حاجة وهعرفها لما نخش ننام ********************************

عمار:مش يلا ادم احنا لازم نتطلع وانت يا صلاح عيزك فوق

ادم:طيب اسبقني انت يا عمار وانا صلاح هنيجي وراك

عمار:طيب عن ازنكم :قام عمار وتوجه الي الباب في هذه لحظة اختفت جميلة

تخطي عمار الباب للخارج تحت انظار مراقبة

كانت نور تراقب طلوعه ذهبت بسرعة الي الباب تلحق به

وكانت جميلة تراقب كل شيئ توجهة جميلة تسمع وترا ماذا يدور

....

نور:استني عندك

عمار:ينظر اليها يقرف :عايزة ايه

نور:انت ليك عين تخش بيت يا برودك يا اخي انت صحيح بجح

عمار:وهو يقترب منها ابوة بجح وابعدي عني بدل موريكي بحاجة علي أصولها

نور:والله لوريك وهطفشك من بيت ده

عمار: وريني ازاي وهنشوف يا حلوة

نور:قزر و زبالة وحقير

امسك عمار يدها بقوة لمي لسانك الا وحيات ربنا ما هيهمني حد هنا وهخلص عليكي خالص واعلمك الادب من اول وجديد

نور:اوعي كده متقدرش يا حيوان بشري

عمار:بخبث لسه يا حلوة مشفتيش حاجة


والي حصل فوق ممكن اخليه يكمل وابقي حيوان بجد

نور:هاهاها طيب بس خالي حد غيرك يقول كلام ده لو مكنتش عورتك كده كنت قولت ايه عمار:ورحمت ابويا الغالي لخليكي تكرهي نفسك

نور:وحيات ربنا الي مفيش اغلي منو لخليك انت تتعلم الادب .عن ازنك

عمار:غوري في ستين داهية وهنشوف يا حلوة

.....

دخلت نور الي باب وصدمت عندما رات جميلة عمتها تراقب وتسمع كل شئ

نور :برتباك عمتة انتي هنا من امتي

جميلة:نور ايه الي بينك وبين عمار وايه الي سمعتو ده

نور:مفيش يا عمتة حاجة والله بنا

جميلة:كلمكم،يقول غير كده نور احكيلي يا بنتي ايه كلام ده طمنيني

نور:انا كده كده كنت هحكيلك عن الحيوان ده عشان اخد رايك اعمل ايه

جميلة:تعالي يا نور في الاوضة نتكلم برختنا واحكيلي يا حببتي متخيفش

نور:هحكيلك كل حاجة يا عمتة

*******************************

ادم:انا بس وزعت عمار عشان عايز اقلكم حاجة مهمة عنو

خالد:اتفضل قول

ادم:معلش يا خالد بس ممكن تسبني لوحدنا مع ولدك وخالك

خالد:ليه ان شاء الله هو سر يعني

ادم:لا مش سر بس كلام خاص بعد ازنك

صلاح:قوم يا خالد انده لفاطمة بنتي عشان تتعشي معانا

خالد:فاطمة بردو ماشي انا رايح

طلع خالد من غرفة صالون بغيظ شديد

احمد:ها خير يا ابني

ادم:بص عمي وتسمحلي اقلك يا عمي

احمد :قول انت عوزو يا ادم يا ابني انت زي ابني

ادم:ربنا يخليك يا عمي انا بجد مرتحلكم كلكم وانتو ناس طيبين وعيلة محترمة عشان كده كنت عايزة اطلب طلب منكم

صلاح:انت تئمر يا ادم بيه علي فكرة احمد عارف كل حاجة عنك وعن عمار ومتخفش يبني مستحيل حد يعرف غيرة

بس سامحني كان لازم يعرف عشان ده بيتة مينفعش اخدعة

ادم:وانا عارف يا عم صلاح وده حقك وانا واصق فيكم عشان كده انا جاي اطلب منكم طلب ده

احمد:اتفضل يبني

ادم :انا جاي اطلب ايد الانسة نور .

******************************

وقف خالد يفكر كثير امام شقة صلاح

تخطي باب الذي كان مفتوحا

خالد:بصوت عالي فاااااااطمة

اتت:فاطمة سريعا من المطبخ ايه يا خالد

خالد:يلا عشان تتعشي

فاطمة:ومالك بتقولها مكشر كده ليه

خالد:بغضب امال اقلها ازاي ارقصلك يعني ايه القرف ده

فاطمة:انحت راسها الي الارض وسمحت لدموعها تعبر عن حزنها علي معملتة لها

خالد:يوووه انا قولتلك ايه عشان تعيطي

فاطمة:ولا حاجة يا خالد روح انا مش جعانة

اقترب خالد منها ولمس وجها ورفعة بخفة ونظر لعيونها :في ايه يا فاطمة بقالك فترة متغيرا خالص كل كلمة اقلهالك تخديها بحساسية مالك يا بت منا طول عمري بتعصب عليكي يا صغنونة

فاطمة:انا مش صفنونة انا مش لسه العيلا اصغيرا يا خالد انا كبرت وكبرت اوي بقي يا اخي انت ايه مش بتشوفني الا عيلا

خالد:اه بشوفك فاطمة الي كنت بودبها مدرسة وازكرلها بت صغنونة

فاطمة:بغيظ واندفاع اه انا تشوفني كده امال ست نورهان لا تبقي كبيرة وحببتك مش كده

خالد :مال نورهان بكلام ده ايوة نورهان حاجة تاني دي حببتي انتي بشوفك اختي صغيرا

فاطمة:ببكاء واندفاع وانا مش عيزاك تشوفني كده انا تعبت تعبت بقي حرام عليك

خالد:تعبتي من ايه انا بقيت مش فهمك فيكي ايه يا بنتي

فاطمة:بصراخ ودموع في ان بحبببببك يا اخي

اتصدم خالدة من جملة الاخيرة .ايه بتحبيني

فاطمة:ايوة بحبك بحبك من زمان واحنا لسه عيال صغيرا قبل ما حتي مشوف نورهان كل يوم هقول هتحس بيه هتعرف بس ولا حسيت ولا عرفت وفي اخر حبيت وحدة تاتية وسكت ورضيت بس مش قادرة اسكت ولا قادرة استحمل يا خالد مش قادرة انت حب حياتي انا فتحت عيني عليك انت مفيش راجل في حياتي غيرك متمنتش غيرك

خالد:انتي بتهزري صح

فاطمة:بضحكة سخرية يملئها الالم بهزر

لا يا خالد مش بهزر ياريت يبقي هزار علي عموم انسي اي كلمة قولتها وفي الاول والاخر انت ابن عمتي واهم حاجة عندي سعاتك حتي لو مع غيري لما اشوفك مبسوط انا كمان هبقي مبسوطة لو سمحت امشي امشي

خالد:وهو ينظر اليها بصدمة تحرك خالد ببطئ شديد وهو تحت تأثير صدمة خرج خالد من الباب

قفلت باب فاطمة وانطلق دموعها وشهقتها

مع وجعها والمها

في الخارج سمع خالد بكئها تألم كثير كان قلبة يعتصر علي حلها .

********************************

صلاح:يعني ايه ادم يبني احنا مش فهمين يعني طالب ايدها بس مش ليك

ادم:انا عايز نور لعمار اخويا بجد هيا انسانة كويسة وبنت ميت راجل هيا الوحيدة الي هتقدر تعيش معاه وتربيه وتغيرو

احمد:ابوة يبني اشمعنا نور وبعدين هو مجاش هو ليه يطلب ايديها

ادم:هنيجي يا عمي هو والعيلة كلها بس لما ظروف عمار تخلص سعتها هيجي ويطلبها

صلاح:ازاي عمار عايز نور انا مش فاهم حاجة

ادم:ابوة عيزها وكمان هو مرتحلها جدا

احمد؛لما يجي يبني سعتها يبقي نشوف

ادم:تمام يا عمي بس اهم حاجة حضرتك تفكر في كلامي لحد مظروف عمار تخلص وتديني رد سعتها نيجي كلنا رسمي

احمد:الي فيه خير يقدمة ربنا يا ابني

#*********************************


مالك يا عمتة من ساعت محكتلك كل حاجة و انتي ساكتة اوعي تكوني مش مصدقاني ولله يا عمتو ما قدر يلمس مني شعرا

جميلة:مصدقاكي يا نور مصدقة يا بنتي

نور:امال مالك بس ا انتيي زعلانة عشان سكت والله بجد انا مش عايزة مشاكل اني عارفة خالد اد ايه عصبي ولو عرف حاجة زي مش هيسكت وكمان بابا انا خايفة عليهم

جميلة :اوعي يا نور تقولي ليهم اوعي يا بنتي نور:لالا مش هقول بس مالك طيب

جميلة:صعبان عليا اوي يا نور علي حال الي وصل ليه عمار لدرجاتي بقي كده

نور:بستغراب :عمتة هو الي صعبان عليكي ازاي بقي وبعدين انتي تعرفيه ولا ايه

جميلة:ايوة يا نور اعرفة

نور:تعرفيه بجد يا عمتة تعرفيه زفت ده منين

جميلة:هقولك بس اوعديني محدش يعرف حاجة

نور:اوعدك:ها يا عمتو تعرفيه منين

جميلة:عمار يبقي ابني يا نور ومش بس كده نورهان كمان تبقي بنتي عمار يبقي اخو نورهان ويبقي راجل الي بيشتغل عندو خالك صلاح

نور:ايييييييييييييه مستحيل ده هو ابنك

عمار يبقي ابن عمتي مستحييييييل.

لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-