جديد

رواية السيد المغرور الفصل التاسع 9 بقلم جهاد محمد

 

رواية السيد المغرور الفصل التاسع 9 بقلم جهاد محمد 


 

السيد المغرور الفصل التاسع

صلاح:ايه رايك يا يا احمد

احمد :انا مش موافق يا صلاح انت شايف بيعملنا ازاي اوعي فاكر ان مش واخد بالي لا انا عارف ان قرفان يعض ويتكلم معانا

صلاح:بس ده ابن اختك مش غريب

احمد:هتكدب عليا ولا علي نفسك يا صلاح

انت عارف كويس اوي ان مش هيعترف بحاجة زي كده قدمنا ماتش كبير معاه عشان جواز خالد نورهان وبعدين هو اصلا شكلو مش بيطيق نور انت حكتلي الي حصل بنهم ونور بردو يبقي ازاي عايز يتجوزها

صلاح:ممكن يكون ادم عايز كده ادم ولد مؤدب جدا وعاقل جدا وعايز مصلحتة

احمد:وبنتي بقي لعبة لا صلاح انسي موضوع ده هو قلها لا هو شبهنا ولا احنا شبهو وانا مش هضحي بنتي مع واحد مش عايزها وابن خالتو هو الي عايز يجوزهالو انسي يا صلاح

***********&*************************

عمار،:روح يا ادم في شغل كتير بكرا

ادم:هروح بس توعدني الاول

عمار:اوعدك بي ايه يا ادم.

ادم:انك مش هتئزي بنت دي تاني يا عمار ارجوك بنت دي متستهلش كده

عمار:انا ممكن اسئلك سؤال انت بدافع عن بنت دي ليه كده عارف لو مكنتش عارف ومتئكد انك بتحب وحدة مش حاسة بيك

كنت قولت بتحبها او وقعت فيها

ادم،:هو انت يبني دماغك شمال علي طول كده لا طبعا بنت كويسه وصعبانة عليا بس

عمار:عايز ايه يا ادم قولتلك الي حصل ده مش هيحصل تاني بس مش معني كده ان هسكتلها مستحيل لازم ازلها

ادم:انت حر بس كل حاجة هتعملها هاتيجي

علي دماغك انا نبهتك وانت حر

**********************************

ياه يا عمتو كل ده حصلك ومحدش فينا يعرف انا طول عمري اعرف انك عندك ولد

وبنت بس مرة وحدة اختفو سئلت بابا عنهم ليه مش بيجي معاكي قالي سافرو

جميلة:لا يا نور مسفروش موجدين فكرني انا سبتهم بس والله يا بنتي غصب عني عشان كده عمار طالع عامل كده تربيت خالتو

خالتو دي انسانة طماعة مبتحش غير نفسها

وبس وعمار فكرها احسن مني

نور:موضوع معقد اوي اوي يا عمتة ربنا يكون في عونك بس بردو الحيوان طلع في الاخر ابن عمتي صدف غريبة

جميلة:فعلا صدف غريبة.الاغرب انتو الاتنين

صدف بتجمعكم كتييير

نور:صدف زفت

جميلة: بردو شكلك وقعتي يا قطة

نور:انا لا طبعا انا احب الحيوان ده مستحيل

معندوش قلب وعشان كده كان طالع فيها وعايش دور اه طبعا ما احنا مش عجبينو

جميلة:نور ممكن اطلب منك طلب

نور:،اتفصلي يا عمتة طلب ايه

جميلة:عيزاكي تغيري عمار تقفي قصادة لازم يعرف ان ناس مش تحت رجليه وان فلوس اخر حاجة ممكن نفكر فيها خليكي قوية وشديدة بس في نفس وقت تخالي بالك منو هو يا نور محروم حنان وحب مشافهمش محسش بيهم انا سبتة ومشيت وهو كان متعلق بيه اوي اوي كان روحو فيا

نور:حاصر يا عمتة انا هعمل مستحيل عشان اخليه انسان عدل بس اشك بس وربنا نهارو اسود

جميلة:وعايزة منك طلب تاني

نور:اتفضلي يا عمتة

جميلة:هو كان بيحب ياكل من ايدي كذا اكلة كده كنت بعملهالو وهو صغير انا بكرا هعمل ا الاكل ده عيزاكي انتي تقولي الي عملاه وتخليه ياكل منو

نور:طيب ليه يا عمتو اقول انا الي عملاه

جميلة ،:عايزة اطلع معاكي واشوفو من بعيد فاكر اكلي ولا لا ومقدرش اقول لخالد ولا نعمة حاجة وطبعا ابوكي وراه شغل بكرا مفيش غيرك وحياتي نور لو افتكر اكلي يبقي في امل

نور:حاصر يا عمتة عشان خاطرك حاصر

جميلة:ومتخفيش انا هكون معاكي

********************************

كانت فاطمة نائمة علي سرير

تفكر في كلمها مع خالد احست بندم شديد زائد احسسها بالام ماذا تفعل بعد هذا كلام هل يمكن تتعامل معة مثل الاول هل يمكن يبعد عنها احسسها ندم تبدل بخوف شديد من فقدان خالد

***********************************

جلس خالد علي الارض يفكر ماذا يفعل

احس بشئ غريب اتجاها هو شفقة والحزن عليها هيا مثل اختة انها طفلتة الذي ربها

اااه دماغي هتنفجر ليه يا فاطمة ليه ده هم كبير اوي عليا انتي غالية عندي مقدرش اشوفك بتتعزبي قدامي وانا مع حد تاني

اعمل ايه يا ربي

*******************************

حل صباح يوم جديد

تجمع الجميع علي طاولة الفطار

جميلة:الله يا نعمة اكلم بجد تحفة اوي

نعمة:بهنا وشفا يا حببتي

نور:بقولك ايه يا خالد متيجي نخرج النهاردة انا وانت وبت فاطمة نغير جو كده

احمد:فكرة حلوا نخرج كلنا

نور:بابا انا قولت انا وخالد وفاطمة مبجتش سيرت كلنا دي

نعمة:ومال كلنا يا غلابوية

احمد:اه صحيح ملنا بقي يا ست نور

نور:مالنا افكرك يا بابا اخر خروجة نخرج ساعة 2نرجع 5يلا يا نور يلا يا خالد يلا يا ولاد نروح احسن مفيش احسن من قعدد بيت

جميلة:ههههههههههه يا عيني يا نور شكلك معبية

احمد:كده يا نور انا ابوكي حبيبك

نور:انت حبيبي والله يا ابو حميد مقدرش علي زعلك

خالد مالك فيك حاجة النهاردة ساكت يعني

خالد:مفيش مصدغ بس

نور:امال بت فاطمة انتو مش رحين كلية

صلاح:والله يا نور بت دي مش عارف ملها

صاحية مطلعة زربنها علي اخوها وراحت كلية بدري لوحدها

نور:غريبة


خالد:حمدالله عن ازنكم

احمد:يبني اعض كمل اكلك انت مكلتش حاجة خالد:حمدالله يا بابا انا لازم اروح كلية عن ازنكم

احمد:،طيب استني خدني معاك انا كمان نازل جميلة:طيب مش يلا يا نور نشوف ورانا ايه

نور :يلا يا عمتو

********************************

بعد ساعة من تحضيرات جميلة المؤكلات

صعضت نور وجميلة الي سطع

خليكي هنا يا عمتو وانا هحاول اطلعو برة

جميلة:اوك يا حبيبتي

ذهبت نور الي الباب الغرفة طرقت باب

وبعد ثواني اتفتح باب

نور:فطار جاهز برة

عمار:بنعاس انتي محرمتيش قبل كده وكمان طلعالي برجلك

نور:انا قولتلك انا مبخفش عللا انت الي تحرم

عمار:غوري علي تحت مش عايز فطار يلا

نور:ههههههههههه امممم شكلك خايف مني

عمار:انتي اتجننتي اخاف منك انتي لسه متخلقش الي اخاف منو يا حلوة مش انتي ولا حاجة اصلا

نور: بخبث علي عموم انا هعتبر انك خايف ومش عايز تفطر بس برحتك

عمار:وهو يمسك يداها بقوة بقولك متخلنيش افقد اعصابك عليكي

نور:اوعي كده متقدرش انت بوء اصلا

عمار:انا بوء طيب اوعي كده اتجه عمار الي الخارج عند طاولة صغير عليها طعام الافطار

كانت نور تخلفو ثم في لحظة احست نور بشئ ساخن علي جسدها /نور بشهقة انت اتجنت

عمار،:مس ده فطار الي ان اي جيباه اهو كلو علي جسمك واقترب منها عمار و بيني بقي هتعملي ايه

نور:ماشي وتشوف يا حيوان بشري اتجهت نور الي زاوية في سطع يوجد فيها محبس مياه اخذت قدر من مياه ووتجهت له

كان عمار يقف ويبسم بسخرية احس عمار بشئ مثل ثلج علي جسدة

ها شوفت بقي هعمل ايه حلو اوي تتغرق في عز شتاء يا حلو اوي حركة منك وتلاقي قصدها ضعف

عمار:عمار بغضب اخذ الاطباق الساخنة وبدء يوجها بتجاه نور

نور:وهيا تحاول تبعد عن هذه الاشاء المتجها اليها بردو مش هتقدر عليا

اقترب عمار منها واخذها من غزرها بقوة وقسوة هنشوف لما خليتك تعرفي مين عمار مبقاش انا

نور:وهيا تنظر لعيناه مين عمار ها مين واحد ظالم معندوش قلب انت ايه يا اخي ايه ليه كده ليه كل ده ليه عشان انت الي بدئت الايهانة والغلط فيا عندك ناس كلها ولا حاجة

ليه تطلع مين انت

عمار:وهو يشبك عيناه في عينها انا عمار يا حتت جربوعة انا ايهين واعمل الي انا عوزو في اي حد

نور:وانا مش هقول بكده انا بنت حرة وابويا رباني ان احافظ علي كلمتي وشرفي دول اغلي حاجة عندي ومستحيل اخلي واحد زيك يمثهم

عمار:انا لو عايز اقضي علي الاتنين هقضي ومش هتقدر تعملي حاجة

نور:انت لسه بتقاوح بعد الي عملتو فيك انا مش عارفة ازاي انت بتتعامل مع بشر ومع اهلك ومع صحابك انت طبيعي الله يكون في عون اهلك بجد اكيد طفشين منك واكيد ممتك كمان

عمار:حررها عمار ثم ابتعد عنها بحزن شديد

انزلي ومش عايز اشوفك هنا تاني

نور:ومين قال عايزة اشوف وشك وان شاء الله هطفشك من بيت جه ويخليك تروح لي ممتك متخربش مني

عمار:هو ينظر اليها بوجع والالم وحسرة اخرصي انزلي بقولك كفاية

نور :وهيا متجها الي باب تنزل بس مش هتخلص مني يا حلو

ذهبت نور الي باب سطح ترا عمتها جميلة تقف ودموع تملئ وجها

يلا عمتو ننزل قبل ميشوفك

جميلة:لسه يا نور تجيبي سرتي ليه

نور:والله يا عمتو مقصد هو استفزني

....

جلس عمار علي كورسي امام طاولة

بحزن نعم كلمها احزنه نعم حقيقي ولتدتو هجرت منه احس بطعنة في قلبة من كلمات

نزلت منه دمعة تحمل الكثير والكثير

ثم قام من جلستة ومسح اثار دمعة المؤلمة

انسي يا عمار متخليش حتت بت زي دي توجعك هيا قدرت توجعك بكلمها من غير متقصد بس هيا قالت الخقيقة امي سبني وزهقت مني انا واختي ومشت

اغمض عمار عيونة بحزن والم

:___

كانت نور وجميلة يراقبوه بصمت

احست جميلة بطعتة في قلبها علي حال ابنها

اما نور احست بشفقة عليه

نور:ده طلع بيحس يا عمتو

جميلة:ببكاء عمار مكنش كده يا نور ده احن طفل في دنيا كان حنين وطيب بس منها الله خربت كل حاجة

نور:طيب يلا عمتو قبل ما يجي ويشوفنا يلا حبيبتي يلا .

********** * **********************

كانت فاطمة تجلس في كافيه جامعة

تفكر ماذا تفعل بعد ذللك جالسة ساحرة مشتتة سمحت احد ينده علي اسمها وكان خالد

اقترب منها خالدة ببتسامة

صباح خير يا فاطمة

فاطمة ،:بخجل صباح نور يا خالد

خالد:روحتي ليه كلية من غيري مش كل يوم بنروح مع بعض

فاطمة :محبتس ازعجك

خالد:انتي عبيطة يا بت تزعجيني ازاي بس

فاطمة:انا ورايا محاضرة ولازم احضرها عن ازنك يا خالد

خالد :وهو يمسك ايديها مش هتروحي حتي لازم نتكلم يا فاطمة اقعضي ارجوكي عشان خاطري

جلست فاطمة ثانيا علي كرسي طاولة

نتكلم في ايه يا خالد مفيش حاجة نتكلم فيها انسي اي حاجة قولتها انا اسفة مكنتش في وعيي

خالد:بتتئسفي علي ايه يا عبيطة انا الي اسف ان محستش بيكي وان كل سنين دي كنت بجرح فيكي من غير منا باخد بالي

فاطمة:لا يا خالد انت عمرك مجرحتني بلعكس انت اكتر شخص فرحتني


مش لازم تبدلني مشاعر مشعري خاصة بيه انا وانت مش مجبر يا خالد انا بجد نفسي اكون فرحان ومبسوط وانا عارفة انك بتحب نورهان وهتبقي مبسوط معاها صدقني قبك يا اي شئ انت ابن عمتي يعني وغالي غالية عليا تبقي فرحانة بيك وانت مبسوط ولو عليا انا اهم حاجة عندي سنتين دول اتخرج عشان اريح ابويا من شغل والبهدلة وافرحة بيا وفي يوم هبدء صفحة جديدة وهنسي بس مع وقت

خالد :::::::::

فاطمة:بتبصلي كده ليه يا خالد وساكت ليه

خالد:اصل حاسس ان بشوفك من اول حديد كبرتي يا فاطمة مكنتش متخيل انك انسانة عاقلة وموزونة كده

فاطمة،:انا كبرت من زمان بس انت الي مش شايف يا خالد

خالد:انتي غالية عندي اوي يا فاطمة والله العظيم

فاطمة:عارفة يا خالد مهم بقي قفل علي موضوع ده وخلينا نتعامل عادي وارحوك انسي اي كلمة ولو انت مش عايز تتعامل

خالد:متكليش يا عبيطة وتاني مرة مغيش كلية الا رجلي علي،رجلك فاهمة

فاطمة:ببتسامة فاهمة

*********************************

كان عمار يمدد جسدة علي سرير احس

بدوران وسخونة في جسدة حاول يتحمل علي نفسة ويقف ثم تحرك ببطئ

الي المرحاض ثم فقد توازنة وقع علي ارض

لا يستطيع يتحرك

*******************************

خلاص بقي يا عمتة الي حصل حصل مهم اننا تحولي تقربي منة وحدة وحدة مش مرة وحدة لازم تعيدي كل ذكريات قصيرة مع تخليه يحن ليكي عشان لما تظهري يضعف ويصدق كلامك

جميلة:ماشي يا نور ماشي يا بنتي طيب اطلعي طمني عليه انا قلبي مقبوض

نور:يااه يا عمتو خايفة علي مين ده وحش زي قرد متخفيش واصلا بعد شواية ماما هطلع الغدا يبقي تشوفو وتطمنك عليه

جميلة:لسه هستني الغدا يا نور بصي اطلعي اكنك بتعملي اي حاجة الا ابقي اطلع انا

نور،:لا يا عمتة خليكي هطلع انا اهو عشان خاطرك.

*******************************

كان ادم جلس في مكتب شركة سمع طرق باب :ادخل قلها ادم وهو ينظر الي باب

سكرتيرة:ادم بيه استاذ اكرم الحسيني برة وعايز يقابل حضرتك

ادم:ههههههههههه اكرم ولا وجيت علي بوزك يا اكرم اكيد هتموت وتعرف عمار فين

خليه يخش

انصرفت سكرتيرة وبعد لحظات ظهر اكرم

ادم :اهلا اهلا اكرم بيه منورنا

اكرم:ده نورك يا ادم باشا وحشني والله

ادم:اتفضل اقعض ها تحب تشرب ايه

اكرم:قهوة زيادة

ادم:وهو يأمر السكرتيرة،بعمل فهوة من خلال تليفون

اكرم:امال فين عمار باشا مش ظاهر

ادم: معرفش خالص خالص اختفي مرة وحدة اكيد بيعوط يومين دول وهيرجع تاني

اكرم:اصل مستغرب غايب عن سوف بقالو فترة قولت اجي اطمن واشوفة

ادم:بخبث لا فيك خير والله يا اكرم

اكرم:انا هسيبك تشوف شغلك وابقي طمني عليه عمار غالي عليا اوي

ادم:هههههههه انت هتقولي يا اكرم

****************************

صاعدت نور الي سطح واتجهت الي باب الغرفة كان باب غرفة مفتوحا استغربت نور

فا دخلت داخل الغرفة صدمت نور من مشهد عمار وهو ملقي علي ارض يرتعش ويتفس بصعوبة. 


لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-