رواية داغر ودليله قلبه من حجر الفصل التاسع 9 بقلم حبيبه محمد
داغر ودليله قلب حجر قلبه من حجر
دليلا فضلت تعيط وشدت السكينه من رخامه المطبخ وادتله في بطنه بيها عشان يبعد عنها…..
داغر خد صدمه وفضل مبرق لها…….. وحط ايده علي بطنه
وقام بعصبيه وغضب: عايزه تقتليني يا دليلا؟ بتضربيني بالسكينه؟
لا دا انتي اتطورتي اوي وبقيتي بتمسكي سكاكين….
دليلا بخوف وبكاء: ما.. انت كنت هتخنقني… كن..كنت هتموتني… يا مجنوننن….
داغر شدها من ايدها وقربها منه بعصبيه: لو موتت هترتاحي؟…..
دليلا فضلت تعيط بخوف:..
داغر ببرود والدموع ماليه عينيه: است..استني هجيبلك حاجه احسن من السكينه…
كان ماسك بطنه وراح فتح الدرج وطلع مسدس: خدي دا اخلي هتعرفي تقتليني بيه كويس
دليلا بدموع وخوف: ل..لا لا..
مش عايزه اقتلك….مش عااايزه….
داغر: ليه ما انتي كنت من دقيقه هتطلعي روحي
دليلا بدموع: لاااا سيب سيب….سيببب…. هتموت نفسكككك…
داغر: لا انتي فهمتي غلط يا دليلا انتي الهتمسكي المسدس وتضربي…
دليلا زقت المسدس في الارض:
لا لا مش هعملك كدا… لا.. لااا..
داغر: اي ضميرك صحي؟
دليلا بدموع فضلت تعيط زي الطفله قدامه…:
قولتلك طلقني…. قولتلك كتير تبعد عني….. وكمان قولت تسيبني في حالي…. وتخليني اعيش في بيتي…. وتخليني اشوف حياتي. …. بعيد عنك
داغر ماسك بطنه العماله تنزف
دليلا بدموع وخوف ومن كتر خوفها كانت بتترعش: است استني…
طلعت تجري تجيبله شاش يحطه علي بطنه….
دليلا مسحت دموعها بخوف:
ارفع التيشرت….؛ ارفع عشان احطلك شاش علي الجرح…
داغر شد منها الحاجات بعصبيه وحطها علي الارض وحط ايده علي قلبه : والجرح الهنا….
الجرح هنا هتعرفي تداويه؟
دليلا كانت بتبص علي الجرح وكل همها تقفل النزيف عشان ميفقدش دم
دليلا جريت علي الارض وشدت الشاش بخوف و مسكت الشاش وبدأت تحطه في وسطه
داغر بصلها بصات مجهوله هي مش عارفه توصفها بأيه بالظبط
**
داغر بقرف: خلصتي؟
دليلا قامت بتوتر وخوف: خلصت……
داغر خد الجاكيت بتاعه وقالها قبل ما ينزل: حضري نفسك عشان فيه مهمه المفروض نعملها انهارده بليل
دليلا سكتت ببراءه
وهو نزل وقفل الباب عليها
دليلا اتصلت بأسيا…
اسيا: نعم يا لي. لي
دليلا: اسيا تعالي معايا عشان افك الجبس اال في رجلي انا خلاص خفيت مبقتش في احتياجه….
اسيا: طب مخدتيش داغر ليه
دليلا: مينفعش؛ و من انهارده مش هينفع….
اسيا: ابعتيلي عنوان بيتك
دليلا: ماشي
****
مراد كان بيته خلاص اتنضف…
ودخل ومسك كاميرات البيت عشان يعرف مين عمل كدا
و دا الفخ الروان وقعت فيه
واول ما فتح الكاميرات لقا روان ماسكه خرطوم مايه وطالعه زي الهبله وحطته تخت باب شقته ونزلت تجري
مراد: كنت حاسس ان انتي…
ماشي يا روان الكلب والله لهوريكي…..
***
روان: دليلا بقالها يومين مجتش المدرسه ليه؟
سلمي: هي فاضيه لينا تلاقيها مع حبيب القلب
روان: سلمي عيب كدا.
شيماء: اسكتي دا احنا جيبنا ارارها من اول ما اتولدت…
وعرفنا داغر اتجوزها ليه و مراد يقربلها اي….
روان سمعت كلمت مراد…. استغربت وقربت منها
روان: عرفتي منين كل دا…
شيماء: احنا ميتخفيش عننا حاجه يا ميس..
***
مراد نزل من بيته ونزل وراح يدور علي روان بس ملقهاش…
مراد: هتروحي مني فين
****
اسيا: يلا يا لي لي
دليلا: تعبتك معايا
اسيا: مفيش تعب وبعدين اي بقا مش هتحكيلي عنك شويه
دليلا: هحكيلك…كل حاجه
****
داغر: انا اسف يا باشا اني اتأخرت كل الوقت دا علي المهمه….وعارف ان دا مش صح وان دي اول مره اعمل فيها كدا
_ والله يا حضرت المقدم لولا بس اني عارف انك شاطر في شغلك ودايما مواظب ومتأخرتش كدا في شغلك ولا مره كان زمانك مشيت من شغلك من زمان
داغر: بإذن الله المهمه هتم علي بليل…
****
دليلا فكت الجبس وخرجت فرحانه ان رجلها خفت وطلعت زي القمر اكتر من الاول
اسيا: ياااه بقيتي قمرر
دليلا ضحكت ضحكتها الجميله وقعدت جمب اسيا: سيبك انتي…. وتعالي عشان احكيلك
اسيا: انا معاكي….
****
روان وصلت البيت لقت مراد واقف علي عربيته كأنه مستنيها….
قامت هي وقفت شويه كدا وبصتله….: خير مستني مين
مراد قرب منها بطريقه مضحكه: متعرفيش مين غرق بيتي مايه؟
روان بتوتر: ا..انا هعرف منين يعني كنت مراتك وعايشه معاك مثلا………؟؟؟
مراد الكلمه الطلعت منها دي خليت قلبه عل وشك انه يقف
مراد بص حواليه ورجع للكلام تاني: طب خلي بالك علي نفسك بقا؛ عشان جوزك خايف عليكي…
روان اتكسفت وطلعت بيتها
مراد: انتي لسه شوفتي كسوف…..
***
دليلا: بس كدا هي دي حكايتي
اسيا: يعني انتي مش بتحبي داغر؟
دليلا: مش عارفه مشاعري اتجاهه بتروح وتيجي…. ولما بشوفه قلبي بينبض وروحي بترجعلي….
اسيا بأبتسامه: كل دا و مش بتحبيه….
دليلا ضحكت: بس مينفعش اكمل. معاه يا اسيا… انا عندي ١٦ سنه انتي متخيله….
اسيا: وهو ٢٣ يعني مش كبير اوي وهيستناكي…..
دليلا: مش عايزه حد يستناني انا هشوف حياتي ومستقبلي لسه ورايا مذاكره…..
اسيا: فكريني كدا هو كان بيدلعك بأيه
دليلا: لي لي
اسيا: لا حاجه تانيه…
دليلا ابتسمت: بسله؟
اسيا ضحكت بصوت عالي :
اشمعنا الدلع دا يعني
دليلا: عشان اقصر منه
اسيا بتريقه: دليلا حبيبتي انتي اقصر مننا كلنا….
دليلا: بطلي رخامه وبعدين يلا عشان هروح….
***
جنه بتلكيكه: انا خلاص المفروض اتم ال ١٩ سنه علي فكرا وداخله جامعه
وفاء: ايوه اعملك اي يعني
جنه: يعني لازم اكون جمب الجامعه….احنا ساكنين في اسكندريه يعني بعيد اوي علي الجامعه
وفاء: اجريلك بيت جمب بيت دليلا….
جنه: يسسسسس هو دا الكلام
وقامت دخلت اوضتها
_ واخيرا هعرف اشوف مراد
***
دليلا دخلت البيت…..
وكانت فكه الجبس بتاعها ووقفت قدام المرايه لقت نفسها مش مهتمه بنفسها خالص
سرحت شعرها وعملتو ديل حصان….
لبست چيبه و حطت التيشرت جوا الچيبه…..
ونزلت خصلتين وقعدت علي المكتب وبدأت تزاكر….
****
الباب خبط
…..
مراد: ايوه حاضر…
قدر دخلت…
مراد: نعم يا قدر….جايه ليه
قدر: متعرفش عن حاجه اسمها ضيافه دا انا حتي.حبيبه صاحبك…
مراد: صاحبي متجوز وبيحب مراته…..
قدر: مراته اي بس دي مش هتكمل معاه….داغر عرف بنات كتير ومكملش معاهم وبيرجعلي انا تاني…
مراد: تؤ تؤ بالعكس دا وقع في دباديبها….
قدر اتعصبت وقامت بغيره: مين احلي انا ولا هي…
مراد بحيره: ازاي تقولي كدا…
دليلا طبعا…..
قدر قامت بغيره: انت وصاحبك زوقكم معفن….
وخرجت وقفلت الباب وراها
مراد بأبتسامه تحدي: عرفت اطردها بطريقه صح….
***
داغر دخل البيت….
لقي دليلا قاعده علي المكتب وبتزاكر…..
داغر: كلتي؟
دليلا اول ما سمعت صوته اتنفضت وبادلته هي بسؤال: جرحك عامل اي؟
داغر ببرود: الحمد لله بيسلم عليكي….
دليلا ابتسمت وقربت منه
داغر:؟؟؟ انتي كويسه؟
دليلا بأبتسامه: داغر
داغر في سره: عيون داغر
دليلا اكملت بحده: هطلقني امتي…..
داغر بعصبيه: لما المهمه تنجح
دليلا رجعت للمكتب تاني و مسكت الكتب بتاعتها….: عايزه اقولك علي حاجه….معرفش تهمك ولا لأ!!.
داغر: اي حاجه ليها علاقه بيكي تهمني….
دليلا ابتسمت وقالتله بتفاؤل: انا ورايا امتحان الاسبوع الجاي ومحتاجه حد يشرحلي…ينفع تبقي تشرحلي……
داغر: اشرحلك طبعا….
ثم اكمل بحده: يلا البسي لبس تاني عشان الكتيبه مستنيه ولازم نروح…
دليلا بخوف: خلي بالك عليا! ينفع؟؟
داغر في سره: انا هخلي بالي منك قبل ما اخلي بالي من نفسي…
دليلا: انا هدخل اللبس..
****
بعد وقت دليلا لبست بنطلون جينز و تيشرت اسود قصير وكوتش اسود وعملت ديل حصان….
وداغر لبست الجاكيت الاسود بتاعه وبنطلون اسود وكوتش اسود……
دليلا بصتله بتوتر: انا خايفه..
داغر: متخافيش طول ما انا جمبك….
دليلا بصتله في عيونه ببراءه..
ونزلت معاه…
*****
داغر: مراد جاهز؟
مراد: انا جاهز اهم حاجه انت ودليلا تكونوا جاهزين…
داغر وجهه كلامه للكتيبه:
جاهزين؟
ردو كلهم بتوتر لمكانته واهميته وسط الظباط: جاهزين يا حضرت المقدم
دليلا كانت فرحانه لرهبه الناس ليه وطريقته معاهم..
داغر خد دليلا من ايدها وركبوا العربيه ومراد والكتيبه ركبو عربيه تانيه..
****
اول ما وصلوا للمكان الفيه المشتبهه فيهم…
داغر بأيده الاتنين مسك وش دليلا…. وقالها بخوف عليها:
دليلا متقلقيش انا جمبك…ومعاكي…..محدش هيقدر يعملك حاجه…اهم حاجه انتي تدخلي بقلب جامد وانا وراكي ثانيه بثانيه…
دليلا كانت لأول مره تظهرله ضعفها قدامه وحضنته بتوتر وخوف…
وداغر بادلها نفس الشعور وبعد كدا بعدها عنه: مش قولنا متخافيش….
يلا روحي….
دليلا راحت عشان تثبت التهمه علي المشتبهه فيهم…
فتحوا باب المخزن بتاعهم
ودليلا معديه وكل علامات الخوف باينه علي وشها
_ بمعاكسه: رايح فين يا جميل
دليلا بتوتر:…..
الراجل دا ندهه علي حد: تعالا ياض شوف البت دي شكلها ملهاش حد وهبله ومبتتكلمش ناخدها…نبيع اعضائها من ضمن العيال الجوا….
خرج الشاب ومسكها من ايدها وهي فضلت تصوت بخوف…وكانت هتموت وتقول الحقني يا داغر بس عشان متبوظش المهمه سكتت…
داغر قدر انه يثبت عليهم الجريمه….
وادي اشاره للكتيبه انهم يمسكوا المتهمين..
الكتيبه اتهجمت علي المتهمين ومسكتهم…
_ لو قربتوا مني هطخ الرصاص دا في دماغ البت دي….
داغر بخوف علي دليلا: سلم نفسك الشغل دا مش هينفعك
_ نزل السلاح من ايدك…
داغر عمل نفسه بينزله
قام لافف ومديه برجله في وشه….وضربوا بالنار في رجله.
وشد دليلا من جمبه…..
دليلا قامت وهي بتعيط وجريت حضنت داغر…
داغر مسكها بأيده…وكان لسه هيخرج….
والكتيبه بتقبض عليهم…
قام الراجل مسك المسدس وضرب دليلا بالنار….
دليلا بصت لداغر وعينيها مليانه دموع….
ووقعت من ايده…..
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي اضغط هنا 👉