روايه وش النحس خالد وبسمة الفصل الثالث عشر الكاتبه زينب الجزائرية
بسمة منصور انت اييه لي جابك
منصور : جاي اباركلك على الشقة الجديدة....... كدة بعد ما لقينالك شغل و بقيتي بتاجري شقق كدة بسم الله ماشاءالله..... تقومي تنسينا
بسمة انساك اييه انت ميين اصلا انت لو مش بتيجي قدام شغلي تجيني لحد بيتي؟
منصور: كدة يا بنت... انا مييين..... وبعدين انا كنت بسال عليكي وبس.... تقومي تشتكيني للشيخ حسن
بسمة انت فاكر يا اخ منصور لما جبتلي عنوان الشغل قلتلي اييه... مش فاكر....... حفكرك: انتي عملتي الصح .... علشان احنا كجيران الشيخ حسن وصحابه مايرضيناش الناس تتكلم في عرضه و شرفه....... افتكرت. ....... وقتها الشيخ حسن كان عمل ايييه كان سترني من الشاااارع و دخلني بيته .
منصور هو انسان تقي جدااا ناس لما تشوف عنده بنت مانعرفش قرعة ابوها منيين حتتكلم علييه غلطت
بسمة لا ماغلطش عداك العييب .. بس انت كمان الناس فاكراك انسان تقي علشان كدة ماينفعش تيجي بيت بنت متعرفش قرعة ابوها منيين علشان الناس حتتكلم عن شرفك و اخلااقك و انا مايرضنيش كدة ابداااا علشان كدا استاذن منك
اغلقت الباب في وجهه و عادت الى مكانها
منصور: ماشي اذا ماندمتكيش على عملتييه مايكنش اسمي منصور مصيرك تركعي تحت رجلي و تطلبي السماح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان كل الحديث الذي دار بين منصور وبسمة تحت اسماع حمزة
حمزة : ميين منصور دا يا بسمة
بسمة : سيبك منه دا واحد مختل..... وبعدين انت لما سمعت راجل ماطلعتلوش لييه لو حصلي حاجة كنت حتعمل اييه
حمزة: كنت ارتحت بجد و بقيت في الشقة لوحدي
بسمة : كدا طب والله ما انا واكلة الشوكولا
حمزة: بهزر والله بس يعني قلت يمكن حد من عيلتك مش لازم ادخل يعني في شيء مايعنينيش و بعدين لو كان الشيخ حسن كنتي حتشرحي الموقف ازااي...فاكرة اديتك وعد و كل واحد وله خصوصياته
بسمة: معاك حق وجهة نظر....يمكن يكون الشيخ حسن وانا بقوله منصور.......هو انت دخلت مدرسة و لا كنت بتمر جمبها بس
حمزةبضحك وهو يقف امام النافذة ليرى ان كان منصور هو نفسه المتهم في قضية الارهاب ام منصور اخر نظر اليه يغادرو هو ينظر للاعلى نحو شقته ليتاكد منه ويكمل
حمزة:هو انتي دارسة اييه يا بسمة
بسمة تخرجت من كلية اداب
حمزة بقهقهة: انا كنت بمر من قدام المدرسة بقت عندي شركة و نتي خريجة وبتشتغلي فبيوت ناس ههههه دا اييه دا ههههه
بسمة بحزن: و بتضحك كمان دا هزار يعني تصدق انا غلطانة علشان قعدت معاك
انتبه حمزة لما قاله: انا اسف والله مش قصدي حاجة....
كانت بسمة تتقف لتذهب الى.غرفتها ليمسكها من يدها
حمزة ارجوووكي ماتزعليش والله مش قصدي وبعدين انا مش بعرف اهزر اصلاا خلاص بقااا مايبقاش قلبك اسود
بسمة خلااص ابعد اييدك لقطعهاالك
ابعد حمزة يده من يدها و رفع يديه للاعلى كعلامة للاستسلام
ضحكت بسمة و عادت لتجلس من جديد وطبعا رآها حمزة كفرصة ليعرف منها المزيد عن منصوور او ربما عن تورطها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد اتصال جاسر ببسمة اتصل بسلمى و اخذ منها موعداا ليفهم منها ما يحدث
جاسر اييه لي بتقوله بسمة دا شركة اييه و مواد تجميل اييه لي بتشتغلي فيها دي
سلمى انت كلمتها قالتلك اييه بالضبط
حكى جاسر لبسمة كل ماحدث
سلمى بص يا جاسر انا حقولك على حاجات سرية جداااا لااازم محدش يعرف حاجة عنهااا
جاسرفي اييه باضبط
سلمى شاكين انه بسمة بتتعامل مع ارهابيين
جاسر بصدمة: ايييه مستحيييل
سلمى والله دا لي حصل و عملنا الخطة دي علشان الرائد حمزة يبقى معاها في البيت و يراقبها و انا براقب اذا كان في حد بيجيلها البيت عندي وحطينا ضابط يراقبها برى كمان
جاسر: ولقيته اييه
سلمى في واحد بيستناها برى عند باب بيتنا و هو على ضمن القائمة الارهابية
امسك جاسر راسه بكلتا يديه : مستحييل دي مش باين عليها ابدااا
سلمى اهدى بس....و زي ماقلت الموضوع بينا انت عارف انه موضوع حساااس جداا مش موضوع اي حد يتكلم فيه
جاسر: طيب عمي خالد لازم يعرف.... دي بنته يا سلمى
سلمى: عارفة كل حاااجة بس مش لازم يعرف و بعدين احنا لسة بنجمع معلومات عنها يعني لسة متاكدناش انها متورطة معاهم
وقف جاسر و ركض مسرعا لتركض سلمى خلفه و هي تطلب منه ان يتوقف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عاد خالد من رحلة بحثه عن هند متعبا من التفكير استلقى على سريره و وضع راسه على وسادته لياخذ قسطا من الراحة....لم يكد يغط في نوم ليدخل اليه جاسر و هو يخرج انفاسه متسارعة
خالد: بسم الله الرحمن الرحيم مالك حصلك حاجة
جاسر: مش لازم تعمل التحليل
خالد نعم....وليه بقا انشاءالله
كان سيتكلم لتدخل سلمى بعده
سلمى متفيش حاجة يا عمي جاسر بس
قاطعها جاسر لا لاازم يعرف مش لازم يعمل التحليل لحد ما نتاكد مش ناقصنا فضااايح كفاية الشغل لي من اليوم لي دخلت فيه هنا و حنا فخسااااير خلاااص بقااا
سلمى انا قلتلك علشان الموضوع يبقا بينا مش لازم اي حد يعرف بييه انت ماالك مش ملاحظ انه الموضوع خطيير
كان خالد يلف براسه يمينا و يسارا يتتبع حديثهما
خالد بصراااخ بااااااااااس بس منك ليها حرمتوني نومي و كمان جايين تتخانقو عندي
جاسر يا عمي ظا الموضوع كبيير
اتجهت سلمى لتنظر من يستمع اليهم فلم تجد احداا اغلقت الباب و عادت اليهم
خالد اتكلم في اييه
جاسر بسمة ارهابية يا عمي
خالد نعم ههه....جيب كلام غييره
سلمى هي مش ارهابية لسة مثبتتش التهمة عليها احنا شااااااكييين بس انها بتتعامل مع ارهابيين شاكيين في فرق
استوعب خالد كلام سلمى بعد مدة من الزمن: ايوا
جاسر: ايوا ايييه.... مش لازم تعمل التحليل حتبقى والد ارهابية فاهم...... الشركة جتنهااار..... بجد طلعت وش نحس فعلاا
خالد لا بسمة مش كدة في غلط اكييد
سلمى لو افترضنا انها كانت فعلا ارهابية
خالد بكل برود: انا مكنتش اب ليها بجد بس انا كنت بروحلها كل يوم المدرسة علشان اشوفها
نظر اليه جاسر باستغراب
خالد ايوا يا جاسر كنت حاسس انها بنتي و كنت حاطط حد يحرسها حتى..... علشان كنت بخاف عليها من نسمة لمدة 20سنة مافيش يوم مر من غير ما اشوفها وعمري ماشفت حد قرب ليها او تكلمت مع حد غير جيرانها لي تعرفهم طبعا و اعرفهم انا شخصيا انهم ولاد ناس
واذا كنت معرفتش اجيبها او اعرف عنوان المسجد لي باتت فيه علشان كنت غبي يوم ما سحبت الحراسة عليها لما عرفت نتيجة التحليل وبس
جاسر : طب ولمدة 24سنة دي وانت متاكد انها بنتك م كتبتهاش باسمك لييه
خالد علشان فكرة انه التحليل يكون سلبي كنت دايما متخوف منها انها ضيع احساسي بالابوة فقلت تبقى بنتي كدة احسن ما اخسرها حياتي كلها
سلمى:و حتعمل اييه دلوقتي
خالد : حاعمل التحليل علشان بسمة بنتي فعلااا وا بقى جمبها في محنتها لغاية ما تظهر براءتها
جاسر: بص يا عمي انت كدة بتلعب بينا كلنا الشركة لي هدمرها بفعلتك متعبتش عليها لوحدك هلشان تروح بالساهل كدة لازم تستنى لغاية ما تظهر براءتها واعترف بيها
خالد انامش مستني اذن منك
جاسر بانفعاال: الكلام دا مش حيحصل
القى خالد صفعة على وجهه: انت لازم تتربى من اول و جديد علشان تتعلم ترد على لي اكبر منك
خرج جاسر من غرفته و هو يتوعد لبسمة لحقت به سلمى مسرعة وامسكته من ذراعه
سلمى قلتلك محدش لازم يعرف
جاسر انا بفكر غي نفسي و ف شركتي لي حتتهد قدام عيني و هو مش بيفكر غير في ست بسمة
سلمى اي حد مكانه كان حيعمل زيه...... دي بنته يا جاسر........ انت مش حاسس بيه علشان معندكش ولاد بكرى حنشوف حتعمل اييه علشان ولادك
صمت جاسر قليلا: مش عارف
سلمى بابتسامة : حتسمي ولادك اييه..... لازم نتفق على الاسماء من دلوقتي علشان منتخانقش بعديين
جاسر بابتسامة: احنا فاييه ولا فاييه
سلمى ايوا كدة اضحك احنا مش واخدين منها حاجة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند بسمة كانت لازالت على حالها جالسة وسط تلك الشوكولا تاكل وتاكل
حمزة : بقولك اييه هو منصور لي جا قبل شوية قريبك
بسمة: لا استغفر الله دا لازقة بقا...... شافلي شغل و كل مرة بيفكرني انه من علي بحاجة يعني
حمزة : يعني انتي ماتعرفهوش نهائي
بسمة لا والله ماعرف الاشكال دي بس بتسال لييه
حمزة لا مافيش مجرد سؤال يعني
بسمة: بص يا سيدي
حمزة بمزاح عجبتني كلمة سيدي دي عيديها مرة ثانية الله ينصرك
بسمة تصدق هزارك باايخ
حمزة يوووو كملي فهمت
بسمة بص يا
حمزة بضحك: سيدي كملي
بسمة بابتسامة يا خوويااااا....انا حصل معايا موقف كدا فيوم واضطريت ابات في مسجد و شيخ المسجد خدني على بيته قعدت يومين و منصور لي جا قبل شوية قاله ماينفعش يخليني عنده علشان الناس حتتكلم عنه بحكم انه امام مسجدو كدا و جابلي شغل في بيت سلمى انا شغالة فبيتها كمان و بعد كدا.....
تذكرت انه لايجب ان يعرف انها استاجرت هذه الشقة
حمزة كملي و بعدين
بسمة وو وبعدين بقا بينطيلي من كل حتة لما بطلع من الشغل و لما برجع يعني بقا بيدايقني فعلاا زانا قلت اييه قلت ل شيخ حسن علشان مايتعرضليش علشانكدة جاي يقولي الكلمتين لي قالهم
حمزة بس كدة.......يعني علشان شافلك شغل بينطلك كل مرة مستحيل حد يعمل كدة و بالخصوص انه انسان متدين زي ماهو باين من لبسه يعني
بسمة انا كمان استغربت و قلت لزوجة الحج و هي قالت انه عايز يتجوز
حمزة بضحك عايز يتجوزك يعني هههه
بسمة ما تضحكش و بعدين هي لي قالت مش انا
حمزة بصراحه عرييس لقطة ماتضيعهوش من اييدك
بسمة بغضب: لا والله اجوزهولك احسن
حمزة بضحك: يا ريت بس مينفعش مش من ذوقي هو ههههه
تذكرت بسمة مرضه فظنت انه يحدثها بشانه
بسمة اقول اييه بس ربنا يشفييك
حمزة لييه هو انا مجنون
بسمة يا رييت والله الجنون ارحم من لي انت فييه دا
حمزة مالك يا بسمة بتتكلمي كدا لييه هو اييه لانا فييه دا بسمة والله مش لاقياها مضبوطة يعني راجل ابو عضلات و مقبول يعني حلو و عندك شركة بسم اللهماشاءالله و تبقى شاذ
حمزة بصدمة : نعم يا ختييييي
كانت بسمة ستنطق لكن قاطعها طرق على الباب
بسمة مين بيدق على باب ممكن يكون منصور رجع
حمزة مش عا رف افتحي
فتحت بسمة لباب لتجد رجلا
بسمة: مين حضرتك
الشخص: مساء الخير يا فندم دي فاتورة الكهربا وقعي هنا
اخذتها بسمة ووقعت له في سجل كان يحمله
و اخذت الفاتورة واخذت تقرأ فيها لتلاحظ اسم صاحب الشقة حمزة علي السيد
بسمةباستغراب: حمزة هو انت الكامل اييه؟
.....يتبع