روايه ليالي العشق ليالي ومراد الفصل 13 الثالث عشر بقلم حبيبه الشاهد
الفصل الثالث عشر
مسك ايديها وهوا بيترجاها بعيونه: أنا بحبك يا ندى
بصتله بصدمه... و بدأت دقات قلبها تتسارع و هي شايفه الصدق في كلامه
بصلها عامر بدموع و اتكلم بنبرة مليانه ترجي: ندى انا بجد بحبك
ندى اتكلمت بعصبيه... من وسط بكائها: انت كداب... قادر تخدعني... بكل سهوله بسبب قلبي الساذج اللي حبك مش انا اختك برضو وانت نازل تستقر في بلدك و تتجوز البنت اللي بتحبها... و لا مش دا كلامك يا بشمهندس عامر
قاطعها صوت عامر الغاضب: انا بجد بحبك بس مش زي اختي... و عمري ما شوفتك زي اختي الصغيره انا اللي مربيكي بيدي كل يوم كنتي بتحتلي قلبي وعشقي ليكي بيذيد وانا شايفك بتكبري قدام عيني أنتي اتولدتي في قلبي قبل عيني
بصتله بحب سرعًا ما اتحول لـ الجمود: انت بتعمل كدا عايز تنتقم... من مراد بس هوفر عليك الانتقام... كفايه كلامك اللي قولته انك بتحب واحده تانيه ونازل تتجوزها وتستق كانوا كانهم سكاكين... بتقطع في قلبي
مسك ايديها بدموع ممذوجه بعصبيه... من اتهامها ليه بالشكل دا: انا مش عيل بدور ورا الانتقام... لو عايز اخد حق اختي هاخده من مراد ذات نفسه مش انتي انا طلبت ايدك لـ الجواز من خالد اخوكي وهوا وافق ومستني موفقتك
ندى بتلقائية: بس انا مش عايزه اتجوز... انا لسه صغيره على الجواز
مسك ايديها و قبلها بحب: انا مش هستعجل عليكي في الموضوع دا فكري وخدي وقتك و انا هستنا ردك مع اني عارف ومتأكد من قرارك بس برضو هسيبك تفكري ونعمل فطرة خطوبة صغيره لغيط أما اجيب الحاجات اللي نقصاني في الشقه و هنكتب الكتاب و اخدك نقعد فيها لاني مش هسيبك مع حد غريب في مكان لوحدكم وبالذات مع الكائن اللي قاعد جوا دا
خرجت هبه من الداخل باستغراب: بتكلمي مين يا ندى كملت بارتباك شديد... عامر ازيك عامل ايه
بصلها بضيق واتكلم بسخرية: الحمدلله عن اذنكم
خرج عامر بسرعه نظرة ندى لـ والدتها بخجل مفرط: مراد قبلني وانا رايحه الصيدلية واثر انه هوا اللي يروح يجيبه
- سُبحَان اللّـه وبحمدهِ عَدَدَ خلْقِه ورضَا نفسه و زِنَة عرشه ومِدادَ كلماتـه🤎🤎🦋.
في الصباح صحيت مروه على حركته في الغرفه استننشقت رائحة عطره بهيام... و قفت وراه قدام المرايا بابتسامة: صباح الخير رايح بدري اوي كدا على فين
رجع شعره بيده لـ الخلف بحركته دي خلت قلب مروه يدوب
بصلها بجديه وهوا بيزيح شعرها اللي نازله على عنيها: عندي شغل كتير النهارده ولازم اكون في المدريه من بدري
شبت على طراطيف اصابعها و قبلت خده و قالت برقة: تروح وتيجي بالسلامه يا حبيبي
مسكها من خصرها بابتسامة اظهرت وسامته: انا لو عليا مش عايز اروح الشغل وافضالك الوقت كله بس دا شغلي ولازم اروحه بس وعد مني هاخد اجازه في اقرب وقت ونسافر لاني ناوي اجدد شهر عسل من اول وجديد
نزلت على رجليها وهي وشها احمر من الخجل نزل لـ مستواها و قبل رأسها وسحب المفاتيح بستعجال: انا همشي بقا لاني هتاخر على الشغل سلام
شاورت بيديها بالسلام وهي لسه تحت تأثير قربه ليها فاقت من شرودها على صوت ريتاج العالي: مامي مالك بقالي ساعه بكلمك
مروه بصتلها بتوتر وخجل شديد من ما ترتديه: أنتي دخلتي هنا ازاي
ريتاج باستغراب: من الباب باين بابي نسي يقفله
قربت عليها قبلت خدها برقة: انا ماشيه رايحه المدرسه بابي صحاني وخلى الداده تحضرلي الانش بوكس باي
خرجت ريتاج من الغرفه لبست مروه الروب وخرجت البلكونة بصتلهم بحب وهي شايفه ريتاج بتركب العربيه جنب خالد
_ لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد و هو على كل شيء قدير🤎🤎🦋.
استيقظت ليالي بتعب على صوت نيللي جنبها
نيللي: دا كله نوم اصحي الفطار جاهز بتقولك ماما
ليالي اتعدلت وهي بتبص حوليها: عامر جه
نيللي: لا مجاش من امبارح من ساعه بابا ترده برا البيت
سحبتها من ايديها... قامت خرجت معاه أتفجأة بوجود زيدان وقفت في مكانها بخوف شديد
: روحي أنتي افطري انا مش عايزه
زيدان بصلها بحزن: تعالي يا ليالي افطري معايا
قربت على السفرة بخطوات مرتعشه... كانت دقات قلبها تتسارع من الخوف... سحبت كرسي وقعدت بعيد عن والدها حطت قدامها فردوس الاكل بابتسامة: كلي يا حبيبتي شكلك تعبانه خالص
هزت رأسها بهدوء وهي بتحاول متبصش لـ زيدان و بدات تأكل بارتباك من نظراته
خلص زيدان اكله وقام قبل رأس ليالي بحب: عايزه حاجه اجبهالك وانا جاي
هزت رأسها بمعنى لا برعب... بصلها زيدان بدموع ممذوجه بعصبيه... من نفسه: مش هقولك اسف لان كلمت اسف قليله على اللي عملته فيكي... بس اللي عايزك تعرفيه ان كان غصب عني غضبي كان عامي عيني انا عارف انك هتقدري موقفي لانك كبيره وعارفه
ليالي دموعها بدأت تنزل حضنت والدها بحب: انا عارفه ومقدره موقفك ومهما ايه اللي حصل أنت في الأول والأخر انت ابويا اللي مقدرش ازعل منه
زيدان نزل راسه في الارض بكسره: حقك عليا سمحيني يا بنتي
مسكت ايده برعشه لانها لسه خايفه منه: ارفع راسك يا بابا لا عاش ولا كان اللي يكسر راس المعلم زيدان
قبل رأسها وخرج من المنزل لأنه مش لاقي اي كلامه يقوله حضنتها فردوس بدموع: وحشيني اوي يا ليالي
ضمتها ليالي بدموع: وانتي كمان يا ماما وحشتيني اوي
: اقعدي كملي اكلك شكلك هفتان وتعبانه خالص عمتك مكنتش بتأكلك ولا ايه
قعدت ليالي على الكرسي: لا كانت بتأكلني بس انا مكنتش بأكل
ملست على ضهرها وهي متابعه ملامحها بشتياق: طب كلي
: لا مش هفطر غير بـ عامر هطلع اندهله من فوق وهنزل
: انا طلعتله الفطار افطري أنتي وعلى الغداء ابقي اطلعي هتيه
- سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم🤎🤎🦋.
اترسمت على وشها معالم الضيق: على ايدك يا مرات عمي انا مسبتش دكتور غير وإلا اما رحتله اعمل ايه تاني
توحيده بحزن: نفسي اشوف والد من صلبه.. يملى عليه البيت ويشيل أسمه
: وانا في ايدي ايه وانا اعمله علاج وباخد ودكاتره وبروح نفسي اجبله والد... يشيل اسمه بس ربنا مش رايد وبرضو ولا عندي عيب ولا عنده عيب ومخلفين ريتاج بس محصلش حمل من بعدها
: خلاص نبقي نروح عند الشيخ اللي قولتلك عليه بيقوله عليه كويس تعالي نروح ونشوف هبقولك ايه
هزت رأسها بعتراض و عصبيه خفيفه: ايه اللي انتي بتقوليه دا خالد لا يمكن يوافق على حاجه زي كدا وبعدين الحاجات دي تخريف وجهل... مفيش حاجه مستحيله على ربنا وانا راضيه انا وخالد
: وهوا خالد لو نفسه في عيل مش هيقول عشان ميجرحكيش... و انتي شايفه بعينك اعمامه عملين فيه ايه يا حبت عيني ولو مش مركز معاهم ولا وقفلهم كانوا زمنهم كلونا لحم... ورمونا عضم... خالد مش هيعشلها العمر كله بنتك عايزه اخ يحميها من وسط الكـ لاب... الصعرانه اللي عايشين حولينا وتتسند عليه
مروه سكتت شويه تفكر في كلامها وقالت: معاكي حق لما يجي خالد هقوله
: اوعي تقوليله خالد مش هيوافق ابني وانا عارفه احنا نخطف رجلينا كدا اهو لغيط عنده و اشوف الشارع واشم حبت هواء بقالي كتير مخرجتش من البيت
مروه بخوف: ولو خالد عرف اني خرجت من وراه هيطين عشتي
توحيده: متخافيش لو جه اتكلم هقله كنت عند السايغ وأنتي جيتي معايا
مروه قامت بتردد: خلاص انا هطلع البس عقبال ما انتي كمان تلبسي مش هتاخر عليكي
بعد فتره دخلت المنزل وهي ماسكه ايد توحيده بقلق ممذوج... بخوف قبلتهم سيده كبيره في السن: مالها العروسه خايفه من ايه
توحيده: ولا خايفه ولا حاجه هي كدا على طول
رفعت حاجبها باستغراب: طب ادخوليله هوا قاعد جوا
سحبتها توحيده ودخلت الغرفة همست مروه بتوتر: تعالي نمشي من هنا انا خايفه
طبطبت على ايديها بأطمنان: انا معاكي متخفيش
قعدوا قدام الشيخ بارتباك بصلها بمكر: مين فيكوا اللي جايه
توحيده: بنتي يا شيخنا بقالها خمس عشر سنه متجوزه خلفت بنت وربنا مكرمهاش تاني ومفيش دكتور مرحتش عنده خايفه يكون حد عملها حاجه
: بس قبل اي حاجه طلباتي هتعرفي تجبيها
توحيده: اللي تومر بيه هيجيلك لغيط عندك
بص لـ الدهب اللي ملي ايديها بطمع... و مسك بخور رماه قدامه وطلع بخار: الأمر كله لله ست غوايش دهب من اللي في ايديها وحاجه من اطر جوزها
مروه: يعني اطر جوزي
: يعني حاجه من هدومه اشوفها وترجعيلي تاني عايز اشوفه هوا كمان طريقه حلو وميه ميه بس فيه تعبانين... في طريقه وقفين وهوا واقف قدامهم مش عارف يعدي منين او يتخلص منهم ازاي
توحيده بحزن: اعمامه منهم لله إن شاءلله المره الجايه كل اللي أنت طلبته هيجيلك
مد ايديه بشئ ملفوف: حطي الحجاب دا تحت المخده او المرتبه اللي بينام عليهم جوزك وتجيلي اول ما الطلب يجهز بعد اسبوع
خرجت مروه مع توحيده وعدوا على محل خالد اشترت توحيده لـ ندى سلسله رقيقه بحرفها ورجعه البيت طلعت مروه غرفتها حطت الحجاب تحت المخده اللي بينام عليها خالد بارتباك وخوف منه
- سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر🤎🤎🦋.
كانت ليالي طلعه على السلم أتفجأة... بيد صالبه بتشدها لتتصدم في صدره العريض لـ جوه شقت عمها وقفل الباب بصتله بصدمه بخوف وذعر
#ليالي_العشق