جديد

روايه بنت وحيدة الفصل الاول بقلم دنيا المنصور

 روايه بنت وحيدة الفصل الاول

بقلم دنيا المنصور

هذه الرواية متوفرة فقط علي 

مدونة الرسم بالكلمات 

لمتابعة الرواية

رواية بنت وحيدة )


بنت وحيدة..*

الفصل الاول 


_________♡___________


فى مكان بعيد تعيش بنوتة وحيدة الحياة كانت يائسة من بعد ما فقدت اهلها.. لكنهاا مستسلمتشي وصبرت لغيت ما جالها الى غير حياتها من ضلمة إلي نور..! 


♡♡♡♡♡♡♡♡


فى صباح يوم جديد 


بتصحى أحلى وأجمل بنوتة بتصحى وبيصحى معاها شقاوتها وهزارها. 


قامت ادت فرضها وجهزت الفطار وفطرت وذهبت إلي عملهاا. 


فى مكان تانى مكان راقى يعيش فية بطل روايتنا. 


صحي من النور وعلى عادت كل يوم. 

(بيصحى يدخل ياخد شاور وبيخرج يلبس ويذهب على الشركة) 


خرج وركب السيارة وهو فى طريقة... 


فى نفس الوقت كانت بطلتنا *نور* ذاهبة إلى عملها. 


ولحسن حظها هتقابل البطل..*أدم*


*قبل ما نكمل نسيت اوصفلكو االابطال*😂


("أدم" هو من اكبر رجال الاعمال ويتميز بهيبتو ووسامتو.. هو طويل وعيونة خضرة وهو رياضي يبلغ من العمر ٣٠عااما وعايش مع اهلو فى ڤلة ولية  اخت واخ وبيحب اختو جداا'زى ما بيقولو دلوعة البيت 😂') "من الاخر وسيم😂" 


("نور"بنوتة وحيدة اهلها ماتو فى حادثة وعاشت مع جدتها لكن جدتها ماتت وعاشت لوحدها وتبلغ من العمر ٢٠عاماا وبتشتغل فى محل ملابس وهيا عيونها سماوى وقصيرة ودمهاا خفيف وبتحب الهزار والكل بيحبهاا) 


نرجع تانى لراويتنا.. 


نور كانت ماشية بتجرى علشان تلحق الشغل وعربية أدم كانت ماشية فى نفس الوقت العربية فجأة وقفت أدم نزل وهو متعصب جامد من الى وقفت قدام العربية.. 


نزل واتفاجأ بجمالها لكنة محطش فى دماغو وزعقلها نور مخافتشي اسغرب جداا انها مخافتشي منو.. 

نور: اى خلصت زعيق. 

أدم بستغراب: ايوا 

نور سابتو ومشيت وهو واقف مستغرب😂


رجع ركب العربية تانى ومشي وهيا فى بالو.. 


وصل الشركة والموظفين كالعادة نظرتهم لية اعجاب لكنهم بيخافو منو جداا 


طلع على مكتبو وهو مش مهتم بنظراتهم 


اول ما دخل دخلت علية السكرتيرة *چنى*

دخلت ونظراتها لية كلها اعجاب وواقفة متنحة.. 

أدم وهو باصص على الورق: ياترى صورتينى كام صورة


السكيرتيرة چنى: اسفة حضرتك اناا.. 

أدم وهو بيقاطعها: هش هش هش خلاص هاتى ورق الصفقة 

اخذ منها الورق وخرجت.. 


بعد شوية دخل علية صحبو وبيعتبرو اخوة (من الاخر بيرر اسرارو) 

يونس صاحب أدم وهو داخل المكتب: دخول رايق يسبب حرايق اضررب 😂


أدم وهو بيمسكو من هدومو: يبنى فى بابا تخبط علية وبطل بق هزارك ورانا شغل. 


يونس وهو بيقعد على الكرسي الى قدام المكتب: اى يعم قافش كدا لية قولى دا انا صاحبك. 


أدم قعد يفكر فيها وسرح فى جمالها وطول لسانها.. 


قاطعو يونس وهو بيقول: اللة دا الموضوع كبير بق احكيلى.


أدم: مفيش دا موضوع كدا حصل وانا جاى الصبح. 


يونس: قولى انت عارف انى فضولى صح. 

أدم وهو بيضحك:  مفيش يعم كل الحكاية وقص علية كل حاجه.. 


يونس قعد يضحك 

أدم وهو مستغرب: فى اى انا غلطان انى حكيتلك ولا اى.. 


يونس وهو ما زال يضحك:  يبنى البنت دى بميت راجل بس والله عسل. 


ادم حدفة بالى فى ايدى وبيقول:  اطلع برا يلاا انا غلطان. 


يونس ومازال ببضحك: خلاص يعم خارج بس متنساش حفلة بكرااا واة صح ابقى تعال معايا نشتريلى بدلة لانك زوقك حلو 

وسابو وخرج.. 


اما فى مكان تانى نلاقى نور وصلت الشغل كا عادتها متأخرة.. 


نور وهيا بتاخد نفس بصعوبة من كتر الجرى: اسفة اسفة يعم صالح مش هتاخر تانى. 


عم صالح: لا يبنتى ولا يهمك خشي شوفى شغلك انتى. 

نور هزت رأسها بالموافقة ودخلت تغير هدومها بملابس الشغل. 


فى شركة أدم عبدالجواد


ادم قاعد فى مكتبو وبيخلص الشغل دخل علية يونس. 


يونس: اى بعم لسي مخلصتش ولا اى. 

أدم وهو باصص فى الورق: لا خلاص اهو. 

يونس طب يلا بينا. 

أدم: يلاا


وذهبو الى محل الملابس والي بتشتغل فية بطلتنا نور. 


دخل وهو بيشوف البدل جت علية من ورا نور.. 


نور بأبتسامة: حضرتك أقدر اساعدك فى اي. 


أدم وهو مديها ظهرة بس حاسس انو سمع الصوت دة قبل كدا.. 

لف ليها واول ما لف اتصدم ونور اتصدمت.. 


أدم وهو مصدوم : انتى 😳

نور بنفس الصدمة: انت 😳


خلص الفصل الاول.... 

ياريت لو تشجعونى ... 

وقولولى اكمل ولالا.. 

واى رأيكو فى الشخصيات.. 

وياترى هيحصل اى الفصل الجاى. ؟  

شجعونى علشان انزلو..


لقراءة الفصل التالي اضغط هنا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-