روايه جزيره الاناكوندا الفصل الخامس بقلم شيماء صبحي
#الفصل_الخامس
#جزيرة_الأناكوندا
#الكاتبة_شيماء_صبحي
كان في كتاب موجود وكان عليه صوره بنت بس كان قديم مسكتو ومسحته من التراب واتصدمت انو مرسوم عليه نفس شكلي ومكتوب عليه مغامرات الأميره مالينا!!
مسكته وفتحت اول صفحه ولقيت ان مكتوب" في حب الحاكم ماروس !
استغرب اوي وقررت اقرأ اول صفحة" وبدات الحكايه والي بتقول ان الاميره مالينا قبل ذهابها مع تلك الساحره كانت علي وشك الزواج من الحاكم ماروس !!
عرفت ان فيه قصة حب كانت مابين ماروس ومالينا !! وقتها عرفت ليه ماروس بيبصلي بنظرات كلها حب !
كنت هكمل قراءة بس لقيت ان في حارس دخل غرفتي وكان نفسه الحارس الي جابني القصر قولت بابتسامة" اهلا سينال"
انحني باحترام وقال " اهلا اميرتي"
ابتسمت ووقفت وخبيت الكتاب بسرعه وقربت منه وقولت" كيف حالك سينال"
انحني سينال تاني ومردش بس انا قولت" ماذا تريد"
وقتها اتكلم وقال" انا حارسك الشخصي اميرتي وسابقي معكي دائما"
قولت باستغراب " لماذا؟
قال" هذه اوامر الحاكم ماروس'"
هزيت راسي وطلبت منو يخرج علشان اغير هدومي وهو استغرب كلامي وقال" ماذا تعنين أميرتي"
مسكت هدومي وانا بشدها علشان اشرحلوا بس وقتها حسيت بوجع شديد في جسمي وعرفت ان دي مش مجرد هدوم دا من جسمي "
قولت " لا شيءٍ سينال ساذهب معك للحاكم"
مشيت معاه لحد ما وصلنا لغرفه ماروس ووقتها ملامحه كانت متغيره وقال" اهلا بالأميره مالينا من الان سنبدا بالمهمه "
قربت عليه وقولت وما هي المهمه"
قال وهوا بيشاور لسينال يخرج"
الأن سيتم معاقبه الكاذبين '
قولت باستغراب" ولماذا يتم معاقبتهم"
قال" لان من ارتكاب الجرائم هو الكذب ويجب معاقبتهم والان يجب ان تتخلصي منهم ليتم نشر السلام في الجزيره"
فسالته باستغراب" وكيف يتم معاقبتهم"
ماروس وقف وفتح لوحه مرسوم فيها ناس كتير وقال" كل هؤلاء الكاذبين لقد تم وضعهم في سجن مشدد لانتظار عودتك والان يجب ان يتم معاقبتهم،.
هزيت راسي بالموافقه وقررت افهم بنفسي اي هوا الموضوع !
انتشر الخبر في الجزيره بأنه حان الوقت لمعاقبة الكاذبين "
وكان الكل مستعد ومتشوق للي هيحصل لأنهم بقالهم سنين مشافوش معاقبه ودلوقت الكل متحمس"
وصلت مع ماروس والحراس لمركز الحكم " وقتها شوفت ناس كتير وعلي ملامحهم الحزن وكانهم مكنش قصدهم يكذبوا "
قعد الحاكم ماروس علي الكرسي الخاص به وانا كنت جمبه والحراس حوالينا وبدا يتكلم ماروس مع اهل الجزيره وعرفهم اني مستعده لمعاقبتهم"
انا كنت واقفه ومش عارفه المفروض اني اعمل ايه " كنت ببص علي الناس الي ملامحهم حزينه وكان جوايا احساس اني اسامحهم وقعلا قررت اعمل كدا"
كان الكل منتظر اني اظهر قوتي وابدا بعقابهم بس وقفت وقولت اني هديلهم فرصه تانيه يخلو الناس تسامحهم علي كذبهم لاني مكنتش موافقه علي حاجه زي معاقبتهم دا مجرد كذب وليس قتل حاولت اشرح وجهة نظري ليهم والغريبه ان الكل غضب وبدات الاناكوندا الي في ايد كل واحد فيهم تطير في السماء وبتتحد مع بعض وفي الاخر كونوا اناكوندا كبيره والي هيا ثعبان كبير وقفت أبص لماروس ينقذني من الورطه دي واتوسلت اليه بعيوني الباكيه وهوا في لحظة رجع الزمن لاخر كام دقيقه وبصيتلو بشكر وبعدها عاد كلامو وقال اني مستعده لمعاقبتهم في وقت ارجاع الزمن سألته ازاي استخدم قوتي وهوا شرحلي اني بشاور علي المذنب بايدي وهيا بتشتغل " وفعلا بدات اعمل كدا وبدا كل الي اشاور عليه يختفي وكنت وقتها حزينه لاني كنت عايزه اديهم فرصه تانيه بس للاسف دا قانون وبيطبق علي الجميع!
بعد المحاكمه بدات الجزيره كلها تتكلم عني وعن صدقي وانهم بيحبوني كنت سعيده بتقبلهم ليا ولاكن حزينه علي الناس الي ماتت!!
كنت في طريقي للرجوع للقصر بس فجاه شوفت سالي صحبتي في وسط الناس قربت عليها بصدمة وقولت" سالي"
انحنت باحترام وقالت" اهلا بأميرة السلام مالينا !
قولت بصدمة" سالي انا حور مش عارفاني"
بصتلي باستغراب وقالت" من سالي هذه انا اسمي لوريا أميرتي؟
قولت بصدمة" حسنا لوريا لقد اخطات" انحت تاني وبعدها مشيت وانا رجعت مع ماروس والي كان متابع كل تحركاتي وساكت"
وصلنا القصر وكنت حزينه علي الناس الي ماتت كان ماروس طول الوقت بيبصلي سالته بحزن عن مصير الناس دي. قالي انهم بيرجعوا تاني للحياه بس بعد زمن وعلي شكل ناس مختلفه"
حسيت براحه شويه وبعدها قررت اني اخد جوله في الجزيره وطلبت من ماروس اني اخرج لوحدي وهوا وافق وقبل ماخرج من القصر كان سينال معايا وقالي انو الحارس الشخصي ولازم يكون معايا في كل وقت !!
فضلت اتمشي انا وسينال وكان بيشرحلي حجات كتير وكانو عارف اني مش الاميرة الحقيقيه واني معرفش اي حاجه في الجزيره!!
سالته باستغراب" لماذا تشرح لي كل شئ في الجزيرة'
اتوتر وقال" هذه أوامر الحاكم ماروس!
قولت باستغراب" ولماذا طلب منك شرح كل شئ لي'
رد سينال وقال" لان عند عودتك للحياه مره اخري تفقدين ذاكرتك السابقه !
فهمت قاصده وهزيت راسي وبدات افتكر الماضي بتاعي مع ماما وسالي صحبتي والغريبه ان رشيد كان بيجي في بالي علي طول !!
حسيت وكاني اعرفه من زمان يعني مش اول مره اشوفه !!
عدي وقت وكنت عرفت كل المعلومات عن الجزيره"
رجعنا تاني القصر وفي الوقت دا قررت اروح لماروس "
دخلت غرفته الخاصه وكان وقتها نايم استغربت انو ازاي نايم وانو كان قايلي انو بيمتلك قوه بتخليه شبههم قربت منو بهدوء ولقيت انو زي مايكون بيحلم قربت ايدي من وشه بلطف ولاكنه شادني لحض'نه وكان نايم اتوترت جدا وبدات ابص علي ملامحه والي كانت جميله جدا شدتني ليه اوي كنت مبهوره بشكله وملامحه بدا يقرب مني اوي وبالزات من شفا"يفي بدات اتوتر اكتر وحاولت اقوم ولاكنو كان ماسكني اوي لحد ما فجاه لم'س شفا"يفي وقتها حسيت برعشه غريبه في جس'مي حاولت ابعد عنو تاني ولاكنو كان ماسك فيا جامد لحد مابدأ يبو"سني والحقيقه اني اتجاوبت معاه ونسيت نفسي خالص لحد مانمت وانا حض'ناه وكل الي حصل بعدها اني لقيت نفسي في بيتنا ورشيد نايم جمبي وحض'ني قومت مفزوعه وانا بصرخ " انت بتعمل ايه هنا" قالي بسخريه" هعمل ايه يا حور انتي ناسيه اني جوزك"
بدات اصرخ واقول برفض" انت مش جوزي ابعد عني انت مش جوزي ؟
فضلت اصرخ لحد ما لقيت ايد حنونه بتلمس خدي بلطف فتحت عيني لقيت ماروس باصصلي بحب وانا عرفت وقتها اني كنت بحلم بس السؤال هنا مين هوا رشيد وليه بيطلعلي دايما في كل حته !!! يتبع
رأيكم 👇❤️
#جزيرة_الأناكوندا
#الكاتبة_شيماء_صبحي
#حصري