روايه عوضي الحلو الفصل السابع عشر 17
بقلم دعاء تهامي
هذه الرواية متوفرة فقط علي
لمتابعة الرواية 👇
( رواية عوضي الحلو )
#عوضي_الحلو
#Bart_17
نزلوا بالشنط كلهم اتفاجوا بيهم
الجد: علي فين من وش الصبح
مازن: هنسافر انهادرة عندي شغل متاخر ولازم اخلصه قبل م سافر عند اهلي
الجد: كنتوا قعدتوا معانا يومين كمان
مازن: تتعوض ي جدي
منار: خليكم معانا مليين علينا البيت والله من ساعه م جيتوا والفرحه جت معاكم
سلوي: ضمتها ليها وكملت بدموع هرجع تاني بس ف غيابي خلي بالك من جدي ومن كل اللي هنا
منار: وه يختي وانا مين يهتم بيا
سلوي: للحظه كنت هشك انك منار من امتي بتتاثري اثلا
منار: قصدك انك جلده
سلوي: اوي
منار: تشكري ي ست بس هتوحشيني اوي
سلوي: وانتي كمان
بعد وداع يطول ركبوا العربيه واتجهوا لطريقهم
سلوي: ليه مقولتش انن هنسافر ل ماما
مازن: انتي عارفه اللي حصل ف مفيش داعي انن نقولهم وبعدين انتي مراتي ف مش هيعترضوا اني اخدك علي اي مكان
سلوي: ها طب انا هنام ولما نوصل ابقا صحيني
مازن: مش بتشبعي نوم
سلوي: لعع
مازن: اتخمدي طيب
سلوي: خمده تخمدك 😒
مازن: اللي يشوف شكلك ميشوف لسانك
سلوي: معلش ده اتركب غلط
مازن: نقصهو*لك
سلوي: نينينيني 🙄
بعد عدت ساعات وصلوا المستشفى ف اسكندريه
مازن صحي سلوي بصت بشرود للمستشفي
مسك ايدهاا وطمنها انه هو معاهاا
مازن: عارف انك متوتره وخايفه لدرجه ان صوت دقات قلبك سامعه وانا جنبك بعد طول السنين دي هتقابلي مامتك اللي طول عمرك بتحلمي باليوم ده
سلوي: متتصورش انا عانيه اد اي ف غيابها بس مستعده انسي كل اللي حصل بس هيا تاخدني ف حضنها
مازن: كل حاجه هتكون بخير
سلوي: يارب
مازن: ننزل
سلوي هزت راسه باه نزلت من العربيه بتقدم خطوة وتاخر خطوة
مازن مسك ايدها مازن ودخلوا المستشفى سالوا علي الاوضه دلتهم عليها ف الدور التالت اوضه رقم 6
وصلوا عند الاوضة والدكتور كان عندها بيتفحصهاا استنوا بره لحد م طلع
سلوي: دكتور
الدكتور: اي خدمه
سلوي: كنت عايز اسال علي حالتها هيا كويسه
الدكتور: انتي تقربي للمريضه
سلوي: ايوه بنتها
الدكتور: مش هكذب عليكي بس حالتها حرجه بقاله اكتر من شهرين داخله ف غيبوبه
سلوي: هتفوق امتي
الدكتور: ف الحالات دي مبنقدرش نحدد
مازن: لو محتاجه انن نسفرها بره نسفرها
الدكتور: مش هيقدموا اكتر من اللي بنقدمه وانك تسفرها وهيا ف الحاله دي خطر عليهاا ادعولهاا
سلوي: طب هو ينفع نشوفها
الدكتور: اكيد طبعا
سلوي: تمام شكرا لحضرتك
دخلت الاوضه وشافتهاا وهيا نايمه علي السرير متوصل ليها اجهزة كتير دمعه فرت من عنيهاا قربت منها ومسكت ايدهاا دموعها نزلت جت علي ايدها
سلوي: ماما وحشتيني اوى ي ماما استنيتك كتير انك تيجي تاخديني انتي فاكرني ي ماما فاكره سلوي ي ماما انا عمري م نسيتك يوم وكل يوم كنت بدعي ان ربنا يجمعني بيكي من تاني واهو ربنا استجاب لدعواتي بس انتي تعبانه ي ماما فوقي وخديني ف حضنك وقولي انك كنتي هتيجي تاخديني انا كنت هنسي كل اللي حصل وهاجي معاكي عايزه تقعدي معايا تحسسيني يعني اي يكون الواحد ف حياته ام بتخاف عليه كان نفسي اعمل معاكي حاجات كتير لما دخلت المدرسه كانوا صحابي بيحكولي عن امهاتهم واللي بيعملوا معاهم كنت بزعل وارجع اعيط ل بابا واقوله انا عايزه ماما عايزها تكون جمبي كان نفسي اعمل معاكي حاجات كتيره اوي بس انتي قومي وهنعمل كل ده
مازن دخل الاوضه لقاها بتعيط قومهاا وهيا دخلت ف حضنه وبتعيط بحرقه
سلوي: قولها تقوم ي مازن انا مسامحها علي كل اللي حصل خليها تقوم وتعيش معايا قلها ي مازن اني مسامحها
حاوط وشها باديه ومسح دموعهااا جابلها ميه تشرب وحاول يهديهاا
مازن: لو ماما شافتك وانتي بتعيطي هتزعل منك يرضيكي تزعليها
سلوي: خلاص مش هعيط تاني
مسحت دموعها بكف ايدها زي الاطفال
وهو ابتسم علي براتهاا
مازن: تعرفي انك شبه ماما اوي
سلوي: شوفي ي ماما مازن بيقول اني طالعه شبهك
قومي عشان تشوفيني وتقولي صح ولا لا.
الممرضه خبطت علي الباب ودخلت
الزيارة خلصت اتفضلو بره عشان اغير هدوم المريضه
سلوي: بس
مازن: تعالي ي سلوي بكره نرجع تاني
سلوي: وعد
مازن: وعد
اخدهاا وراحوا علي فندق قريب من المستشفى
مازن: سلوي احنا لازم نرجع القاهرة بكره بالكتير
سلوي: بس ماما ي مازن
مازن: اخدت رقم الدكتور هو هيطمنا عليها وكل اخر اسبوع هجيبك تشوفيها
سلوي: بس انا مقدرش اسيبها
مازن: طب وحلمك وحلم ابوكي نسيتي ان الامتحانات قربت
سلوي: طب وماما
مازن: هتكون بخير وانا وعدتك ان كل سبوع هنيجي نزورها ف المستشفى
سلوي: طيب ماشي
مازن: نامي دلوقتي
سلوي: تصبح على خير
مازن: وانتي بالف خير
ف الصباح
صحي مازن بص ف الاوضه ملقاش سلوي
دور عليها ف الجناح ملقهاش
لسه هيفتح الباب ويطلع يسال عليها لمح****
يتبع
#بقلم_دعاء_تهامي
دمتم بالف خير 🫧🫧🫧🦋