روايه قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل السابع عشر 17
بقلم شيماء صبحي
الفصل السابع عشر ..
رواية🌸قصيرة القامة طويلة اللسان 🌸
#بقلم_شيماء_صبحي
انا اسف يباشا علي الخبر الي هقولهولك بس الانسه الي بلغتنا نحميها كانت بتصرخ ولما طلعنا نشوف ايه الي بيحصل لقيناها واكله أكل كتير جدا وبطنها كانت وجعاها جدا واحنا حاليا واخدنها وفي طريقنا للمستشفي...
هادي وقف مصدوم وقال بقلق" انتو رايحين مستشفي ايه،، ؟
محمود . في مستشفي حكومي قريبه من هنا هنروح هناك.،
هادي قال برفض.. طيب يا محمود متروحوش هناك غيرور طريقكوا بسرعه للمستشفي الخاص *****وانا هحصلكوا علي هناك بسرعه؟؟
محمود هز راسه بالموافقه وقال .. تمام يا هادي بيه ،،
هادي قال بقلق"" طيب يلا بسرعه اتحركوا ،،
هادي قال قال كلامه وقفل المكالمه وهو بيبص لعبدالله بقلق وقال" هي قمر دي مجنونه للدرجادي؟
عبدالله بصله بصدمة وقال" هو ايه الي حصلها؟
هادي بتنهيده؟ واكله اكل كتير وبطنها وجعتها ودلوقت الرجاله بتاعتي واخدنها علي المستشفي ،
عبدالله قال بقلق" طيب يلا يا هادي خلينا تروحلها بسرعه ؟
هادي هز راسه وشغل العربيه وساق وهوا بيقول ،، ربنا يستر وميكنش حصلها حاجه!!!
_________
وفي العربيه الي فيها قمر""
قمر بوجع" ااه بطني منكو لله انتو السبب!!
محمود بصلها بصدمه وقال " احنا السبب في ايه هواحنا عملنا ايه بس يا انسه !!
قمر بصتله بغيظ وقالت" انا عرضت عليكوا تاكلومعايا ومرضتوش يبق انتو السبب !!
حسن صاحبه بصلها وقال " احنا رفضنا ماكل علشان احنا دا ممنوع يا انسه ولاكن انتي طبعا اكلك حلو وميترفضش!
قمر بصتله وقالت بغيظ" وانت عرفت منينبق ان اكلي حلو"
حسن ابتسم وقال " من ريحته طبعا الي كانت طالعه واحنا طبعا شميناها تسلم ايديك!
قمر ابتسمت ولاكن قالت بعياط" هو انتو بقالكوا كتير سايقين ليه دي المستشفي قريبه من هنا!!
محمود بصلها وقال بخوف من تحولها من ابتسامه ل عياط" احنا رايحين مستشفي خاص يا انسه وهادي بيه هو الي قالنا نوديكي هناك!
قمر اول ما سمعت اسم هادي قالت بغيظ" وانتو بتسمعوا كلامه ليه انا مش عايزه اشوفه رجعوني البيت تاني"
حسن ومحمود بصو لبعض ولاكن تجاهلوها وفضلوا مكملين في طريقهم لحدما وصلوا عند المستشفي!
نزل محمود وهوا بيقول بصوت عالي " ترولي هنا بسرعه"
الممرضين جريوا علي صوته وجابو الترولي بسرعه وشالو قمر من العربيه وحطوها عليه وهيا كانت عماله تتوجع بآلم وبعدها اخدوها لغرفه الطوارئ!!
حسن قال لمحمود" انا هدخل معاها وانت كلم هادي بيه عرفوا ان احنا وصلنا!
محمود هز راسه وحسن دخل وفضل محمود واقف ومسك موبايله واتصل علي هادي!!
في غرفة الطوارئ " الدكتور واقف بيبص لقمر وبيقول" انتي اكلتي ايه يا انسه!
قمر بوجع" اكلت اكل كتير !
الدكتور باستغراب" بس اكل كتير ايه الي يخليكي بالمنظر دا!!
قمر بصتله بدموع وقالت" انا اكلت أكل يكفي خمس افراد لوحدي"
الدكتور بص للمرضين بصدمه وبعدها قال" طيب انت الحل الوحيد معاكي هوا اننا نعملك غسيل معده!
قمر بخوف" لا غسيل معده ايه لا مش عايزه انا هبق اغسلها لنفسي!!
الدكتور بصلها بصدمه وقال" هو انتي بتغسلي معدتك بنفسك !
قمر هزت راسها وقالت" امال فاكرني مش نظيفه مهوا أكيد بغسلها!!
الممرضه الي كانت واقفه جمبها بصتلها قالت بصدمه" انتي فاهمه الاول يعني اي غسيل معده يا انسه !
قمر بصتلها بسخريه وقالت" امال يعني مش فاهمه وبعدين خلصوني انتو هتفضلوا تسألوني إسئله كتير بقولكو انا مش قادره""
الدكتور خبط كف علي كف بصدمه ورجع بصلها وقال" احنا هنعملك غسيل معده وكل الي محتاجه لحضرتك انت تنامي علشان نعرف نشتغل!
قمر هزت راسها بخوف وبعدها الدكتور قال" دخلوها الاول غرفه العمليات"
الممرضه هزت راسها وندهت علي المساعدين والي جم اخدو قمر لغرفه العمليات وبعدها الدكتور دخل بعدما جهزو قمر للعمليه وبدأ يدخل الأنبوب من فم قمر وبدأ بسحب كميات السوائل الي في المعده ...
وفي الخارج وصل هادي وعبدالله وعلي وشهم الخوف "
حسن ومحمود كانو واقفين عند غرفة العمليات وهما قلقانين واول مشافوا هادي جاي عليهم قربوا منه وقالو" هيا حاليا في غرفة العمليات بيعملولها غسيل معده!!
هادي بصله وقال" ازاي كل دا حصل واكلت كل الامل دا امتي !!
محمود شرحله كل الي حصل وانها جت تعزم عليهم ياكلو وهما رفضوا وهيا كانت متضايقه وقالت انتو الخسرانين وبعدها اكلت كل الاكل لوحدها وحستش بنفسها غير وهيا واقعه علي الاوض وبتصرخ !!
هادي بصلهم وقال" وانتو رفضتوا تاكلو ليه ؟ عاجبكوا الي حصلها دا دي كانت ممكن تروح فيها!
محسن ومحمود بصوا في الارض وقالو" احنا اسفين يا فندم بس احنا رفضنا علشان كان اول مره حد يعزم علينا اكل في الشغل
عبدالله بص لهادي وقال" قمر عملت كدا علشان حاسه بالوحده. يا هادي واكيد كانت عامله الاكل در كله علشان كانت متعوده اننا بناكل معاها فلازم نعذرها هيا اكيد لسا متقبلتش اننا مشينا وسبناها لوحدها!
هادي بصله وقال" مهيا عنيده برضوا يا عبدالله وبعدني الي عملته دا اسمه تهور وبعدين دي عرضت حياتها للخطر أصل مفيش انسان عاقل يعمل كدا!!
عبدالله بصله وقال بحزن" الي عملناه هو الي غلط يا هادي وانا بالذات مكنش ينفع اسيبها لوحدها وانشي !!
هادي اخد عبدالله وبعدو عن محمود وحسن علشان يتكلموا براحتهم وقال" متجبش الغلط عليك ولا علي اي حد فينا !! انا عرضت عليها تيجي معانا وهيا الي رفضت والمفروض يعني اننا نفضل معاها ونسيب حياتنا واقفه علشانها !!
عبدالله اتنهد وهز راسه وقال" هي في الاول وفي الاخر بنت ومش زينا ياهادي وبعدين متنساش انه غلط انها تيجي معانا وبالزات انت هو صحيح كنتوا عايشين معاها في نفس البيت بس كان في حدود انما دلوقت معتقدش انها لو كانت جت معاك كان هيبق في حدود بينكوا !!
هادي بصله برفع حاجب وقال" تقصد ايه يا عبدالله"
عبدالله ابتسم وقال" أقصد انك تتجوزها يا هادي هو مش انت بتحبها برضوا !!
هادي بصله بتفكير وقال" اتجوزها ..انت عارف اني حاليا مشغول ولسا بأسس الشركه من جديد !
عبدالله ابتسم وقال" انت لما تكتب عليها وتخليها في القصر علي الأقل هتبقي مع عيلتك وفي أمان احسن مهيا عايشه لوحدها وفي الاول وفي الاخر هتكون جوزها يعني هتبق في حمايتك ؟؟
هايدي بص لعبدالله بتفكير مكنش عارف يعمل ايه هل يوافق علي كلام عبدالله ويتحوزها فعلا ولا يسيبها زي مهيا عايزه ويفضل حسن ومحمود معاها بص كان قلقان جدا عليها برضوا !! بعد مفكر في الموضوع بص لعبدالله تاني و هز راسه بالموافقه وقال" انت عندك حق هيا مينفعش تفضل عايشه هناك لوحدها تاني وبعدين انا جبتلها حراس يحموها ومفيش فايده معاها بس انت عارف لو هيا رفضت انها تيجي معايا هعمل فيها ايه !
عبدالله ضحك وقال" متنساش بس تكتب الكتاب الاول وانا اوعدك اني الي هطلعها من هناك بنفسي واجبها لحد عندك "
هادي هز راسه وبعدها سمع صوت باب غرفة العمليات بيتفتح وخرج منه الدكتور والممرضين كانو ساحبين قمر بالترولي واول مشافها هادي قرب عليها بخوف لان كان وسها باين عليه التعب .. مسك الترولي وقفه وهو بيبص عليها وبيقول بقلق" قمر ؟؟
الدكتور وقف قدام هادي وقال. سيبهم يودوها اوضتها ترتاخ،
هادي بص للدكتور بقلق وقال" هيا عامله اي دلوقت يا دكتور"
الدكتور اتنهد وقال" هيا دلوقت كويسه الحمد لله بس انا عايز اقول لجوزها ربنا يكون في عونك"
هادي بص للدكتور باستغراب من كلامه وقال" تقصد اي يا دكتور بكلامك دا "
الدكتور بصله وقال" اقصد انها مينفعش تفضل لوحدها تاني دي بتقولي انها بتغسل معدتها بنفسها علشان لازم تكون نظيفه !!
هادي بص لعبدالله والرجاله بتوعه بصدمه ورجع قال للدكتور" يعني ايه الكلام دا با دكتور؟؟
الدكتور حرك رايه بعدم علم وقال" انا مش عارف بس انت تقدر تفهم منها وتعرف الطريقه وارجوك تقولي عليها ،،
هادي بص للدكتور وقال" انا متشكر جدا يا دكتورعلي تعبك معانا "
الدكتور ابتسم وقال" الشكر لله بعد ازنكوا""
هادي بص لعبدالله وقال" هيا فعلا بتعسل معدتها يا عبدالله"
عبدالله هز راسه بعدم فهم وقال" الله اعلم بس يمكن بتعسلها فعلا""
هادي بصله بصدمه وسابه وراح لاوضتها وعبداله جري وراه علشان يفهم ايه الي بيحصل "
وصل هادي لغرفه قمر ولاقاها نايمه علي السرير وباين علي وشها التعب!
هادي قرب منها وهوا بيقول" قمر انتي سمعاني!
قمر مردتش عليه وهوا حط ايديه علي وشها بلطف وقال" انتي كويسه !
فضلت مغمضه عينيها وساكته لحدما هوا قعد قدامها وعمالي يحرك ايديه علي وشها بحنيه وبيهمس كلام لطيف لحدما قرب من خدها وطبع قبله رقيقه وهوا بيقول" انشاء الله تكوني بخير !
قمر فتحت عين واحده وقالت بغضب "هو انت ايه الي جابك هنا!
هادي رفع حاجبه بصدمه وقال" يعني انتي صاحيه اهو وسمعاني!
قمر هزت راسها وقالت" ايوا صاحيه وبعدين ايه الي بتعمله دا حعمالي تحط ايدك علي وشي لا وكمان بتب"وسني من خدي ممكن اعرف الي بتعمله دا بصفتك ايه!
هادي ابتسم علي طريقتها ف الكلام وقال" عادي يا قمر انا بعمل كدا علشان انتي هتكوني مراتي!
فتحت عينيها بصدمه وقالت" مرات مين هو احنا هنهزر!
هاادي ضحك علي كلامها وقال" انتي صحيح يا قمر كنتي بتغسلي معدتك بنفسك🤔
قمر بصتله وقالت" ملكش دعوه اغسل معدتي ولا مغسلهاش هيا معدتي وانا حره فيها "
هادي قرب من خدها وقال" تصدقي انك طفله والله !
قمر بصتله بتوتر وقالت هادي ابعد كدا مينفعشي تقرب مني !!
هادي قرب اكتر من خدها وقال" الدكتور قال انك كويسه يعني اعتقد تقدري تروحي دلوقت معايا وكل الحكايه انك هتجهزي نفسك علشان هتجوزك النهارده "
قمر بصتله بصدمه ولاكنها حطت ايديها علي صدرها وقالت " وانا بق مش موافقه اتجوزك !؟ بقلمي شيماء صبحي!
يتبع !!
عارفه ان البارت صغير بس دا الي قدرت اكتبه االنهارده اعزروني علشان الفتره دي عندي ضغط جامد وبحاول متأخرش عليكي في نزول الروايه❤️
رواية🌸قصيرة القامة طويلة اللسان 🌸
بقلمي شيماء صبحي
هذا الفصل مازال قيد الكتابة عاود زيارتنا مجدداً او تابعنا على صفحة الفيسبوك
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇
(روايه قصيرة القامة طويلة اللسان )