جديد

روايه لحظة حب الفصل الاول 1 بقلم ساره

 روايه لحظة حب الفصل الاول 1 بقلم ساره 


الفصل الاول 


_معقولة اكون موحشتكيش
=ايوة.. موحشتنيش
_طب ازاي 
=زي الناس.. موحشتنيش ومش هتوحشني
_دة من ورا قلبك على فكرة
=مين قالك من ورا قلبي.. دة من قلبي ذات نفسه.. لو مشيت هبقا احسن
_همشي.. انا كنت عايز افهم لية
=لية اية
_لية سيبتيني لوحدي وانا محتاجك.. لية محسساني اني بشحت منك وجودك معايا لاني للاسف محتاجك
وانا بحسك بتستغلي اني متعود على وجودك وحياتي بيكي رغم انك عمرك ما فرقلك وجودي لكن قلبي كان بيحاول يقنعني انك بتحبيني 
=لو خلصت انا مش مستحملة كلام. ومش عايزة عتاب
_لا انتي فهمتي غلط انا مش بعاتبك
انا بعرفك.. يوم هتحتاجيني بس مش هتلاقيني 
مع السلامة دة اخر لقاء بيني وبينك) 
.. وكانت الدنيا عكس هوانا.. 
وكان الاحبة لم يكونو لنا
ونحن من نحاول ان نبقيهم
وانفسنا اخر اهتمامنا
خذلونا الاف المرات 
لكننا ما زلنا نذكرهم ف منامنا
وربُك اعلم هل سيحالفنا الحظ فننساهم 
ام لن ننساهم طوال الحياة..! 
=ممكن اقطع لحظة الكتابة التاريخية دي حضرتك
_يعني اية
_ممكن
_انتي مين 
=انت متعرفش اني جارتك ولا اية
_جارتي
=عارفة عارفة انك مبهور
بس ياسيدي يوصفني اني اقولك بكامل الانبهار ايوة يافندم انا جارتك المسكينة
اللي كل يوم تسمع صوتك من البلكوني اللي لازقة فيك كدهون وانت مزهقني ب الاغاني بتاعتك
انت بتموف اون؟ 
ولا فحالة حب من طرف واحد
_بالراحة بالراحة.. انتي عارفة كل دة منين
=منا لما بطلع البلكونة بسمعك
وماشاء الله بلكونتك لازقة فيا
وكنت بشوفك من فوق وانت نازل
وبصراحة لما الصدفة دي جمعتنا بقا قولت ابتدي 
_انا مش فاهم حاجه 
=طب بقولك اية ما تيجي نبدا من جديد.. انا اسمي يسرا
الصفة جارت حضرتك يافندم
(لوهلة ضحك..: ماشي ماشي.. احمد ياجارت حضرتي
_متتنكش علينا بس.. انا بصراحه عايزة اقولك حاجة وامشي
وطي صوتك شوية صدقني ببقا عايزة انام بدري
راعي شعور الاخرين انا واحدة ورايا اشغال انما انت واحد فاضي 
بتموف اون صح؟ 
_يعني.. نوعاً ما
=يبقا بتموف اون
هممم.. واضح ان كان ليها اثر كبير عليك. 
اتمنى ترجعلك علشان تخلصني من صوتك
_لا مهو مش هينفع نرجع
=هو انا مش فاهمة
بس اوكي
باي باي التزم خفض الصوت 
_انتي رايحة فين
=ماشي
_بس احنا لسا متكلمناش
=نتكلم ف اية؟ انا قولت ال عاوزة اقوله
لما شوفتك قولت لا بقا لازم اقوله
_طب اصبري
=متأخرة.. مع السلامة
.... 
_متأخرة؟ اية الهبل دة
(ساعات الدنيا بتكون مش في صالحنا... وساعات بتيجي علينا، يمكن علشان فكل مرة بتيجي فيها علينا بتأكدلنا اننا لازم نقوم ونكمل سعي لان عمرها ما هتستنانا.. بس انا وقعتي المرادي كانت جامدة اوي، لا عارف اقوم ولا عارف اكمل سعي،، ومش عارف اتخطى اللي فات.... صعب عليا اتخطاه، انا عارف ان الدنيا مش فصالحي بس انا مش قادر اكمل محتاج ارتاح
ياعالم اي اللي هيحصل وياعالم الدنيا هتوصلني لحد فين
..... 
(كنت واقف تحت العمارة
زي عادتي ببقا واقف تحت بليل ف الجو اليلي الجميل وقاعد تحت شوية اشم نغسي قبل ماطلع
ولكن الصدفة كانت اقوى انها توريهاني تاني
..._تم القبول على فكرة
=قبول اي 
_متقلقيش هوطي صوتي بعد كدة
=اة..طب الحمدلله 
_انتي رايحة فين
=لا لالا اوعى تفتكر ان علشان كلمتك يبقى هسمحلك تكلمني وبعدين تعالى هنا 
_انا هنا والله 
=بطل ظرافة.. انت مالك انا رايحة فين صح
_اسف.. انتي منفصمة الشخصية
=انت عبيط.. اوعى من وشي علشان زهقتني
_كلكو سيم.. مفكوش اختلاف
اما فعلا البنات دول كلهم... 
=عندك عندك هدي... اوعى تكمل. اولا عمر م كلنا زي بعض زي ما انا متأكدة انكم مش زي بعض.. لكن مش علشان جرحتك هتقرفنا 
_انتي عبيطة يبت
=انت قلة الكلام معاك احسن ياه
_ايوة بقا طلعي شخصيتك الشريرة
=ولا.. مانا كنت لطيفة معجبش
اوعي كدهون خليني امشي 
_متمشي انا ماسكك ولا اية 
=تعرف
_معرفش
=انت اكتر شخص مستفز قابلته فحياتي
بس للاسف صوتك حلو
اوعى
.... 
_مجنونة.. بس فاني
_سمعتك ي مستفر
_نعم ي مجنو... قصدي يافاني 
استني مانا طالع
=هييي... انت بتعمل اي 
_بسحب الاسانسير
=اطلع ع السلم.. ي اما تستنى بعد م اطلع انت تطلع
:_اي الشغل دة هو انا هاكل منك حتة.. اوعي كدة انا طالع 
=اما والله انت قليل الذوق ومتربتش بربع جنية
_شكرا يامحترمة نظرا لانك بنت هحترمك
=دة غصب عنك خد بالك
(وفجأة نزل الاسانسير وطلعت منه..: ازيك يايسرا ي حببتي
_اي دة.. الحمدلله ياطنط.. كويسة
=اي دة ماشاءالله انتي اتخطبتي.. مبروك شكلكم بتتخانقو صوتكو عالي 
_لا مانا مخطوبين اصلا.. مخطوبين اية
=امال اي
بهمس: استغفر الله اتصرف ي غبي انت دي رغاية وهتزهقنا
... طنط وير جاست فريندز
_نعم! 
[انتي عبيطة يبت ع اساس انها هتفهم
احنا مجرد جيران وتقابلنا كدة صدفة كنا بنسلم ع بعض
_اي دة فعلاً يعني مش بتتخانقو
[لالا نتخانق اية.. دي جارتي دي حتة سكرة ماشاءالله 
_فعلا والله عندك حق هي فعلا كدة
انا مضرية امشي تشرفت بمعرفتك ي.. 
=احمد
_زي ولادي يعني.. مع السلامة ياحبايبي
=مع السلامة 
... 
_بتحب الاستفسار بطريقة.. 
=اتفضلي ي استاذة خلينا نطلع وننجز
_اتنيلت.. يارب صبرنا
=الدور الكام
بتريقة: الاتناشر
_واي الحادفك بعيد كدة
=دة على اساس انك ف الاول.. منت شقتك لازقة فيا.. 
يمقارف الصدق
_محاسن
=لا مقارف.. قرف يعني
_شكرا ياطنط
=طنط فعينك انت....  اي دة.. اي الحصل دة!!!! 
_ماي جاد.. النور قطع
=الله يخربيتك. 
_انا مالي هو انا اللي قطعته
=منك لله يابعيد
_طنط هي ال فضلت ترغي معاكي وضيعت الوقت.  كان زمانا طلعنا
=يارب.. دة انت فقر 
_انتي مستفرزة اوي
=استغرفك... 
موبايلي.. موبايلي بيرن في شبكة واخيرا
الو.. 
الوو.. بتسمعنيني نور،، ولك اوف ياه
=لا متقوليش
_مقولش اي
=الخلقة دي مش مصرية
_هه.. خفة مش مصرية ياسكر
=قولي شو كدة
_نعم 
=وحيات امك قولي يقبرني جمالك كدة
_انت عبيط؟ 
=اصلي بحب لهجتكم موت
بضحك: عبيط 
=ايوا ياشيخة اضحي خلي ربنا يفكها علينا
_طب انتي لي بتتكلمي كدة معانا.
=بكلمكم بلهجتكم وقرايبيني بلهجتنا فهمت ي غبي
_احترمي نفسك ي يسرا احسنلك
=الله الله الله يسرا.. انت خدت عليا اوي 
_بت.. اهدي كدة خلي ربنا يعدي الوقت دة على خير
=اوعى الكشاف ضاربو فعيني لية
_بالغلط يختي
.. 
=انا خلاص ابتديت اتخنق
بكره الاماكن المغلقة ونفسي بيروح
_متقلقيش كلها نص ساعة
=اية.. يانهار اسود نص ساعة انا ممكن اموت
_وانا ايش عرفني بتوقع
وقعدت على ارض الاسانيير: لالالا.. مش قادرة
=اية في ايه 
بدموع: الجو حر اوي
_الجو.!! 
=وانا مش قادرة اتنفس
_طب اهدي
=وديني اوضتي فتكيفي والنبييي
_انتي هبلة باين 
=احترم... احترم نفسك انا لولا.. بمووت 
_انتي هتموتي مني ولا اية
.... طب هاتي الورق ال ف ايدك دة
=الانترفيووو
_متخااافييييش.. ههويلك
=مش قادرة اتنفس
هو احنا هنموت هنا ولا اي
_متخافيش.. هيجي ان شاءلله وهنطلع
= طب ههون عليكي؟ 
_ارحمني يبني
=انترفيو اي دة
انتي لسا تعبانة.. 
_اممم
=طب بهويلك انتي قادرة تتنفسي
_اوعى الكشاف فعييبنييي
=طب اهدي انتي بتتعصبي لية دلوقتي
_لانك غبي 
بضحك: طيب خلاص حقك عليا اهدي
........ يسرا
انتي عايشة ولا ميتة
=ولك عاايشة
بضحك: انتي طلعتي لهجتك من العصبية
بطمن عليكي 
الله اهدي بقا النور جي قومي يلا
قومي 
_اهو.. 
=هو مش بيطلع لية
_معلق؟؟ 
=معرفش.. 
_دوووس
=اهو
_الحمدلله طلع
=اهم حاجة انتي كويسة ولا موتي
_الصبر يارب بموت منه 
=خلاص خلاص اسف.. 
اتفضلي ي انسة
_شكرا
=العفو
_انت جاي ورايا لية
=بيتي هنا اي.. 
_اوف 
=والله العظيم مجنونة
_مش هرد قلة الكلام معاك احسن
(وقفلت الباب) 
=والله لا مجنومة
_دخلت بيتي وقعدت وارتاحت وكملت تفكير ملغبط فكل حاجة ملهاش اي لازمة غير انها بتوجع دماغي وتفكيري
وقابلت اتصال
_عمي وعم الناس اي الاخبار
=تمام اية الدنيا معاك
_فل ياحبيبي انا قولت اطمن عليك واقولك هتنزل الشغل بكرا
=قول ان شاءلله 
_ان شاءلله بس هتنزل 
=يعم ان شاءلله هنزل ثق فيا
_انا وثقت فيك كتير اوي ياعم
=يعم عيب عليك يعم والله 
_خلاص انا هصدقك بس هتصل بيك بكرا اتصالات مش هتشوف زيها 
=ماشي اتصل بس لو رخمت هقفل الموبايل
_يلا يلا روح كمل موف اون بعيد عني
=انت بتذلني يلا
_يعم انت مقطع نفسك علشان واحدة متستاهلش بربع جنية
دة انا لو شوفتهاقدامي ممكن اموت
=انت منافق يلا منت كتت بتقولي كويسة
_كويسة بس مش سالكة وانا مبطمنش
=انا حبيتها امتا دي
_يعم متفتكرش انت اختياراتك زي وشك
=لية مالو وشي جميل دة انا بغسلو بصابون يلا تطول انت صابونا سافانا بخمستاشر جنية بحالهم وغليت دلوقت
_اتنيل كتك نيلة الصابون دة اصلامبيتغسلش بي
=بقولك اي متتنكش علينا علشان مراتك مدلعاك متقرفناش
_عقبال مراتك ما تدلعك بس لا دة انا نسيت انك لسا بتموف اون
=انت فكرتني بحاجه مهمة اعملها سلام دلوقت
_اي هي
=ياعم سلام
(بيروح وبيجيب الجيتار بتاعه وبيدخل البلكونة
وبيبدأ يغني بصوت عالي علشان يزعجها قصدا
_همم.. مش ناسي كلامك فوداعنا ولا قسوة قلبك وعينيك
كنت بقولك خليك جمبي متهزتش وهونت عليك. بقا مش عارف اي غيرني يابرئ ياحنين ياملاك... 
=انت ياعممم الملاااك. حل عن سمانا وادخل جوا بيتك عايزين ننام
_هبعد علشان بتفكرني بالجرح ال انا عشتو زمان 
=يبني اتقي الله فينا
منك لله والله هدعي عليك انا دعوتي مستجابة ان شاءلله 
_ادعي عليا وماله 
=بص.. بهدوء والله سيبني انام
الواحد عندو مشاوير اصبح مش فاضي انت مواركش شغل 
_ورايا
=طب روح نام بقا 
_حاضر ياماما
=ماما اي يالي منك لله
_منتي بتعاملني كانك ماما
ماما كانت بتفضل تقولي نام برضو 
=طب نام النوم احسن
احسن من ازعاج الناس
_ردي عليك مبقاش هيفيدك
=اةةةةةةة
_ضعت وضيعتني من ايدك
=هو انت علشان صوتك حلو شوية هتزهقنا
_شوية!!! 
=شويتين
_شويتين
=اييي متتأنعر
_ازاي مخدش بالي انك سورية
طب انا حتى بعرفهم
يمكن لانك ماشاءالله 
=بحكي عربي متلكن
_يخربيتك..!! دة انتي طلعتي بجد
بضحك=ولك اييي
_لا دة احنا نحكي
=طب قولي انت مجروح للدرجة انو مزهقنا ومش مخلينا ننام
_معلش بطلع طاقتي 
=طب انت روحت النوم من عيني
_مبتتلكميش معايا بالسوري لي
=لانو البعض مش بيفهمو والبعض مش بيحبو والبعض بيستغربو
_بس انت بفهمه وبحبه ومش بتستغربه
طب قولي شو كدة 
=مالها يعني... شووو
_حلوة! طيب انتي بقالك كتير هنا
=لا كنت بسكن الجامعة بعدها سكنت هنا
انت ابتدين تسال وانا بجاوب كتير
_محنا بقينا صحاب بقا صح
=يعني 
_لا مش يعني
....... 
اغنيلك ل تامر عاشور
=لا شكرا 
_يبقا اغني... مسكين وغلبان
=اة هي بتاعت قالولي بعديك خلص ضاع
_منتي طلعتي عارفة اهو
=عارفه بس خلاص كفاية والله روحت النوم من عيني 
_اي روحت دي.. 
=روحت.. يعني روحت مش عارف معناها
_لا
=يعني كدة... يلي هو.. 
_اسمها طيرت
=اي..؟ طيرت اي! 
_طيرت النوم من عيني
=و... وه بالله؟ اول مرة بعرف
_خلاص انا هسيبك تنامي 
وانا هروح اكمل جوه مش هزعجك متخافيش 
=عل الاكيد
_اكيد 
=طيب باي.. 
_باي ادخلي 
...1minute later
_هيجيلي موجوع دموعه فعينه تعبان هديل.... 
=يااخي الله ياخده وياخدك يبعيد
بضحك: اسف والله 
...(لحظة_حب) 1


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-