روايه ملكت قلب الجبل الفصل الاول 1 بقلم ملك احمد
بسم الله نبدأ روايتنا وهي أول رواية ليا فلو فيها أي غلطات أو شايفين إن ممكن نغير حاجة قوليلي وأنا بقبل بالأراء السلبية والإجابية عادي المهم كل واحد عنده رأي يقوله
تبدأ روايتنا مع أبطالنا وهم ملك سنة أولى كلية علوم جامعة الإسكندرية بنت جميلة وطيبة وخفيفة الظل ذات بشرة بيضاء وعيون بنية ومتوسطة القامة ومتوسطة الوزن ولديها شعر طويل غجري تخفيه خلف حجابها و ملابسها ساترة لا تحب أن تلبس الملابس الضيقة مثل بقية البنات في هذا الجيل
وبطلنا هو جبل الشهاوي هو من عائلة كبيرة في الصعيد لديه شركات أدوية كثيرة في كل أنحاء العالم العربي وهو معيد في كلية العلوم جامعة الإسكندرية وهو طويل القامةومفتول العضلات ذو جسم رياضي جدا وبشرته قمحية وعيونه ذات اللون الرصاصي وعندما يغضب تتحول للون الأسود سواد الليل ( لا تستعجبوا إنها مجرد رواية 😂) وهو عصبي جدا ولا يؤمن بالحب والعلاقات الغرامية ويشمئز منها ومن جميع السيدات ويري أنهم خائنون ولديه مشاكل كثيرة وسوف نتعرف على بقية الشخصيات من الأحداث البارت الأول جبل بغضب جبل: إزاي يعني حد من اللي شاغلين سرب أوراق مهمة وأنت إزاي مستهتر كدة وإزاي متخليش بالك من الأوراق دي يا رعد
رعد : وهو إبن عم جبل شاب محترم وطيب وجسمه رياضي وبشرته خمرية وصعيدي الأصل ولون عيونه أخضر
رعد : يعني كنت هعمل إيه يا جبل أنا شغلته وهو كان شاطر هعرف منين أنو كان ناوي علي النيه المهببة ديه
جبل: وأنت عملت معاه إيه يارعد
رعد بشر: معانا دلوقتي في المخزن وعاملين معاه الواجب
جبل : أوعي يا رعد تتهور يا رعد و تقتله
رعد بغرور ومرح: لأ يا عم أنا عمري ماأتهور كدا دا أنا رعد
جبل : ماشي يا خويا ربنا يصبرنا على غرورك دة مع السلامة
رعد : مع السلامة
في كلية العلوم
تدخل بطلتنا وهي ملك مع أول يوم في الجامعة لها وهي لا تعرف شئ
و تصتدم ملك مع شاب وذلك الشاب هو يوسف العزايزي وهو من عيلة كبيرة وثرية وهو شاب طائش ويسهر في البارات مع فاتيات الليل وفاشل في الكلية ويعيد سنة تانية
ملك : أنا أسفة ما أخدش بالي أناأسفة ليك حضرتك
يوسف بشهوة لنفسه : أيه القمر دا أنا أول مرة أشوفها
ثم يقول لها : لأ مافيش حاجة حصلت أنا أسف ماكنتش واخد بالي أنتي أسمك إيه أنا أول مرة أشوفك هنا
ملك : أسمي ملك بعد إذنك علشان متأخرة على المحاضرة
يوسف بشر : ليه بس ياجميل ماتيجي نتعرف
ملك : لو سمحت أمشي من قدامي ياجدع أنت
يوسف : أيوة أنا فعلا جدع علشان كدا مش هسيبك ثم مسك ذراعها وشدها له
يوسف : ما تيجي تس''هري معايا الليلة
ملك بعياط : عيب اللي أنت بتقوله دا لوسمحت سيبني ثم صفعته على وجهه
يوسف بشر: بتضربيني أنا يا ..... وقام ضربها على وشها وشد حجابها فظهر شعرها منه
جبل كان داخل الكلية لأن عنده محاضرة وهو داخل شاف يوسف وهو بيضرب ملك فراح علشان يدافع عنها
جبل : في أيه اللي بيحصل هنا
يوسف عدل من وضعه شوية وقال : لأ مافيش حاجة حصلت يا دكتور
ملك فهمت إن دة دكتور عندهم في الجامعة فقالت
ملك : لأ كان فيه يا دكتور هو كان عايز وسكتت جبل فهم لأنه عارف إن يوسف شخص مش كويس وبص ليوسف بنظرة مميتةوقال : إيه اللي أنت عملتوه ده
يوسف بخوف من نبرة صوت جبل: لأ أنا معملتش حاجه هي اللي بترمي نفسها عليا
ملك بصدمة: والله يا دكتور ماعملت حاجة و
جبل قاطعها : خلاص مش عايز أسمع صوتكوا كل واحد على المحاضرة بتاعتوا يلا
يوسف وملك : حاضر يا دكتور
بقلم : ملك أحمد
ملك كانت ماشية وهي متضايقة لأن جبل ماصدقهاش ويوسف كان ماشي فرحان علشان قدر يغيظها ملك كانت ماشية مش عارفة هتروح فين لأنه أول يوم في الكلية ليها بس فجأة خبطت في حد تاني وكانت حبيبة وهي بنت جميلة وطيبة وخفيفة الظل ذات بشرة حنطية و عينان سوداء سواد الليل وشعرها بني طويل ومغطيه شعرها تحت الحجاب وذات روح مرحة
ملك بغضب : تاني هو إيه اليوم المنيل دا
حبيبة : معلش أصل النهاردة يوم منيل بعيد عنك مش عارفة ايه اللي بيحصل دا
ملك : عندك حق وأنا أسفة يا أنتي أسمك إيه صحيح
حبيبة : أنا أسمي حبيبة أول يوم ليا النهاردة
ملك : وأنا كمان طيب تحبي نبقا صحاب
حبيبة : ماشي بس أنتي أسمك إيه
ملك : أسمي ملك ويلا بقى علشان نلحق المحاضرة
حبيبة : ماشي يلا
فضلوا يدوروا شوية وبعدين لقوا القاعة أول ماقعدوا دخل اللي ما كانش متوقع و
لمتابعة باقى فصول الرواية اضغط هنا 👇