روايه هجران رحيل الفصل الاول 1 بقلم شامة الشعراوي
الفصل الأول.
فى قصر عائلة الألفي
ولجت الدادة لغرفة تلك الفتاة المتمردة حتى توقظها من نومها، فظلّت تُناديها بصوتٍ حنون يشبه صوت الأم الودودة، دنت منها وهى تقبل رأسها وقالت باسمة:
-رحيل...رحيل يلا يابنتى قومي.
أتاها صوت "رحيل" الناعسة:- بالله عليكي يادادة سبيني أنام نصايه كمان دا حتى لسه بدرى.
أجابتها الأخرى وهى تنزع الغطاء من عليها قائلة:
- ماينفعش كل العيلة مستنياكي على الفطار وبالأخص جدك رافض يأكل أى حاجة غير لما أنتى تيجى.
نظرت إليها "رحيل" بكسل ثم جذبت الغطاء عليها وهى تقول بخمول:
-أنا مش عايزة افطر أنا عايزة أنام.
- يابنتي قومي حرام عليكي تعبتيني معاكى.
تفوهت "رحيل" بملل وهى تنهض من فراشها الناعم:
- حاضر حاضر أنا قايمه أهو يادادة.
فى الأسفل كان الجميع مجتمع حول سفرة الطعام، تحدث الجد قائلاً بتسأل:- هى رحيل اتأخرت كدا ليه ؟.
أجابه والدها "سليم" قائلاً:- هتلاقيها نازلة دلوقتى يابابا.
نظر إليه والده وهو يقول:- أنا طالع ليها اشوفها، ولو عايزين تفطروا افطروا انتو لكن أنا هشوف حفيدتي وهفطر معاها.
فجاء أن ينهض من مقعده فسمع خطواتها القادمة من على الدرج فالتف إليها ليرها ترتدي ثوب قصير مصتبغ باللون الأزرق متناسباً مع لون عيناه اللامعة بالزُرقة، اتجهت "رحيل" نحوه وتلك البسمة المشرقة تزين وجنتيها، أقبلت إليه وقبلت يده ثم قالت بلطافة محببة:
-صباح الخير يأجمل وأحلى جدو فى العالم.
الجد بابتسامة بشوشة:- صباح النور والورد عليكى ياحبيبتي.
تفوهت "نور" بنبرة حزينة مصطنعة:
- ولما هى حبيبتك أنا ابقى ايه إن شاء الله هو كل حاجه رحيل مفيش نور ابداً.
نظر إليها الجد وأجابها ببسمة حنونة:
- انتو الاتنين حبايبي واميرات القصر ومفيش أغلى منكم عندي.
ذهبن الفتايات لاحتضان الجد بفرح وهتفوا فى صوت واحد قائلين:
- واحنا كمان بنحبك اوى ياجدو.
صاح "مازن" بنبرة مرحة بعض الشئ:
- ايه ياجدو هو انت معندكش غير البنتين دول اللى كل شوية تحب فيهم طب وأنا والشباب الغلبانه دي ايه وضعنا ملناش حته من حبك.
الجد: اسمها حته على فكره يامازن أنت بقيت بيئة أوى فى ألفاظك.
هتف الأخر بصوت عالٍ نسبياً: - مين دا اللى بيئة ياعنيا هو انتو تعرفوا تخلفوا زيي أصلا.
نظر إليه والده "سليم" بحده وهو يقول:
- أخرس ياحيوان واتكلم بأدب مع جدك واحترمه بدل ما اقوم اكسر عضمك.
الجد: - سيبه يابني دا مازن وأنا عارف انه بيهزر معايا بس بردو هيفضل طول عمره بيئة.
تحدث "مازن" بعبوس قائلاً: - ياجدو بقى.
الجد:- عايز ايه يازفت.
رد الآخر غامزاً بعيناه:
-عايز سلامتك ياعسل ياحلو أنت.
تبسم الجد ثم قال: - وربنا أنا قولت مجنون ومحدش صدقني.
مازن:- مجنون بحبك ياقلبي.
تحدث هذة المرة "هشام" الذى قال بانزعاج:
- حبك برص يابعيد ماتخرس بقى صدعتني ياأخى من وقت ما قعدت ايه أنت بالع راديو.
نظر إليه "مازن" من طرف عيناه وهو يقول:
- مش عارف هشومة عايزة مني أى لو تخليها فى حالها وتسكت احسن لكن هنقول ايه.
تفوه "هشام" بنبرة غاضبة: - هشومه طب والله يامازن الكلب لو ما سكت لقوم اديك حتة قلم يلوحك.
رفع "مازن " كلتا يديه وقال رادحاً:
-نعم ياعنيا نعم يادادى نعم ياحبيبى تدى مين بالقلم هو انت فاكرانى هسكلتلك.
جاء أن ينهض "هشام " من مكانه :
-انت اللي جبته لنفسك يامازن الكلب ولسه هيقوم.
أمسكه "ادهم" وهو يقول:
- اقعد ياعم وسيبك من المتخلف ده ومالكش دعوه بيه.
"مازن" وهو ينظر لاخيه بصدمه: انت بتبيع اخوك علشان الحيوان دا بقا دى اخرتها.
تبسمت "رحيل" برقة ثم قال وهي تضم أخيها بين ذراعيها:
- محدش له دعوه بمازن حبيبى.
ثم قبلته من خديه وضربت " هشام " ع إحدى كتفيه وهى غافلة عن تلك العيون الرمادية التى تنظر نحوها بغضب بسبب لمسها لابن عمته.
تحرك "مراد" من على السفرة وهو ينظر لتلك الفتاة المتمردة بتوعد ثم قال: أنا ماشى على الشركة ياجدو عايز حاجه.
الجد: لا يابنى ربنا معاك.
ثم هتف وهو يتجه الى الخارج قائلاً لاولاد عمه وابن عمته:
-خمس دقايق والاقيكم ورايا على الله حد منكم يتاخر هتبقى ليلته سوده ع دماغه.
"مازن" بهمس "لهشام": هو بيقول الكلام دا لمين.
هشام: لينا ياخويا يلا وراه بدل مايعمل مننا بطاطس محمره.
نظر " أدهم" لهم و قالسخرية: بطاطس محمره بس دا لو اتاخرنا هيعمل مننا شاورما.
"رحيل" بلا مبالاه: مالكم خايفين منه كدا ليه وعاملين له حساب ع ايه يعنى.
هشام: اسكتى ياختى ما اللى ميعرفش يقول عدس.
نور : لا هو فعلا شكله مازن بهت عليك بقيت تقول حاجات غريبه زيه.
مازن: بس ياماما روحى العبى بعيد .
نور بغضب: وانت مالك يارخم انت.
مازن: مالى ونص ياعسل، نور وهى تنظر له بغضب وهترد عليه قاطعها صوت ادهم
ادهم بغضب: بس انت وهى يلا خلينا نروح نشوف ورانا ايه مش ناقصه هى شغل عيال، مشى وسبهم واتجه هو الآخر الى الشركة.
الشخصيات
بطلة القصة رحيل الالفى: فتاة عمرها ٢٢ عام خريجة ادارة أعمال ، صاحبة العيون الواسعه الزرقاء اللامعه وذو بشرة بيضاء وشعر احمر نارى بطول ضهرها ،فتاة دلوعه جدا من عيلة غنية ومعروفه.
البطل مراد الالفى : ابن عم البطلة عمره ٣٠ عام ، شاب رياضي طويل وعريض و عيونه رماديه وذو شخصيه حاده يهابه الجميع ويدير شركات عائلته وصارم جدا فى افعاله .
افراد العائله الالفى
الجد وهدان: كبير العائلة شخصيه حنونه جدا رغم صارمته صاحب ٧٠ عام.
سليم والد رحيل : متزوج من صفا ولديه ٣ اولاد ويحب
اولاده جدا بس لا يهتم لامورهم ، ويسمى ابنته بوحيدتى ولكنه مشغول دايما بأعماله.
الزوجه صفا : سيدة جميلة جدا ولكنها تعشق الخروجات والسهرات مع اصدقائها وتهتم بالمظاهر فقط.
أدهم : شخص وسيم ذو شخصيه حاده تتشابه بشخصية مراد ويدير معه شركات العائله عمره ٢٩ عام وبيكره النساء .
مازن: تؤام رحيل شخصيه مرحه جدا ولديه ملامح جميلة يشبه اخته الى حد كبير ولديه نفس لون العيون.
حمزة والد مراد : اخو سليم الوحيد ويحب اخاه جدا ويعمل معه.
زوجته حنان: سيدة حنونه جدا مع اولادهاوينطبق عليها فعلا اسمها.
الابنه نور: فتاه جميلة جدا وهي بيضاء وذات عيون بنى واسعه وشعر اسود فحمى ومميز صديقة وابنة عم رحيل الوحيدة عمرها ٢٢ عام واخت مراد الوحيدة وتعشق ابن عمها ادهم بشده لكنه لا يبالى لامرها.
هشام : ابن عمة مراد ورحيل واهله متوفيين فى حادثه ، واتربى مع جده وهو الصديق الثالث لمراد وادهم .
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇