جديد

روايه القدر الفصل الخامس 5 بقلم ملك ياسر الشرقاوي

 روايه القدر الفصل الخامس 5 بقلم ملك ياسر الشرقاوي 



الفصل الخامس.روايه(القدر). 


الممرضه: باشمهندس آسر دفعهم ي فندم. 

أحمد:  تمام شكرا. 


احمد طلع فوق عند ممتو و اختو.

احمد: ماما آسر دفع الحساب. 

نورا بصدمه: ليه كده؟؟ 

احمد: مش عارف انا كنت مصدوم زيك كده بس تقريبا علشان احنا تسامحنا معاهم ف دفع الحساب حب يعوض بدل ما يديلك فلوس في إيدك و يحرجك هو و بباه. 

نورا بإبتسامة هادئة: عندك حق يلا بينا احنا نروح. 


نزلو تحت و.... 


نورا بإستغراب:  اتفضل ي آسر في حاجه نسيتها امبارح ولا حاجه؟! 

آسر: لا انا قولت اجي اوصلكم البيت. 

نورا: مالوش لزوم يبني كنا هناخد تاكسي يوصلنا ماتتعبش نفسك انت احنا هناخد تاكسي و نروح و بعدين معانا احمد ماتقلقش. 

آسر: ولا تعب ولا حاجه اتفضلوا انا هوصلكم و كمان عايز اشوف بيتنا القديم بقالي كتير ماشوفتهوش ولا انتو مش عايزين تضايفوني. 

نورا بسرعه: لا لا ي حبيبي تيجي وقت ما انت عايز البيت بيتك. 

آسر: خلاص يلا اركبوا. 

ركبو الجميع. 

أحمد بصوت عالي: لووومه. 

سلمى اتخضت: هاااا انا مش قولتلك ماتقولش لومه ملاك مش هتحلك لو سمعتك بتقولها و بعدين انت بتنده من الشارع اللي ورا يبني انا جنبككك. 

احمد بضحك: قولتلك متخافيش مش هقولها قدامها و بعدين كنت عايز اخضك وانتي اتخضيتي بصراحه. 

سلمى ضيقت عيونها قرصتو و بصوت واطي قالت: والاااا انت هتهدا ولااااا عايزني اضربك و بعدين لسانك يابا هياخد على الكلمه. 

كل ده و آسر سامعهم و عمال يضحك عليهم بس بيحاول مش يبين ده علشان مايتحرجوش. 

نورا: اسكت انت و هي و مضايقهاش اختك تعبانه.

احمد بضحك: باين اووي من تهديداتها 😂


و بعد مرور وقت قليل وصلو البيت آسر فضل واقف شويه قدام بيتهم و افتكرو و افتكر وقت ما سلمى كانت بتلعب معاه و كان بيوصلها المدرسه و ماكنش بيخلي حد يلعب معاها غيرو ولا يضايقها. 

نورا بإبتسامة هادئة: عارفه إنك بقالك كتير ماجتش هنا و البيت وحشك و كل حاجه وحشتك بس انت في مكان احسن دلوقتي ي حبيبي و تقدر تيجي وقت ما انت عايز و تشوف البيت وقت ما انت عايز و كمان هو لسه مقفول و ماتباعش. 


الكل طلع البيت و دخلو. 


محمد جاي يجري على سلمى. 

ممتو مسكتو و بتحذير: والااا براحه عليها هي لسه تعبانه خليها متصلبه علشان عندها جامعه و امتحانات. 

محمد بضحكه: حاضر و طلع يجري عليها و حضنها جااامد. 

سلمى بضحك عليه: عامل ايه ياض وحشتني و بعدين ماجتش ليه تزورني في المستشفى حسابك معايا بعدين. 

محمد نظر لآسر و قال:  مين ده؟! 

قرب عليه آسر و شالو: ازيك ي صغنن؟ 

محمد: الحمدلله بس انت مين؟! 

آسر:  انا آسر ي سيدي و........  حكالوا كل حاجه. 

محمد بإبتسامه: انا حبيتك اووي بصراحه مش هكدب عليك و عايزك كل يوم تيجي تشوفني و اوعااا و رفع صباعوا تنسى الشوكولاتة. 

آسر بضحكه جذابه رجوليه أصارت إعجاب سلمى و تذكرت انه كان يفعل بالماضي كذلك: طبعااا هاجي كل يوم و اجيبلك شوكولاته. 

سلمى: محمد كده عيب انزل يلا روح لماما. 

نزل محمد و بصلها بطرف عينو و قال: ماااشي. 

آسر ضحك عليهم. 

آسر: طيب أستأذن انا بقا. 

جت نورا و معاها قهوه: على فين لسه بدري و جبتلك كمان القهوه اللي كنت بتحبها من إيدي. 

آسر بإبتسامة هادئة: مره تانيه  انشاء الله علشان هتأخر على الشغل. 

نورا: طب حتى اشربها و امشي. 

آسر: مش هينفع والله انا نفسي اقعد بس بابا مش بيعرف يعمل حاجه من غيري لازم اكون موجود هناك هاجي تاني قريب إن شاء الله. 

نورا:  تمام على راحتك ي حبيبي خلي بالك من نفسك. 

مشى آسر و الكل اتجمع حوالين سلمى. 

خاله سلمى بغمزه لسلمى: بس مين الواد المز ده 😂

نورا خبطت اختها: ده آسر ي بت كان جارنا و سافر. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


في شركه الكيلاني. 

 

آسر دخل الشركه و كان كل الموجودين بيبصولو بإعجاب ظاهر جداا عليهم بس طبعا هو مش مدي اهتمام لحد خاالص. 


آسر للسكرتيره و بحده: دخليلي بسرعه الورق بتاع الثفقه اللي عليها الدور. 

السكرتيره بسرعه: حاضر ي فندم حالا يكون عندك. 

دخلت السكرتيره الورق لآسر. 

آسر في نفسه: الثفقه دي مش هتم غير بمتدربين و لازم يكونو طلاب جامعه كمان. 

آسر اتك على زرار جنبو: السكرتيره جت عايزك ترني على علي بسرعه محتاجوا ضروري. 

السكرتيره: امرك ي فندم. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


عند سلمى في البيت.

 

سلمى: الو ي ملاك عامله ايه. 

ملاك: الحمدلله ي لومه انتي عامله ايه. 

سلمى: الحمدلله تعرفي مين اللي وصلنا انهارده؟ 

ملاك: مين؟! 

سلمى بفرحه: آسر 

ملاك بإستغراب: آسر بجدد!! طب مارنتيش ليه عليا اخد عربيه بابا و اوصلكم؟! 

سلمى: مارضتش اعذبك معايا و بعدين احنا نزلنا لقيناه قدامنا و اصر انو يوصلنا و كان عايز يشوف بيتو كمان هنقولو لا يعني. 

ملاك: اكيد لا يعني طلع ذوق بصراحه و بعدين مالك ي بت ماتجمدي كده هو علشان رجع بقا مش هتبقى على بعضك اتقلي شويه. 

سلمى بخجل: ايه اللي انتي بتقوليه ده يابنتي مافيش من الكلام ده و بعدين كنا صغيرين و مراهقين لكن دلوقتي فركنا اتغير عن زمان كتيررر. 

ملاك:  معأني مش حاسه الكلام ده و مش مصدقاه بس ماشي. 

سلمى بضحك: طب مش مصدقاه و قولنا ماشي لكن مش حاسه ده ايه؟! 

ملاك بضحك هي كمان: مش حساه مش داخل عقلي ولا قلبي كده لازم الكلام ده يتفهم بالاحساس كده يعني. 

سلمى: انتي فاهمه انتي بتقولي ايه؟! 

ملاك بضحكه: بصراحه لا 😂 

و فضلو هما لتنين يضحكو وبعدين.... 

ملاك: يلا ي بت اسيبك ترتاحي هتيجي الجامعه بكره ولا لا؟ 

سلمى: بفكر افضل بكره في البيت حاسه إني تعبانه شويه روحي انتي و قوليلي المحاضرات كانت ايه و لو في اي جديد ولا حاجه. 

ملاك: اوك ي لومه ي لا باي. 

سلمى:  سلام. 

و نامو... 


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


عند آسر في الشركه. 


آسر: لازم ي علي نبعت للجامعه إن احنا محتاجين ناس تنزل تدريب اللي هما اخر سنه علشان لو كويسين ناخد منهم لما يتخرجوا هينفعونا كتير. 

علي: تمام هبعت اول ما اروح إن شاء الله ماتقلقش يلا تصبح على خير انا مروح هتيجي؟! 

آسر: اه يلا جاي. 


كل واحد وصل بيتو 

و الكل طلع نام. 


تاني يوم الصبح. 

ملاك: بابا ماما انا ماشيه عايزين حاجه؟ 

مامه ملاك: لا ي روحي سلامتك. 

ملاك سلمت على بباها و مشت. 

ملاك راحت الجامعه و قابلت شمس. 

ملاك سلمت على شمس و قالت: ايه ي بت كل ده سفر انتي ماعرفتيش اللي حصل لسلمى ولا ايه!؟ 

شمس بإستغراب: لا ماعرفش ايه اللي حصل قولي ي بت وترتيني. 

ملاك: ماتصبري هو انتي مدياني فرصه اتكلم لوك لوك لوك ايه فصلتيني. 

شمس بضحكه: خلاص خلاص قولي. 

ملاك:  و حكت لها كل ما حدث..... 

شمس بحزن: والله ماكنتش اعرف و كمان كنت قافله الفون بصي اول ما نخلص محاضرات هكلم ماما و قولها نروح لسلمى. 

ملاك: تمام يلا بينا نلحق المحاضره. 

دخلو المحاضره و دخلهم الدكتور و معاه علي. 

علي بحده:  لو سمحتو محتاج الكل يسمعني..... 

علي: احنا محتاجين لشركتنا... طبعا عارفينها و الكل اتصدم لما سمع اسم الشركه لان الكل بيحلم انو يشتغل فيها. 

و اكمل حديثه و قال: يدربو عندنا و اللي هيعجبنا شغلو و اهتمامو هنوظفو عندنا و بمبلغ كويس طبعا و شكرا ليكم. 


و بعد مرور وقت الكل خلص محاضراتو. 

شمس كلمت مامتها و ملاك نفس الكلام و راحو لسلمى. 

سلمى و هي بتفتح الباب: ايه ده شمس مش مصدقه نفسي جيتي امتاااا ي بت وحشتيني خالص. 

شمس: لسه امبارح بليل و يادوب لسه عارفه من ملاك الموضوع و قولت لازم نيجي و كمان عندنا مفاجأه ليكي....


لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇

(روايه القدر)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-