روايه القدر الفصل السادس 6 بقلم ملك ياسر الشرقاوي
الفصل السادس. روايه(القدر).
سلمى بحماس: مفاجأه ايه؟؟!
شمس: مش هتصدقي مين جالنا انهارده الجامعه و عرض علينا تدريب عندهم في الشركه و كمان لو أدائنا حلو و عجبهم هنتعين عندهم في الشركه لما نتخرج.
سلمى: اوعي تقولييي شركه....
شمس: ايوااا هي دي و باشمهندس علي جه بنفسه كمان.
سلمى بفرحه: الله كان نفسي اشتغل فيها من زماان اخيرا الفرصه جت.
شمس: اي خدمه ي ستي جتلك لحد عندك كمان لازم تستغليها.
سلمى و شمس بصوا على ملاك اللي شكلها كان متعصب اووي و سرحانه و عماله تستحلف لحد في سرها.
سلمى بنداء: ملاك.
ملاك:.....
سلمى بصوت اعلى: ملااااااك.
ملاك بخضه: ايه؟! في حاجه؟!
سلمى: ايه ي بنتي انتي اللي فيكي ايه بتستحلفي لمين كده و متعصبه للدرجاتي؟!!
شمس: اهي هي طول الطريق على نفس الوضع ده متعصبه و ساكته مش بتتكلم.
ملاك بعصبيه: اناااا يقولي انتي عاميه و تلاقي واد صاي. ع شاغل دماغك ف خبطي فيا؟! انا ملاااك يتقالي كده بس والله حلال فيه اللي انا عملتو انا لو كنت اعرف إنو هيقول الكلام ده كنت ولعت فيه اكتر و اكتر والله لأوريك بس اشوفك تاني.
شمس و سلمى عمالين يضحكو عليها و على عصبيتها.
ملاك بزعيق: في ايه ي بت انتي و هي ما تتلمو كده لحسن اجي المكم.
سلمى بضحك: خلاص خلاص قولي مين اللي انتي عماله تشتمي فيه ده.
شمس: ايه ي رمضان بنهزر معاك مابتهزرش ولا ايه 😂؟؟
ملاك: لا ياختي مابهزرش.
البنات: خلاص قولي مين ده؟؟!
ملاك بعصبيه: الز. فت اللي مايتسمى بشمهندس علي قال بشمهندس قااال ده جاي من.... استغفر الله العظيم يارب تكف. رو الواحد و تخلوه يطلع الوحش اللي جواه وانا جوايا.... قاطعتها
شمس بضحكه الرقا. صين بتاعتها و قالت: وانا جوايا ست محترمه والله 😂 حافظاكي و صماكي كمان ي بت
كلهم ضحكو و اخيرا ملاك ضحكت معاهم هي كمان.
سلمى بتذكر: اه صحيح انتي عملتي ايه فيه علشان يقولك كده اكيد عملتي مصيبه ما انتي تموووتي في المصايب 😂👌
ملاك بضحك: كبيت عليه القهوه و هي سخنه مووولعه 🤭
شمس بصدمه: ي نهاار ابيض ليه حق يقول اكتر من كده ده لو شافك تاني هيجيب اجلك.
دخلت نورا و هي بتضحك عليهم: بس والله جدعه ي ملاك تربيشتي 😂
ملاك باستها و حضنتها: عيب عليكي ي طنط ده انا ملاك و الاجر على الله 😂
و قعدو كلهم في وسط ضحك و هزار من الجميع.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند آسر في الشركه.
آسر: الو ي علي عملت ايه في موضوع الجامعه؟؟
علي بعصبيه: روحت بنفسي ي سيدي و ياريتني ماروحت الواحد بيشوف اشكال ما يعلم بيها ايلا ربنا.
آسر بإستغراب: مالك ايه اللي حصل؟!
و حكى له علي كل اللي حصل.
آسر بضحك: والله معاها حق بس ماكنش ينفع تعمل معاها كده هي اكيد غصب عنها حرام عليك.
علي بغضب اكثر: حراام عليا انااا و شكلها مش كان قصدها بقولك ايه انا مش فاضي سلام.
آسر بسرعه: استنى طيب حقك عليا فكك من الموضوع ده دلوقتي و قولي المدير وافق و الطلاب ولا لا.
علي بفخر: طبعا يابني هو احنا أي حد ده انا كان نفسي تشوف شكلهم لما سمعو اسم الشركه.
آسر: ثقههه اهم حاجه الثقه الجامده اللي عندك دي والله اكتر حاجه بحبها فيك... و قاطع كلامهم دخول بنت بمياعه أزيك ي آسر عامل ايه؟
آسر بضيق: سلام ي علي دلوقتي عندي شغل.
علي فهم: تمام لو تحب اجي و اخلصك منها و اقول اني عايزك في شغل ممكن اجيلك.
آسر: لا انا هتصرف ماتقلقش.
علي: تمام باي.
آسر بيبص عليها بإشمأزاز على اللي هي لابساه و قال في سرو استغفر الله العظيم ي رب و بعد نظروا من عليها.
البنت كانت لابسه فستان قص. ير جدااا و مفت. وح من الضهر و بحما. لات.
آسر بزفير: اهلا ايه اللي جابك؟!
البنت بميا. عه: كنت جايه اقولك إن بابي عايزك في موضوع مهم بكره و مستنيك على الغدا انت و بباك.
آسر بإستغراب: بس انا مش فاضي ي بشمهندسه مايا بكره.
مايا و هي تصتنع الزعل: ارجوك بابي مستنيك بكره و هكون مبسوطه جداا لو جيت ي آسر.
آسر بزفير: هحاول و اسمي بشمهندس آسر ي بشمهندسه افتكر انك خلصتي كلامك ممكن تتفضلي.
مايا بإحراج حاولت ان تخفيه: اه طبعا ي بشمهندس باي باي.
خرجت و آسر زفر بضيق و استنى شويه و طلع هو كمان روح علشان الوقت أتأخر.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
عند سلمى في البيت.
ملاك: يلا ي جماعه احنا هنمشي بقا علشان الوقت اتأخر.
سلمى: ليه كده ما لسه بدري احنا ملحقناش نقعد مع بعض.
شمس: أكيد ماما قلقانه عليا دلوقتي وانتو عارفين مش بتحب إني اتأخر بره كتير.
ملاك: آه وأنا كمان بابا مستنيني في البيت قال انو عايزني في موضوع هروح و نبقا نتقابل بكره إن شاء الله في الجامعه.
سلمى: تمام ي حبايبي.
و فجأه ملاك لقت اللي بيجري عليها بسرعه و بيحضنها و بيبوسها كمان.
ملاك بضحك: عامل ايه ي خطشيبي المستقبلي 😂
محمد: الحمدلله انتي عامله ايه؟
ملاك: انا تمام بس لازم امشي دلوقتي علشان اتأخرت.
محمد بزعل: لا ماتمشيش خليكي.
شمس: ايه ده خيانه انا ماليش حضن ولا ايه.
محمد حضنها.
ملاك بصدمه: عيني عينك كده فعلاً كلكم خاينين و ضحكت طب استنى حتى إما امشي ولا حاجه و ابقا احضنها.
محمد بضحك: هي حضن لكن انتي حضن و بوسه.
ملاك بصدمه و ضحكت على كلامو: والااا انا بدأت اخاف منك 😂
شمس: يلا بقا عن اذنكم لازم نمشي .
و مشو و الكل وصل بيتو و اليوم عدا على خير.
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇