روايه انتظرتك سنين الفصل الاول بقلم ڤونا
مبروك المدام حامل
وفجأة لقيت المنبه بيرن صحيت حزينه أنه طلع مجرد حلم زي كل يوم
أنا ڤونا بقالي ٦سنين متجوزة چونا بس لسه ربنا مأردش إني أحمل كنت قادره أستحمل بس مكنتش قادره أستحمل كلام الناس اللي حواليا
_صباح الخير يا حبيبتي
=صباح النور يا حبيبي
_فوقي يلا عشان حضرتلك الفطار
=حاضر يا حبيبي
الحقيقة أن چونا علي طول مفرحني ومش محسسني بالنقص أبداً لا وعلي طول يقولي إني بنته وبيحتويني
طلعت قعدت معاه كان محضر الفطار في البلكونه مع كوبايتين قهوه وحقيقي أنا بحب قرة عيني جدا
_مالِك يا حبيبي مش بتاكلي ليه
=باكل أهو يا حبيبي
_طب تعالي
وشدني من أيدي قومت وقعدت جنبه وقعد يأكلني كأني طفلته
علي قد مكنت فرحانه أنه مهتم بيا بس كنت زعلانه أنه حتي حتت الطفل مش عارفه اجبهوله بس بفضل أقول حكمه ربنا في التأخير
فطرنا سوا وقعدنا نشرب القهوة وبعدين روحت أتفرج علي التلفزيون وهو راح يشتغل شوية على اللاب توب بتاعه
وفجأة الباب خبط فروحت أفتح ولقيتها عمت چونا
*إحنا عايشين في بيت عيله فالبيت كله أهل چونا
_صباح الخير يا طنط أتفضلي
=صباح الخير يختي منا هتفضل مش مستنيه اذنك
وزقتني ودخلت وأخر قله أدب لولا چونا كنت جبتها من شعرها الحرب*ايه دي
طبعا هي مش بتحبني ليه عشان هي كانت عايزة چونا لبنتها بالعافية بس هو رفض واتقدملي أنا
أنا وچونا حب ٧سنين
ومفيش حد بيحبني من أهله كلهم غير أمه وأبوه وأخواته البنات الاتنين بس ومش متجوزين
ي
چونا شافها رحب بيها وقعد معاها في الصالون وأنا دخلت اعملها حاجه تشربها وخرجت عشان أسمع سيناريو كل يوم
*ايه يا حبيبي عامل ايه
_ الحمدلله يا عمتي وحضرتك إيه اخبارك
*بخير يا حبيبي
دخلت عليهم وقدمتلها عصير تفاح _اتفضلي يا طنط
بصتلي بقرف وخدته مني وأنا تجاهلت نظرتها وبعدين هي كلمتني
*ايه يا حبيبتي لسه مفيش حمل برضو
=اه يا طنط لسه ربنا مأردش
*أنا مش فاهمة بنات اخر زمن دول احنا كنا بنحمل من تالت يوم
=والله يا طنط دي حاجه مش بايدي ولا أنا ولا چونا إحنا معندناش مشاكل زي مالدكتور قال بس إحنا سايبنها علي ربنا
*خلاص يا حبيبتي هتحكيلي قصه حياتك
والله؟!!لا بجد والله؟!!!لولا أنك في بيتي كنت بهدلتك
يوسف أتدخل بسرعه_خلاص بقي يا عمتي اقفلي الموضوع ده إحنا ملناش يد فيه
*عارفه يا حبيبي بس برضو أنتَ بتكبر ولو هي مش هتعرف تجبلك العيل تتجوز واحده تاني تجبهولك
إحنا الاتنين بصنالها بصدمة وانا لساني اتش*ل مكنتش عارفه أنطق
چونا حب يلم الموقف حضني واتكلم_لا طبعا مينفعش يا عمتي ڤونا الأولي والأخيرة يا هي يا بلاش
*أه مهي سحرالك بنت سعاد ماشي عمتا أنا نازله سلام
ونزلت وچونا راح يوصلها وأنا كل ده مضايقه جدا بجد مكنتش عارفه هو في ايه بجد وليه الكره ده كله
فوقت من سرحاني علي ايده وهي بتحاوطني بحنيه_متزعليش حقك عليا أنا يا نور عيني
اتنهدت_متعتزرش يا حبيبي أنت ملكش ذنب
وسيبته وقومت دخلت عشان أصلي
صليت وقعدت أدعي ربنا كتير بدموع وعياط مكتوم قعدت أدعي ربنا كتير لغاية منمت مكاني محستش بنفسي
بعد وقت معرفش قد ايه صحيت لقيت نفسي علي السرير ففهمت أنه شالني ونيمني علي السرير
قومت عملت الغدا واتغدينا وقومنا لبسنا ونزلنا
أصل انهاردة عندنا معاد عند دكتور عشان كنا عاملين شوية تحاليل وكده
روحنا لأكتر من دكتور وحقيقي كل مرة يتقال كلام غير اللي قبله روحنا لدكتور تاني وأملنا فيه
نزلنا وقابلنا بنت عمته علي السلم طبعا بتبصلي بقرف وأنا بتجاهلها تماماً
سلمت علي چونا ونزلنا روحنا للدكتور
كنا متوترين جدا لغاية مجمله اتقالت اتحولت ملامحنا لصدمه وفرحه
_مبروك المدام حامل
مدرتش بنفسي ولا كنت حاسه بأي حد حواليا كنت بس بحمد وبشكر ربنا وچونا نزل سجده شكر وحقيقي كان ألطف يوم في حياتي
نزلنا ركبنا العربية وخدني في حضنه وأنا حقيقي منهارة من العياط من كتر الفرحه بجد
چونا بدموع_خلاص بقي عشان خاطري أهدي
بدموع=خلاص يا چونا أنا هبقي ماما وأخلف طفل يبقي شبهك حقيقي مش مصدقه
روحنا علي البيت وطبعا طلعت عند أهل يوسف أنا وهو وحقيقي كنا فرحانين جدا
خبطنا لقينا بنت عمته فتحت
تجاهلتها تماماً ودخلت لقيت أهله متجمعين وعمته وبتها
دخلت حضنت والده وكنت عماله أعيط
طبعا هما اتخضو
اتكلمت بفرحه ودموع_انا حامل يا بابا
*أنا أهلي توفو قبل متجوز يوسف بكام شهر وأهل يوسف من كتر حبهم ليا بقيت بنتهم وأكتر كمان
لقيت عمو حضني جامد ودموعه نزلت وأمه قامت حضنتني بعياط برضو واخواته كذلك
كان البيت كله فرحان معادا عمته وبنتها اللي أول مسمعو الخبر انسحبو بهدوء
في شقه عمته
_ البت حملت ازاي أنا هتجنن
=ازاي يا ماما أنتِ كنتي بتحطي الحبوب لها بإيدك
_مش عارفه هتجنن بس عموما الحمل مش هيدوم
=ازاي
_هقولك يا بت بطني تعالي......
يتبع
#بقلم_ڤونا
#أنتظرتك_سنين
اكتب في بحث جوجل 👇
(مدونه الرسم بالكلمات رواية انتظرتك سنين)
وستظهر لك 👇
لقراءه رواية انتظرتك سنين كامله اضغط هنا 👇