جديد

رواية احببتها في ابتلائي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هنا مصطفى

 رواية احببتها في ابتلائي الفصل الحادي عشر 11 بقلم هنا مصطفى 





رواية : [ أحببتُها في ابتلائي ] 🌸🕊.


{Chapter 11} .


في شركة الشافعي 


المجهول : وحياة مامي . انتى هتستهبلي يا سيرو ولا ايه . أممم بصي بقى انا عاوز الورق دا بأي شكل حتى لو كان تمنها د.م 


سيرين اتوترت : انا مش عارفه اعمل حاجه . الشركه مرشقه كاميرات و بعدين عمر عامل نظام حمايه شديد هو و قاسم اخوه 


المجهول : هو مش قاسم مسافر أمريكا من زمان .. 


سيرين : ايواا . بس هما الاتنين عاملين نظام الحمايه دا بما ان قاسم مهندس  برمجيات . و عمر متخرج من هندسة قسم  تكنولوجيا المعلومات و دارس  business يعني طبيعي الشركة تبقي متئمنه كويس اوي .


المجهول : قولتي معلومه جديده يعني منا عارف . سيرين انجزي عشان صبري بينفذ مش هفضل ف التمثيليه دي كتير 


سيرين : حاضر .


______________


 ف قصر الشافعي 


عمر : ايه يا ماما في أية؟؟


كارم : مالك يا فريدة ؟؟


فريدة ب غضب مزيف : مش لاقيه الطقم الألماس بتاعي . اتسرق يا كارم ..


كارم باستهزاء لانه فاهمها : امم اتسرق ازاي يا فريدة هانم . افهم بس و اصلا ماحدش بيدخل اوضتنا ....


فريدة اتوترت:اه .. اه وانت ايش ضمنك ان ماحدش دخل واحنا مش واخدين بالنا .. و بعدين اصلا كل اللي هنا ف القصر إحنا واثقين فيهم معادا .....


و بصت ل فيروز ب كره : معادا فيروز هي اللي لسه

جايه جديد  وانا واثقه انها اللي سرقته 


عمر  افتكر اتفاقهم و قال ب لؤم : اي الكلام دا يا ماما مستحيل فيروز تعمل كدا .. أنا واثق ف ادبها و تربيتها .. ازاي تتهميها بالسرقة !!


كلام عمر شجع فيروز اكتر :


فيروز بصتلها بقوة : مدام فريدة . أولا انا ماسمحش لأي حد انه يتهمني بحاجه زي كدا .. تاني حاجه .. أنا اساسا عيني مليانه ما بصش لحاجه حد . 


و كلمتها ب أستهزاء  واضح : ثم على اى  أساس حضرتك اتهمتيني بشئ زي كدا يعني ، بالعقل البشري انا ماليش علاقه بالجزء اللي في اوضتك  ازاي هاعمل كدا . ولو عاوزين تتأكدوا انا ماعنديش اي مانع اطلعوا و فتشوا اوضتي .


انبهر عمر هو و كارم بسبب الثقه اللي كانت ف عين فيروز و نبرتها القويه و دا خلا الخوف يدب ف قلب فريدة .


فريدة : تمام اما نشوف .


طلعو و فتشوا كل ركن لحد ما مسكو شنطه فيروز و فتحوها و ساعتها فريدة اترسمت على وشها ابتسامه النصر بس اتصدمت لما كارم قال : مافيش حاجه .. فيروز عمرها ماتاخد حاجه مش بتاعتها انا واثق فيها  . 


فريدة : ازاي اومال راح فين !


فيرو ابتسمت ابتسامه صفرا  : ماتيجوا ندور تاني كدا ف اوضه مدام فريدة يمكن ماخدتش بالها منه .


عمر خفى ابتسامه الإعجاب اللي كانت هتظهر  بسبب ذكائها و خبثها : اه يلا 


بس وهما خارجين من اوضه فيروز .. فيروز مسكت دراع فريدة ووقفتها و قالت ب همس و ثقه : مش عيب عليكي يا مدام فريدة شغل العيال دا .. انتى فاكره حاجه زي كدا هتدخل دماغي .. و ابتسمت باستهزاء: عمرها ماتحصل انتي لسه ماتعرفنيش !!


و سابت ايدها و مشيت و راحوا دوروا ف اوضه فريدة 


عمر و هو ماسك الطقم ف ايدة و بص ل مامته ب نظره خبث  :  ما اهو يا ماما 


فريدة : ما آه انا تلاقيني ماشوفتوش بقى 


كارم : اعتذري ل فيروز يا فريدة


فريدة بعجرفه : نعم ! انا اعتزر ل دي .. هأ انت بتحلم صح !!


كارم بصوت جهوري : يلا يا فريدة عشان انا ليا تصرف تاني معاكي !!!


فريدة : أنا .. أنا اسفه 


فيروز : تمام يا مدام فريدة . عن اذنكم 


نزلت راحت اوضتها  وافتكرت اللي حصل 


• Flash back 


من خمس ساعات 


فيروز كانت راحه اوضتها بس سمعت صوت جوا الاوضه و كان صوت صبا و هي بتكلم فريدة في الفون و قالت : خلاص يا فريدة الطقم ف شنطتها اهمدي بقا .  مش قولتلك همشيها من هِنا ب فضيحه ماصدقتنيش .


نزلت فيروز بسرعه و بعديها خرجت صبا من الاوضه 


دخلت فيروز الاوضه و فتحت شنطتها و طلعت الطقم منها بصتله ب شرود  وفاقت و قامت حطته ف جيبها و اتاكدت ان ماحدش ف اوضه فريدة و دخلت حطته عند الاكسسوارات و خرجت


• Back 


فيروز ف سِرها : شكلنا بدأنا اللعب بدري اوي 


فريدة قعدت مع صبا وهي بتندب حظها : لا لا البت دي طلعت مش سهله ابداً .. 


صبا : ماتوقعتش بصراحه تعرف بس و مالو نحضر حاجه جديدة ..


...........

في اوضه عمر 


عمر : اي يا قاسم عامل ايه 


قاسم : تمام يا عمر 


عمر : بقولك ايه انا انهاردة كنت قاعد شغال على ال file الجديد اللي اتبعت بتاع الصفقه بس لقيت حد بيحاول يعمل hacking علي system الشركة بس ماعرفش 


قاسم : سيبلي انا الموضوع دا يا برنس . هشوفه 


عمر : تمام بس ابقى قولي مين 


قاسم : تمام .


• تعالوا نتعرف على قاسم


قاسم الشافعى عنده ٢٧ سنه متخرج من هندسة قسم برمجيات مسافر أمريكا من ساعت اما كان بيدرس هو و عمر و فارس ف الجامعه . و ماسك اجزاء فرعيه من شركه عمر 


• Back 


عند علا ف المستشفي 


مريم  : روزا عامله اي


فيروز : تمام يا مريوم و انتي ؟


مريم : زي الفل .. و مامتك حالتها بتتحسن 


في الوقت دا خرجت ثريا  من عند علا و قالت بفرحه : علا فاقت ..


فيروز : أحمدك يارب الحمدالله .. الحمدالله 


مريم : حمدالله علي سلامتها .. ربنا مايورناش اي حاجه وحشه فيكو يارب 


فيروز : حبيبتي يا مريومه .. أنا لازم اجي 


مريم : ازاي يعني و ...


فيروز ب عند : لازم يا مريم لازم اشوف امي و اللي يحصل يحصل ..


قفلت فيروز مع مريم 


فيروز بعد ما قفلت مع مريم لقت تليفونها بيرن و كان دكتور معتز 


معتز : اي يا دكتور نسيتينا و لا اي 


فيروز ضحكت : ابدا والله ماقدرش ازي حضرتك 


معتز : بخير .. اخبار علاج عمر ايه 


فيروز تمام الحمدالله قربنا نخلص و في تحسن 


معتز : الحمدالله . حبيت اتطمن عليكي 


فيروز  : تسلم يا دكتور على سؤالك 


و قفلت معاه و بعد ماقفلت  مكملتش ثانيه لقت رقم مجهول  بيكلمها و بيقول : ......


يا ترا مين المجهول دا و عاوز يقول ل فيروز اي 


لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا  👇

(روايه احببتها في ابتلائي)


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-