روايه غرامها اسرني الفصل الحادي عشر 11 بقلم روان سعد
مراد بصوت عالي: نعمممممممممممم.. ازاي يعني
محمود: وطي صوتك و انت بتكلم جدك
عبد الرحمن بسخرية: سبيه يا محمود شكله كبر علينا...... و بعدين أكيد هتنضفهم زي الناس يعني هيكون زي مين... سعاد جابت الحاجات الي هتنضفوا بيها أهيه
يامن بهروب و تمثيل التعب: طب بعد اذنكم اصلي جاي من سفر و تعبان
وليد بصرامة: حتي انت يا يامن... انت أول واحد فيهم اصلا لازم تتربي
يامن بتمثيل الحزن: هو مفيش إلا يامن في البيت دا ولا ايه.. كل شويه يامن يامن... اي مصيبه يامن... هو ابن البطة السوده و هما البيضا يعني
هادي ببرود: لوفضلت تعمل كدا من هنا لبكرا محدش هيسيبك بردو... مش بعيد تاخد البيت كله لوحده
غرام: طب ليه دا كله ما اي حد ينضفه.. مش لازم هما.. و كله جاي من سفر و تعبان
عبد الرحمن: أنا قولت كلمه و هم الي هينضفوه...... و انتوا الي هتطبخوا
ياسمينا ببلاهة: انتوا مين
محمود: انتوا يا حبيبة بابا انتي و نورين و غرام
غرام باستغراب: بتهزروا صح.. طب هما و بتعاقبوهم... احنا مالنا....(و كملت بمسكنة) و بعدين احنا غلابة و تعبانين و جاييين من سفر... علطول جايين عليا كدهوت اكمن مليش ولا حب
يامن: يختيييي.. اسكتي بقا انتي راديو و اتفتح و لا ايه.... اهو علشانك انتي بالذات هتعملي..... مع اني خايف اموت بعد اكلم
غرام بتحدي: بقا كدا... يلا يا بنات ورايا علي المطبخ... اما نشوف مين هيعمل شغله..... يا ابن خالي
يامن: حلو ابن خالي منك.. مقبولة... يلا يا شباب ورايا
جه يمشي محدش مشي وراه
قال: طب ليه الكسفة دي
يحيي: يا شيخ اتلهي....( ووجه كلامه لجده) أنا طالع بقا أنا مليش في الحوار دا صح..... أنا مكانتي الاجتماعية لا تسمحلي
آسر: و أنا كمان معاك... أنا عريس
في بيت حسين
يامن بتقليده: أنا عريس..... و التاني يقول مكانتي الاجتماعية لا تسمحي... مكانة ايه يا عنيا... دا احنا دفنينه سوا
مراد ببرود: يلا يا شباب.. اشتغلوا....
يامن: لا والله.. منتا هتشتغل معانا... مش هتشتغل معانا يعني ولا ايه... انت زيك زينا
ياسين: يلا يا يامن سيبه
يامن بصراخ: علي جثتي
بعد شويه
يامن خارج من الاوضة و الفوطة علي كتفه و رافع رجل البنطلون و التانية زي ما هي و ماسك الممسحة بايد و المكنسة بايد و قال بغيظ : أنا خلصت الاوضة دي.... أعمل اهنو بقا
مراد ببرود: الي انت عاوزة..... بس خلص و انجز ..
آسر بضحك: كنت سامع حد من شويه بيقول مش هيعمل حاجه.... علي جثتي
ياسين بضحك: سيبه إلا يقوم عليك دلوقتي و كمل الي معاك
كله كان بيشتغل ماعدا مراد
في المطبخ عند البنات
ياسمينا: هنعمل ايه
غرام ببلاهة: سهلة.. هنطلب دليفري
نورين: انتي اتهبلي... هتطلبي دليفري من هنا منين... و بعدين هنا مش بيحبوا الدليفري.. و هيجي يدخل ازاي هنا من غير ما حد يشوفه
غرام: طب هنعمل ايه
نورين بفخر: أنا بعرف اطبخ
غرام: و ساكته من الصبح
ياسمينا: أنا مش عارفه جدو عمل كدا ليه والله
عبد الرحمن: أنا عملت كدا علشان يتعاونوا مع بعض شوية مراد بعيد عن الشباب الفترة دي من ساعت الي حصل.. بعيد عن الدنيا اصلا..... اما بالنسبة للبنات فعلشان يتعاونوا مع بعض شوية و يخدوا علي بعض
غالية: تصدق فكرة حلوة
في المطبخ تاني
نورين بابتسامة: كدا البشاميل خلص
ياسمينا كانت محتاسة في ورق العنب مش عارفه تعمله: أنا زهقت.. ايه دا... أنا تعبت...(و كملت و هي علي وشك البكاء) كان لازم اسمع كلام امي لما قالتلي تعالي اعلمك الطبخ... الست مالهاش غير بيتها و جوزها... روحت مشوحه بايدي كدهو و قولت لأ ابدا
غرام و هي بتحدف البطاطس في الزيت و تطلع تجري و تقول بضحك: خلاص بقا انتي هتعيطي
عند الشباب
كانوا خلصوا من التنظيف و نايمين علي الارض
يامن: آه يا عضمك يا رضا.... آه يا نيييي.. مكنش يومك... يا يامن.....حسبي الله و نعم والوكيل... دا مش تنضيف دا تكفير ذنوب
ياسين بضجر: بطل ندب يلا زي الستات كدا... الواحد تعبان لوحده.. مش ناقص صداع
آسر: بقا أنا عريس.... سؤال هل منظري يدل علي إني عريس..... أنا خلاص مبقتش أنفع..... أنا عريس محتاج صيانة.
يامن: فين بتاع المكانة الاجتماعيه دا مش سامعه له صوت.... ايه مات ولا ايه
يحيي: ولا. سيبني ف حالي... أنا مش طايقاك
مراد و هو سادد أنفه: بطلوا كلام و قوموا استحموا و لا اعملوا اي حاجه..... ريحكم تقرف
كلهم روحوا علشان ياخدوا شاور و ينضفوا كدا و كاريزمتهم ترجع تاني 😂
المكان كان مليان تراب و عناكب كان وحش اوي مهو طبيعي مقفول بقاله يجي عشرين سنة و لا أكتر
في البيت بقا كلو قاعد مستني العشاء
عبد الرحمن: يلا يا غرام هاتوا الاكل ولا معملتوش و هنقضوها سندوتشات
غرام: لأ ازاي عملنا... بصوا الاكل هيبهركوا
يامن بهمس لياسين: اهو بعد هيبهركوا دي أنا قلقان....... أنا مش حمل تسمم بعد المرمطة الي شوفتها النهارده
جابوا الأكل كانوا عملين بشاميل و شوربة و لحمة مسلوقه و متحمرة و ورق عنب و بطاطس مقليه و سلطة و رز بشعرية و جلاش باللحمة .... و مضبطين الجو يعني (جوعتوا مش كدا و أنا كمان 😂😂)
وليد: ماشاء الله عملتوا دا كلوا.. لأ ابهرتوني
حسين: و كمان الاكل شكله حلو
غرام بحماس: يلا يا بابا دوق... و قولي رأيك
«بصراحه الكل كان قلقان لانهم أول مرة يطبخوا بس قلقهم كان قليل شويه لانهم عارفين إن نورين بتعرف تطبخ»
حد فيهم قال الأكل طعمه.........
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇