جديد

روايه القدر الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملك ياسر الشرقاوي

 روايه القدر الفصل الخامس عشر 15

 بقلم ملك ياسر الشرقاوي 




الفصل الخامس عشر. روايه.(القدر). 


صلوا على الحبيب المصطفى محمد صل الله عليه وسلم تسليما كثيرا 🌺


سلمى: نعممم!! انت مش طلقتني قبل ما تسافر و تسيبني. 

آسر ببرود: بس رديتك تاني قبل ما أسافر. 

سلمى بفرحه: يعني انا لسه مراتك. 

آسر: شايفك فرحانه يعني. 

سلمى بتردد: لأ طبعا و قامت وقفت و قالت ببرود: طلقني ي آسر. 

آسر ببرود: طلاق مش هطلق ي سلمى. 

سلمى: لأ هطلق ي آسر و حاال... و قطع كلامها بقبله سلمى زقته و هي مصدومه و لبست طرحتها و خرجت جري. 

سلمى راحت مكتبها و لمت حاجتها و نازله عماله تبرطم في الكلام. 

سلمى: ي نهااار ابيض عليااا ده باسني بجدد ي حوستي السوده يانا يامااا😂

ملاك: إيه ي بنتي كل ده تأخير و مال الطرحه بتاعتك عامله كده ليه و عماله تبرطمي في مين. 

سلمى ركبت العربيه و رزعت الباب جاامد. 

ملاك بهزار: إيه يامااا عربيه ابوكي هي براحه علينا شويه. 

سلمى بصدمه: باسني و كمان لسه مراته احيييه علياا. 

ملاك بصدمه: إييييه؟! 

سلمى بضحك هستيري: طلعت لسه مراااته ي ملااك. 

ملاك بضحك هي كمان و مش مستوعبه حااجه: ي جدععع انتي بتتكلمي بجدد ي بت انتي 🙂 احكي كل حاجه حصلت بالحرف الواحد. 

سلمى: هحكي بس كله في وقت واحد علشان نفسي اتقطع رني على شمس قوليلها تجيلنا في مطعم... علشان نطفح بدل البهدله دي. 

ملاك: ألو ي شمس تعالي مطعم... بسرعه. 

شمس بإستغراب: تمام بس في إيه؟! 

ملاك: تعالي بس وانتي هتعرفي كل حاجه. 

قفلت معاها و كملو طريقهم للمطعم. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

علي شاف سلمى بالمنظر ده و استغرب اووي و كمان سمع كلامها بس هي مخادتش بالها منه. 

علي: اوعااا تكون عملت اللي في دماغي ي آسر. 

آسر ببرود و هز راسه ب أه. 

علي بعصبيه: ليه كده ي آسر البنت ذنبها إيه في كل ده و ترجعها لصدمتها تاني. 

آسر بعصبيه: اوومال كنت عايزني افضل قاعد و اتفرج عليها دي مراتي و من حقي اعمل اي حاجه فيها وانا حررر. 

علي: حقك و عارفينه بس كنت تعمالها بشياكه ي صاحبي كنت توديها مكان حلو و تعملها مفاجأه و كنت تعترفلها بحبك بدل المكابره اللي انتو فيها دي و هي كانت هتعترف لأنها بدوووب و هي معاك. 

آسر: فكك من موضوعي انا هتصرف فيك المهم سلمى قالتلي امبارح خلي صاحبك يلحق ملاك قبل ما ضيع منه. 

علي بحزن: خطوبتها بكره. 

آسر بإستغراب: نعممم؟! و ده ازاى يعني و مين ده اصلا. 

علي بعصبيه: أدهم الكل*ب بس والله العظيم منا سايبوا و هعرفوا ازاى يبقا يحط عينه على حاجه تخص علي و قام وقف و مشى و رزع الباب وراه. 

(تقريبا انهارده اليوم العالمي لرزع الباب عندهم 😂). 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

شمس وصلت للمطعم. 

شمس: إيه بقااا ي قاطعين عليا الملزات و الحجات الحلوه اللي في حياتي منكم لله بوظتوا عليا اكله حلوه و قاعده حلوه مع واد مززز😂

ملاك: مش وقتك دلوقتي ي شمس اقعدي و كلي تاني مايهمش. 

شمس قعدت: هااا في إيه. 

ملاك: نطلب اكل الاول و على ما نطلب تكون الست هانم حكتلنا. 

شمس: ماشي بس هي قاعده و شايله طاجن ستها كده ليه؟ 

ملاك بعصبيه: بت انتي مش نقصاكي مش قولتلك هتحكي. 

طلبوا الاكل. 

ملاك: هااا احكي ي سلمى. 

سلمى بدأت تحكيلهم كل حاجه من الاول خاالص. 

سلمى:...... بس كده. 

شمس: اوبااا و بس كده كمان دي ولعت اووي. 

ملاك: يلا احنا شله فقر من يومنا و انا خطوبتي بكره. 

سلمى: نعمم ايه السرعه دي؟ 

شمس: الله عندنا عروره و هنحضر فرح اخيرا حد فينا بدل ما احنا هنعجز كده مكانا ويا سلام بقا لو يوسف يجي و يتقدملي انا كما.... قطع كلامهم طب ما احنا فيها. 

شمس بتوتر: الصوت ده مش غريب عليا كنت قاعده معاه من شويه صح؟؟ 

يوسف: صح. 

شمس بخوف و هتعيط: جماعه حد يقول ان ده سحر او بحلم ياااختتااي عليااا بلوه من يومي. 

ملاك و سلمى عمالين يضحكوا عليها. 

ملاك: ما تبصي وراكي و تخلصينا ياختي. 

شمس و هي خايقه تبص وراها: واد كده عنده غمازات و عيونه زرقا و شعره سايح صححح؟! 

سلمى بضحك: صح ياختي؟ 

شمس و هي بتقوم تجري: طب سلام انا بقااا عايزين مني حاجه. 

يوسف بضحك و مسكها من إيديها: استني بس رايحه فين. 

شمس بجديه: إيدك يابااا لتوحشك. 

يوسف ساب إيديها بسرعه و بإحراج: انا كنت جاي بس علشان اطمن عليكي لأنك قومتي مشيتي بشكل مفاجئ و ماقولتيش حاجه فقلقت و جيت وراكي. 

و كل ده و ملاك و سلمى مسخسخين على نفسهم من الضحك. 

شمس: اهااا طيب انا كويسه اهو عايز حاجه تانيه. 

ملاك قامت و زغدتها في إيديها: احنا أسفين على الموقف ده ممكن حضرتك تقعد تتغدا معانا. 

يوسف بحرج: لأ شكرا سبقتكم عن أذنكم. 

سلمى: انتي عجله ي بت انتي حد يكلم حد كده وانتي كنتي بتتغزلي فيه كمان. 

شمس: انتي هبله ي ملاك بتقوليلو اتفضل اتغدا معانا هيقعد ازاى و احنا بنات بس. 

ملاك بعصبيه: ما انتي قولتي بنات بس ايه اللي هيحشره ي هبله عزومه كده و كده وانا متأكده انه مش هيقعد اتزفتي اقعدي المطعم كله بيتفرج علينا هو يوم نحس و زفت من اوله. 

قعدو كلو و خلصوا. 

سلمى: اقول ايه لماما. 

ملاك: متقوليش حاجه. 

شمس: بس لازم مامتها تعرف علشان ماتعرفش من حد تاني. 

ملاك: لا مين يعني اللي هيقولها و اكيد آسر يعني مش هيقولها و لو قالها هي هتبقى في حمايتوا لانه هيتحمل عواقب اللي عمله. 

سلمى: تمام وانتي هتعملي ايه في ادهم الواطي ده. 

ملاك بخبث: سيبولي ده بقااا كده عليا انا هربيه من اول و جديد بس تعالوا بدري علشان احضر نفسي لازم نكون مع بعض علشان نعرف ننفذ خطتنا. 

سلمى و شمس تمام يلا نروح. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

عند نورين في المستشفى. 

نورين بصدمه: هوو انتتت!! 

زين: أه عندك مانع. 

نورين بغيظ: لأ ابداا. 

زين بحده: كنتي عايزه حاجه. 

نورين: اه فين مكان التدريب. 

زين:...... 

نورين: تمام شكرا لحضرتك. 

زين بنداء: نوورين. 

نورين بخضه: نعم؟ 

زين قام و قرب منها و نورين عماله تبعد. 

زين حط ايدو على بؤقها. 

نورين بصدمه زقت ايدو عيب كده حضرتك. 

زين ضحك ضحكه رجوليه سحرتها و سرحت فيها. 

زين: شكلك كده دماغك شمال. 

نورين بصدمه: و ده ازاى يعني؟! 

زين: اقصد كان في شكولاته على بؤقك و انتي شكلك طفله بتحبي الشكولاته جداا لدرجه انك بتكليها بالطريقه دي. 

نورين بعصبيه و احراج: على فكره بقااا مش شرط الاطفال بس ياكلوا الشكولاته و كمان الشكولاته ليها فوايد كتيرر إنها بتهدددي الاعصاب و قالت كده و هي بتضغط على سنانها و بتحسن من مزاجنا جداا و بتفرحنا اوووي و اكيد حضرتك دكتور، و عارف كل ده. 

 و مشت و سابته. 

نورين ببرطمه: وااحد مستفز و بعدين مش شرط يعني يكونوا الاطفال بس اللي بياكلوها هو عمره ما كل شوكولاته قبل كده؟! 

روميساء: هااا عرفتي فين. 

نورين: أه في..... يلا بينا. 

و راحوا كلهم مع نورين. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ساميه: اتأخرتي كده ليه ي ملاك. 

ملاك: معلش ي ماما اكلت بره انا و البنات علشان بقالنا كتير مش اتقابلنا. 

ساميه: تمام تعالي شوفي الفساتين دي أدهم بعتهم هنا وقال نقي اللي انتي عايزاه و هيبعتلك ميكب ارتست بكره ان شاء الله تجهزك. 

ملاك بخبث: ماااشي ده حلو هاخدوا و دخلت اوضتها تكمل شغل. 

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

تاني يوم الصبح. 

سلمى: ماما انا ماشيه وانتي ابقى تعالي على الفرح تمام علشام ملاك محتاجاني. 

نورا: تمام ي حببتي. 


عند ملاك في البيت الكل مشغول. 

ملاك: ايوا ايوا جايه اهووو. 

ملاك: تعالوا ي بنات ادخلوا. 

شمس و سلمى دخلوا و..... 

شمس: ايه ي بت لسه مالبستيش و لسه حتى ماعملتيش ميكب ولا حتى اخدتي شاور. 

ملاك: هدخل اهوو ي جدعان اصبروا عليا كنت مستنياكم بس علشان تجيبوا ورق يوقع عليه سي ادهم قبل الفرح. 

سلمى: ايه هو أشجينا ي أشجاان. 

ملاك بضحكه: بصي دي ورقه فيها انه مالمسنيش غير ب رضايا انا الاول مش بمزاج اهله و إيلا مش هتجوزه و دي ورقه يكتب فيها مبلغ ب 100 مليون حلوين صح و لازم يوقع عليهم. 

سلمى: مش شايفه إن المبلغ كبير اووي. 

ملاك: لأ انتي بس اللي على نياتك و بعدين انا مش عايزه المبلغ لأمي علشان البت الغلبانه اللي بتحبه دي و ميته في دباديبو و لازم يوقع على المبلغ علشان اضمن انه لما يتجوزها هي بدالي يوم الفرح اضمنلها حقها ان لو طلقها يكون معاها حقها و بزياده كمان و ادهم مش هيرفض انه يمضي على المبلغ ماتقلقوش. 

شمس: إيه ي بت ده دماغك سممم. 

سلمى بضحك: تربيتي. 

ملاك ضحكت هي كمان. 

ملاك: يلا بقا ظبطوا نفسكم على ما اخد شاور و عندكم الميكب ارتست أهيه اطلبو اللي انتوا عايزينوا عايزاه يدفع دم قلبوو علشان يبقا يتحداني تاني مع إن ده كله مش هيفرق معاه بس خليه يعرف إني ماديه حقيره. 

و سابتهم و مشت. 


و بعد مرور 4 ساعات كان الكل جهز و العريس جه و صحاب ملاك بدئوا يعملوه لي قالتو و فعلاً ادهم مضى على كل حاجه ملاك طلبتها وصحابها طمنوها و قرأو الفاتحه و جم علشان يلبسو الدبل دخل عليهم..... 

علي: وقفوا كل ده ملاك ليااا انا و بس و انت ي أدهم الكلب ليا كلام معاك تاني..... 

ملاك بزعيق: بسسس كفايه كده انت بتقول إيه اطلع بره انا موافقه على أدهم و هيبقا خطيبي...... 


لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇

(روايه القدر)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-