جديد

روايه فتاة بالنقاب تجملت الفصل الاول 1 بقلم مريم محمد

 روايه فتاة بالنقاب تجملت الفصل الاول 1 بقلم مريم محمد 





فتاة بالنقاب تجملت ♥. 

الحلقه الاولي 🦋♥. 

تشرق شمس يوم جديد وفي داخل إحدي غرف بيت جميل ومتواضع تعمه الراحه والطمأنيه هناك فتاه ساجده علي سجادة صلاتها وتدع الله لها ولعائلتها بالثبات. 

طق طق طق 
ـ اتفضل
ـ تقبل الله 
ـ منا ومنكم يا ست الحبايب 
ـ طب يلا البس وتعالي علشان الفطار وتمشي انت واخوك 
ـ حاضر يأ أمي 

أنتهت بطلتنا من صلاه الضحي  ووقفت أمام خزانتها وارتدت ملحفه من اللون الاسود وكاب ونقاب من نفس اللون فهي تحب اللون الاسود بل تعشقه تري نفسها فيه مختلفه ومميزه 

ـ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير يا بابا 
ـ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  صباح النور يا قلب بابا 
ثم ذهبت واحتضانته 

ـ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  صباح الخير 
الجميع:  وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  صباح الخير يا سلمان. 

باااااااس عارفه انكم تهتوا مني فهعرفكم الشخصيات. 
البطله سلسبيلا   بنوته جميله جدا جدا وتبلغ من العمر 20 عاما وتخبئ هذا الجمال وراء النقاب طاعة لله حتي عينها لا تظهر فتاه ملتزمه بمعني الكلمه تحاول الثبات هي وصديقتها وتشجيع بعضهن البعض. 

البطل:  أحمد الدسوقي يبلغ من العمر30 مغرور بمعني الكلمه وكلمه مغرور قليله عليه لا يعرف عن الدين إلا قليل وستغير سلسبيلا حياته وهو دكتور في كليه هندسه ويمتلك مجموعه شركات  الدسوقي  كبيره جدا 

عائلة البطله 

الاب وهو محمد نور الدين   وهو يمتلك شركه للاستراد والتصدير وهو ملتزم وخلوق جدا. 

الام وهي عائشه عمرها وهي دكتوره جامعيه ولكنها لم تشتغل من بعد ما تزوجت بل فرغت وقتها لتربي ابنائها 

سلمان الاخ الوحيد لسلسبيلا وهو أكبر منها ويبلغ من العمر 30 وهو يحب عائلته جدا جدا وملتزم وصديق البطل ويده اليمين في الشركه وانهم اصدقاء من الطفوله مع فارق الشخصيات ودائما ما يحاول سلمان مع أحمد لعله يتغير 

عائلة البطل الأب وهو يوسف الدسوقي وهو متوفي  وهذا السبب الذي  يجعل أحمد خلقه ضيق من بعد وفاة ابيه وصعب التعامل معاه. 

الام نورهان وهي طيبه جدا وتحب اولادها جداً ولكن دائما حزينه علي أحمد 

أروي الدسوقي وهي أخت البطل وفي عمر سلسبيلا 

سلمان: الحمدلله يلا يا سلسبيلا 
سلسبيلا: لحظه هشوف أماني فين. 
أماني صديقة سلسبيلا وبنت عمتها ولكن توفي باباها ومامتها منذ الصغير فربتها جدتها ام مامتها وهي تعيش معها 

لاحظت سلسبيلا ابتسامه صغيره ظهرت علي وجه اخيها حين ذكرت اسمها ولكن تجاهلت الامر 
ــــــــــــــــــــــــــ

أماني: الحمدلله عايزه حاجه يا تيتا علشان همشي قالت هذا وهي تقوم من علي سفرة الطعام وذهب وقبلت يد جدتها 

رغد: عايزه سلامتك يا قلب تيتا هيوصلك سلمان أنت و سلسبيلا. 
 
أماني: إن شاء الله يا تيتا 

ذهبت أماني ولكن توقفت حين سمعت رن هاتفها 

أماني: يا خبر كنت هنسي التلفون تاني والبت سوسو تهزقني 

أماني: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
سلسبيلا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته فينك 

أماني:  انا طلعت في مدخل العماره 
سلسبيلا: تمام 

وصلت كل من سلسبيلا وأماني الكليه نزل سلمان من العربيه عايزين حاجه سلسبيلا تسلم يا حب واماني عنيها في الارض غاضه بصرها 
سلمان: وحضرتك يا انسه أماني 

أماني: جزاك الله خيراً 
ابتسم سلمان وقال: تمام انا همشي خلصوا ورنوا عليا مش تمشوا لوحدكم 
ــــــــــــــــــــــــــــــــ

أماني و سلسبيلا ماشين فجاه حد خبط في سلسبيلا  البنوته: أسفه مش اخدت بالي
سلسبيلا: عادي يا جميله مش حصل حاجه 
البنوته: ممكن سؤال 
سلسبيلا: اتفضل يا وصية رسول الله  

فرحت البنوته من اللقب وقالت: هوا انت شايفه من النقاب دا

ابتسمت سلسبيلا: ايوا حبيبتي 
البنوته: طب انت عامله كدا ليه في نفسك 

سلسبيلا: الجنه حبيبتي تستاهل اكتر من كدا كفايه اني هشوف رب العزه إن شاء الله 
فقشعر جسد البنوته وقالت: كلامك جميل جداً أنا اروي الدسوقي وانت ممكن نبقي صحاب 
سلسبيلا وأماني: طبعا حبيبتي أحلي اروي انا سلسبيلا ودي اماني 
تسلمي أنتم اللي جمال 
سلسبيلا وأماني: سلمك الله من كل سوء 
يلا نستاذن علشان نشوف اول محاضره اي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
اروي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ أنا نفسي أتوب وأقرب من ربنا بس كل صحابي بيقعدوا يقول لي هتبقي معقده ايه يا ست الشيخه وتبكي بحرقه 
سلسبيلا: قعدة جنبها:السلام عليكم ورحمةالله وبركاته ممكن نساعدك 
نظرت الفتاه وجدت فتاتين في غاية الجمال مع انهم منتقبتين ومش باين منهم حاجه 


لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-