روايه حبي الوحيد الفصل الاول 1 بقلم جني احمد
الفصل الاول
البارت الاول ❤️
تعريف الشخصيات 🔥❤️
سليم الجرحي يبلغ من العمر 58 عام طويل القامة لديه ثلاثة أبناء
ليل الجرحي ابن سليم الجرحي يبلغ من العمر 27 عام طويل القامة وعينيه خضراء ويمتلك شعر بني وقمحاوي البشرة سريع الغضب وحاد التعامل
مراد الجرحي يبلغ من العمر 22 عام عينيه خضراء ويمتلك شعر بني لكنه لا يشبه اخوه ليل الجرحي هو مريض نفسي منذ صغره
فريدة الجرحي تبلغ من العمر 20 عام عينيها خضراء بيضاء البشرة شعرها طويل متوسطة القامة في كلية ألسن
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-__-_-_
نبدأ روايتنا بسم الله لا تنسو الصلاة على النبي ❤️🦋
"في فيلا الجرحي"
سليم: صباح الخير
كلهم في صوت واحدة:صباح النور يا بابا
سليم: اومال فين مراد
فريدة بحزن: كالعادة قافل علي نفسه الاوضة حاولت ادخله امبارح بس مرضاش يدخلني
سليم: محتاجين نجيبله دكتورة جديدة
ثريا(مامتهم) بزعل:هنفضل كدا لحد امتي كل شوية نجيب دكتورة جديدة
سليم بحزن: معرفش حقيقي........جرب تطلعله يا ليل كدا يمكن يفتحلك الباب انت عارف قد ايه هو بيحبك
ليل: حاضر يا بابا........لكن فجأة سمعوا صوت صراخ كبير وتكسير
ثريا وفريدة بفزع: بسم الله الرحمن الرحيم في ايه لازم نطلعله
ليل وسليم وثريا وفريدة طلعوا جري علي اوضته
ليل:افتح الباب يا مراد افتح الباب
مراد بصريخ: مش قاااااادر راسي بتوجعني
سليم ليحاول يظهرله الهدوء:افتح يا مراد .......انت خدت الدوا بتاعك امبارح
مراد بغضب:مخدتهوش ومش هاخده سيبوني لوحدي
سليم ناده علي الخدامة عشان تجبله نسخة تانية من مفتاح أوضة مراد وبالفعل الخدامة جابت نسخة من أوضة مراد
سليم فتح باب الاوضة ودخل هو وليل وقال لفريدة وثريا أنهم يخليهم برا
ليل بهدوء: اهدي يا مراد اهدي ولسة بيقرب منه
مراد بصريخ: ابعد عني يا ليل اااااه اااااااااه
سليم: مراد يابني خلينا بس نديك الدوا
مراد: ابعدوا عنييييي مش عايز حد يقرب مني
سليم غمز لليل وليل فهم قصده
سليم: انت ماخدتش دواك ليه امبارح وبيقرب منه ببطئ
مراد: مش هاخد حاجة قلت .....وفجأة ليل ضر"ب مراد ضر"بة خفيفة وقعته علي الارض وسليم مسك ايد مراد بإحكام وليل عطاله الحقنة واغمـ"ي علي مراد وسليم وليل شالوه ونيموه علي السرير طبعا كل دة وفريدة وثريا بيعيطوا برا سليم وليل خرجوا من أوضة مراد
ثريا بعياط:هو عامل ايه دلوقتي
سليم: عطنالوا الحقنة ونام لازم نجيبله دكتورة تانية بدل اللي مشت
ملحوظة:دكتورة مراد القديمة مشت لأن مراد جاتله نوبة وخنق الدكتورة وكانت هتمـ"وت في أيده لكن ليل ساعد الدكتورة وفك ايد مراد من علي رقبتها
ثريا بعياط: يا عيني عليك يابني
ليل: متعيطيش يا أمي هو نايم دلوقتي
فريدة: انا مش هروح الجامعة انهاردة هبقي اروح بكرا
سليم: وانا مش هروح الشركة انهاردة
ليل: انا هروح يا بابا ولو في اي حاجة هبقي اكلمك
سليم: ماشي يا ليل خلي بالك من نفسك
ليل: حاضر يا بابا يلا سلام وقبل ايد مامته وراح ركب عربيته واتجه الي الشركة
___________
"في المستشفي"
ندي خبطت علي الباب
علي: أدخل
ندي: مساء الخير يا بابا
علي: مساء الخير يا حبيبتي ايه هتروحي دلوقتي
ندي: اه خلصت شغلي الحمدلله
علي: طيب يا حبيبتي خلي السواق يوصلك للبيت
ندي: ايه دة انت مش هتروح معايا
علي: لا للاسف عندي شوية شغل هخلصه واجي
ندي: مش لازم انهاردة ممكن تخلصه بكرا
علي بضحك: لا تؤجل عمل اليوم إلى الغد
ندي: عمري ما عملت بالنصيحة دي
علي: عشان كدا دايما عندك شغل
ندي: الحمدلله لسة مخلصاه
علي: طيب يا حبيبتي يلا روحي عشان متتأخريش
ندي: يلا باي يا احلي بابا
علي بضحك: باي يا احلي ندوش
علي الاسيوطي يبلغ من العمر 59 عاما حريص جدا علي عمله ولا يحب التأخير لديه ابنة واحدة وهي ندي ولديه مستشفي للأمراض النفسية
ندي الاسيوطي تبلغ من العمر 25 عاما متوسطة القامة وعينيها سوداء وشعرها اسود مثل سواد الليل وطويل لدرجة أنهم يلقبونها بروبانزل وبيضاء البشرة وجميلة جدا دكتورة وبتعمل في مستشفي
باباها
________________
"في الشركة"
ليل كان قاعد ماسك ملفات وبيفكر في اخوه مراد
الباب بيخبط
ليل: اتفضل
مازن: ليل عامل ايه ليك وحشة يا جدع
ليل: يابني انا لسة شايفك امبارح
مازن بضحك: وحشتني ايه حرام توحشني .....بس في ايه مالك وشك تحسه تعبان
ليل بضحكة باهتة: مافيش .....ايه جاي متاخر يعني
مازن: متاخر دقيقة ونص عديها يا ليل
ليل بضحك: مخصوم من مرتبك 2000 جنيه
مازن بضحك: هو انا مرتبي فيه كام 2000 جنيه
ليل: المهم نسيب الهزار ونركز في الشغل انهاردة مش هتطلع مكتبك وهتشتغل معايا هنا
مازن: ماشي
وبدأوا في الشغل
_____________
"في الفيلا عند ندي"
ندي وصلت الفيلا ودخلت
نادية: عاملة ايه يا ندوش
ندي: الحمدلله يا ماما ......بابا هيتأخر شوية عشان عنده شغل
نادية:طيب يا حبيبتي مش جعانة اخلي هنادي تحط الغدا
ندي: لا لا مش جعانة دلوقتي هستني بابا
نادية: طيب يا حبيبتي براحتگ
ندي: انا هطلع اوضتي
نادية: ماشي يا ندي
وطلعت ندي غرفتها
_________________
"في فيلا الجرحي"
سليم: انا هطلع لمراد اشوفه
ثريا: وانا كمان طالعة معاگ
سليم وثريا طلعوا لاوضة مراد وخبطوا عليه ومراد اذن لهم بالدخول
سليم: عامل ايه يا مراد
مراد وهو ماسك راسه بتعب: الحمدلله بس ايه اللي حصل
ملحوظة: الدوا بتاع مراد لما بياخده بينسي ايه اللي حصل وقت النوبة
ثريا: يا مراد يابني لازم تاخد دواك
سليم: ايوة فعلا يا مراد لازم تاخد دواك
مراد بمجاملة: حاضر يا بابا ... اه صحيح فين فريدة
ثريا: في اوضتها بتذاكر
مراد بخبث: لتكون زعلانة مني ومش عايزة تقعد معايا
ثريا بتلقائية: بالعكس انت مشوفتهاش انهاردة وهي بتعيط عليك
مراد بعدم فهم: بتعيط عليا؟! .....بتعيط عليا ليه؟!
سليم بسرعة: لا لا قصدها يعني أنها كانت زعلانة عشان منزلتش فطرت معانا
مراد: اه فهمت
سليم بص لثريا أنها وقعت في غلط وثريا زعلت أنها قالت كدا
سليم: يلا دلوقتي وقت العلاج بتاعك.... خد
ومراد اخد الدوا
ثريا: تصبح على خير يا حبيبي
مراد: وانتي من اهل الخير يا ماما
سليم:تصبح على خير يا مراد
مراد: وانت من اهل الخير يا بابا
وقفوا الباب وخرجوا
مراد:
يتبع.................
رواية/ حبي الوحيد