روايه عيد الاضحى الفصل الثاني 2 بقلم شغف الاعصار
روايه:عيد الاضحي
Part:2الاخير الجزء الاول
سَلاممم عَليكُمم🏃
منصور بغضب زقها بعيد عنه
منصور :اطلعي برره
نغم:حاضر وطلعت جري
منصور خلع التيشيرت وفرد جسده علي السرير ووضع يده تحت رأسه وبدأ بالتدخين وهو ينظر للفراغ ببرود
نغم في غرفتها مصدومه من تغيره هذا
في الصباح استيقظ منصور علي سماع صوت زغاريط وعربيات نزل بسرعه من غير ما يلبس التيشيرت وجد أن عمه جاء هو وعائلته
منصور:والله البلد نورت يا عمي
عمه:منوره بأهلها
الاب:منصور روح البس حاجه نظر منصور لنفسه ثم ذهب ليلبس شئ ونزل
منصور لمرات عمه:منوره يا مرات عمي
مرات عمه بقرف:بنورك
هدي بنت عمه :بابي عايزه انام
ام منصور:تعالي يا حبيبتي وانا هوريكي اوضتك
زين اخو هدي:وانا كمان وذهبوا
مرات عمه:هوووف هنا حر قوي
الجد:بس اي اللي جابك يا ولدي انت مقطعنا بقالك كتير
عم منصور وينظر لمنصور بغيظ:وحشتني يا حاج وقولت اشوفك
الجد:بجد
عم منصور:ايوه
ابو منصور:طب اطلع علشان ترتاح انت ومراتك
عم منصور:عن اذنكم وذهب هو وزوجته
الجد بزعل:م همه يجي يشوفني يا منصور جه علشان اللي انت عملته
منصور:متزعلش يا جدي أن شاء الله هيفوق بس الصبر
ابو منصور:عن اذنك يا بوي هنروح نتفق في الدبابح بتاعت العيد يلا يا منصور وذهبوا نغم نزلت
نغم:جدي هو عمي محمود جه
الجد:ايوه يا نغم
نغم:مالك يا جدي حياك تعبان ليه
الجد:مفيش يا نغم وديني اوضتي
نغم سندته :تمام يا جدي وذهبت به إلي غرفته ثم خرجت للمطبخ
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
ام منصور:مرات عمك دي انا مش طقياها
نغم:ليه بس يا خالتي
ام منصور:شايفه نفسها علي اي مش عارفه اللي يرحم امك و ابوك يا نغم والله ما كان في منهم
نغم:الله يرحمهم
ام منصور:يلا مجهز الاكل قبل ما منصور وخالك يرجعوا وبدؤا في إعداد الطعام بعد ساعات تم إعداد الطعام ونزلت جميع العائله لتناول الطعام
منصور :وانت بتشتغل اي يا زين
زين:مبشتغلش
منصور:مش راجل انت
مرات عمه :اصل مش محتاج يشتغل
منصور:لما اتكلم مع الرجاله الستات تسكت تمام وانت هتنزل تشتغل معايا في الأرض من بعد الاكل
زين بخوف:بس
منصور:مبسش مش انت عندك 22 سنه
محمود بغيظ:اسمع كلام منصور يا زين
زين موجه كلامه لنغم:انت نغم
نغم:اه
منصور بغضب وهو ينظر لنغم اللي شعرت بالخوف ونظرت للاسفل:خلص أكلك في سكات علشان تعرف تشتغل وبعد الاكل جلس الجميع في الحديقه
هدي:وانت عندك كام سنه يا منصور
منصور:24
هدي:مش باين عليك خالص
هدي لنغم:ممكن تجبيلي كوبايه مياه
نغم كانت هتروح
منصور:اقفي عندك ووجه كلامه اهدي وانت حضرتك انشليتي قومي اشربي وتعملي لينا كلنا شاي
هدي:بس انا مبعرفش
منصور:نغغم
نغم بخوف:نعم
منصور :تدخلي معاها تقولي ليها تعمل ازاي وأياكي تعمليه انت مفهوم
نغم:حاضر ومشيت هي وهدي
مرات عمه:انت بتعامل عيالي كده ليه
ام منصور بغيظ:بيعلمهم كلما انت مكنتيش فاضيه تعلميهم
منصور:شوف مراتك يا عمي
محمود:خلاص يا هناء
قدمت هدي الشاي وانتظرت رأيهم علي الشاي
الجد:اجمل شاي شربته في حياتي
هدي:بجد يا جدو
الجد:ايوه يا قلب جده
وبعد قليل
منصور:يلا يا زين
زين :حاضر ومشيوا الي الأرض
منصور:اقف هنا وباشر العمال
زين:بس في هنا شمس
منصور:خلاص انزلك تشتغل معاهم وتعرف الشمس بتعمل اي
وقف زين ينظر للعمال والعرق يصب منهم وفي بعضهم كبار في السن
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
زين:ممكن اسألك سؤال
منصور:اسأل
زين:هو اي اللي جبيرهم علي الشغل
منصور :لما يبقي عندك عيال وزوجه مسؤولين منك وعايز تصرف عليهم هتشتغل اي شغلانه ما هم معندهومش بابي اللي يصرف عليهم عندك اللي هناك ده وشاور علي رجل كبير في السن جامد ده عم محمد كان عنده ابن زيك كده مكنش بيشتغل وعم محمد اللي كان بيصرف عليه ولما قاله اشتغل يابني قال ماشي اشتغل اول يوم مستحمل الشغل راح زعق لابوه ومشي وساب ليه البيت ودلوقتي جه ليا علشان اشغله علشان ميحتجش لحد قولتله متشتغلش واعتبرني ابنك وشهريتك هتوصلك بزياده اكنك بتشتغل عارف رد عليا وقال اي
زين بإهتمام:اي
منصور:اللي متعود علي الشغل يابني عمره ما يقدر يقعد في البيت
زين:طب وقفتي في الشمس هنا مش شغل علي فكره
منصور:طب تعالي ورايا وأخذه الي مصنع ملابس تعمل به ستات البلد
منصور:اقعد هنا وشوف بقي شغل الحسابات اظن انك متخرج من كليه تجاره
زين:تمام خرج منصور وتركه يعمل بجد
ذهب منصور الي البيت وجد عمه يجلس هو وزوجته في البيت
منصور:عمي عايزك تروح انت وجدي الي البيت القبلي يومين لوحدكم
محمود:لازم اروح
منصور:ايوه
محمود:طيب
منصور العربيه بره هتاخدكم
مشي محمود والجد
ذهب منصور الي الحديقه وجد نغم تجلس وتنظر للسماء
منصور:اي اللي مقعدك بره
نغم:ها مفيش
منصور:انا طالب مساعدتك
نغم:اي هي
منصور:عايزك تعلمي هدي شغل البيت
نغم:حاضر
منصور وجد هدي قادمه إليهم
منصور:هدي انت اللي هتعمل الاء انهارده
هدي:انا مبعرفش اطبخ
منصور:نغم معاكي ومشي
نغم:تعالي معايا وذهبوا الي المطبخ
هدي:هو انت ازاي مش بتتعبي من شغل البيت ده ولا الطبخ
نغم:لما تطبخي وتبقي مهامه بطبخك وتقديم الاكل وتلاقي في عيونهم تأثير أكلك اللي طبختيه بكل حب بتحسين بفرحه ويولوا تسلم ايديكي بتبقي حاجه حلوه جدا
هدي:تمام
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
وبدأت نغم تعلم هدي الطبخ وكانت تستمع لها هدي بتركيز وتفعل كما تقول لها نغم
عند زين كان يجلس علي مكتبه سمع خبط علي الباب
زين:اتفضل دخلت فتاه في منتهي الجمال
الفتاه:السلام عليكم
زين :وعليكم السلام
الفتاه:انت الموظف الجديد
زين:ايوه
الفتاه:طب انا كنت طالبه من حضرتك اجازه لبكره
زين:ممكن اعرف ليه
الفتاه:اصل بكره خطوبتي
زين بغضب:نعمم يا روح امك
الفتاه بصدمه:نعم
زين بتسرع:ها اسف ولا اي حاجه تمام ليكي اجازه بكره
الفتاه:شكرا ومشيت
زين :هتخطب اه ياني علي حظى دخل عليه منصور
منصور:مالك ياض
زين :البنت اللي حبيتها هتنخطب بكره
منصور:مين دي
زين:معرفش
منصور:نتعرف ازاي مش بتقول انت بتحبها
زين وحكي له ما حدث
منصور:حبيتها ازاي انت مكملتش معاها ثانيتين
زين:قلبي تتعلق بيها بس خلاص هتخطب واكيد هتجوز
منصور:سيب ليا الموضوع ده اوعدك لو هي كويسه هجوزهالك
زين بفرحه:بجد
منصور:ايوه بس انت تشتغل علشان تعرف تبني بيت
زين:حاضر ومشي
هكمل بكره يا فنزاتششششي لان انا تعبت 💙🙂🏃
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇