جديد

روايه قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم شيماء صبحي

 روايه قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم شيماء صبحي 




الفصل الخامس والثلاثون..
رواية🌸قصيرة القامة طويلة اللسان 🌸
#بقلم_شيماء_صبحي 

ساندي كانت ماسكه تيلفونها وبتقلب فيه وبالصدفه شافت المقطع المسرب للشاب الي خبط الظابط اللي في الكمين واكتشفت ان الدنيا مقلوبه عليه كانت بتقرأ المقال المكتوب واتصدمت ان الشاب دا يبق عزيز ....
فضلت مصدومه وهيا بتقرأ بقيت المقال ولقت انهم كاتبين ان الشاب المدعي عزيز ادهم النجار  كان في حالة سُكِر وسايق بسرعه عاليه..ساندي دموعها نزلت بحزن وهيا مش مستوعبه اللي بيحصله ولاكنها للحظة فاقت لنفسها وقالت ان دا اكيد عقاب الي عمله فيها  هي و بقيت البنات اللي ظلمهم معاه.. 
قفلت ساندي تيلفونها وبعدها مسحت دموعها وقالت بثقه" عزيز انتهي يا ساندي عزيز بقي ماضي … قالت كلامها بثقه وبعدها قامت تغير هدومها علشان تنام 
وهيا بتغير هدومها كانت بتفتكر   كل ذكرياتها معاه وقد اي عرف يخدعها بانه بيحبها وعايز يتقدملها ولحدما هيا صدقت فعلا كلامه وحبته واتعلقت بيه  اتصدمت ان عمره محبها ولاكنه كان واخدها وسيله علشان يقدر  ينفذ خططه القذ"ره هو وابوه اللي يستحق كل اللي بيحصل معاه..! 
انتهت ساندي من تغير ملابسها ونامت وهيا بتحاول تشيله من افكارها لانه ميستحقش انها تفكر فيه حتي او تتعاطف معاه..' 
_________
وفي بدايه يوم جديد 
صحي سعيد علي صوت المنبه وهوا بيقول بضيق..يووه بق كل يوم شغل شغل مفيش ابدا يوم راحه .. 
فاق بعدما المنبه فضل يرن اكتر من مره وبعدها دخل ياخد دش سريع علشان يفوق .. وبعدما خلص لبس هدومه وظبط الكرافته وبعدها خرج.. 
كان في استقباله هادي وعبدالله الي كان لسا جاي من برا .. 
سعيد " صباح الخير.. 
هادي وعبدالله " صباح النور اي مش عايز تقوم.. 
سعيد هز راسه وقال بنوم" ممكن تديني اجازه شهرين تلاته يا هادي.. 
هادي شده من هدومه وهو بيقول بجديه" اجازه اي هو احنا فاضيين يلا بينا نروح الشغل اتاخرنا.. 
سعيد مشي وهادي كان ماسكه وعبدالله كان واقف وبيضحك عليهم لحدما هادي لفله وقال باستغراب" انت واقف عندك بتعمل ايه. 
عبدالله انتبه ليه وهو بيقول  بابتسامه " انا جاي وراكوا متقلقوش.. 
هادي رجع مسكه من هدومه وقال" يلااا هو انا ماشي مع ولاد خالتي منك ليه.. 
عبدالله بصله بغيظ وسعيد وقف عدل هدومه وسبقهم وخرج.. 
عبدالله وهادي خرجوا ورااه وركب كل واحد عربيته واتحرك علي الشركه..! 

وفي الشركه كانت رحمه وندي وصلوا وكل واحده راحت مكتبها علشان تكون في استقبال المدير بتاعها. 
عبدالله وصل الاول ودخل وهو حاسس بنشاط لانه هيشوف ندي لانه اتعود انه يشوفها كل يوم فحماسه بيكبر كل يوم عن التاني … 

واما سعيد كان متضايق لانه هيشوف رحمه لانه شايفها مش زي البنات الدلوعه الي بتقرب منه وبتحاول انها تجذبه ناحيتها  او تعمل اي حركه مثيره قدامه زي مكان متعود…" 
 كان شايفها جديه ومش من النوع السهل فعلشان كدا كان بيبق متضايق لما بيجي يتعامل معاها لان الموضوع بيكون فيه رسميه كبيره وهو مش متعود علي كدا.. 
رحمه شافت سعيد وهو داخل وحاطت ايده في جيبه بغرور وقفت وعلي وشها ابتسامه متصنعه  وهي بتقول" صباح الخير يا فندم..! 
سعيد هز راسه وقال بجديه" صباح النور يا انسه رحمه . 
رحمه هزت راسها وهوا دخل لمكتبه وقفل الباب وبعد دقايق اتصل بيها وقال" هاتيلي قهوه..
رحمه هزت راسها وقالت" حاضر يا فندم ط .. 
قفل المكالمه وهيا اتعصبت لانه علي طول بيعمل معاها الحركه دي وبيقفل في وشها قبل ما تخلص كلامها .. 
ولاكن سعيد كان بيضحك لانه عارف ان الحركه دي بتعصبها وهو بيكون قاصد يعملها علشان يشوف ضمه حاجبها وهيا داخله بالقهوه.. 

وعند عبدالله اول ما وصل للمكتب لقي ندي مشغوله في الاوراق الي قدامها فقال بابتسامه" صباح الخير.. 
ندي انتبهت ليه ووقفت وهيا بترد عليه بابتسامه" صبح النور يا مستر عبدالله تحب اعمل لحضرتك القهوه.. 
عبدالله هز راسه وابتسم وهيا هزت راسها واستنت لما دخل مكتبه وقامت علشات تجهز القهوه … 

هادي كان داخل الشركه وهو بيبص لكل ركن فيها وهو بيفكر في حاجه كانو كل الموظفين بيقولوا صباح الخير يا مستر هادي وهو كان بيرد علي كل واحد لحدما وصل لمكتبه كانت ساره قاعده ومستنياه واول مشافته قربت منه وعلي وشها ابتسامه وقالت" صباح الخير يا مستر هادي نورت الشركه..! 
هادي ابتسم ليها وهز راسه وقال" دي الشركه منوره بالناس اللي فيها عامله ايه يا ساره.. 
ساره ابتسمت وردت عليه برقه وقالت" انا كويسه الحمدلله يا فندم تحب اجيب لحضرتك القهوه ..
هادي هز راسه بالموافقه وبعدها دخل مكتبه وهيا قامت علشان تجهزله القهوه… 
راحت الاستراحه علشان تجهز القهوه وهناك لقت رحمه وندي وهما بيجهزوا القهوه وبيتكلموا.. ساره قربت منهم وهيا مبتسمه وبتقول" صباح الخير يبنات.. 
رحمه وندي انتبهوا  لوجودها وقالوا بابتسامه" صباح النور يا انسه ساره.. 
ساره ابتسمت وهيا بتقول" بتحضروا القهوه لمديركم صح.. 
ندي هزت رأسها بابتسامه ورحمه هزت راسها بدون ريأكشن .. 
ندي كانت بتكلم رحمه وهيا بتقول" اي رئيك يا رحمه نروح اي كافيه النهارده بعد الشغل حاسه اننا محتاجين نغير جو.. 
رحمه هزت راسها وقالت" عندك حق انا حاسه ان جو المكاتب دا خانقني جداا.. 
ساره كانت بتسمع كلامهم وهيا مبتسمه لحدما ندي بصتلها وقالت" اي رئيك يا انسه ساره تيجي معانا.. 
ساره استغربت كلامها وقالت بتوتر" قصدك اني هاجي معاكوا يعني!! 
ندي ورحمه هزوا راسهم بمعني ايوا وساره ابتسمت وقالت" موافقه.. 
البنات فرحوا جدا بموافقتها وقالوا" خلاص يبق بعد الشغل علي طول اتفقنا.. 
ساره هزت راسها بابتسامه وبعدها كانت ندي جهزت القهوه وقالت" انا هروح لمكتبي بق باي يا حلوين.. 
رحمه وساره ابتسموا وبعدها هيا مشيت .. 

رحمه وساره فضلوا يبصوا لبعض وينزلوا عينيهم لحدما ما كل واحده خلصت القهوه بتاعتها ومشيت ……
______________
وفي نص اليوم الساعه 12 قمر كانت بتجهز هدومها علشان هتروح عند الدكتور علشان تعرف نوع الجنين وكانت ساندي جمبها بتساعدها تلبس وعند صافي تحت كانت قاعده مع جوزها وبيتراهنوا علي البيبي احمد بيقول هتطلع بنت وصافي بتقول انه ولد وكانوا بيتضاربوا علشان كل واحد شايف ان وجهة نظره صح .. 
سهر كانت وصلت للقصر ورنت الجرس واللي فتحت ليها الخدامه ..'
سهر ابتسمت للبنت وهيا بتسالها عن صافي .. البنت ردت عليها بإبتسامه وقالت" صافي هانم في الصالون.. 
سهر هزت  راسها ودخلت وهيا علي وشها ابتسامه واول مشافت صافي قالت بابتسامه" مساء الخير يا ماما .. 
صافي ابتسمت وهيا بتقول" سهر حبيبتي تعالي.. 
سهر قربت منها وهيا مبتسمه وبتقول" وحشتيني اوي يا ماما انتي وبابا.. 
صافي ابتسمت وبصت لاحمد وقالت " مالها دي مش من عاداتها يعني.. 
سهر ضحكت علي كلامهم وقالت" انتي عارفه اني بعتبرك زي ماما الله يرحمها وبعتبر عموا احمد زي بابا ولاكن انا عندي ليكوا خبر حلو اوي لسا عارفاه النهارده الصبح.. 
صافي بصتلها بفرحه وهزت راسها وقالت" قولي بسرعه علشان انا جه في دماغي حاجه كدا… 
سهر هزت راسها وقالت" هوا اللي جه في دماغك يا ماما هوا .. 
صافي بفرحه" سهر انتي حامل.. 
سهر هزت راسها وقالت بدموع" ايوا والله لسا عارفه الصبح وحتي انا مش مصدقه وقولت واحنا عند الدكتور اتاكد .. 
صافي حض"نتها بفرحه واحمد كان فرحان بخبر حملها فح"ضنها هو كمان وهوا فرحان ليها .. 
سهر بحماس " فين ساندي وقمر انا عايزه اقولهم علشان انا فرحانه اوي.. 
صافي ضحكت علي حماسها وقالت" هما فوق بس استني بس قوليلي محمد عارف.. 
سهر هزت راسها وقالت" لا بس انا والله مش قادره استني او اخبي حاجه زي دي وقولت اعرفكم انتوا الاول ومحمد بق هبق اقوله لما الدكتور ياكد علي كلامي.. 
صافي ابتسمت وسهر وقفت وهيا بتقول" انا هطلع للبنات بق. 
صافي هزت راسها وسهر قامت بفرحه وهيا بتطلع علي السلم واول ما وصلت لاوضة قمر فتحت الباب وقالت بصوت عالي. انا حاااامل يانااااس.. 
ساندي كانت بتربط لقمر رباط الشوز واول مشافوا سهر داخله وبتقول كدا فضلوا ساكتين وهما مصدومين.. 
سهر ضحكت علي صدمتهم وقربت منهم وقالت" بقول حامل حامل يا هو حامل يا بشر.. 
قمر بصت لساندي وبعدها وقفوا هما الاتنين بفرحه وهما بيقولوا" بتهزرييي.. 
سهر حض"نتهم بفرحه وهيا بتقول انا فرحانه اوي اوي.. 
قمر قالت بفرحه" وانا كمان فرحانه اوي الف مبروك يا روح قلبي استني اما ابارك لمحمد .. 
سهر ابتسمت وبعدها قمر رنت علي محمد وهيا بتقول بفرحه" الف مبروك يا ابو .. قمر بصت لسهر وقالت" هتسميه او هتسميها ايه.. سهر ابتسمت وقالت" هسميها قمر.. 
قمر هزت راسها وقالت" مبروك يا ابو قمر مراتك حامل.. 
محمد بصدمه" انتي بتقولي ايه يا قمر انتي اكيد بتهزري.. 
قمر بفرحه" بهزر ايه بقولك مراتك حامل يا محمد الف مبروك بس بقولك ايه البت سهر قالت هتسمي البيبي قمر اوعي ترجع في كلامك.. 
محمد مكنش لسا مستوعب كلامها وكان مفكر انهم بيهزروا معاه او بيعملوا فيه مقلب لحدما سهر اخدت التيلفون وقالت" محمد قمر كلامها حقيقي انا طلعت حامل بس مش متاكده اوي برضوا احنا رايحين دلوقت عند الدكتور بتاع قمر هتشوف نوع الجنين وهناك هبق اكشف انا كمان واعرف اذا كنت حامل او لأ.. 
ساندي كانت واقفه بتبصلهم وعلي وشها علامة إستفهام من اللي بيعملوه المجانين دول… 
محمد رد بفرحه" الف مبروك يا حبيبي المهم روحي اتاكدي الاول علشان اجهز فرحتي بدل ما افرح دلوقت  علي الفاضي وانتي مش متاكده اذا كان في حمل او لا  .. 
سهر ضحكت علي كلامه وهزت راسها وقالت" حاضر  يا حبيبي انا هبق اعرفك الخبر في بيتنا .. 
محمد هز راسه وبعدها قفل المكالمه وهوا بيقول" لا حول ولا قوة الا بالله انا اول مره اشوف واحد يعرف خبر حمل مراته وهو في الحمام…! 
محمد شد السيفون وقام وهوا بيعدل هدومه وبعدها خرج… 
وعند البنات سهرقالت  بصدمه" اي دا يا قمر انتي قولتيله انا كنت عايزه اعملهاله مفجأه.. 
قمر بصتلها بصدمه وقالت" هو انتي هبله يا بت مش انا قولتلك هكلمه هزيتي راسك وقولتي ماشي .. 
سهر بصت لساندي وقالت بصدمه" انا عملت كدا.. ساندي حركت راسها وقالت" عملتي يا حبيبتي  ومنكوا لله عليتولي  الضغط بق دا منظر تخضواا الراجل الخضه دي المفروض ان دي حاجه بتتقال علي رواقه او في سهره حلوه   في بيتكوا انما تتصلي  بيه  وهو في شغله افردي الراجل من الفرحه حصله حاجه.. 
سهر بخضه لا محمد هاتي التلفون بسرعه  اتصل بيت اطمن عليه.. 
ساندي اخدت من ايديها التيلفون وقالت" ورحمه الي لسا مامتوش لو متحركتيش انتي وهيا وخرجتوا لهقلب عليكوا واوريكوا  وش بنت البلد اللي انتو علمتوهالي… 
سهر وقمر بصولها بخضه وهزوا راسهم وخرجوا .. ساندي قفلت تليفون سهر وخرجت وراهم وهيا بتعدل شعرها وبتاخد نفس علشان تهدي.. 

صافي اول مشافتهم نازلين وقفت وهيا بتقولبحناس " يلا يابنات خلينا نمشي علشان انا متحمسه اوي.. 
البنات ابتسموا وبعدها خرجوا معاها وركبوا العربيه 
__________
وفي المستشفي وفي قسم الاطفال دخلت صافي وساندي وقمر وسهر لغرفه الدكتور واللي كان في استقبالهم.. 
قمر بابتسامه" ازي حضرتك يا دكتور. الدكتور ابتسم وقال" انا كويس الحمدلله اهم حاجه انتي طمنيني عليكي.. 
قمر ابتسمت وقالت" انا كويسه  والبيبي تمام الحمدلله بس انا متحمسه جدا وعايزه اعرف نوعه ايه.. 
الدكتور ضحك وهز راسه وشاور للممرضه المساعده بتاعته تاخد قمر .. قربت البنت و مسكت  ايد  قمر ونيمتها علي السرير بالراحه وبعدها الدكتور قرب منها وبدأ يعملها سونار…. 
صافي وساندي وسهر كانوا واقفين وهما مركزين مع شكل البيبي اللي ظهر في الشاشه.. 
قمر عيونها دمعت اول مشافتها والدكتور كان ملاحظ دموعها وكان بيبتسم وبعدها قال" مدام قمر الجنين بنت …قمر ابتسمت وقالت" بجد يا دكتور الحمدلله يارب كل ما هوا منك جميل.. 
صافي كانت باصلهم وهيا مصدومه لانها كانت متراهنه مع جوزها انه هيطلع ولد ولاكنها كانت مبسوطه برضوا قربت هيا والبنات من قمر وهما فرحانين وقمر طلبت من الدكتور انها تسمع نبضات قلب البيبي والدكتور ابتسم وفعلا بدا يشغل الجهاز اللي هيسمعهم نبضات البيبي واول ما قمر سمعت الصوت انهارت من العياط وقالت بفرحه" الله يا دكتور حلو اوي معقول الصوت دا والبيبي دا في بطني.. 
الدكتور ابتسم وصافي مسحت دموع قمر وهيا بتبو""سها من جبينها وبتقول" تتربي في عزكوا يا حبيبتي الف مبروك.. 
قمر ابتسمت وهيا بتسمك ايد صافي وفرحانه انها جمبها  سهر قربت من قمر وقالت بفرحه" الف مبرك يا ام سهر تتربي عزك يا حبيبتي.. 
قمر ضحكت علي الاسم الي قالته سهر وقالت" ان شاء الله يا حبيبتي عقبالك يا روحي .. 
سهر قالت بفرحه" امين يا رب.. 
ساندي مسكت ايد قمر وقالت بابتسامه" الف مبروك يا حبيبتي ان شاء الله انا اللي هختارلها الاسم لان انا شايفه ان عندكوا مشكله بسبب الاسماء .. 
قمر ضحكت وهزت راسها وقالت" وهيا تطول انك تسميها ربنا يخليكي لينا يا ساندي .. 
ساندي ابتسمت وهيا بصالها بفرحه  وبعدها  صافي اتكلمت مع الدكتور وقالتله يكشف علي سهر لانها شاكه انها حامل.. 
الدكتورابتسم وطلب من سهر ترتاح علي السرير وبدأ يكشف عليها كلوهم كانوا واقفين وبيبصوا للدكتور مستنيين انه يعرفهم الهبر ،، 
الدكتور بص لسهر وقال بابتسامه" الف مبروك يا مدام انتي حامل.. 
سهر ابتسمت بفرحه وقالت" احلف يا دكتور يعني انا بجد حامل.. 
الدكتور ضحك وقال" والله حامل .. 
سهر بصت لقمر وقالت" انا فعلا حامل …قمر ضحكت وهيا بتهز راسها وبدأت سهر تسأل كل واحده وهيا فرحانه لحدما صافي قربت منها وقالت" والله يا سهر انتي حامل ممكن بق تهدي فرجتي علينا الناس.. 
سهر هزت راسها وقامت وهيا بتقول" طيب يا دكتور انا حامل في بنت ولا ولد.. 
الدكتور ضحك وقال" لا انتي حامل بقالك شهر بس يعني لسا مظهرش نوع الجنين انشاء الله هتعرفي في الرابع او الخامس.. 
سهر هزت راسها وبعدها قالت بفرحه" خلاص يا دكتور هبق اتابع معاك واعرف كل حاجه عن البيبي .. 
ساندي وقمر وصافي مسكوها وهما بيشكروا الدكتور واللي كان بيضحك علي تصرفات سهر لانه اول مره يشوف فرحه من القلب بالشكل دا .. 
سهر شكرت الدكتور وبعدها خرجت هيا وبقيت البنات وطلعوا من المستشفي كلها وركبوا العربيه ورجعوا تاني للقصر …. 
__________
وفي الشركه انتهي اليوم وخرجوا الشباب مع بعض محمد قالهم ان سهر كلمته وقالتله انها حامل فقررو يباركوله بس بطريقتهم.. 
محمد قرر انهم هيروحوا القصر الاول  علشان يتاكدوا من خبر حمل سهر وكمان يعرفوا نوع الجنين بتاع قمر.. 
وعند البنات ندي ورحمه وساره كانوا خرجوا من الشركه وركبوا في عربيته ساره وهما مقررين انهم يروحوا لكافيه علشان يتعرفوا علي بعض اكتر ويبقوا اصحاب.. 
والشباب كانو ركبوا عربياتهم واتحركوا للقصر … 
وفي القصر وصلوا البنات وهما مبسوطين واحمد كان في استقبالهم وعلي وشه ابتسامه واول ما صافي شافته همست لقمر وقالت" بقولك ايه انا متراهنه انا واحمد علي البيبي وانا قولته هيبق  ولد وهو قال بنت ممكن نمشيها ولد النهارده بس.. 
قمر هزت راسها بلا وقالت" مينفعش انتي خسرتي.. 
صافي بصدمه" بنت خدي هنا.. 
قمر قربت من احمد وهيا فرحانه وبتقول" بابا انا حامل في بنت.. 
احمد ابتسم وقال بفرحه" كنت حاسس والله  الف مليون مبروك يا قلب بابا ربنا يكملك علي خير يا رب.. 
قمر ابتسمت بفرحه وقالت" تعرف ان انا وهادي كنا مفكرين انه ولد بس الحمدلله اللي ربنا يجبوا حلو  ..!
احمد بص لصافي بانتصار وهيا لفت وشها بغيظ وبعدها قمر والبنات فضلوا يضحكوا عليهم لحدما سمعوا صوت عربيات والجرس بيرن.. 
الخدم فتحوا الباب ودخلوا الشباب وعلي وشهم ابتسامات .. 
قمر قربت من هادي وقالت بفرحه" بنت يا هادي طلعت بنت.. هادي ابتسم وشالها ولف بيها وقال" هتكون احلي بنت في الدنيا.. قمر ابتسمت وقالت" علشان بس انت اللي هتبق  باباها .. هادي ضحك علي كلامها وبعدها قال" طمنيني جبت صورها.. 
قمر حركت راسها وطلعت من شنطها صورها وادتهالوا وهوا اول مشافها عينه دمعت بفرحه وقال.. زي القمر زيك بالظبط.. 
قمر ابتسمت بخجل وبدا هادي يوري صورتها لاصحابه واللي كانو فرحانين جدا من قلبهم . 
محمد كان بيبص لسهر وبيحرك راسه وهيا كانت بصاله وساكته لحدما ساندي زقتها وقالت" بيقولك طمنيه علي الخبر.. 
سهر حركت راسها بتفهم وقربت منه وقالت بخجل" انا بجد حامل يا محمد.. 
محمد ابتسم وحض"نها بفرحه وهو بيقول" مش عارف اقول ايه بس انا فرحان جدا اني هيبق عندي طفل منك.. 
سهر ابتسمت بحب وهزت راسها وبعدها الشباب قربوا منهم وشالوا محمد وفضلوا يمرجحوه  بفرحه وبيحدفوه في الهوا وهو ينزلهم تاني.. 
قمر كانت بتضحك علي اللي بيعملوه وقربت من سهر وقالت" الف مبروك يا حبيبتي انشاء الله لو اللي في بطنك ولد مش هجوزه لبنتي.. 
سهر ضحكت علي كلامها وقالت" المهم انهم يحبوا بعض مش مهم يتجوزوا.. 
قمر هزت راسها وقالت ان شاء الله هيكونوا بيحبوا بعض ويخافوا علي بعض زي الاخوات ..  


لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇

(روايه قصيرة القامة طويلة اللسان )

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-