روايه عيد الاضحى الفصل الثالث 3 بقلم شغف الاعصار
روايه:عيد الاضحي
Part: الاخير
سَلاممم عَليْكُممم🏃
هدي خلصت الاكل ووضعته علي السفره واجتمعت العائله بإستثناء الجد ومحمود
تناولوا الطعام وكان طعمه حلو
ام منصور:مين اللي طبخ
نغم بفرحه:هدي
زين:واو طعمه حلو قوي يا هدي مش مصدق انك انت اللي طبختي
ام زين:ليه اختك ما شاء الله شاطره وبتعرف تعمل كل حاجه
هدي بفرحه انو الاكل عجبهم:لا يا ماما مكنتش هعرف اعمل لولا نغم قالتلي اعمل اي
منصور:طب يلا يا جماعه كلوا
عدي اسبوع علي الأحداث من دون أي شئ جديد فحيث كان محمود دائما بغرفته ولا يريد أباه وزين يجتهد في عمله وهدي تعلمت الكثير من نغم بقي ثلاث ايام علي العيد
في البيت عند محمود والجد
الجد خرج بصعوبه وهو ينادي:مح محمود
محمود انفزع جدا قام بسرعه ويند أبوه
محمود بخوف:بابا مالك يا بابا بابااا
الجد:الدواء الد وأ ء واغمي عليه
محمود شال أباه ووضعه علي السرير
محمود وجد أن أباه سخن للغايه
محمود بخوف:يارب يا رب اشفيه انا مليش غيرها بابا يا بابا علشان خاطري فوق اعمل انا اي دلوقت حاول الاتصال لمنصور لكن مكنش في شبكه
ذهب محمود مسرعا الي المطبخ ليحضر بعض الثلج احضر الثلج ووضعه في الماء وذهب الي أباه وعمل له كمادات ولكن لم يكن هناك أي جوده
محمود قام يتوضي ويصلي ويدعي لاباه فحقا كان خائف جدا حمل أباه وذهب به خارج البيت ولم يجد أي عربيه لتنقله للمستشفي والمستشفي بعيده حمل أباه وظل يمشي للمستشفي ووصل بعد ساعات كثيره
محمود بخوف:دكتووووور بسرعه دكتووور
جاء الدكتور ووضع الجد علي عربه ناقله وذهبوا ووقف محمود ينظر لباب اللي دخل في الجد وهو يدعي ربه أن يشفيه فهو كان مشغول كثيرا عنه لكم لا يستطيع العيش بدونه
الممرضه:حضرتك مجروح جروح سطحيه لو سمحت ممكن تيجي. نعقمها ليك
محمود:لا شكرا ووقف يدعي ربه
في المصنع كان يقف زين علي باب المصنع وجد الفتاه تمشي بجانبها شاب وكانت تضحك وبعدها ودعها الشاب ومشيت هي للمصنع
زين:مين ده
الفتاه:حضرتك ملكش دعوه وعموما ده خطيبي
زين بعصبيه:ده مكان شغل يعني تيجي تشتغلي مش تيجي للفسحه وعلي تأخيرك ده مخصوم منك اسبوعين اتفضلي
نظرت له الفتاه بغضب ودخلت الي المصنع وهو وقف غاضب
عند هدي كانت تجلس في الحديقه مع نغم
نغم:هروح نجيب حاجه نشربها واجب
هدي:ماشي وذهبت نغم جاء في وهو يصرخ ويقول
الفتي:منصوووووور يا دااالي انت يااااض
هدي:اي يا افندي انت داخل نصرخ ليه
الفتي بغمزه :انت مين يا قمر انا خالد وانت
هدي:ملكش دعوه وانت خالد مين يعني
خالد:صديق منصور وانت بقي مين
هدي:ملك دعوه ومشيت
خالد:شكل دعاكي ربنا استجبله يا امي وهتجوز
نغم:ها امال فين هدي اي ده خالد تعالي منصور في المكتب
خالد:نغووومتي
منصور:خااالد
خالد بخوف:لو سمحتي يا انسه نغم ممكن تبعدي علشان اعدي لان لا أتحدث مع اي بنت تخليني امشي نغم كان يتحدث وهو ينظر للاسفل
نغم:هههه امشي يا اخي في الله
منصور:نغم علي المطبخ
نغم:حاضر ومشيت بسرعه
خالد وجد منصور يقترب منه:ها منصور حبيبي يا راجل وحشتني
منصور:اخر مره انا اتدربت معاك فيها امتي
خالد بتفكير:من سنتين كده
منصور وهو يحرك ذراعه:حاسس كده عندي شد عضل وهيتفك لما ادرب
خالد:طب ما تدرب
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
منصور:يعني ادرب عادي
خالد:ايوه يابني انت مكسوف يعني تخلع التيشيرت قدامي
منصور :حبيبي والله يا خالد وأعطاه لاكمه
خالد:ااااه مش كده التدريب يا غبي ااااه منصوووور ياض وشي يا ض ومنصور نازل فيه ضرب
منصور:ده علشان تبقي تكلمها قوم قدامي علي المكتب
خالد:منك لله يا شيخ روح
عند محمود اتصل علي منصور
منصور:الو
محمود:منصور
منصور:ايوه مين
محمود:انا عمك محمود جدك في مستشفي ***
منصور بخوف:طب انا جاي حالا
خالد:في اي يا منصور ماله وشك انخطف كده ليه
منصور وهو يحضنه بخوف:جدي يا خالد
خالد:ماله
منصور:في المستشفي يا خالد
خالد :طب يلا نروح بسرعه ومشيوا بسرعه
نغم:منصور لم يرد عليها منصور
نغم:مالهم دول
هدي:معرفش
ذهب منصور بسرعه الي المستشفي وجد عمه يجلس علي الارض ضامم نفسه ويبكي
منصور:في اي يا عمي
محمود بعياط:جدك دخل في غيبوبه يا منصور وبكي محمود منصور أخذه في حضنه
منصور وهو يحاول يكتم دموعه:متخفش يا عمي جدي هيصحي دلوقت
خرج الدكتور
الدكتور:حضراتكم هو دخل في غيبوبه الله اعلم هيفوق منها امتي ولو عايزينه يخرج وترعوه في البيت مفيش مشكله
محمود:ايوه يا دكتور هنرعوه في البيت
الدكتور:تمام ممكن تاخدوه دلوقتي
أخذ منصور جده وذهب به إلي البيت ووضعه علي سريره
نغم بعياط:جدي يا منصور جدي هيفوق امتي بالله يا منصور تقول انو بيهزر معانا
منصور :نغغم اهدي
نغم وهي تضربه في صدره:اوعدني انو يفوق يا منصور انت مش بتخلف بوعودك بالله عليك يا منصور
منصور:كله بأمر الله يا نغم وان شاء الله هيفوق
نغم ذهبت الي جدها ومسكت يده
نغم:جدي فوق علشان خاطري وهعمل البسبوسه اللي بتحبها وهحطلك سمنه بس المره دي بس يلا فوق بقي يا جدو
منصور:نغم اطلعي اوضتك
نغم بصراخ:ملكش دعوه بيااا انا وجدو قوله يلا يا جدو انو ميزعقش ليا يلا قوله يلا وخوفه يا جدو
ذهب منصور وهو يمسح الدموع اللي نزلت وشال نغم
نغم:ابعد عني ونزلتي جدووو طلع بها لغرفتها وزقها واغلق الباب واتصل علي الدكتور ليأتي بحقنه مهدئه
كان يجلس محمود امام الجد وهو صامت
هدي بدموع:هو هيفوق كمان شويه يا ماما صح قوليله يفوق وانا هطبخلع بأيدي هو الوحيد اللي مأكلش من طبخي
الام بحزن علي خالتهم:أن شاء الله يا بنتي هيقوم
زين أخذ أخته بحضنه بدموع
زين:هيصحي يا هدي أن شاء الله
هدي بدموع:يارب يا زين
منصور:يلا يا جماعه اطلعوا علي غرفتكم مفيش داعي لوجدكوم وانت يا خالد اطلع نام في الأوضاع بتاعتي
ام منصور:بس
منصور:مبسش يا ماما يلا
ابو منصور بدموع:منصور عنده حق يلا يا جماعه
ذهب الجميع معادا عمه محمود الذي كان مغيب عن الواقع
منصور:عمي عمي
لم يرد محمود خرج منصور وتركه مع الجد
احضر الدكتور الحقنه المهدئه اخذها منصور وذهب لغرفه نغم ودخل نغم اول ما شافته
نغم:جدي فاق صح
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
منصور:نغم انا تعبان قوي وفيا اللي مكفيني مش هتتعبيني انت كمان واعطاها الحقنه وكانت سوف تسقط حملها منصور ووضعها علي السرير تمسكت بملابسه
نغم:متسبنيش منصور منصور مسح دموعها وغطها كويس وخرج ذهب لغرفته
خالد مد يده ليذهب إليه منصور وهو يبكي
منصور :جدي يا خالد جدي وبكي منصور وهو بحضن خالد وظل يبكي بعد وقت
خالد:منصور انا سيبتك تطلع اللي جواك بس مينفعش تعيط قوم صلي وادعوله وربنا هيشفيه أن شاء الله قوم كده اتوضي وتعالي نصلي انا وانت
منصور:عندك حق وذهب واتوضي
عند محمود
محمود:مش كنت عايزني ازورك اهو انا جيت اهووانت سبتني ومش راديو ترد عليا رد عليا يلا والله لو فوقت هقعد معاك هنا العمر كله بس يلا بقي يا حاج قول عايزني اقعد معاك ولا لأ مسح محمود دموعه وذهب واتوضي وجد اخوه ابو منصور يدخل له
ابو منصور:هتوضي واجي نصلي انا وانت
محمود:ماشي
وظلوا يصلوا الليل كله ويدعوا انو الجد يفوق
في الصباح في غرفه الجد سمع محمود انين فتح عيونه وجد الجد يحرك يده
محمود:بااااباااااا الجميع استيقظ علي صوته ونزلوا
محمود لمنصور بفرحه:منصور جدك حرك أيده اتصل بالدكتور بسرعه اتصل منصور بالدكتور وفي ذلك الوقت فتح الجد عيونه
نغم:جديي وذهبت عنده ومسكت يده
نغم:منصور جدي فتح عيونه بص اهو
الجد:براحه عليا يا غنوه
نغم بفرحه:يااخ يا جدي وحشني صوتك ووحشني الاسم اللي بتناديني بيه وفرح الجميع بالجد وبعد يوم كان يجلس الجد في الحديقه والعائله جميعها حتي خالد كانت تجلس حول الجد
الجد بدموع الفرحه:وحشتني قوي القعده دي حلمت كتير انكم تبقوا جنبي قبل ما اموت
زين:متقولش كده يا جدو
الجد:الموت علينا حق يا زين العيد فاضل عليه يومين واحنا معملناش حاجه للعيد عايزين نحتفل بيه غير كل سنه علشان عمكم محمود معانا
نغم:ياريت يا جدو انا بحب قوي أجواء العيد
هدي:وانا نفسي اجربها
الجد:خلاص البنات كلهم ينضفوا البيت من جوه والشباب تنضف الجنينه ويوصوا علي الدبايح
الكل:موافقين
دخل البنات الي البيت واغلقوا باب البيت لأنهم هيلبسوا ملابس مريحه
نغم كانت تكنس وهدي بتمسح خلفها
هدي:يااا نغم اكنسي كويس
نغم:انت اللي مش بتمسحي حلو اعملك اي
هدي:انا مش بمسح حلو طيب خودي ورمت عليها جردل المياه
نغم:ااااه يا هدي طيب تعالي وكانت سوف تجري خلفها لكن وقعت علي الارض من أثر الصابون هدي جات تقويمها وقعت هي كمان وكل ما يحولوا يقوموا يقعوا
ام هدي:انتم بتلعبوا خلونا نخلص
ام منصور:والله ياختي ما هما نافعين
ام هدي:علي رأيك والله ياختي تعالي احنا نروح نعدل المطبخ وسبوهم كده
بالخارج منصور كان يمسك مقص صغير جدا ويقص العشب عشبه عشبه ويضحك عليه خالد وزين
خالد:حاسب لتخليها تعيط منك
زين:وحاسب لتخليها قرعه ياض
منصور:نينينيني يا رخم منك ليه بدل ما تساعدوني
خالد:نساعدك والله لو جبت البلد كلها تعمل زي ما انت بتعمل كده مش هنخلص في حاجه يا ابو جهل اسمها مكنه ازاله العشب وذهب واحضرها
منصور:طب شغلها يا خويا شغلها خالد ولم يعرف أن يتحكم بها وكانت المكنه تجري وخالد وراها
منصور:وقفها بسرعه وكانوا يجروا والمكنه وراهم
خالد:مبعررىفش مبعررىفش
زين:ماله المقص وشغل منصور ماله اهو هنموت اهو ومش هنعيد
شد منصور الفيشه
منصور:مسمعش صوت حظ فيكم
خالد:يا منصور ما احنا كده مش هنخلص
منصور:انا اللي استخدمها انتم تروحوا تشوفوا الشجر
وبليل كان البيت خلص والجنيه اصلحت جميله
منصور: يلا كله يروح ينام
نغم:عايزين ننام في الجنينه
الجد:ناموا انتم إنما انا مش هقدر
محمود:وانا
ام منصور وام هدي وأبو منصور:واحنا وذهبوا
منصور:طيب هنعمل خيم
الشباب الثلاثه في خيمه واحده والبنات في خيمه
في خيمه منصور
زين:انا قررت اتجوز
خالد:بجد مين
زين :هي مش غريبه
خالد :مين
زين:نغم
منصور فتح عيونه:نعم يا روح امك.
خالد:عنك دي يا سطا نعم يا روح امك نغم مين انا اللي هتجوزها
منصور:قسما بالله اموتكم انتم الاثنين
زين بخبث:ليه ما انا عايزها في الحلال
بقلم (شغف إلاعصار 🌪️)
منصور:نغم مراتي انا فاهمين
خالد بضحك:اخيرا اعترفت الف مبروك يا صاحبي
زين:الف مبروووك يا ابن عمي
منصور: الله يبارك فيكم وانت يا زين متخفش هتجوزها بعد العيد وهتجوز معايا كمان
زين:اجمل ابن عم ده والا اي
خالد:بما انكم هتجوزوا انا كمان
زين:عندك عروسه
خالد:ايوه اختك
زين:قاصدك اي يا زفت
خالد:قصدي هتجوز اختك
زين:مش موافق
خالد:المهم هي
منصور:نااموا في يومكم ده
عدي العيد بفرحه
في البيت الفتاه وكانت تدعي ليل لقد اكتشفت انو خطيبها متجوز ثلاثه ومشغلهم وفسخت الخطوبه ذهب زين إليهم ليخطبها لكن قال انو عايز جواز علي طول ووفقا وكذلك نغم ومنصور وخالد وهدي
جاء يوم الفرح والجميع كان سعيد وخلص الفرح في سعاده تامه
في النهايه اريد اقول لكم لا تقطعون صله الرحم ...
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇