روايه غرامها اسرني الفصل الخامس 5 بقلم روان سعد
يعني انتي هنا بتضحكي و تهزري و أنا قالب الدنيا عليكي مش فارق معاكي أنا
قالها بعصبية خلت الكل يبصله وقتها غرام قالت باستغراب: خالد.......... ايه جابك هنا... مش كنت مسافر
خالد بضيق: كمان مش عايزاني اجي... يعني فونك فصل و انتي بتكلميني و مكلفتيش خاطرك حتي ترني عليا و قاعده هنا ولا فارقلك و كمان بتسأليني جاي هنا ليه... أنا غلطان اني بسأل عليكي أنا ماشي يلا يا حسام همس في ودن حسام و قاله: امسك فيا
يلا يا حسام نمشي.... لأ لأ متمسكش فيا
غرام: خلاص يا خالد استني و بعدين مش تعرف الي حصل معايا الأول...... و كملت ببراءة مصطنعه: وبعدين أهون عليك تسيبني كدا
خالد: منا هونت عليكي..... بعدين اي الي حصل معاكي و جابك هنا و انتي و عمي
غرام: اسمعني بس
خالد بنفاذ صبر: اشجيني
غرام بتمثيل العياط : الناس دول خاطفني أنا و بابا و مهددني شايف شايف معذبني ازاي و الضرب في جسمي مقدرش أوريك
خالد: هايل يا فنانه تصدقي تأثرت والله ..... اي يا بت دا صدقتك أنا
حسين: اهدي يا خالد كدا و الموضوع غرام هتحكيهولك و لا اي يا غرام
غرام: ايوا طبعا...... تعال بس يا خالد أعرفك
و غرام عرفته علي الكل هو و حسام و صاحبتهم ماريان
غرام : دول يا جماعه يبقي صحابي و اخواتي و كل ماليا بعد بابا طبعا
مراد سابهم و خرج علشان عنده مكالمه تبع الشغل و هو أصلا متضايق من وجود غرام مش هيقدر يتحمل اتنين زيها
اما عصافير الحب آسر و أميرة خرجوا قعدوا مع بعض برا
آسر بحب: أنا مش مصدق نفسي بجد أنا هطير من الفرحه.... مش مصدق ان خلاص هنبقي سوا
أميرة بكسوف و وجه محمر: أنا كمان يا آسر..... مش مصدقه انهم وافقوا
آسر بحب: بس اي الحلاوة دي يا فراولتي
مراد كان واقف برا بعد ما خلص المكالمة
سيرين دي جاتله و قالتله بدلع: عرفت انك بتشتغل في البرمجيات...
مراد ببرود: يعني كنتي محتاجه حاجه
سيرين بدلع: حسابي علي الفون متهكر كنت عايزه ارجعه
مراد خد منها الفون و عمل الحساب و رجعهولها تاني من غير كلام و مشي و سابها
سيرين بغيظ: ااااه بقا تسيبني و تمشي...... ماشي بس انت عجبتني و مدام دخلت دماغي يبقي هتبقي ليا
من بعيد نورين و ياسمينا شافوهم
ياسمينا: شايفه شايفه البت الحربوقه بتعمل اي مع أخويا..... و الله منا سايباها
و جت تروح لها
نورين مسكتها و قالت: استهدي بالله كدا و بعدين مش يمكن تطلع كويسه
ياسمينا: كويسه اي دي بنت ملزقه... و مش هسيبها لو حاولت تقرب منه تاني
عند غرام و خالد و حسام و ماريان
غرام حكتله كل الي حصل معاها من أول ما الفون فصل لحد ما جم هنا
ماريان: يعني دول عيلتك بجد بتهزري...... دول كلهم مزز حلويا
قاطعها حسام بانه ضربها علي قفاها (ورا راسها)
ماريان بوجع: آااه براحة دا كله ليه.... ايدك تقيله ياسطا
حسام: احترمي نفسك و انتي مش هتنضربي
خالد: بس كنتي عرفينا.... اي حاجه..بس خلاص.. المهم إنك بخير
وحضنها و هي بادلته الحضن
ماريان بشهقه: خاينه..... هاتي حضن و حضنت غرام
و بعدها غرام حضنت حسام
بعد كدا روحوا كلهم علي البيت و الجد مسك ف خالد و حسام و ماريان علشان يباتوا علشان خاطر غرام و غرام حبت الموقف دا منه
في صباح يوم جديد
الكل متجمع و مبسوطين
دخل علي (ابن هادي ابن عبد الرحمن): ايه دا ايه دا متجمعين عند النبي إن شاء الله.... اي انتوا اتجوزتوا كلكم و لا ايه.... طب كنتوا اعزيموني أنا زي ابن عمك بردو
هادي: تعال يا خويا اتجوزوا اي مفيش الا اسر خطب
علي: أومال مين الحلويات دي و شاور علي غرام و ماريان
ياسين: دي بنت عمتك ياض و التانيه صاحبتها
علي ببلاهه: عمتي مين
غرام بمرح: كدا كتير مش هقدر استحمل... عمتي مين قال.. أنا قايمه من هنا.... اشوف اي حاجه اشربها في الحر دا... أنا هشرب لمون بالنعناع حد يشرب
يامن: مدام فيها شرب اشرب مشربش ليه بس المهم بتعرفي تعملي و لا هتشحورينا
غرام: بص هبهرك
فغرام راحت عملت للكل و جات
ياسمينا: علي فكرا جدو و عمتو و مراد مش بيشربوه
غرام بمرحها المعتاد: أوه نوه بتهزري... هو فيه حد مبشربوش و بعدين دا من ايدي حاجه تانيه خالص... اشربوا و دوقوا
و راحت عند مراد تديلو فجده بصله انه ياخد منها فخده علشان خاطر جدو ميزعلش
غرام: ها اي رأيكم...
عجبهم و جدها قال: تسلم ايدك يا بنتي
غرام بعتت له بوسة في الهوا: حبيبي يا جدو
يامن: اه والله طعمه حلو طلعتي سوسه
غرام بتصنع التكبر: طبعا يا بابا هو انا اي حد و لا اي
الكل ضحك
مراد بجمود: مش بطال .. عادي
غرام حست انه حرجها فقالت: محدش طلب رأيك أصلا
و مشيت طلعت فوق
طلع وراها خالد
خالد و هو بيجري وراها علي السلم: استني يا غرام... استني يا بت.. انتي مركبه عجل في رجليكي ولا اي
غرام بضيق: ايه يا خالد عايز اي
خالد: متضايقيش منه يا غرام...... و بعدين مش رأي واحد زي دا.... و بعدين هو شكل تعامله مع الكل كدا
غرام: أنا مش مضايقه اصلا.. مين قالك كدا... رأيه مش يهمني زي ما قولت
خالد: بقي كدا يا غرام دا أنا عارفك اكتر من نفسي ...... اومال مشيتي ليه... المهم متزعليش.... ولا انتي مضايقه من وجودنا و بتتحججي بدا و خلاص
غرام: لأ والله ابدا دا أنا انبسطت اوي لما جيتوا بجد
خالد: خلاص اهدي بقا و بعدين هاتي حضن كدا........ خش في حضن اخوك يا فواز
حضنته و قالت له: شكرا لانك موجود يا خالد
و فجأة ظهر صوت حد برا و قال:
الله الله اي الجمال دا يعني كمان مش مراعية انك في بيت محترم و حضناه و في نص الاوضة و لا همك يا جبروتك يا شيخه و عملالي فيها محترمة و لابسةطرحة و أنا بقول تخلعيها أحسن...... و الشخص دا نادي بصوت عالي و قال: تعالوا يا اهل البيت شوفوا الي بيحصل.... الهانم دلوعتكم معاه ف الأوضة ولا فارق معاها حد
يتبع........
خلينا نعرف الشخصيات بتشتغل اي؟!
مراد مهندس برمجة و عندو شركة
يحيي دكتور جراحه
يامن بيدرس في أخر سنة كلية ألسن
ياسين في كلية تجارة ادارة اعمال
آسر كوتش في الچيم
علي في أولي كلية حربية
غرام في آخر سنة كلية اعلام
نورين في تجارة انجليزي
ياسمينا مع يا من في كلية ألسن
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇