جديد

روايه قطتي الشقية الفصل الخامس والعشرين بقلم همس كاتبه

 روايه قطتي الشقية الفصل الخامس والعشرين 

 بقلم همس كاتبه 



بارت 25 


قطتي الشقية 


دنيا باستغراب : ماله فراس ؟ 

غدير بحدة : و انتي ايه الي جابك ؟ 

رزان : اهدي يا غدير .. دنيا جاية تعتذرلك 

غدير : مش عايزة من حد حاجة و لا عايزة حد يعتذرلي 

دنيا  بدموع  : و الله انا اسفة … ما كانش قصدي و الله يحببتي .. و الله ما كنت واعية بقول ايه .. ارجوكي تسامحيني .. انا  غلطت و ندمت بس ما استاهلش تعملي بنفسك كدة عشان كلام غبي انا قولته … كنت مدايقة و طلعته كله عليكي .. ارجوكي ما تزعليش .. بصي جبتلك الورد الي انتي بتحبيه 

غدير : معملتش كدة بسببك يا دنيا .. انا كنت مدايقة فعلا ما تلوميش نفسك انتي ملكيش دعوة 

دنيا : لا ما تكدبيش انا كلامي كان زفت و انتي تاثرتي اوي .. بس والله ما قصدت اجرحك .. منتي عارفاني لساني متبري مني و بقول اي كلام و خلاص 

قربت منها و مسكت ايدها و قالت بصوت طفولي حزين : خلاص يا غدير خلي قلبك ابيض و سامحيني بقا 

غدير بابتسامة : خلاص يحببتي مش زعلانة منك … انتي طيبة و حنونة و انا عارفة الكلام الي قولتيه مش من قلبك 

نظرت الى رزان و قالت بتوتر : شادي كان هنا من شوية 

رزان بصدمة : نعم ؟ 

دنيا : طيب و فيها ايه مهو اخوها و اكيد عرف بالي حصلها و جاي يطمن عليها 


رزان بحدة : بعد كل الي عمله اخوها 

غدير : جيه يعتذر يا رزان و طلب مني اوصل اعتذاره لمليكة .. يعني معندهوش اي نية وحشة 

رزان :  ولو .. هو اذى الكل و عمل مصايب .. و انتي كمان كنتي هتروحي فيها بسببه .. لو سمحتي يا حببتي ما تكلميهوش تاني …. لو جدو عرف هيزعل اوي 

غدير : مهو مش هيرجع تاني .. هو بس جيه عشان يعتذر و يطمن عليا و راح على طول 

رزان : و عشان كدة انفعلتي و عايزة تروحي ؟ 

غدير بدموع : ايوة يا رزان .. ده مهما كان اخويا و صعب عليا اوي .. قالي مش هيرجع تاني ابدا  

رزان : بس ما تنسيش كل الي عمله 

دنيا : في ايه يا رزان .. الله .. سيبي البنت بحالها .. ده اخوها و حب يطمن عليها و خلاص … مش هيرجع تاني .. سيبها ترتاح شوية 

غدير : انا عايزة اروح .. انا كويسة .. مش بحب المستشفيات 

دنيا : طب روحي يا رزان شوفي فراس حصل معاه ايه 

رزان : طيب


خرجت رزان بينما دنيا امسكت يد غدير و ابتسمت و قالت : الف سلامة عليكي يحببتي 

غدير بابتسامة: الله يسلمك يحبيبتي 


**********************


في اوضة اسد 

اسد بصدمة : يعني الفكرة كانت فكرتك ؟ 

مليكة : ايوة 

اسد اخذ نفس و قال : انا هتجنن .. ازاي تفكري كدة !!!!! 

مليكة : و فيها ايه يعني مهما بيحبو بعض 

اسد : مليكة حببتي … حتى لو بيحبها مينفعش يتجوزها كدة  

مليكة :  مهو مش جواز ده كتب كتاب يعني عشان يضمنها ليه 

وضع يداه على وجهها و قال : منا عارف يروحي بس برضو ميصحش … حببتي مش كل الناس بريئة زيك .. مش يمكن بعد الجواز يعايرها ؟ دي بنت و كرامتها غالية عليها .. ممكن تفضل مكسورة طول عمرها لانها اتجوزت بالشكل ده  … انا عارف انه خالد كويس و كلنا ضامنينه بس افرضي مقدرش يحبها .. افرضي كان ده بس اعجاب البدايات … ممكن يقل باصله معاها .. محدش يضمن البشر .. الموضوع ممكن يتحل بالنقاش و الحوار من غير تسرع و جواز  … انتي مش شايفاها ازاي مكسورة  و مش لاقية حد يوقف معاها ؟ ما بالك لو اتجوزها .. هتحس انها جوازة شفقة و مفيش بنت بتحب تتجوز كدة .. و بعدين امها هتخاصمها .. يعني كدة امنية الخسرانة .. احنا المفروض نوقف جنبها و نعملها كرامة 

مليكة : انت عندك حق .. عارف … انا بجد فخورة اني مراتك … كل مرة بتأكد اني كنت صح لما فكرت فيك و حبيتك 

قربها منه و باسها على جبينها و قال : و انا لو لفيت العالم كله مش هلاقي زيك .. ربنا يخليكي ليا يا مليكة قلبي 

مليكة بسعادة : بحب الاسم ده اوي 

اسد : مليكة قلبي ؟ 

مليكة: اه 

اسد : انتي مش بس مليكة قلبي انتي روحي و حياتي و كل حاجة حلوة بالدنيا دي 

مليكة بحب : انا بحبك اوي يا اسد 

اسد بعشق : و انا بعشقك يقلب اسد 

مليكة : هروح اشوف امنية 

اسد : ماشي يحببتي .. بكرا هتيجي انتي و هيا معايا انا و جدي و خالد عشان نكلم مامتها و نحل المشكلة .. انا هروح اشوف لو جدي كلم عمها و لا لا 

مليكة : طب ليه تكلموه ما تستنو لبكرا و خلاص 

اسد : لا مينفعش تبات عندنا من غير علم اهلها .. عيب 

مليكة : انا خايفة يجو ياخدوها بالعافية 

اسد : ميقدروش يحببتي 


*********************


رضوى : استاذ امير لو سمحت خلي في مسافة بينا … مينفعش كدة 

امير بجدية : رضوى انا مش بتحر..ش فيكي  بس انا بجد عايزك و بحبك و الله انا غرضي شريف و عايز اتقدملك بس عايز اضمن القبول قبل كده .. و انتي مش فاهمة الكلام ده 

رضوى بتوتر : لو سمحت ما تتكلمش خارج اطار الشغل 

امير بحدة : رضووووى .. مش هقدر .. انا بشوفك كل يوم قدامي مش قادر ابعد عنك و نفسي اخدك بحضني و اخبيكي عن العالم ده .. افهمي بقا بحبك و عايز اتجوزك 

رضوى : يا اخي و انا مش عايزة .. هو الحب و الجواز بقو بالعافية ؟ 

امير : واضح انك هتتعبيني .. اسمعي انتي دلوقتي حالا هتحبيني و هتوافقي على الجواز 

رضوى بضحكة و مصدومة : و الله ؟! 

امير : ايوة .. يلا حبيني 

رضوى : لا انت اكيد اتجننت

امير : يعني مش عايزة تحبيني ؟ 

رضوى بضحك : يا ابني انت رجل اعمال مهم …. مش لايق عليك الحركات دي 

امير : رضووووى .. بقولك بحبك … و انتي كمان هتحبيني حالا 

رضوى : انا رايحة سلام 

امير بسرعة : تعالي هنا … مش هتروحي قبل ما تقوليلي بحبك يا امير 

رضوى بضحك : اقسم بالله عيل رخم .. ابعد من وشي 

امير : كدة ؟ الله يسامحك 

دفعته رضوى و ذهبت بينما هو ينظر لاثرها بابتسامة 


*******************


مليكة : انا فعلا اقتنعت بكلام اسد .. امنية انتي لازم ترجعي لمامتك و تقعدي عندها معززة مكرمة و بعدين تتخطبي لخالد 

امنية : ارجع ازاي دي كانت تدبحني .. و بعدين افرضي جدك معرفش يقنعها .. و بعدين افرضي بعد ما رجعت جوزوني غصب عني 

مليكة باستغراب : هو انتي عايزة ايه بالزبط ؟ 

امنية بضحكة : عايزاكي تجوزيني عمك المز 

مليكة : امنية ما تهزريش .. الموضوع سهل ..  و سهل اوي كمان و انا الي اقترحت الفكرة .. بس انتي فكري فيها منطقيا كدة .. انتي هتتجوزي بسرعة و مش هتلحقي تفرحي بحاجة .. غير كدة هتكون الجوازة دي قدام كل الناس جوازة شفقة .. و هتثبتي للكل انك فعلا كنتي على علاقة بالزفت حاتم و خالد الي ستر عليكي و مامتك هتقاطعك و هي ملهاش غيرك … و ما تقوليش تخلف عشان ده مجتمعنا و الناس بتفكر كدة  .. بس لما جدي يتكلم مع مامتك و يفهمها الي حصل و تتصالحي هنروح كلنا نطلبك و نخطبك لخالد و تفرحي بكل لحظة بتمر قدام عنيكي و كدة تصوني كرامتك و ترفعي قيمتك عند الكل خصوصا خالد .. ما تستعجليش يحببتي اكيد ربنا شايلك حاجة حلوة 

امنية : اول مرة تقنعيني يا مليكة هو في ايه ؟؟ الجواز خلاكي تعقلي و تتكلمي زي الستات 

مليكة بضحك : البركة في قرة عيني 

امنية : ربنا يحرقه قطع في نصيبي ابن الكلب

مليكة : يحرقك لوحدك .. ربنا يحميه و يحفظهولي .. انتي يا بنتي معندكيش كرامة ؟ 

امنية بضحك : لا 

مليكة : الراجل عايز مصلحتك و انتي بتشتميه .. بجد معندكيش دم .. و بعدين يا زفته كرامتك خط احمر 

امنية : ولو خط اصفر هيحصل ايه 

مليكة : مبلاش ظرافة اقسم بالله اضربك على وشك 


*******************

بعد وقت 

صباح بشهقة : يا بنتي ايه الي رجعك دلوقتي .. انتي المفروض تفضلي تحت المراقبة 

غدير : انا مش تعبانة .. بقيت كويسة يا تيتة ما تقلقيش 

صباح : طب تعالي يحببتي ارتاحي 

رزان : انا هساعدها تطلع لاوضتها 

صباح : ايوة يا بنتي ساعديها .. و انتي يا دنيا وضبي اوضة الضيوف للضيفة 

دنيا بأستغراب : انهي ضيفة 

صباح : امنية .. هتنام هنا الليلة 

رزان بصدمة : ليه في ايه ؟ 

صباح : خلي ايمان تفهمكو انا عندي شغل .. بقولوكو ايه اهتمو كويس بالبنت عايزاها تحس انها في بيتها 

رزان بقلق : طيب طيب هروح اشوفها .. تعالي يا غدير اوصلك الاول 


دلفت رزان الاوضة 

مليكة : ايه ده غدير .. تعالي ارتاحي يا حببتي 

رزان : مالك يا امنية .. في ايه 

امنية : يووه حكاية طويلة 

رزان بقلق : انطقي قولي في ايه 

شرحت لها امنية كل ما حدث بالتفصيل 

رزان : طب مامتك مش عارفة تربيتها مثلا ؟!!! انا مش فاهمة التخلف ده هيفضل في المجتمع ده لامته 

امنية : تخلف بعينك ما تلقحيش كلام 

رزان : اخررسي .. و بعدين مليكة عندها حق .. ازاي موافقة تتجوزي خالد بالطريقة دي …  ايه الروايات لحستلك مخك ؟؟ اين الكرامة ؟؟ 

امنية : اسكتي يا ولية البنات قاعدين 

دنيا بضحك : لا خلاص محنا عرفنا انك مهزقة و بتتدلقي على الراجل 

امنية لرزان : عاجبك كدة اهو سمعتنا بقت في الحضيض

دنيا : طب بقولوكو ايه طالما امنية مشرفانا و غدير رجعت بالسلامة من المستشفى.. يبقى نعمل سهرة بنات و نتبسط بقا 

مليكة : و الله فكرة اهو نفك شوية و نغير جو 

دلفت ايمان و قالت : تعالو اتعشو يلا 

رزان : يلا انا هموت من الجوع .. هجبلك تتعشي هنا يغدير 

غدير : لا انا زهقت لوحدي هنزل اكل معاكو 

مليكة : طب تعالي معايا ..  يلا انتو كمان 


*******************


ابراهيم : مالك يا رضوى يا بنتي .. مش على بعضك ليه .. اوعي يكون هشام مزعلك في الشغل  

هشام بضحك : هو ده كلام برضو .. لا طبعا هي مدايقة بس عشان اسد قالها انه هيبدا يحضر لفرحه و هي هتشيل عنه 

ابراهيم بضحك : لا ملكيش حق لو ما وقفتيش معاه في فرحه اومال مين هيوقف معاه

رضوى بضحك : يا بابا و الله ما قولت حاجة و بعدين انا مش تعبانة من الشغل انا بس اتخانقت مع صاحبتي 

ابراهيم : بالناقص منها .. الي تزعلك ما تصاحبيهاش تاني 

رضوى بضحك : حاضر يا بابا 

ابراهيم : و انت يا خالد ما تحملش نفسك فوق طاقتك اوعدك البنت هتكون ليك 

خالد بسرحان  : ان شاء الله 

مهران : يا خالد الموضوع مش مستاهل كل القلق و الزعل ده .. اكيد بكرا كل حاجة هتتحل و هتكون البنت دي ليك 

خالد بزفير : ان شاء الله يمهران من بوقك لباب السما 

زينب : طب بس عشان البنات نزلو 


ابراهيم : تعالي يا غدير ارتاحي انتي لسا تعبانة 

غدير بابتسامة : و الله بقيت كويسة 

صباح : تعالي يا حبة عيني اقعدي جنبي … و انتي يا امنية في بيتك يبنتي  ما تتكسفيش 

امنية بابتسامة: ربنا يخليكي لينا يحببتي 


هشام : ايه رايك يابا اخر الشهر ده نعمل فرح اسد على مليكة 

ابراهيم : انا شايف انه مناسب .. انت ايه رايك يا مهران ؟ 

مهران : برضو انا بقول كويس .. و منها تكون مليكة ارتاحت شوية قبل الفرح 

اسد : طيب على كدة هنبدا نجهز من النهاردة .. و لازم نتفق على التجهيزات مع بعض 

ابراهيم : خلاص كمان شوية بعد ما نشرب الشاي نروح اوضة المكتب و نتكلم بكل حاجة 


ساد الصمت لبعض الوقت 


سليم ببرود : انا ان شاء الله بعد الفرح هسافر الامارات 

هشام باستغراب : ليه اشمعنا 

سليم بهدوء: هشتغل بالفرع بتاعنا الي هناك 

ابراهيم بصدمة : و ماله الفرع الي هنا ؟ يعني عايز تستقر هناك ؟ 

سليم : مش عايز افضل هنا … يعني لو سافرت سنتين زمان هيبقى كويس ليا 

تجمعت الدموع بعيون غدير بس مسكت نفسها و اظهرت عدم اكتراثها 

ضغطت يد مليكة على يدها تحاول تهدئتها 

رزان : و انت فلحت هنا يا سليم عشان تفلح هناك ؟ 

سليم : و انتي مالك ؟ حاشرة نفسك ليه ؟ 

فراس بحدة : سليم 

سليم : و انت مالك انت التاني ؟؟ انا حر اعمل الي انا عايزه 

فراس : طيب اعمل الي انت عايزه من غير وقاحة 

سليم كان هيتكلم بس صباح قاطعته و قالت : اضربو بعض .. يلا مستنين ايه ؟؟  احترمو الكبار على الاقل 

ابراهيم : كفاية خناق و كل واحد يركز في طبقه .. و بعدين  يا سليم نتكلم بموضوع سفرك 


نهال بهمس : انتي مش هتعرفي تتلمي .. انتي ايش حشرك 

رزان : مهو انسان قليل ادب و سافل 

نهال : رزان مش عايزة مشاكل مع العيلة خليكي عاقلة  اصلا انتي السبب 

رزان : هففف طيب 


********************

بعد وقت 


رضوى بابتسامة: قالي بيحبني .. و هو على طول بيحاول يتقرب مني 

ايمان : الله .. ايه الرومانسية دي يا بت .. عنيكي بقت تلمع زي المراهقات .. شوية و هتطلعي فراشات حب من كل مكان 

رضوى : انتي مش عارفة انا برتاح معاه قد ايه .. عمري ما حسيت الاحساس ده …ايمان احساسي ناحيته مختلف تماما عن احساسي الي كان تجاه هاني .. حاسة نفسي مبسوطة و عايزاه يفضل يتحايل عليا احبه 

دلفت مليكة و قالت : انا اسفة قطعت حديثكم .. بس عايزة شاحن موبايلي 

ايمان : خودي يختي 

مليكة بخبث : هو في ايه 

رضوى بتوتر : مفيش 

ايمان : لا في .. عمتك يا بت عشقانة و مش راضية تعترف 

رضوى : اخرسي 

مليكة : ايمان اتلمي .. حتى يا رضوى لو الكلام ده صح .. انتي من حقك تحبي و تتحبي و باين عليكي فعلا غرقانة بالغرام  .. نصيحتي اعترفي ليه بحبك و عيشي حياتك 

رضوى : ايوة ده الكلام الي يتسمع مش زي المتخلفة دي 

ايمان ؛ انا الحق عليا سايبة خطيبي و قاعدة اسمع كلامك التافه … هروح اكلم حمودة احسن 

مليكة : يختي النحنوحة .. طب بقولوكو ايه الليلة هنسهر و نعمل قعدة بنات .. هتسهرو معانا ؟ 

رضوى : طب ليه بنات بس ما نسهر مع الاولاد .. عشان خالد و امنية يقعدو مع بعض يعني 

مليكة : لا يختي رزان و سليم هيتخانقو زي الضراير و بعدين بصراحة مش عايزة غدير تقعد معاه و لا تشوفه .. و اسد مشغول مع جدو و فراس تعبان ما نامش كويس .. نبقى نسهر بنات و بس 

رضوى : طب يلا انزلي حضري حجات حلوة نتسلى بيها 

ايمان : اه و حضري فيلم رعب كمان 

رضوى : اه و ما تنسيش الدونات الي بتعمليها كل مرة

مليكة : ليه هو انا الخدامة الفلبينية الي جايبينها .. قومو معايا يلا 


*******************

في اوضة المكتب 

ابراهيم: ممتاز كدة كل حاجة تمام و ان شاء الله هتمشي زي محنا عايزين 

اسد : ان شاء الله 

 نظر ابراهيم الي مهران السرحان و كانه بعالم اخر 


ابراهيم : مالك يمهران .. حاسس انك عايز تقول حاجة 

مهران : ايوة … انا مش موافق على فراس .. مش حاسس انه مناسب لبنتي …. 

همس كاتبة عاود زيارتنا مجدداً او تابعنا على تيليجرام لتصلك الفصول الجديده بشكل اسرع

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا 👇

(روايه قطتي الشقية )



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-