جديد

رواية زواج اتفاقية الفصل الاول 1 بقلم دنيا محمد

 رواية زواج اتفاقية الفصل الاول 1 بقلم دنيا محمد 



نبدأ.. بسم الله الرحمن الرحيم.. 

الفصل « الآول» 

(روٌآيَةّ زٍوٌآجّ آتٌفُآقُيَةّ) 


الاب.. تلاته بالله العظيم يا جاسر لو موافقت تتجوز البنت الي انا جيباهالك لتكون ابني ولا اعرفك 


جاسر بغضب..  ي بابا انا واحد عندي 32 سنه وعارف حياتي كويس هتروح تجبلي مين ياعني اتجوزها خصوصا انك عارف اني ناهي حوار الجواز ده 


ممدوح (ابو جاسر).. البنت دي هتتجوزها وتجبلي منها حفيد هيبقا ليك حق في الورث لو محصلش بقا الكلام ده منتاش ابني ولا اعرفك ولا هيبقا ليك ورث من اساسو


فطيمة مرات ممدوح:  مالك ي ممدوح مانت عارف ان جاسر من زمان مش عايز يتجوز ونا ياما اتحايلت عليه 


ممدوح.. واحد زيه 32 سنه مخلف ومتجوز وفاتح بيت ليه لوحده مش يركز علي شغله بس عشان خاطر واحدة متسوا"ش كلت بعقلو زمان 


جاسر اتعصب وعروقة برزت من عصبيته:  انا قولت مليون مرة السيرة دي متتفتحش قدامي ولا من ورايا ولكن انت بتضغط عليا بس ماشي اسمها اي الز"فته الي هتجوزها دي وعندها كام سنه 


ممدوح ببرود: هتتجوز ميرنا وعندها 20 سنه 


جاسر اتسعت عيناه بشدة وقال.. البنت الي بتخدم وتجبلنا طلابتنا طب مكونت تجوزني خدامه من المطبخ هنا احسن 


ممدوح ضر"ب حاسر ب القلم وقال: اخرس قط"ع لسانك دي بنت شريفة وكويسة ومفيهاش حاجة لو بتشتغل اهي تسند امها الغلبانه وكمان امها نظرها علي قدها ياعني مبتعملش حاجة غير انها بتقول يارب ارحمني 


جاسر بجمود.. تمام يا بابا ونا موافق 

وطلع اوضته 


فطيمه بقلق.. انت شايف نظرة الشر الي في عينيه يا ممدوح انا قلقانه اوي 


ممدوح بجمود.. متخافيش ولا هيقدر يعملها حاجة 


وفعلا بليل جات البنت دي الفيلا ومعاها امها 


ممدوح برتحاب.. منورة يابنتي ومنورة يا حجه البيت 


مامت ميرنا.. ربنا يخليك لينا يا حج والله مش عارفة اقولك اي 


ممدوح بابتسامه.. ولا اي حاجة 


ممدوح بصوت عالي نسبيا للخدامه: نوارة تعالي بسرعه خدي الحجه لاوضتها ترتاح 


مامت ميرنا بذوق.. تسلم ياحج والله انا بس نظري تاعبني ويعتبر راح 


ممدوح.. بلاش الكلام ده يحجه احنا هنعملك عملية وهتكوني بخير باذن الله 


فطيمة.. منورة ي مرات ابني ومنورة ي حجه والله والف سلامه ان شاء الله تكوني احسن


 طبطبت مامت ميرنا علي فطيمه: تعيشي ربنا يخليكي 


وطلعت مامت ميرنا 


قرب ممدوح من ميرنا وقال بابتسامه.. انا عايزك تتحملي جاسر مهما يعمل. وصدقيني هيحبك 


ميرنا بحزن .. انا عرفة اني مفروضة عليه ومكنش ينفع كده 


ممدوح.. انا الي كلامي بيمشي ونا الي اقول يتجوز مين ويعمل اي ونتي بنت حلال وصبورا ومتاكد انك هتستحمليه بكل المقاييس 


#بقلمي_دنيا_محمد


لسه ميرنا هتتكلم قاطعها نزول جاسر من اوضته بهيبته المعتادة 


جاسر.. هالله هالله هي دي العروسة ولا اي بس لاء خدامه خدامه ياعني 


ممدوح بصوت جهوري... جاااسر احفظ لسانك احسنلك انا قولتلك اهو 


ابتسم جاسر بسخرية وطلع الجنينة 


ممدوح بحنان.. اطلعي يابنتي اوضتك عشان بكره كتب الكتاب واليوم هيبقا طويل 


ميرنا..  تمام يا عمي 


عبد الله كان راجع من بره ف نفس الوقت 


ممدوح.. لا والله حضرتك قاعد ومروق بالك واخوك برضو مروق بالو ونا زي الاطرش ف الزفه تقدر تقولي كنت فين من انهارده لامبارح


عبد الله ببرود.. كنت سهران بره في اي 


ممدوح.. انت مستهتر ويلا اتفضل هويني عشان كتب كتاب اخوك بكره 


عبد الله بصدمه..  اي ده بسرعه دي ومين دي بقا 


ممدوح بخبث..  دي ميرنا بنت الحج جمال الله يرحمه الجنايني بتاع الفيلا الي جنبنا بس للاسف توفي من سنتين 


عبد الله.. امم ربنا يوفق جاسر بقا في الجواز انا بكره الجواز بحب اعيش كده علي راحتي 


ممدوح.. تمام يلا شوف رايح فين 


فطيمه.. حال الواد مش عاجبني ي ممدوح 


ممدوح.. إسراء بتحبو ي فطيمه بس ابنك مبيحسش 


فطيمه 

.. يمصيبتي حتي ده عايز تجوزو خدامه 


ممدوح..  من امتي وبناخد ب المظاهر يا فطيمه وبعدين سبيني انا الي هتصرف 


فطيمه بطيبة..  الي تشوفو يخويا


بليل كانت ميرنا قاعدة في اوضتها بتحط هدومها في الدولاب فجأة حست بانفاس في رقبتها لفت بخضة.

وكان جاسر 


ميرنا برعب..  انت بتعمل اي هنا 


جاسر بيقرب منها بخبثه.. خايفة لي ي عروسة دنا هبقا جوزك 


ميرنا بتوتر..  طب طب اتفضل اخرج 


جاسر قرب وهمس في اذنها: بكره هيبقا يوم عذا"ب ليكي ي قمر وباسها من خدها ومشي 


ميرنا بخوف:؟؟! 

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇

(رواية زواج اتفاقية )

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-