رواية انتمي لعالمك الفصل الثاني 2 بقلم لميا
_ما خطبك كنت اعلم سفر والدك لبناء مقبره ابن الملك خوفو سيصيبك بمرض حفظك الإله
=إله وخوفو ومقبره لا اكيد لا دا رامز جلال صح يارامز نظرت حولي لا مش رامز بدأ اشعر بدوار وسقطت
فتحت عيني مش دا محمد صح محمد زميلي في الكليه بس أي اللي لبسه دا انا اي اللي جابني الاوضه دي تاني
_انها بخير نبض القلب سليم وضغطه أيضاً كان مرتفع قليلاً
بصيت ليه =محمد أي اللي بتقوله دا ولي بتكلم كدا أنت مدبلج ولا أي
ضحك:لا افهم ما تقولين ما بك يا أسينا
أسينا:قولت أسينا اهو قامت واخدته علي جنب :انا مخطوفه كل اللي هنا مدبلج حتي أنت بس أنت الوحيد اللي اعرفك وابتسمت طب احنا بنعمل فيلم تاريخي ولا اي
محمد :لا أفهم شئ عما تقولين لكن اليوم سأعتذر من الكاهن لأنك لن تقدري علي حضور الدرس
أسينا:درس هو احنا بجد
نظر لها بعدم فهم ااه نسيت يعني هل ما يحدث هنا حقيقه
ضحك محمد :ماذا سيكون خيال
أسينا:طب واحده واحد أنا أسينا صحيح
محمد :صحيح
أسينا :وأنت محمد زميلي في اداب فلسفه
محمد :من هذا نحن لا ندرس الادب الفلسفي انا وأنتِ ندرس الطب وأنا زميلك أوُنُاس
أسينا :يانهار اسود أسمك أو ناس ازاي يعني
جاءت السيده:بما تهمسون
أسينا:لا شئ يا حجه ..طب أنا هقولك موعد درس الكاهن متي
أوناس: غداً
أسينا :طب عدي عليا ونروح سوا اه صح وابتسمت غداً مر عليا ونذهب معا
أوناس:موافق
أسينا: شكراً خرج الجميع ليتركوها ترتاح
يعني أنا دلوقتي دا حلم ولا حقيقه وخبطت نفسها لا دي حقيقه يانهار بجد يعني أنا دلوقتي زي فيلم سمير وشهير وبهير طب أنا آخر حاجه فكراها اني نمت هعمل اي دلوقتي بس ازاي محمد جه معايا لا في حاجه غلط وتذكرت كلام أسر القلم أسر أيعقل عالم و عمل اختراح القلم دا وأنا انتقلت بالزمن بس كدا هنتقل لوحدي ومحدش يعرفني طب أنا هعمل أي أنا لو فضلت اتكلم هيفتكروني مجنونه طب والعمل أسينا انتي من زمان نفسك تهربي من الواقع ودي فرصتك طنط اللي بره دي شكلها طيبه أي رأيك ما نجرب بس دول مدبلجين مش مهم بس بردوا فيه حاجه ازاي محمد زميلي هنا واسمه أوناس ولي أسر كان بيقول الماضي وهو بيديني القلم هو فين القلم دا أصلاً
دخلت السيده
أسينا :عاااااا حد يدخل من غير ما يخبط ااه صح هل يصح الدخول بدون طرق الباب
السيده :أبنتي أسينا ما بك أنا والدتك ماذا حل بك
أسينا دمعت :والله ياطنط أنتي طيبه اوي مش زي ماما أنا بخير بخير بك
السيده :احمد الإله انك بخير
أسينا:يخسارتك في النار عااا بقولك يا أمي ماذا اعددتي غداء
السيده :أسينا مفجأه أحضرت أكلتك المفضله
أسينا :اللي في بالي صح ولا لا ياربي ماذا أعددتي
السيده :السمك المملح
أسينا بسعاده:فسيخ يعني اه أمي هذه الاكله تدعي فسيخ
السيده :فسيخ إسم لطيف من أين جئتي بهاذا الإسم
أسينا:من أين اها من أحد أصدقائي في المعبد أخبرني بهذا
السيده :اها هيا نأكل
خرجت أسينا ووالدتها من الغرفه واتوا بطاوله خشبيه ووضعها عليها سمكه والعيش أسينا لحظت أن والدتها لا تأكل
أسينا:لماذا لا تأكلي
السيده :كلي أنت فهي سمكه وهي لك
أسينا دمعت :لا كلي معايا لا مش عامل
السيده :لما هذه الدموع حسنا سأكل
أسينا :تذكرت معامله أحد امهات أصدقائي المهم هيا نأكل سوياّ
مر اليوم بلطف أسينا اكتشفت بيتها واخيرا دخلت غرفتها لم تقدر علي النوم
أسينا :باتري عاملين اي هناك نور و رنين وياتري أسر وحشني بجد ورخامته أيعقل إني فعلا حبيته بس بالسرعه دا ازاي غريبه دائما لما ببص في عينه أحس أني عرفاهم ومطمنه لوجوده نفسي ارجع علشان اشوفهم تاني الشمس طلعت بالسرعه دي
السيده دخلت عليها:هيا يا أبنتي غريبه أنت مستيقظه
أسينا:نعم الفطار
السيده :نعده سويا
أسينا بفرحه :هيا
أعدوا الفطور وجلسوا سويا وتناولوا الفطور
أسينا:الحمد لله نظرت له والدتها فلاحقت أسينا سأصعد لاعلي
طلعت أسينا والباب خبط وفتحت السيده الباب
أوناس:اهلا يا سيده حابي
حابي :اهلا تفضل
أوناس:انا في إنتظار أسينا
حابي :انتظر هنا وانا سأعطي لها خبر بوجودك
أوناس: حسناً
حابي دخلت علي أسينا غرفتها
حابي : انتي بخير
أسينا:اها يا أمي انا بخير
حابي : طالما أنتي بخير وسحبتها من أذنها هذا أوناس لماذا معنا بالأسفل
أسينا:أاا دانا بقول طيبه أو ناس دا ينتظرني لكي نذهب لدرس الكاهن
حابي :حسنا لا ارتاح لهذا الرجل كونِ حذره
أسينا:حاضر أين ملابسي
حابي : الخزانه
أسينا:حسناً
خرجت حابي
أسينا فتحت الخزانه: أي اللبس دا علي الله بجد وبدلت ملابسها مش عجباني ونادت بصوت مرتفع أمي أين الخيط والمقص
حابي :في الخزانه من أسفل
أسينا:حسنا اي دا في مرايا يلا بينا
في الاسفل كان يجلس أوناس مع أم أسينا
أوناس:سيده حابي أود كوب ماء
حابي بإبتسامه:حسناًوفي سرها بلوة سامحتك الإله يابنيتي حقا
نزلت أسينا بعد أن عدله ملبسها
أوناس وقف :جميله كقرص الشمس
أسينا ابتسمت : شكراً
جاءت حابي ووجدت أسينا
حابي:ماذا فعلتي
أسينا:ماذا هذا أفضل أسينا جعلت الرداء سفلي بنطلون أما العلوي فجلتها بلوزه ورفعت شعرها لأعلي بطوق صنعته من القماش
حابي:موعدنا عندما تعودين
أسينا:حسنا ارتاح من جهنم الاقي النار
في الطريق
كانت تسير أسينا و أُوُنُاس
أسينا:لماذا أسمك أو ناس لي مش أو خوف أو منقرع
أوناس:ماهذا الهراء وضحك أسمي أُوُنُاس مقبلاتك مع الأمير ذهبت عقلك
أسينا: أمير انا مش فهمه
أوناس: الأمير حم إيونو عندما جاء للكاهن ومعه فتاه كانت مريضه وعالجتيها حدث بينكم العديد من المشادات ولكن لا اعلم صرتي تتقابلين معه هل بينكم أي نوع من المشاعر
أسينا :حسنا فهمت بس اي حوار الامير دا بس أوناس لا يوجد بيننا اي نوع من المشاعر مجرد مريض
أونُاس بفرحه :حقاً واخفي فرحته هذا جيد فالامراء جميعهم أشخاص سيئين
تذكرت يمني أسينا:بقولك يا أوناس هل أنت معجب بفتاه
أُوُناس أبتسم لها:نعم
أسينا :يالهوي يالهوي. طب أُوُنُاس هل هي تعرف
أوناس:لا تعلم
أسينا :الحمد لله صلي علي النبي احنا هنبقي أصحاب
نظر لها بعدم فهم
أسينا:اه صح أنتم كفار قريش
أوناس:قريش ليست هنا الرحله القادمه في الصيف القادم د
أسينا ضحكت :حسناً
وصلوا للمعبد أسينا:انا عارفه المعبد دا جيت رحله هنا ونظر ُأوُناس: هيا هيا دخلت المكان اللي هناخد فيه الدرس
أسينا : الله دا زي الافلام التاريخيه دقيقه أوناس سأذهب وأتي سريعاً
أوناس:المحاضره هتبدئ
أسينا:سريعا وتركتهم وظلت تمشي
وتمرر يدها علي الحائط تذكرت ذكري أنها كانت هنا وكانت ترتدي ملابس غير هذه كانت تجري وتضحك ومعها شخص اي دا دا أسر اللي معاها أسينا دي مين البنت دي اللي بتفتكري انك هيا لا واللي معاها أسر في حاجه بجد ازاي ذكريات تجيلي بالدقه
لتجد شخص يضع شي علي وجهه يسحبها من يدها تأتي لتصرخ ليضع يدها علي فمها كانت تقف وخلفها جدا يحوطه بيد والاخري علي فمها
_هذا أنا أهدئي لا تصرخي أهدئي نظرت لعينه هي تعلم هذه العينين رأتهما في عالمها
زالت بيدها قناعه وتأتي لها ذكري كأنها فعلت هذا من قبل لتتفاجأ
أسينا:أنت الحمد لله انا فرحانه أنك هنا اقصد فرحانه انك جيت
يضع يده علي فمها :كم أنتي جميله حقا بهذه الملابس زاد الجمال جمالاً تبدين كشمس في ليالي بارده ومياه النيل ف الجفاف أنتي كالبدر في ظلمات الليل كانت عيناه تتكلم أرادت أسينا أن
أسينا تتكلم وهو واضع يده اقترب منها وهمس : نتكلم بالخارج
أسينا:بس يا أسر
_نتكلم بالخارج
خرجوا للخارج
أسينا :طب اقف
حم إيونو:اتبعيني وظلت تمشي ورأه
احد الاشخاص وقف وانحني وظهرت ملامح التعجب علي أسينا : أمير مرحباً بك الكوخ جاهز وقفت أسينا نظر لها
_لماذا وقفتي
أسينا:مين الأمير ولي ادخل مش هينفع
_ماذا بك يا أسينا ادخلي نتحدث لكي لا يرانا أحد
دخلت أسينا ليحتضنها :اشتقت إليك كثيرا لماذا لم تأتي في موعـ ليجد أسينا بعدته وضربته كف : أنت ازاي تقربلي كدا
وضع يده علي وجهه_أنت ماذا فعلتي انا حم إيونو حبيبك تفعلي هذا بي
أسينا بصدمه:أنت مين حم إيونو حبيبي يعني أي مش أَسِر صديقي ازاي
حم إيونو: أَسْر صديق لم اقم بأَسْر أي صديق لكي ماذا ما خطبك يا حبيبتي
أسينا بصدمه : أي كمان يعني انت كمان طلعت معاهم وتشعر بالدوار ليسقط مغشي عليها في ذراعه
تفوق لتجد سيده تكشف عليها وهو بجوارها لتسحب رجلها وتقوم
السيده مبتسمه :مبارك لكم صبي أتي في الطريق أنتِ حامل
أسينا بصدمه:حامل إزاي انا اصلا لا متجوزه ومحدش قربلي انا لسه طالبه وتنظر له
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇