رواية انتقام عاشقة الفصل الرابع 4 بقلم نورا فريد
#انتقام_عاشقة
ميرفت قامت ببرود: بالظبط لو مش سمعتي كلامي ها قتلو بس قدام عينيكي عشان تعرفي انى مش بهزر
شمس بوجع: انتي ايه انتي مش بنادمة انتي شيطانية عمل تتحكمي فينا و في حياتنا و بتاع ايه عشان خالتي يا شيخه ملعون دى قرابة مخليني عايشة في ذل انتي الايه يا شيخه بعد اللى بتعملي ده(و تقول بشك )مستبعدش انكي غزال بنت غزال و انس و انتي اللى بعديهم عنها حرمتي بنت من امها و جبتيها هنا على اساس يتيمة صح انا بقا مش ها سكوت و ها قول لى انس كل حاجة
ميرفت قربت منها و ضربها بالقلم شمس حطت ايديها على خدها بصدمة
شمس بصدمة: بتضربني هى حصلت لى الضرب يا ميرفت
ميرفت مسكت دراعها بقسوة: و اكسر دماغك كمان بتستقوي عليا بتقفي في وشي يا شمس و كل ده ليه علشان خايفه على مصلحتك عايزة تتجوزي واحد اقل من مستواكي ملوش اهل ولا فصل هو ده اللي بتحبيه فوقي يا بنتي انا بعمل كده علشانك افهمي بقا ماشى روحي قولي لي غزال و انس علشان يخدو عيالهم و يحرمكم منهم ما مستحيل انس يسيب عيالو لحد و خصوصا لو كانو من حب عمروه عايزة تقوليله اتفضلي بس متزعليش من اللي هيعملوا
شمس نظرت ليها نظرة غير مفهومة دخلت غرفتها و قعدت تعيط بقهرة خصوصا انها اتعلقت بى غزال و اكنها بنتها بجد
و في غرفة انس غزال نايمة و مغمضة عينيها
انس مسك الموبايل و بينظر بعشق كل شوية قام فتح الباب
انس: انت
سيف: اخوك طردني و قالي مفيش نوم في اوضي قولت مفيش غير عمي حبيبي هو اللى يخليني انام عندو عارف انك ها تقول اوضك فين بس معلش انا ضيف خفيف و على قلبك زى العسل واسع كده بقا
انس نظر ليه بدهشة و قال في سره ( كل الرغي ده و خفيف الطريقة دى سمعتها فين قبل كده ) فقل الباب بعد خمس ثواني انس قام برضو يفتح الباب و كانت غزال الصغننة
انس: يا نعم
غزال: بذمتك يا بابي دى طريقه تقبل بيها بنت حبيبتك و بعدين ده انا جايبه معايا فشار فك بقا التكشيرة دى يا قمر انت
انس: يعني انتي مصحيني من نومك علشان تقوليلي تكشيرة متشكرين يا ستي
غزال: احنا اهل برضو بصراحة أنا اتخنقت مع ماما و طردتني و قالت عليكى و على اهلك
انس: مصدقش ان امك تقول الكلام ده بطلي تأليف يا غزال ياما تزعلي ادخلي ياختي
غزال دخلت الغرفه و نظرت لى سيف: انت هنا يا سيفو
سيف: انتي شايفه ايه اترزعي
غزال: كتك رزعة
هنا غزال قامت بعصبية لم سمعت طريقت هزارهم مع بعض: اايه الارف اللى سمعتو ده في بنوته تقول كتك رزعة ا اايه الأسلوب البيئة ده و انت فى راجل محترم يقول اترزعي ايه قلت الادب دى ( و تنظر لى انس بغضب) و انت واقف ساكت كده اقولكم على حاجه الطريقة مش عجبني ما تقومو امسكو في بعض احسن ( غزال قامت بعصبية خدت منها الفشار و طفيت التلفزيون) اهو مفيش زفت لم تحترمو نفسكم ابقو تعالوا و انت واقف تتفرج عليهم
انس: مستني يخصلو خناق علشان أعلمهم الادب صح يا سيف
سيف: هو فى زى طريقة حضرتك في التأديب
غزال بدهشة: تأديب اانت مش طبيعي بجد انت حيوان
غزال رجعت تنام على السرير و غطت وجهها بعصبية منهم
انس بغيظ: عجبكم كده كانت ها تتكلم و تروق جيتو خربتوها زى ما عكيتو الدنيا بقلت ادبكم تحلوها فاهمين
سيف و غزال نظروا لى بعض و بعدين قالوا في صوت واحد: فاهمين
اتجهو لي غزال واقفو جانبها
غزال: احنا اسفين يا مامي احنا كونا بنهزر
سيف: احنا مش قصدين نتمدة على بعض بس هى اللى مستفزة
غزال سامعة كلامهم في صمت
سيف قبل راس غزال: انا اسف يا غزال متزعليش مني
غزال كمان قبلت رأسه: سوري يا سيف مكنتش قصدي اشتمك
غزال ابتسمت و قامت: بعد كده مهما حصل اوعو تتخنقو مع بعض مهما حصل اوعدني حالا
غزال و سيف حطو ايديهم في ايد غزال: بنوعدك
انس: خلاص بقا يا غزال و بعدين أمهاتهم عجبهم الوضع متعصبيش نفسك
غزال التفتت و نظرة ليه : بس انا مش زي امهاتهم يا انس هما ليهم طريقتهم و انا لي طرقتي شغل التلفزيون و انتوا تعالوا جانبي
و راحوا سيف و غزال يقعدوا جانبها و انس كمان قعدوا هما الاربعة يتفرجوا على التلفزيون بين الضحك و الهزار طبعا و بعدين ناموا معادة انس اللى ها يجن و يعرف اي تغير اللى حصل لى غزال صحيح نفس الشكل بس مش نفس الروح حاسس ان اللى قدامه واحدة تانية غير غزال
و عد اسبوع على الحال ده طبعا بهجت خسر الصفقة الجديدة اللى حاليا دمرته و علاقة غزال و الاطفال اطورت خالص و مسبب خوف لى شمس و ميرفت
و في المساء
و في غرفة انس غزال جريت عليه حضنته بخوف و توتر
غزال: الحمدلله انك بخير متعرفش انا كنت خايفه عليك ازاي يا حبيبي
انس حضنها و قال بهمس: خايفه عليا ولا خايفه اموت قبل ما تدمرنى و تنتقمي مني يا زوجتي العزيزة بجد مش مصدق نفسي ان البنادمة اللى بموت فيها زمان هى نفسها الشيطانة اللى قدامي دلوقتي برافو عليكي
غزال بعدت عنه: انت بتقول ايه انت بتخرف
انس: غزززال جوابي على سؤالي سرقة ملفات اشرف الشامي اللى كان عندي تهمة انى اتهجمت على متهم لدرجة ان اتحول لى التحقيق و اتوقف عن العمل حتي من شهرين قبل ما ترجعي على حياتي ضربي بالنار و هروب المساجين و دلوقتي محاولة موتي لدرجة دى انا رخيص عندك جوابي على سؤالي انتي ولا مش انتي انا معايا مليون دليل على كلامي ف اتكلمي
غزال ببرود و ثبات: أيوة انا اللي عملت كده قولت اردلك جزء بسيط من اللي حصل فيا ( و تقول بوجع) اترجتك اكتر من مرة انك متسبتيش قولتلك انى مليش غيرك بس انت رمتني زى الكلاب و اتجوزت و خلفت لا برافو بجد برافو انت اقذر واحد قبلته في حياتي كلها و هفضل اعمل كده لحد ما تدمر تمام و تدوق اللى دوقته انا بكرهك يا انس و عمري ما ها سامحك
غزال خرجت من الغرفة بلا من القصر كله انس نزل وراها و ركبها عربيته بالعافية و ساق العربية و هنا الصمت سكن بينهم فجأة
انس: هو ده وقتك انتي كمان
غزال فتحت الباب و نزلت انس نزل وراها
غزال بعصبية: سييب ايدي يا انس و الزم حدك و كفاية اوى اللى حصل فيا منك و من عائلتك كفااية
انس بعصبية: صوتك يا غزال و بعدين هو ااايه اللى بدلك بالشكل ده انتي مين فين غزال فين البت اللي حبيتها و اتجوزتها فين
غزال: خلصت سبني بقا
انس مسك ايديها و التفتت ليه و هنا المطر اشتغل ( طبعا انا مكتبتش هما في فصل ايه بس هما في فصل الشتاء) فضلوا ينظرون لبعض
انس: اتكلمي يا غزال قولي اي حاجة بس بلاش سكوتك ده
غزال نظرت ليه بابتسامة وجع و قهرة: حتي لو قولتلك ان ام سيدك بعتت ناس يضربوني لدرجة ان كنت ها موت فيها ولا ان خسرت ابني و مش بس كده لا انا كمان اتحرمت من الأمومة و كله بسببكك و بسبب امك عايز تعرف ايه انى اول ما فوقت اول حاجه اتقالت ليا البقاء لله ولا ان جوز حضرتك و امه أمروا اننا نشيلك الرح..م عايز تسمع انهي فيهم انى طالعت مغفلة و حبيتك
يا تري انس ها يصدقها ولا ها يعمل ايه
يا تري رد فعلو ها يكون ايه
ممكن تتفاعلوا شوية مع الرواية
انس بصدمة
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇